poeperman
Well-known member
Daarom denk ik van tubeless te laten voor wat het is. Als je er lek mee staat heb je echt wel soms een probleem. Binnenband steken en dan de buitenband die niet op zijn plek wil omdat die stugger zijn, dat ventiel moet er uit en das ook vaak miserie, ook al tijdens het pluggen gehad dat de band uit de velgrand is en niet meer ter plekke plopt.
Ik ben er niet zo op mijn gemak mee en een binnenbandje steken duurt 5 minuten. En met die bredere banden is het verschil in comfort ook al verwaarloosbaar geworden. Op de racer zie ik er geen voordelen in en het is echt veel duurder ook.
Ik ga zeker niet zeggen dat ik het verschil in rolweerstand voel (ondanks dat dat echt significant is) maar je rijdt gewoon veel minder lek met tubeless.
Als ik zie hoe vaak ik witte spray op mijn down- of seattube heb, of hoeveel f***cking steentjes en doorns er in mijn buitenband zitten als ik die vervang. Dat gaat soms over 5-10 platte banden die vermeden zijn.
En als het toch niet lukt om te sealen (als dat al 1 keer op 5000km voorvalt) dan is het proces van een binnenband steken niet complexer dan wanneer je al met een biba rijdt. Ja, het ventiel moet eruit, maar de oude biba niet. Dat het misschien wat smeriger is neem ik erbij, ik moet het sinds ik tubeless rijd tóch quasi nooit doen.