De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Maar zo’n hot wax is toch echt wel voor een beperkt publiek?

Ik geloof zeker dat het beter is dan Squirt lube uit een pul, maar wat levert dat in de echte wereld op? Zeker als je de kost en de moeite nog eens in rekening neemt?

Edit: of je moet met dure kettingen rondrijden, maar ook dat lijkt me opnieuw een beperkt publiek.

Die vraag kan je u inderdaad stellen.
Zeker omdat de profs nog gewoon en masse met olie rondrijden.

Maar zo’n hot wax is toch echt wel voor een beperkt publiek?

Ik geloof zeker dat het beter is dan Squirt lube uit een pul, maar wat levert dat in de echte wereld op? Zeker als je de kost en de moeite nog eens in rekening neemt?

Edit: of je moet met dure kettingen rondrijden, maar ook dat lijkt me opnieuw een beperkt publiek.
Behalve het vermogen dat je wint is er ook nog de slijtage die een gigantisch verschil is.

Er is nu zelfs een tool om dit uit te rekenen
https://www.omnicalculator.com/sports/lubricant-cost-to-run
Die vraag kan je u inderdaad stellen.
Zeker omdat de profs nog gewoon en masse met olie rondrijden.
Het wegpeleton staat er nu eenmaal om gekend om heel traditioneel te zijn en tegen verandering. Kijk maar wat voor een gevecht schijfremmen waren.

De data is er, maar de tegenstand tegen verandering en sponsorcontracten zitten nog in de weg.

Ok enerzijds logisch, minder wrijving is ook minder slijtage. Wax trekt ook minder vuil aan. Met olie zit je na verloop van tijd met een zwarte laag pek op de ketting die er nog heel moeilijk afgaat.

Scheelt enorm qua slijtage. Ik heb 10k op mijn ketting met squirt wax en ik zit nog niet op 0,75. Maar ga hem sowieso nu wel vervangen. Met olie was hij na 3k al aan vervanging toe.

Hoe goed kan immersive waxing om met bv. regen? Ik kan me inbeelden dat profs liever niet met een droge ketting zitten op het einde van een regenetappe..

gisteren in groep gaan rijden aan ongeveer 31gem met wel wat hoogtemeters. In grote groep moet je altijd redelijk optrekken na de bochten en op de bergjes a bloc dus zat aan aan vrij hoge NP van 250.
Echter na 120km volledig in kramp waardoor ik zelfs bijna niet meer uit klikpedaal raakte. Ik kon echt niet meer verder, ondanks het gevoel dat ik nog niet echt moe of leeg was. Vrij fustrerend dus. Iemand al zelfde meegemaakt en tips tegen krampen?
Ga nu een magnesiumkuur volgen maar misschien ook wat trainen op dat explosieve optrekken?
Had je geslurpt de avond er voor? Ik geraakte niet veel boven de 33 vandaag solo, Strava maakt daar dan 32,9 van, gisteren bbq en wat glazen rosé naar binnen gekapt. Ik voelde ook dat de benen zwaar aanvoelden vandaag en semi verkrampten bij optrekken.

Nog nooit in groep gereden, dus geen idee hoe dat is. Binnenkort misschien eens mee met het ijzerpeloton, die gasten zaten weer aan 39 vandaag

Bij de profs is de verbeterde efficiëntie het verschil. Voor de fietsers hier is de besparing het grootste pluspunt.

Het nadeel van olie is dat het voor meer slijtage zorgt. Daar ligt een prof niet van wakker. Die rijdt zijn ketting toch nooit op.
Een top olie is ook qua efficiëntie net zo goed of moet toch weinig toegeven op een top wax.
Maar het grote voordeel is dat het veel makkelijker aan te brengen is, niet moet drogen en je veel minder moet uitkijken voor water. Allemaal voordelen die een prof nodig heeft.

Hoe goed kan immersive waxing om met bv. regen? Ik kan me inbeelden dat profs liever niet met een droge ketting zitten op het einde van een regenetappe..

Geen enkele lube kan goed om met regen.
Maar bij wax heb je snel dat het uit de ketting wordt gespoeld en je droog rijdt en wel wat werk hebt om uw ketting terug top te krijgen.
Daarom bij het wassen moet je altijd je ketting eraf halen.
Ook moet je de wax laten drogen bij drip wax voor je ermee kan rijden omdat het water moet verdampen.

Immersive waxing is het beste in principe. Voordeel daarvan is dat de wax echt overal zit.
Bij een drip wax heb je dit veel minder en moet je de eerste keren meerdere sessies doen om de ketting echt te verzadigen. Ook bij opnieuw aanbrengen kan 1x niet altijd volstaan.
Vullingsgraad speelt een rol. Maar puur qua smerende eigenschap is de wax hetzelfde en de ook smerende eigenschappen.

Laatst bewerkt:
Behalve het vermogen dat je wint is er ook nog de slijtage die een gigantisch verschil is.

Er is nu zelfs een tool om dit uit te rekenen
https://www.omnicalculator.com/sports/lubricant-cost-to-run

Het wegpeleton staat er nu eenmaal om gekend om heel traditioneel te zijn en tegen verandering. Kijk maar wat voor een gevecht schijfremmen waren.

De data is er, maar de tegenstand tegen verandering en sponsorcontracten zitten nog in de weg.
Interessante website, die toont wel aan dat mijn vraag terecht blijft.

Running costs voor Squirt zijn identiek als voor hot wax, al zeggen ze dat je 2,5 kettingen nodig hebt voor 10.000km bij mixed conditions road. Ik haal geen 10k uit een ketting met Squirt zoals @Str8_6 maar toch zeker meer dan 4k.

Dat laatste lukt makkelijk met gewone lube.

Interessante website, die toont wel aan dat mijn vraag terecht blijft.

Running costs voor Squirt zijn identiek als voor hot wax, al zeggen ze dat je 2,5 kettingen nodig hebt voor 10.000km bij mixed conditions road. Ik haal geen 10k uit een ketting met Squirt zoals @Str8_6 maar toch zeker meer dan 4k.

Dat laatste lukt makkelijk met gewone lube.
Als je ketting langer leeft met olie dan met squirt doe je iets verkeerd.

Running kost van immersive wax ligt lager dan drop wax doordat je geen ketting verslijt. Squirt staat ook als"slechtste" wax op het de lijst.

Veel mensen maken ook de fout squirt wax te gebruiken zoals een olie en dit net voor een rit te doen. Niet 8uur op voorhand zoals het hoort.

gisteren in groep gaan rijden aan ongeveer 31gem met wel wat hoogtemeters. In grote groep moet je altijd redelijk optrekken na de bochten en op de bergjes a bloc dus zat aan aan vrij hoge NP van 250.
Echter na 120km volledig in kramp waardoor ik zelfs bijna niet meer uit klikpedaal raakte. Ik kon echt niet meer verder, ondanks het gevoel dat ik nog niet echt moe of leeg was. Vrij fustrerend dus. Iemand al zelfde meegemaakt en tips tegen krampen?
Ga nu een magnesiumkuur volgen maar misschien ook wat trainen op dat explosieve optrekken?
Da's vreemd. Als je zo'n krampen hebt moet je dat toch voelen aankomen, zowel in de benen als in de longen. Allez, da's mijn ervaring met krampen. Ik had het al door dat ik er door ging zitten +-10 km voor dat de kramp er effectief in schoot.

Immersive wax kan ook veel beter tegen regen. Squirt is wateroplosbaar, 1 plenske en het is om zeep (heb daar ook jaren mee gereden).

Ik doe nu al 1.5 jaar mijn ketting in de waxpot (immersive wax). Ik wil niet meer terug..
Grootste voordeel is ook gewoon tijdsbesparing. Na 200 tal km gewoon ketting afhalen en in de waxpot steken. Kost me een halve minuut.
Nooit geen vuile handen meer is ook een groot voordeel.
heb al 7k op mijn nieuwe ketting en met mijn slijtagemeter krijg ik hem op 0.25 nog niet door, dus de ketting gaat echt wel een heel stuk langer mee.
Ketting hoef je ook niet meer te kuisen. Bij heel nat weer gewoon even afspoelen onder warm water, opdrogen en de waxpot in.
Vind het vreemd dat niet meer mensen dit gebruiken om eerlijk te zijn.. om nog maar te zwijgen van al de ontvetter die je uitspaart

Als je ketting langer leeft met olie dan met squirt doe je iets verkeerd.

Running kost van immersive wax ligt lager dan drop wax doordat je geen ketting verslijt. Squirt staat ook als"slechtste" wax op het de lijst.

Veel mensen maken ook de fout squirt wax te gebruiken zoals een olie en dit net voor een rit te doen. Niet 8uur op voorhand zoals het hoort.
Klopt idd. Eerst moet het water verdampen waardoor je hem op de ketting kan druppelen.

En velen gebruiken hem de eerste keer verkeerd wat heel belangrijk is. Ketting enorm goed ontvetten. Ik laat hem een hele tijd weken in een bus ontvetter, dan heel goed afspoelen en dan 3x een dikke laag wax aanbrengen met tussenpozen van een paar uur.
Dan heb je ook dat probleem niet zo dat het van een plensbui al niet meer smeert.

Welke raden jullie dan aan?
Ik gebruik de hot wax van silca. Heb ook de drip wax van silca voor bvb fietsweekends van meerdere dagen.

Mijn oude fles drip wax squirt gebruik ik tot ze op is op de woonwerk fiets.

Als je toch voor een drip wax kiest:
-Best starten met een nieuwe ketting, gebruikte ketting 100% ontvet krijgen is zo goed als onmogelijk

-de volledige ontvette ketting drip waxen zoals je vroeger met olie deed, laten opdrogen en dan nog 3-4 keer herhalen.

Elke +-200km terug laagje drip wax erbij

Heerlijk fietsweertje vandaag.
Naar Dorst/Oosterhout gegaan in Nederland om daar op zo'n aangelegd slingerparcours te fietsen. Dat doen die Hollanders goed.

Terug
Bovenaan