De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De laatste weken al te vaak brokken aan mijn beide fietsen, MTB en racefiets. Hatelijke periode.

Nu weer problemen met de MTB, stevig gekraak op sommige versnellingen en lijkt me iets aan de body te zijn. Als ik mijn achterwiel er uit haal, kan ik mijn cassette en body er zo af schuiven, dat lijkt me toch ook weer niet de bedoeling.

Ik heb 2 weken geleden 33.6 gehaald over 45km, heen en terug, dus alleszins geen voordeel van de wind, integendeel. En ik moet er écht niet aan denken om te gaan koersen hoor, dan lig ik er na 500m af.

Ik denk dat je het niveau van (kermis)koersen een beetje onderschat
De mannen die ik volg rijden solo 36-37 over 90 km en in groepje van 6-12 tegen 40-41, dat zijn gewoon 30ers en 40ers die eens hier en daar een koersje rijden, zeker geen pro's. Het gaat allemaal over ritten in de kustregio, dus vlak en wind.

Ik blijf een beetje steken rond 33/u op mijn soloritten. Ik vraag mij af hoe ik er meer kan uithalen. Of moet je dan echt Aero gaan rijden?
Hetgeen ik nog mis in de antwoorden, behalve als ik er over gelezen heb, is : Train je ook gericht? Elke rit je record proberen te halen is zeer 'grijs' trainen.

Verder is het inderdaad iets dat van zoveel factoren afhangt dat er moeilijk zaken over te zeggen zijn.

Maar als je systematisch wilt verbeteren, haal je dan een power meter zou ik zeggen.

De mannen die ik volg rijden solo 36-37 over 90 km en in groepje van 6-12 tegen 40-41, dat zijn gewoon 30ers en 40ers die eens hier en daar een koersje rijden, zeker geen pro's. Het gaat allemaal over ritten in de kustregio, dus vlak en wind.
Geloof ik eerlijk gezegd weinig van. Zelf al genoeg solo en met gasten gereden die regelmatig koersen, dat zijn geen realistische gemiddeldes.

Die obsessie met snelheden heb ik nooit begrepen. Who cares? Zelfde met die lichtere/snellere fietsen. Als je veel bergop rijdt oké, maar hier in het vlakke Vlaanderen mijd ik zo een fietsen toch. Hoe harder ik rij, hoe harder ik kan vallen.

Ja, dat is dan 35-37 gemiddeld maar dat is dan altijd doorperen, weinig leuk en sociaal aan, vaak ook randje gevaarlijk. Ik heb zo enkele ritten meegedaan met zo'n mannen en daar was niets tof aan. Ter vergelijking, profs a la Van Aert rijden op hun trainingsritten in z2 rond de 33, als goeie amateur gemiddeld 33 rijden en nog kunnen praten constant zou willen zeggen dat je tegen niveau van profs zit.

we vragen het aan @BidonTV.

Hoeveel kan jij solo knallen als het moet?
De vraag is vooral hoe lang :evil:

Snelheid is van zoveel dingen afhankelijk dat de vergelijking maken "ik kan solo zoveel rijden dus dan ga ik ook kunnen koersen" totaal niet opgaat.
Evenals het fysieke aspect. Toen ik nog koerste ging ik ook soms met een groepje meerijden dat dik 30+ gem reed. Die gasten op kop konden toen ook nog makkelijk babbelen. Het verschil was wel dat ze dat tempo goed konden volhouden maar trok je eens door en reed je een minuutje 40-45 waren ze hopeloos gelost. Koers is veel meer interval met hoge pieken en dan stilvallen bv. Beetje andere manier van trainen.

Hetgeen ik nog mis in de antwoorden, behalve als ik er over gelezen heb, is : Train je ook gericht? Elke rit je record proberen te halen is zeer 'grijs' trainen.

Verder is het inderdaad iets dat van zoveel factoren afhangt dat er moeilijk zaken over te zeggen zijn.

Maar als je systematisch wilt verbeteren, haal je dan een power meter zou ik zeggen.
Ik train niet gericht, ik doe vaak dezelfde ritten. Ik probeer 3 keer per week te rijden. 2 x 65 km en 1 keer 100 km. Ik gebruik geen gelletjes of andere zaken, enkel boni sportdrank en boni granenreep en een banaan. Ik praat tegen mezelf en dat lukt nog aan 33, gisteren heb ik 34.5 geknald. Eerste 28 km 32 tegen de wind, met wat vertraging in Veurne stad en een triathlonrijder die plots begon te zwalpen nadien in het terugkeren hele stukken 40 gereden langs de kronkel ijzer met de wind veranderlijk in de rug.

Ik train niet gericht, geen powermeter, geen deftige hartslagmeter, enkel wahoo element en speed sensor en tickr. Die laatste doet soms raar. Hartslag zit tijdens mijn ritten rond de 160 gemiddeld met pieken tot 171. Ik kan nog praten en zit onder de verzuringsdrempel

Ik gebruik de vorige versie al jaren, nooit issues mee. Preventief klik ik de meter wel steeds los na gebruik zodat de polen kunnen drogen.

Ik train niet gericht, ik doe vaak dezelfde ritten. Ik probeer 3 keer per week te rijden. 2 x 65 km en 1 keer 100 km. Ik gebruik geen gelletjes of andere zaken, enkel boni sportdrank en boni granenreep en een banaan. Ik praat tegen mezelf en dat lukt nog aan 33, gisteren heb ik 34.5 geknald. Eerste 28 km 32 tegen de wind, met wat vertraging in Veurne stad en een triathlonrijder die plots begon te zwalpen nadien in het terugkeren hele stukken 40 gereden langs de kronkel ijzer met de wind veranderlijk in de rug.

Ik train niet gericht, geen powermeter, geen deftige hartslagmeter, enkel wahoo element en speed sensor en tickr. Die laatste doet soms raar. Hartslag zit tijdens mijn ritten rond de 160 gemiddeld met pieken tot 171. Ik kan nog praten en zit onder de verzuringsdrempel

En uw wielomtrek staat zeker juist?
Want allez we moeten ook wel ergens serieus blijven. Als jij 28km solo tegen de wind aan 32km/h gemiddeld rijdt op een endurace zonder aerokledij en op boni sportdrank en bananen dan heeft Pogacar veel geluk dat men u niet gescout heeft.

Gemiddelde snelheid is weinig waard. Maar om gemiddeld over de 32km/h te rijden moet je in realiteit echt zeer stevig rijden.

Want allez we moeten ook wel ergens serieus blijven. Als jij 28km solo tegen de wind aan 32km/h gemiddeld rijdt op een endurace zonder aerokledij en op boni sportdrank en bananen dan heeft Pogacar veel geluk dat men u niet gescout heeft.

Gemiddelde snelheid is weinig waard. Maar om gemiddeld over de 32km/h te rijden moet je in realiteit echt zeer stevig rijden.
Klopt. Ik kan op een goeie dag ook 60km aan 34 rijden, maar dat is dan toch echt constant tegen de verzuring aan. Met een aeroad en de hele tijd in de beugel. De vrienden die ik heb die dat wekelijks halen zijn er toch wel die er helemaal voor leven en meestal ex wielrenners waren.

Wel Castelli kledij , en in de beugels zitten. De sensor staat goed ingesteld. Ik eet gewoon energierijk voor vertrek. Dit is inderdaad stevig doorpullen, voor mij is dit dan ook tegen mijn maximum aan, profs zullen daar eens met lachen.

Terug
Bovenaan