De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Voor reviews van bike tools moet je Romeoandstuff volgen op insta. Heeft een hele reeks “toolboxwars”

Ik heb ook die Wera’s gekocht (ondanks dat dat niet zijn top pick was). T-handles zijn ook wel handig.
 
T-handles zijn ook wel handig.
T-handles zijn inderdaad handig maar soms heb je eens wat weinig plaats en kan je met de korte kant van een T-handle je bout niet goed bereiken.
Als je dus maar 1 set hebt zou ik geen T-handles kopen.
Nu, een standaard setje inbussen hoeft echt niet van wera te zijn voor 30euro. Er zijn best veel goedkopere sets beschikbaar. Koop alleen niet die rommel die voor een paar euro in de rommelbak ligt bij brico/hubo/gamma/action.
 
Dit is zijn echt de beste inbussen zonder discussie.
Maar die prijs hé
 
Dit is zijn echt de beste inbussen zonder discussie.
Maar die prijs hé
tot je Toolboxwars volgt :p

Die zijn "goed" zonder meer. Ik koop ook graag zaken van Parktool (want dan ben je het mannetje in de fietswereld) maar eigenlijk is dat gewoon correct materiaal. De prijzen zijn ook niet zó exuberant dat het niet meer te verantwoorden valt, maar topgerief is het ook niet.

Dat gezegd zijnde is dat ontwerp gewoon ontzettend goed. De voordelen van L- en T-shapes bij elkaar, dus ik ruil mijn Wera's ook met veel plezier om :)

Wiha krijgt daar veel lof. En bahco, knipex,.. Wera krijgt ook niet de allerbeste reviews, maar €30 voor een relatief kwalitatieve set met een aantal specifieke features (holdfunctie en lichtjes concave vorm) is gewoon niet veel geld.
 
tot je Toolboxwars volgt :p

Die zijn "goed" zonder meer. Ik koop ook graag zaken van Parktool (want dan ben je het mannetje in de fietswereld) maar eigenlijk is dat gewoon correct materiaal. De prijzen zijn ook niet zó exuberant dat het niet meer te verantwoorden valt, maar topgerief is het ook niet.

Dat gezegd zijnde is dat ontwerp gewoon ontzettend goed. De voordelen van L- en T-shapes bij elkaar, dus ik ruil mijn Wera's ook met veel plezier om :)

Wiha krijgt daar veel lof. En bahco, knipex,.. Wera krijgt ook niet de allerbeste reviews, maar €30 voor een relatief kwalitatieve set met een aantal specifieke features (holdfunctie en lichtjes concave vorm) is gewoon niet veel geld.
Ik bedoelde inderdaad vooral het ontwerp dat het beste is en niet persé het merk park tool😁

Ik koop (en gebruik ook) voor mijn werk jaarlijks voor duizenden euros handgereedschap aan en ik zie dat veel merken gemakkelijk een premium van 50% erbij lappen gewoon omdat het op de fietsmarkt gericht is.
 
Ik was ook van plan dat Wera setje aan te schaffen (zonder holding function).
Ik kan het niet laten.
Deze doet de job even goed, maar zonder kleurtjes dan. Helft van de prijs.
Niets tegen Wera, ook heel goed gerief.

De grote issue met inbussen is dat veel mensen te weinig ervaring hebben met sleutelen, geen fingerspitzengefühl. Daardoor steken ze de inbus maar half of scheef in de bout of proberen ze de kleine boutjes veel te vast te draaien waardoor ze snel de boutjes beschadigen.
Vervolgens denken ze dat duurder gereedschap de oplossing is.

Maar daar draait de fietsbusiness juist op. “Kan je het niet koop dan duurder gerief” 😆
 
Met Torxsleutels en een waterpomptang haal ik ook verrassend veel kapotgedraaide dingen los. Als dat niet lukt: het boormachien, meer torxsleutels en/of de tegendraadse tap. Zo ook dat niet lukt: nieuwe fiets.
 
Aaah, jullie sleutelen zelf aan je fiets :unsure:
De gemiddelde BG’er is toch vermogend genoeg om een nieuwe fiets te kopen als de ketting versleten is :unsure:
 
Ik krijg bericht om mijn lidmaatschap van Cycling Vlaanderen te vernieuwen voor 2024... €40 voor club-leden, €50 voor niet club-leden :unsure:

Hoe doen jullie dit? Zijn de meesten hier aangesloten bij een fietsclub of individueel en betalen jullie die €10 extra? Blijkbaar kan je ook zelf gratis een nieuwe club oprichten als je minstens 2 leden hebt die aangesloten zijn bij CV. Dus 2 random's samen kunnen een club vormen en €10/man uitsparen? Of draai ik mezelf zo'n nen hoop zever in mijn nek die ik voor €10 echt niet wil :unsure:
 
Ik krijg bericht om mijn lidmaatschap van Cycling Vlaanderen te vernieuwen voor 2024... €40 voor club-leden, €50 voor niet club-leden :unsure:

Hoe doen jullie dit? Zijn de meesten hier aangesloten bij een fietsclub of individueel en betalen jullie die €10 extra? Blijkbaar kan je ook zelf gratis een nieuwe club oprichten als je minstens 2 leden hebt die aangesloten zijn bij CV. Dus 2 random's samen kunnen een club vormen en €10/man uitsparen? Of draai ik mezelf zo'n nen hoop zever in mijn nek die ik voor €10 echt niet wil :unsure:
aah dat was me nog niet opgevallen...

Ik betaal dat gewoon denk ik. Ik wil niet bij een club :)
 
Maar daar draait de fietsbusiness juist op. “Kan je het niet koop dan duurder gerief” 😆
Dat kopt wel vrij goed ja.

Enkele weetjes bijvoorbeeld.

- TESA 4289 tape is IDENTIEK dezelfde tape als die van stans. Enkel dat er Stans op staat. En dat het een heel pak goedkoper is.
- De meeste naven gebruiken standaard maten van lagers. En je kan die vervangen door lagers van bv SKF. Die lagers zijn een pak goedkoper, maar daar bovenop eigenlijk ook een pak beter
- Materiaal zoals imbussleutels, torx, schroevendraaier. Koop Wera of Skandia. Goedkoper en minstens even goed.

Ook zaken als specifiek poetsmateriaal voor uw fiets is eigenlijk overbodig (maar heb ik ook wel...)
 
Dat kopt wel vrij goed ja.

Enkele weetjes bijvoorbeeld.

- TESA 4289 tape is IDENTIEK dezelfde tape als die van stans. Enkel dat er Stans op staat. En dat het een heel pak goedkoper is.
- De meeste naven gebruiken standaard maten van lagers. En je kan die vervangen door lagers van bv SKF. Die lagers zijn een pak goedkoper, maar daar bovenop eigenlijk ook een pak beter
- Materiaal zoals imbussleutels, torx, schroevendraaier. Koop Wera of Skandia. Goedkoper en minstens even goed.

Ook zaken als specifiek poetsmateriaal voor uw fiets is eigenlijk overbodig (maar heb ik ook wel...)
Ze doen u geloven dat ge voor alles overpriced stuff nodig hebt.

-Fietsen zelf. Kan je niet volgen, koop u fiets van +10k
-Elektronica. Dure gps’en, heelder zwift installaties.
-Voeding. We gaan toch geen banaan eten onderweg zeker tijdens een rustig trainingsritje. En die recovery shake is ook verplicht alhoewel volgende rit pas binnen 3 dagen is.
-Kledij. Die schoenen van 350euro met stijfste carbon zool zorgen voor 10 sec tijdswinst op strava. Per uur that is. Vergeet ook de bijpassende kousen van 35 euro niet.
-Wat, geen groepsreis in de winter om een beetje in de zon te gaan rijden? Gij loser, zoek maar een ander groepke om mee te rijden.
-Poetsmateriaal en gereedschap. Daar is dan dikwijls geen geld meer voor en komt van erfstukken van grootvader zaliger waardoor ge uw fiets verneukt en bij waaslandwolf ne nieuwe kunt gaan kopen.
-7 bikefittings en VO2 max testen anders weet ge niet zeker hoe groot het gat is met de echte profs.
-Zelfs het pintje achteraf van 2,5 euro moet vervangen worden door ne pomtom van 6,5euro.


Dit alles met nen dikke knipoog natuurlijk. 😁

Ride on!
 
Terug
Bovenaan