De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Bedankt voor de reacties. Ik ben helemaal akkoord, maar in praktijk ligt het gevaar meestal in de combinatie van wat zand/vuildigheid en nat op de weg. Ik denk dat je daar wel wat voordeel uit haalt met gravelbanden (met een licht profiel).
Ik rij met de Hutchinson Overide op mijn woon-werk, licht profiel op het loopvlak en kleine nopjes op de kant. Daar ben ik wel content van. Enkel slijt de achterband best snel.
 
Ze mogen in Nieuwpoort toch eens de mtb paden aanpakken.

-krassende takken met doorns die frame, kledij en worst case je hoornvlies beschadigen, gewoon eens passeren met haagschaar...
- boompjes afzagen en 15 cm laten staan, afgelopen week in een bocht blijven hangen achter zo een stompje...
- zandzakken midden in het parcours, wat is dat nu voor zever, laat gewoon het parcours zoals het is.
 
Ze mogen in Nieuwpoort toch eens de mtb paden aanpakken.

-krassende takken met doorns die frame, kledij en worst case je hoornvlies beschadigen, gewoon eens passeren met haagschaar...
- boompjes afzagen en 15 cm laten staan, afgelopen week in een bocht blijven hangen achter zo een stompje...
- zandzakken midden in het parcours, wat is dat nu voor zever, laat gewoon het parcours zoals het is.
Klacht naar de gemeente? Maar in odk ook wandelpaden die aant toegroeien zijn en niets aan gedaan wordt.
 
Ze mogen in Nieuwpoort toch eens de mtb paden aanpakken.

-krassende takken met doorns die frame, kledij en worst case je hoornvlies beschadigen, gewoon eens passeren met haagschaar...
- boompjes afzagen en 15 cm laten staan, afgelopen week in een bocht blijven hangen achter zo een stompje...
- zandzakken midden in het parcours, wat is dat nu voor zever, laat gewoon het parcours zoals het is.
1x geweest en ik snap niet dat er veel mensen dat daar zo leuk vinden. De zondagmorgen veel te druk op die singletracks en als je ze niet kent lig je 10x de grond in door stukken die een echte zandbak zijn.
Stuk van het veldritparcour gedaan ook en was met de gravelbike echt een gesukkel.
 
1x geweest en ik snap niet dat er veel mensen dat daar zo leuk vinden. De zondagmorgen veel te druk op die singletracks en als je ze niet kent lig je 10x de grond in door stukken die een echte zandbak zijn.
Stuk van het veldritparcour gedaan ook en was met de gravelbike echt een gesukkel.
Mocht je van slechte wil zijn zou je zeggen dat je aan de zee niks te zoeken hebt buiten de zomer :P

Ik heb in feite geen idee of het effectief zo is. Maar de zee lijkt me nu niet echt een plek om te fietsen of te MTB’en. Strandracen en CX ja, maar voor de rest?”
 
De singletracks liggen er al bij al goed bij, de bladeren vormen een semi-harde laag die een zwevend tapijt maken voor de banden. Er is nog wel wat mul zand, maar dat zal je altijd hebben aan de kust.
 
Ik heb al wat zitten googlen maar nog geen sluitend antwoord gevonden voor mijn vraag:
Is een gravelband altijd beter op nat asfalt dan een koersfietsband? Als ik op mantel naar een licht noppenprofiel kijk (wat mijn voorkeur heeft aangezien ik veel woonwerk ga doen op asfalt met deze banden), is deze minder geschikt voor natte bospaden. maar wat met nat asfalt? Speel het noppenprofiel daarbij een grote rol?

Deze zou ik zien zitten als ik weet dat die op nat asfalt ook wel grip bied in de bochten..

Als dit dezelfde is is hij hier wel goedkoper.
En die bollen best goed op asfalt ook. Ze zaten op mijn gravelbike bij aanschaf en voor (lichte) gravel goed en oké op asfalt ook, voor mij.
Het kan misschien gek klinken, maar een band die op het eerste zicht weinig profiel heeft kan waanzinnig goed zijn als het nat licht.
:spraybottle: 💦💡
 
Mocht je van slechte wil zijn zou je zeggen dat je aan de zee niks te zoeken hebt buiten de zomer :p

Ik heb in feite geen idee of het effectief zo is. Maar de zee lijkt me nu niet echt een plek om te fietsen of te MTB’en. Strandracen en CX ja, maar voor de rest?”

Gohja op zich snap ik het wel met een cx en een mtb want de badplaatsen hebben daar echt wel hele mooie singletracks aangelegd door de duinen hoor. Maar veel te technisch voor een gravelbike.
 
Zeg eens, wie van jullie was het? Een vest met lange mouwen + body dragen maar dan wel een korte broek, dat is onacceptabel!

 
Zeg eens, wie van jullie was het? Een vest met lange mouwen + body dragen maar dan wel een korte broek, dat is onacceptabel!

Ik kan het alleszins niet zijn, mijn mes is groter.....
Maar serieus, wie neemt er een mes mee op de fiets (wel meer aero dan een lepel natuurlijk)
 
Ik heb uiteindelijk de 4 SEASONS Pro bibshort gekocht, te gebruiken icm de leg warmers.
Had nieuwe leg warmers nodig dus jah :)
Daarnet pas ontdekt dat ze ook een gewone 4 SEASONS bib hebben.
Gisteren een ritje gemaakt, zeer deftige broek.
Er was veel wind en wat motregen; ik heb er letterlijk niets van gevoeld.
Benen hadden steeds een aangename temperatuur en het zeem is toch een van de betere zemen die ik heb (en ik heb al met véél broeken gereden :D
4 SEASONS beenstukken waren goed, maar ze frommelen wat op aan de knieholte ondanks dat ik gekozen heb voor de strakkere fit (de XL is voor 52-60cm bovenbenen, mijne zijn 62cm).
Het kan ook aan de stof liggen, deze is wat stugger dan wat ik gewoon ben.
Ik ben momenteel ook op zoek naar de ideale woon/werk band voor op mijn gravel (100% verhard) dus suggesties mogen gerust voorgesteld worden.
Breedte vanaf +-36mm, snel, betrouwbaar, tubeless eventueel.
Vredestein Aventura! beschikbaar in 38mm en 44mm.
De 38mm valt wat breder uit, deze is 40mm op mijn velg :)
 
Bedankt voor de reacties. Ik ben helemaal akkoord, maar in praktijk ligt het gevaar meestal in de combinatie van wat zand/vuildigheid en nat op de weg. Ik denk dat je daar wel wat voordeel uit haalt met gravelbanden (met een licht profiel).
Met "licht profiel", ga ik akkoord als het zoiets is :
Of G-One speed

Maar de banden met echte noppen, die zou ik toch echt vermijden als het voor 100% asfalt is.

En buiten gravelbanden zou ik precies eerder gaan kijken naar meer "gewone" banden voor touringfietsen. Die zijn specifiek gemaakt voor op de weg, hebben wat profiel voor bij slechter weer en goede lekbestendigheid. Als ik heel snel google, zonder verdieping, bv. : "Schwalbe Marathon Efficiency", touring band gericht op lage rolweerstand met wat "race casing/compounds". Dat soort banden lijkt me ideaal als het echt specifiek voor woon/werk is.

Dit is dan wel met binnenband, maar als ik snel kijk vind je ook bandjes in dat genre die tubeless kunnen.
 
Zeg eens, wie van jullie was het? Een vest met lange mouwen + body dragen maar dan wel een korte broek, dat is onacceptabel!

"Volgens Casey haalde de man zonder aanleiding met een groot mes uit naar hun auto." :laugh:

Totaal onacceptabel gedrag natuurlijk maar mag ik mij toch serieuze vraagtekens stellen bij die 2 vetgedrukte woorden?
 
"Volgens Casey haalde de man zonder aanleiding met een groot mes uit naar hun auto." :laugh:
Dat bedacht ik me ook ja. Alsof die wielertoerist zijn fiets in de berm heeft gelegd om dan richting een random auto te stappen.

Dan rijd je toch ook gewoon door? Wat zijn die daar met hun auto aan het keren? Ons Casey hare vriend zal wel niet zo voorbeeldig zijn.
 
In het verkeer loopt het vaak snel uit de hand. Ik merk zelf ook dat ik snel op mijn paard zit als er iemand te dicht rijdt of een gevaar veroorzaakt. Je moet als fietser dan ook 100 % wakker zijn en het probleem is ook dat er weinig rekening gehouden wordt met fietsers.

* vandaag weer mensen die op het mtb parcours aan het wandelen waren met hun hond, dit staat nochtans aangegeven : "geen wandelpad". Soms maak ik dan een opmerking, maar laatst begonnen die boomers gewoon te schelden in het plat Antwerps

* gisteren een puber met een Dax die in een natuurgebied reed, ik teken doen dat dit niet de bedoeling was, direct agressie van zijn kant.
* gisteren jongeren die een joint aan het smoren waren op de single track, (die loopt achter verschillende marginale campings -> je passeert daar, bent alleen, kan eigenlijk potentieel gevaarlijke situatie zijn.
* mensen die hun hond overal los laten lopen, als je een opmerking maakt: direct agressie. Los van het gevaar van de loslopende hond (vallen, bijten)
* wandelaars die zo expres tegen de richting wandelen en met 2 naast elkaar stoer blijven lopen en weigeren uit de kant te gaan. Dergelijke situatie kan ook snel ontaarden in agressie of een duw.
* vandaag nog jongeren die bier en sigaretten aan het nuttigen waren temidden van het fietspad.

We zijn in een tijd gekomen dat je beter niet reageert, als fietser ben je in de meeste gevallen de zwakke die het onderspit moet delven, dus ik probeer gewoon conflicten te mijden. Het is perfect mogelijk om een tweewieler van de weg te maaien en meestal ook mee weg te komen. Met een mes zwaaien is ook al dom ( het mini mesje van mijn p20 tool zou toch al geen indruk maken). Als je op dat moment op de verkeerde persoon botst en hij zet zijn wagen in achteruit, dan zullen het ritjes met de handbike zijn...
 
In het verkeer loopt het vaak snel uit de hand. Ik merk zelf ook dat ik snel op mijn paard zit als er iemand te dicht rijdt of een gevaar veroorzaakt. Je moet als fietser dan ook 100 % wakker zijn en het probleem is ook dat er weinig rekening gehouden wordt met fietsers.

* vandaag weer mensen die op het mtb parcours aan het wandelen waren met hun hond, dit staat nochtans aangegeven : "geen wandelpad". Soms maak ik dan een opmerking, maar laatst begonnen die boomers gewoon te schelden in het plat Antwerps

* gisteren een puber met een Dax die in een natuurgebied reed, ik teken doen dat dit niet de bedoeling was, direct agressie van zijn kant.
* gisteren jongeren die een joint aan het smoren waren op de single track, (die loopt achter verschillende marginale campings -> je passeert daar, bent alleen, kan eigenlijk potentieel gevaarlijke situatie zijn.
* mensen die hun hond overal los laten lopen, als je een opmerking maakt: direct agressie. Los van het gevaar van de loslopende hond (vallen, bijten)
* wandelaars die zo expres tegen de richting wandelen en met 2 naast elkaar stoer blijven lopen en weigeren uit de kant te gaan. Dergelijke situatie kan ook snel ontaarden in agressie of een duw.
* vandaag nog jongeren die bier en sigaretten aan het nuttigen waren temidden van het fietspad.

We zijn in een tijd gekomen dat je beter niet reageert, als fietser ben je in de meeste gevallen de zwakke die het onderspit moet delven, dus ik probeer gewoon conflicten te mijden. Het is perfect mogelijk om een tweewieler van de weg te maaien en meestal ook mee weg te komen. Met een mes zwaaien is ook al dom ( het mini mesje van mijn p20 tool zou toch al geen indruk maken). Als je op dat moment op de verkeerde persoon botst en hij zet zijn wagen in achteruit, dan zullen het ritjes met de handbike zijn...
Ghoja zwak. Met carbon zolen met shimano stijfheid nummer 12 en een helm op mijn hoofd voel ik me toch tot de tanden gewapend.
 
* wandelaars die zo expres tegen de richting wandelen en met 2 naast elkaar stoer blijven lopen en weigeren uit de kant te gaan. Dergelijke situatie kan ook snel ontaarden in agressie of een duw.
Dit is mijn allergrootste irritatie als loper en als fietser. Ik hoop oprecht dat je met “tegen de richting wandelen” bedoelt dat ze verkeerd wandelen, in dezelfde richting als jou dus.

Wandelen doe je links. Fietsen rechts. Waarom?
1. Omdat het zo moet
2. Omdat je dan aankomende fietsers perfect ziet afkomen en oogcontact kan maken

Mocht elke wandelaar gewoon dat simpele regeltje volgen, er is 10 keer minder agressie. Dan heb je zelfs niet eens een bel nodig.

Helaas wandelt/loopt 3/4 van de mensen aan de verkeerde kant.
 
Dit is mijn allergrootste irritatie als loper en als fietser. Ik hoop oprecht dat je met “tegen de richting wandelen” bedoelt dat ze verkeerd wandelen, in dezelfde richting als jou dus.

Wandelen doe je links. Fietsen rechts. Waarom?
1. Omdat het zo moet
2. Omdat je dan aankomende fietsers perfect ziet afkomen en oogcontact kan maken

Mocht elke wandelaar gewoon dat simpele regeltje volgen, er is 10 keer minder agressie. Dan heb je zelfs niet eens een bel nodig.

Helaas wandelt/loopt 3/4 van de mensen aan de verkeerde kant.
QFT
 
Terug
Bovenaan