Het is toch een beetje vreemd dat een fietsapp die predikt dat het trainingen op maat serveert en flexibel aanpasbaar is, mij dus eigenlijk meteen aangeeft dat ik de facto conditie verlies met hun trainingen.
Dus zonder hun app bereik ik mijn niveau (want ik heb niveau), met hun app verlies ik conditie (zeggen ze zelf in hun app).
Het geeft u alles wat het predikt. Maar draait u ook geen rad voor ogen en is gewoon vrij eerlijk met u.
Om beter te worden moet je nu eenmaal uren maken en belasting hoog houden of verhogen.
Als je te weinig beschikbaarheid geeft dan zal uw niveau inderdaad niet stijgen afhankelijk van hoe hoog hij is, en als uw niveau hoog is inderdaad afnemen.
Als je van niet fietsen naar 5u in de week gaat dan zal uw niveau inderdaad stijgen. Maar je bereikt op een bepaald moment een plateau waarbij je niet meer beter gaat worden. En die komt sneller als je minder trainingsuren doet.
En nog belangrijk is dat buiten het aantal trainingen ook de trainingsduur van belang is.
5u ingeven waarbij de verdeling 1-2-2 is dat is minder goed dan 1-2-3, die 3u rit is meer waard dan die 2u rit op vlak van duurvermogen. Iemand die in staat is om op zondag 5u vrij te maken om te gaan trainen kan een hoger niveau halen dan iemand die maar 3u vrij kan maken. Vrij simplistisch want er zijn nog veel factoren, maar dat is wel het basisidee.
Alles begint bij u planning die je maakt op als de week start. Daar geef je u beschikbaarheid aan en daarop maakt hij het beste plan voor die beschikbaarheid. Maandag, vrijdag en zondag beschikbaar. Beste plan daarvoor, met die trainingen stijgt je niveau 0,1.
Skip je maandag maar geef je aan dat die uren dinsdag wel kan doen dan past hij het schema aan en ga je nog wel een even goed schema hebben en zal uw niveau nog altijd 0,1 stijgen.
Skip je maandag en geef je geen extra beschikbaarheid dan zal hij vrijdag en zondag opnieuw bekijken, de trainingen veranderen, maar verlies je een core sessie dan is het mogelijk dat uw niveau 0,1 zal dalen. Je wordt dus slechter.
Maar dat is allemaal op voorwaarde dat je alle training zeer goed uitvoert. Haal je elke training maar 6/10 dan zal je niveau misschien ook geen 0,1 stijgen maar gelijk blijven en misschien ook dalen.
Iets doen is beter dan niets, gestructureerd beter dan random.
Net na een FTP test krijg je normaal een hoger level omdat normaliter ook uw FTP moet verhoogd zijn. Dat is altijd een overschatting. En met een hoger FTP komen ook hogere verwachtingen, los je die niet in dan zal uw niveau ook terug dalen.
Er is altijd wel een sweet spot waar je op uitkomt waarbij uw niveau lichtjes stijgt en daalt maar gemiddeld altijd rond dezelfde waarde hangt als je een lagere beschikbaarheid wel consequent doet. Je onderhoudt uw conditie, maar wordt niet beter.