De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Gehaast... om 20 seconden sneller thuis te zijn? Om wat te doen exact? Nee, sorry, dat snap ik niet. Ik steek af en toe ook wel eens toeren uit waar ik achteraf van denk "hmm, dat was toch wel een beetje over het randje" maar das om een bomma of nen tractor voorbij te zijn om vrije baan te hebben (wat het nog niet ok maakt), geen fietsers en zeker niet op 500m van mijn huis. Ik ga ook geen fietsers inhalen op het moment dat een tegenligger komt... zo zijn er ook genoeg die daar geen graten in zien.

Ik denk dat substantiegebruik daar allemaal weinig mee te maken heeft, ik denk dat het vooral gaat over niet nadenken over bepaalde acties en de impact niet goed snappen en ook gewoon nonchalance.
Het enigste wat werk is die klojo's hun auto gewoon verbeurd verklaren. Je brengt het leven van iemand anders in gevaar...
 
Ik stel mij daarbij dan altijd de vraag waarom je niet ineens voor een lange broek gaat.
zo bib lijkt me in gevallen waarbij je zonder beenstukken kan rijden bijna altijd te warm.
Qua comfort is gewoon een volledige pijp in mijn beleving ook beter, die rand van de beenwarmer zit nooit 100%.

Ik heb exact ook die beenwarmers die erbij passen :p
Voor dagen waar het kwik rond de 12-15 graden schommelt en het nog relatief zonnig is, vind ik zo een broeken wel aangenaam zonder beenstukken. Een echte zomerbroek is dan al wat fris, en een lange broek dan weer net wat te warm. Maar ik zie het ook eerder als een aanvulling op mijn collectie, en niet als een vervanger van een lange broek.
 
Voor dagen waar het kwik rond de 12-15 graden schommelt en het nog relatief zonnig is, vind ik zo een broeken wel aangenaam zonder beenstukken. Een echte zomerbroek is dan al wat fris, en een lange broek dan weer net wat te warm. Maar ik zie het ook eerder als een aanvulling op mijn collectie, en niet als een vervanger van een lange broek.
Je hebt lange broeken en je hebt lange broeken...

Ik heb zo´n gevoerde winterbroek met windstopper, dat is inderdaad te warm bij 12-15°C. Maar je hebt ook dunne lange broeken die perfect ok zijn voor zelfs 18°C...
 
Weinig aan het fietsen de laatste 3 weken, maar dat betekend wel dat ik meer uitgerust ben. En als ik dan de fiets pak (woonwerk) dan geef ik volle pond ipv zone 1-2.
Bij mijn laatste woonwerkrit zat mijn 30 min vermogen (tis 35 min fietsen) maar 10 W onder mijn beste prestatie van dit jaar.
 
Join houdt het wel plezant. FTP test doen om de threshold goed te hebben maar wel na iedere training zeggen dat ik te weinig doe terwijl ik alles doe wat het vraagt :crazy:
 
Ik denk het ja, 2u door de week en 3u in't weekend. Maar hij geeft mij altijd trainingen van 45' door de week 🤷
Als in 2u op één dag? Of maandag is een uur en vrijdag ook een uur?

Om beter te worden moet je consequent en veelvuldig trainen natuurlijk :P
Uren maken en ook wat langere trainingen doen. De dagen dat je traint maakt ook uit. Als je enkel maandag, dinsdag en zondag kan dan is dat niet zo optimaal.
 
Als in 2u op één dag? Of maandag is een uur en vrijdag ook een uur?

Om beter te worden moet je consequent en veelvuldig trainen natuurlijk :p
Uren maken en ook wat langere trainingen doen. De dagen dat je traint maakt ook uit. Als je enkel maandag, dinsdag en zondag kan dan is dat niet zo optimaal.

Het is toch een beetje vreemd dat een fietsapp die predikt dat het trainingen op maat serveert en flexibel aanpasbaar is, mij dus eigenlijk meteen aangeeft dat ik de facto conditie verlies met hun trainingen.

Dus zonder hun app bereik ik mijn niveau (want ik heb niveau), met hun app verlies ik conditie (zeggen ze zelf in hun app). :thinking:
 
Is toch logisch? Als WVA 5u/week beschikbaarheid aangeeft zal zijn niveau ook dalen.

Heb je je huidige niveau behaald met max 5u/week te trainen? Want in dat geval heb je wel een punt.
 
Het is toch een beetje vreemd dat een fietsapp die predikt dat het trainingen op maat serveert en flexibel aanpasbaar is, mij dus eigenlijk meteen aangeeft dat ik de facto conditie verlies met hun trainingen.

Dus zonder hun app bereik ik mijn niveau (want ik heb niveau), met hun app verlies ik conditie (zeggen ze zelf in hun app). :thinking:

Het geeft u alles wat het predikt. Maar draait u ook geen rad voor ogen en is gewoon vrij eerlijk met u.
Om beter te worden moet je nu eenmaal uren maken en belasting hoog houden of verhogen.
Als je te weinig beschikbaarheid geeft dan zal uw niveau inderdaad niet stijgen afhankelijk van hoe hoog hij is, en als uw niveau hoog is inderdaad afnemen.

Als je van niet fietsen naar 5u in de week gaat dan zal uw niveau inderdaad stijgen. Maar je bereikt op een bepaald moment een plateau waarbij je niet meer beter gaat worden. En die komt sneller als je minder trainingsuren doet.
En nog belangrijk is dat buiten het aantal trainingen ook de trainingsduur van belang is.
5u ingeven waarbij de verdeling 1-2-2 is dat is minder goed dan 1-2-3, die 3u rit is meer waard dan die 2u rit op vlak van duurvermogen. Iemand die in staat is om op zondag 5u vrij te maken om te gaan trainen kan een hoger niveau halen dan iemand die maar 3u vrij kan maken. Vrij simplistisch want er zijn nog veel factoren, maar dat is wel het basisidee.

Alles begint bij u planning die je maakt op als de week start. Daar geef je u beschikbaarheid aan en daarop maakt hij het beste plan voor die beschikbaarheid. Maandag, vrijdag en zondag beschikbaar. Beste plan daarvoor, met die trainingen stijgt je niveau 0,1.
Skip je maandag maar geef je aan dat die uren dinsdag wel kan doen dan past hij het schema aan en ga je nog wel een even goed schema hebben en zal uw niveau nog altijd 0,1 stijgen.
Skip je maandag en geef je geen extra beschikbaarheid dan zal hij vrijdag en zondag opnieuw bekijken, de trainingen veranderen, maar verlies je een core sessie dan is het mogelijk dat uw niveau 0,1 zal dalen. Je wordt dus slechter.
Maar dat is allemaal op voorwaarde dat je alle training zeer goed uitvoert. Haal je elke training maar 6/10 dan zal je niveau misschien ook geen 0,1 stijgen maar gelijk blijven en misschien ook dalen.
Iets doen is beter dan niets, gestructureerd beter dan random.

Net na een FTP test krijg je normaal een hoger level omdat normaliter ook uw FTP moet verhoogd zijn. Dat is altijd een overschatting. En met een hoger FTP komen ook hogere verwachtingen, los je die niet in dan zal uw niveau ook terug dalen.

Er is altijd wel een sweet spot waar je op uitkomt waarbij uw niveau lichtjes stijgt en daalt maar gemiddeld altijd rond dezelfde waarde hangt als je een lagere beschikbaarheid wel consequent doet. Je onderhoudt uw conditie, maar wordt niet beter.
 
Is toch logisch? Als WVA 5u/week beschikbaarheid aangeeft zal zijn niveau ook dalen.

Heb je je huidige niveau behaald met max 5u/week te trainen? Want in dat geval heb je wel een punt.

Dat laatste: ja uiteraard, anders was ik hier maar dwaas aan het melken.

@MrKend54l: beter worden beter worden... Daar spreek ik niet eens over. De app slaagt er niet in om mijn conditie te behouden met identiek dezelfde uren als waarmee ik zonder de app het niveau bereikt heb. Zo spreekt de app zelf. Dat is toch absurd.
 
Mogelijke andere oorzaken :
- FTP te hoog ingesteld. (Is de FTP test op dezelfde powermeter als de andere ritjes gedaan?)
- Je hebt een uniek powerprofile. Adhv. je FTP verwacht hij bepaalde resultaten. Als je zeer aeroob bent, zal je echter bepaalde anaerobe resultaten niet kunnen behalen die join wel verwacht. (Of je geeft ze een hogere perceived effort dan verwacht.) Adhv deze info zal hij dan zeggen dat je achteruit gaat tov. wat hij verwacht.

Als je een paar weken doordoet zal deze bias er wel uit zijn.
 
Dat laatste: ja uiteraard, anders was ik hier maar dwaas aan het melken.

@MrKend54l: beter worden beter worden... Daar spreek ik niet eens over. De app slaagt er niet in om mijn conditie te behouden met identiek dezelfde uren als waarmee ik zonder de app het niveau bereikt heb. Zo spreekt de app zelf. Dat is toch absurd.

Ik denk dat je het eerder moet zien als dat de app uw niveau gewoon overschat heeft.
Op zich is daar niks ergs aan en zal dat landen op een niveau dat wel stabiel blijft.

Natuurlijk op voorwaarde dat je even consequent blijft trainen, uw uitvoeringsscores hoog zijn en je uw beschikbaarheid blijft mooi spreiden.
Dat getal is ook niet heilig, het is een zeer goeie indicatie wat ongeveer uw niveau is maar het is niet absoluut. Kleine verschillen zijn ook normaal en op korte termijn niet zo belangrijk, de trend in die waarde is belangrijk.

Bij veel mensen is het zo dat in de winter er minder wordt getraind en hun conditie daalt. Daar is niks mis mee, zolang het in beperkte mate is en het niet van 12u in de week naar 2 maanden niet rijden is maar eerder naar 8u is dat goed.

Je hebt overigens ook een speciaal schema om conditie te behouden. Het doel daarvan is het behoud van conditie.
Elk ander schema is om beter te worden, is dat niet het doel dan heb je het verkeerd schema gekozen.

Maar zoals ik al zie beter uw beschikbare tijd doordacht indelen via een schema dan maar op de losse boef wat doen. En daarvoor is join de ideale partner.
Zonder join of een schema zou je in veel gevallen minder goed worden, minder snel goed worden of veel sneller slechter worden.
 
Mogelijke andere oorzaken :
- FTP te hoog ingesteld. (Is de FTP test op dezelfde powermeter als de andere ritjes gedaan?)
- Je hebt een uniek powerprofile. Adhv. je FTP verwacht hij bepaalde resultaten. Als je zeer aeroob bent, zal je echter bepaalde anaerobe resultaten niet kunnen behalen die join wel verwacht. (Of je geeft ze een hogere perceived effort dan verwacht.) Adhv deze info zal hij dan zeggen dat je achteruit gaat tov. wat hij verwacht.

Als je een paar weken doordoet zal deze bias er wel uit zijn.

Zelfde powermeter idd, de indoortrainer. Ik heb gene powermeter op de fiets.
Ik doe iig gewoon door, eens benieuwd hoe het verder ontwikkelt. Toch opnieuw gewoon iets raars waar je plots tegenaanloopt. Als gebruiker wil je gebruikmaken van de app om net minder te na te hoeven denken, ipv meer

Ik denk dat je het eerder moet zien als dat de app uw niveau gewoon overschat heeft.
Op zich is daar niks ergs aan en zal dat landen op een niveau dat wel stabiel blijft.

Je bedoelt onderschat, denk ik. Ik haal in de app haar ogen niet de intensiteit die nodig om mijn niveau te behouden. De ritjes die ik doe, voorgeschreven door de app obv mijn test, zijn dus te makkelijk. Ergo, de app heeft mijn niveau onderschat. Wat perfect kan, ik ben WT niveau, alleen de benen willen niet altijd mee.
 
Ik stel mij daarbij dan altijd de vraag waarom je niet ineens voor een lange broek gaat.
zo bib lijkt me in gevallen waarbij je zonder beenstukken kan rijden bijna altijd te warm.
Qua comfort is gewoon een volledige pijp in mijn beleving ook beter, die rand van de beenwarmer zit nooit 100%.

Ik heb exact ook die beenwarmers die erbij passen :p
Ik ben op dat vlak tegenovergesteld, ik zit in een lange broek nooit zo comfortabel als in een korte met beenstukken. Een warme korte bib met beenstukken is echt een redder op dat vlak. Bij echt koud weer draag ik dan wel een echte lange bib.
 
Terug
Bovenaan