De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

MAAP: heaven, zelfs de instappers
Rapha: enkel de duurdere lines zijn goed, en zelfs die hebben nog een boordje aan de sleeves 🙇‍♂️
Endura: top
Northwave: de duurdere, die nog altijd goedkoop zijn ivm bovenstaande, ook goed

En ik koop gewoon alles met 50% discount, de meesten doen dat wel regelmatig eens.
De volle mep betalen voor fietskledij is idd onzinnig en neigt naar masochisme.

Ik draag vaak sportful, daar zijn nu ook weer wat "koopjes" te doen...
 
Ik zit een beetje in dezelfde situatie: ik ben op zoek naar een veelzijdig model dat kan dienen voor op de weg (inclusief occasionele bergritten), alsook gravelen, bikepacken,.. Oog valt momenteel op de cinelli zydeco met twee wielsets (alu met brede banden + carbon met wat smallere banden). Verdere afmontage nog geen flauw idee.

Momenteel rijd ik op een erg licht carbon frame, dus wel een beetje angst voor de 'downgrade' naar een alu frame.

Moeilijk :).
Titanium bestaat, just saying.

Ik ben hier ook aan het twijfelen via het werk een titanium gravelkader te kopen om later op te bouwen, ook al heb ik een carbonnen gravelaar. Die 30% werknemerskorting maakt het bijzonder aanlokkelijk.
 
En was het ook leuk?
Ik heb sindsdien geen enkele echte wegrit meer gereden dus waarschijnlijk niet.

Was naar daar gegaan met 2 kameraden. Toen ik zag aan de start met welke groep we gingen meerijden had ik eigenlijk al spijt.


Maar 37 als top. Dan komt ge toch echt vaak tekort als ge met een groep koersvelos mee wilt? Die hier vh dorp hebben eigenlijk altijd zo een 32 gemiddeld.
Of op circuit Zolder. Dan kunt ge sowieso niet mee met de snelle groepen want die rijden een hoger gemiddelde als 37.
 
Met welke merken van jerseys rijdt iedereen hier zoal rond? Ik ben op zoek naar iets in het midden van het segment, niet te goedkoop maar nu ook geen MAAP toestanden.
Cube en Sikoro. Het eerste is wat beter qua fit dan het tweede. Niet de topmerken, maar ook niet zo duur. Ik krijg het niet over mijn hart om meer dan vijftig euro uit te geven voor een shirt.
 
Met welke merken van jerseys rijdt iedereen hier zoal rond? Ik ben op zoek naar iets in het midden van het segment, niet te goedkoop maar nu ook geen MAAP toestanden.

Ik heb rapha, MAAP, Gobik, castelli, sportful en recent ook een shirt van bodhi.

MAAP en rapha zijn echt gewoon top, top en nog eens top. Rapha zit iets losser, ietsie pietsie, en heeft een iets klassiekere mouw.
MAAP is gewoon race-fit en spant gelijk geen ander. Maar echt magnifieke looks en voelt ook echt super goed aan.

Castelli is ook top, maar is qua looks iets minder. Is al iets ouder gerief maar heeft buiten de logo’s die wat loskomen nog geen schade.

Gobik ook zeer goed. Qua fit en materiaal iets minder als MAAP en rapha maar voor het geld echt zeer goed.

Sportful is ook wat ouder gerief. Maar is kwalitatief toch minder, van de set is zowel de broek als het shirt stukgegaan van gebruik.

Bodhi heb ik cadeau gekregen. Qua fit is het een close fit wat goed is maar is qua lengte van shirt te lang en de stof is ook niet van niveau MAAP. Maar voor het geld wel nog een degelijk shirt.

Hoe dan ook kijken om kledij in sale te kopen. Alle merken doen dit, en kleuren van vorig seizoen kan je gerust nog dragen nu.
Wat anders is met kit van pakweg 7 jaar geleden. Ik had een shirt van pearl Izumi van 8 jaar oud, en dat merkte je wel. De fit was echt zeer los en de mouwen waren 2cm lang. Toen was dat gewoon zo, dat was toen ook lelijk en belachelijk maar iedereen deed het. Nu zou ik dat nooit meer dragen, ook de reden dat ik het heb weggegooid.
Ik heb sindsdien geen enkele echte wegrit meer gereden dus waarschijnlijk niet.

Was naar daar gegaan met 2 kameraden. Toen ik zag aan de start met welke groep we gingen meerijden had ik eigenlijk al spijt.


Maar 37 als top. Dan komt ge toch echt vaak tekort als ge met een groep koersvelos mee wilt? Die hier vh dorp hebben eigenlijk altijd zo een 32 gemiddeld.
Of op circuit Zolder. Dan kunt ge sowieso niet mee met de snelle groepen want die rijden een hoger gemiddelde als 37.

Ja maar je moet niet met uw gravelfiets op de weg gaan rijden eh. Laat staan op zolder :P
Allez je snapt zelf dan toch ook dat je met het verkeerde wapen naar de oorlog trekt.

Maar goed binnen gravel heb je ook veel verschil natuurlijk. Je kan een gravelfiets uit aluminium hebben die bijna 11kg weegt.
Of je hebt een specialized crux 1by met red 48t crankset. Dan kan je bij een cadans van 90 een snelheid van 54km/h rijden. Vodden genoeg dus.
En wil je klimmen dat kan, want je hebt een 44t achteraan.
Daarmee kan je menig koersvelo eraf rijden hoor. Natuurlijk is het vooral het manneke dat erop zit, een crux van 10k maakt u niet opeens Laurens Ten Dam.
 
Ja maar je moet niet met uw gravelfiets op de weg gaan rijden eh. Laat staan op zolder :p
Allez je snapt zelf dan toch ook dat je met het verkeerde wapen naar de oorlog trekt.

Volgens mij was dat de originele vraag?

"Kom ik met een 1by toe als ik mijn gravelfiets ook voor wegritten wil gebruiken?".

Waarop ik zeg "neen". En iemand anders "ja, want ik ben pas uitgetrapt bij 37".
Waarvan ik dan denk. Met 37 per uur kunt ge toch helemaal niet mee met een groep koersfietsen.

Volgens mij sprak de vraagsteller zelfs over een aparte set carbonwielen voor op de weg... Daar gaat ge toch niet met een 1by mee rijden tegen max 37?

Op Zolder rijden overigens meerdere Gravelbikes rond hoor.
(Ik rij overigens met een grail al.)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij was dat de originele vraag?

"Kom ik met een 1by toe als ik mijn gravelfiets ook voor wegritten wil gebruiken?".

Waarop ik zeg "neen". En iemand anders "ja, want ik ben pas uitgetrapt bij 37".
Waarvan ik dan denk. Met 37 per uur kunt ge toch helemaal niet mee met een groep koersfietsen.

Volgens mij sprak de vraagsteller zelfs over een aparte set carbonwielen voor op de weg... Daar gaat ge toch niet met een 1by mee rijden tegen max 37?

Op Zolder rijden overigens meerdere Gravelbikes rond hoor.
(Ik rij overigens met een grail al.)

Je moet ook een beetje verder lezen :P
Daar geef ik aan dat met een 1by red met 48T en 10-44 casette je met een cadans van 90rpm je 54km/h rijdt.
En je tegelijk met die 44 echt nog wel een helling opgeraakt.

Dus ja met een 1by kan je ook gewoon op de weg rijden. Vlotjes zelfs.
Alleen blijft het een compromis en ga je voor zuiver weg beter voor een racefiets met een double, semi-compact of zelfs een compact als je een pussy bent. :P
 
Met een 48T zult ge niet veel offroad hellingen omhoog geraken die wat technischer zijn.

Ik gebruik die gravel voor alles van Zolder, weg tot MTB toertochten. Tegenwoordig ook veel gravelritten in de Ardennen en Namen. Daar gaat ge met uw 48T niet veel kunnen zoeken volgens mij.
 
Met een 48T zult ge niet veel offroad hellingen omhoog geraken die wat technischer zijn.

Ik gebruik die gravel voor alles van Zolder, weg tot MTB toertochten. Tegenwoordig ook veel gravelritten in de Ardennen en Namen. Daar gaat ge met uw 48T niet veel kunnen zoeken volgens mij.
Da's omdat ge uw ketting niet volledig ontvet vooraleer te waxen.
 
Ik heb hier ook een Cinelli Zydeco als commuter/gravelbike/winterfiets naast mijn Giant TCR (carbon koersfiets). Mix van GRX600 & GRX400, 2x vanvoor & 10 speed vanachter. Heb er al vanalles mee gedaan: gravelritjes, snelle groepsritten, twee weken offroad bikepacken in Spanje, elke dag mee naar het werk en vorig weekend 360km van Parijs naar Brussel gereden.

Ik rij er ook vaak op de weg mee (ook met carbon wielen, heb een maat die custom wielen maakt en ik mag er regelmatig testen --> BG'ers met dikke portefeuille, ga die jongen eens sponsoren, hij maakt genen brol) en moet zeggen dat de "downgrade" tegenover de TCR echt meevalt met een degelijke wielset. Ja het kader is wat minder vinnig/stijf en moest je er een Gran Fondo met 4000+ HM of klimtijdrit mee moeten rijden zou het gewicht ook wel beginnen tegenvallen, maar voor de rest kunt ge er serieus mee vlammen. De Zydeco heeft ook een vrij agressieve geometrie (ze hebben gewoon een cyclocross frame als gravel omgedoopt), maar ik vind dat dus wel nice. Dusja, zolang je geen competitie gaat rijden, kan je echt wel op veel vlakken goed uit de voeten met zo'n fiets (of eender welk goed alu kader).

Het enige nadeel in de andere richting (bikepacken, comfort) is de max breedte van 40mm. Zeker goed genoeg voor veel routes, maar als het echt heel rough en/of technisch wordt, ga je wel wat vloeken. Hangt er ook af hoeveel je kan verteren en hoe snel je botsen & stoten en af en toe eens afstappen beu wordt, ik kan daar nog wel mee leven haha :unsure:

Tegengekomen tijdens het scrollen op tiktok, van het account van die pacq (y)
Benieuwd naar het beeldmateriaal.
 
Ik heb hier ook een Cinelli Zydeco als commuter/gravelbike/winterfiets naast mijn Giant TCR (carbon koersfiets). Mix van GRX600 & GRX400, 2x vanvoor & 10 speed vanachter. Heb er al vanalles mee gedaan: gravelritjes, snelle groepsritten, twee weken offroad bikepacken in Spanje, elke dag mee naar het werk en vorig weekend 360km van Parijs naar Brussel gereden.

Merci voor de ervaring te delen! Staat in elk geval ook heel knap met hoge wielen - good to know.

Titanium bestaat, just saying.

Ik ben hier ook aan het twijfelen via het werk een titanium gravelkader te kopen om later op te bouwen, ook al heb ik een carbonnen gravelaar. Die 30% werknemerskorting maakt het bijzonder aanlokkelijk.

Vaak wel meteen een stukje prijziger, maar inderdaad :).
 
Vaak wel meteen een stukje prijziger, maar inderdaad :).

Alles begint wel met uw budget natuurlijk.
Want je kan ook gewoon voor een carbon gravelaar gaan.

Pakweg een cervelo aspero is bloedsnel op de singletrack en met diezelfde banden snel op de asfalt. Gooi daar een aero weg wielset in met GP5000’s en niemand gaat u kunnen bijhouden.

Hell zelfs met de grizl cf sl kan je verdomd goed uit de voeten. Ik heb er voor de lol eens pro one’s op gelegd. Dat ziet er wat raar uit omdat je heel veel speling hebt tussen de bruggen, maar dat rijdt echt niet veel trager dan mijn racefiets hoor.
Dat rijdt vooral anders omdat de cranks 170 zijn ipv 172,5, er een 46 opligt inplaats van een 52, de GRX hendels anders rijden dan de ultegra’s, de grizl een langere wielbasis heeft en veel minder agressief stuurt en omdat je er minder agressief opzit.
Maar ik rij daar ook vlotjes boven de 30km/h mee hoor. Zelfs met de terenno dry’s is dat amper lastig.
Ik heb overlaatst plugplug voorkempen gereden, de stukken op asfalt reed ik nooit trager dan 30. Ik heb heel de 100km aan 26 gemiddeld gedaan.
 
Indien iemand een Futurum kortingscode kan gebruiken (Geldig t/m zaterdag 30 september 2023, 23:59 uur ):
FSW-20

1. Plaats voor minimaal € 125.- aan producten in de winkelwagen
2. Vul jouw unieke kortingscode* in de winkelwagen in
3. De € 20.00 korting wordt automatisch verrekend

Bij gebruik best even mij quoten en laten weten zodat je iemand anders niet tevergeefs probeert.
 
Iemand ervaring met het mixen van een SRAM Force cassette 10-33 (12speed) op de smart trainer met een nieuwe shimano ultegra DI2 12 Speed groepset?
2 fietsen met verschillende drivetrains maar zou klote zijn continue de cassette te switchen. Alsook de wielset van de ene fiets zomaar te kunnen switchen naar de andere
 
Ik heb een helm nodig maar ik heb enorm snel last van spanningshoofdpijn, een pet lokt soms al hoofdpijn uit.

Iemand die iets herkenbaar heeft en die een zeer comfortabele helm weet?
 
Ik heb een helm nodig maar ik heb enorm snel last van spanningshoofdpijn, een pet lokt soms al hoofdpijn uit.

Iemand die iets herkenbaar heeft en die een zeer comfortabele helm weet?
Ik heb een decathlon helm en een POC helm.
Die van decathlon zit zéér comfortabel. Sluit achteraan op heel goeie plaats af.
Ik zou die zeker eens proberen.
 
Terug
Bovenaan