Wel ik reed hier op een ruwe afdaling en dan merk je wel dat de achterbrug stuitert op de grote stenen, op dergelijk moment mag je niet te veel nadenken dat het maar een carbonnen achterbrugje is. Ik vermoed dat een full suspension op dat vlak meer contact houdt met de ondergrond.
Dat zal pittig worden. Hier 1 dag 650hm gedaan op een tocht van 36 km en 2 dagen later nog stijf.
Kijk eens naar hoe dun de chainstays zijn op de Scalpel. Ik lig er geen seconde wakker van.
Die dingen zijn gemaakt om wereldbekers mee te rijden door mannen die er veel ruiger mee omgaan dan ik.
Vandaag was een redelijk dramatische dag, al heb ik het allemaal niet aan mijn hart laten komen.
De Transmaurienne-Vanoise staat overal afgeschilderd als plaats te vinden in Aussois en Val Cenis.
Aussois is een zakdoek groot en daar logeren we.
Vanaf de woensdag is het in Val Cenis te doen. Op googlemaps gekeken en het was 10 km fietsen naar daar, bijna alles naar beneden.
Mooie opwarming dus.
Op weg naar daar zie ik niemand fietsen of auto's met fietsen achterop.
Wanneer ik toekom valt er ook geen leven te bespeuren en ik snap er niets van.
Ik ga naar de website en zie daar dat het in Val Cenis, Langelissart. Er is een googlemaps link en daarop staat dat het nog 41 minuten fietsen is.
Ik moest starten op 11u, het was toen 10u47.
Gebeld naar mijn gezelschap dat het verder is; zij gingen mij oppikken en ik fietste alvast verder.
Googlemaps stuurde mij via een onbestaand baantje, dus heb ik nog een bergflank met fiets naar boven mogen klimmen.
Gelukkig kwam ik vrij snel een koppel tegen dat net aan hun wagen stond met een fietsendrager op de trekhaak. Oef.
Zij boden me dan een lift aan naar de start.
Uiteindelijk bleek het adres op de website dan ook nog eens fout. Het was niet in Langelissart (ofzo), maar een dorp eerder.
10 minuten te laat aan de start. Totaal geen moeite gedaan om een beetje degelijk te rijden.
Ik vond het ook niet zo'n mooi parcours, lusje van 6.5 km met 230 hoogtemeters.
In ronde twee had ik een leegloper, gaatje in de band die de melk niet gedicht kreeg. Ook heel wat tijd mee verloren.
Uiteindelijk vrij snel gedubbeld door de eersten, waardoor ik uit koers ben gehaald.
4 rondes gereden, waarvan er uiteindelijk maar 3 meetelden. Hoe dat werkt voor het algemene klassement van de vijf dagen weet ik niet. Dat is gelukkig op nog geen enkel moment belangrijk geweest.
Ik baal er wel een beetje van dat ik zo weinig heb kunnen trainen. Twee jaar geleden bij de Alps Epic verkeerde ik in bloedvorm, maar toen had ik uiteindelijk een ontsteking in de knie.
Volgend jaar hopelijk eens deftig getraind naar een meerdaagse
Morgen nog 49 km met 2200 hm
en vrijdag 45km met 1700 hm
Morgen wordt waarschijnlijk enorm afzien.
Vrijdag wordt sowieso makkelijker en dan ook nog vertrekken met de moed van "'t is de laatste".