De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zijn er hier mensen die last gehad hebben van een hernia/bulging?
Zijn jullie terug aan het fietsen geraakt? Hebben jullie er nog last van?

Mijn discus L4-L5 doet lastig en ik krijg toch wel een beetje schrik dat ik niet meer op m'n (tijdrit)fiets zal raken...

1 Ik heb een nieuwe fiets met DT Swiss ARC 1400 Dicut db wielen. In die hoge velgen zit (in beide wielen) een klein gaatje. Ik neem aan dat dit geen toeval (of productiefoutje) is, maar dient om water uit te laten?
2 Volgens Canyon is de maximum tire size van een Ultimate CF SLX Serie: 28mm
Als ik naar de clearance kijk, lijkt dit toch een zware onderschatting? Er zit nu 25mm vooraan op, en nog zeeën van ruimte.
1. Yup
2. Yup. Merken zijn liever conservatief omdat de ene 28mm band op velg x nu eenmaal veel breder kan uitvallen als op velg y. Er zijn combinaties waar een 28mm zelfs ver voorbij de 30mm kan vallen (bv Pogacar met zijn Enve wielen).
Effectief gemeten zal je er zeker 30mm in krijgen, zoals op 95% van alle moderne racefietsen.

Rit 1 van de vijf zit er op

Zwaarste rit die ik ook heb gedaan. Gruwelijk elke meter van het parcours. Gelukkig ook de zwaarste dag.

47,5 km, 2250 hoogtemeters.
Gemiddelde snelheid 9.1 km per uur dacht ik.

Heel benieuwd hoe snel de eerste binnen waren. Sebastien Carabin is hier ook. Die zal wel vooraan gezeten hebben. Ik schat twee uur voor mij binnen.

Mijn discus L4-L5 doet lastig en ik krijg toch wel een beetje schrik dat ik niet meer op m'n (tijdrit)fiets zal raken...
Ja. Enkele maanden (denk ik) ergotherapie en nul last van. Een keer per week. Zeker niet heel la g gedaan en volledig gefixt. Ik doe wel niets meer van gewichtheffen ofzo. Veel te gevaarlijk om verdere schade aan te richten.

Ook de typische 5e wervel.

Hier een kleine hernia in de nek die zelf zorgt voor tintelingen in arm/hand. En zit sinds 2jaar met lichte hart ritme stoornis in rust. Ik dacht dat het fietsen ook gedaan was. Maar sinds 2 maad toch terug aan het fietsen. De juiste hulp zoeken en op tijd naar je lichaam "luisteren" is de beste raad dat ik je kan geven. ;)

Hier een kleine hernia in de nek die zelf zorgt voor tintelingen in arm/hand. En zit sinds 2jaar met lichte hart ritme stoornis in rust. Ik dacht dat het fietsen ook gedaan was. Maar sinds 2 maad toch terug aan het fietsen. De juiste hulp zoeken en op tijd naar je lichaam "luisteren" is de beste raad dat ik je kan geven. ;)
Ik heb ook altijd last van tintelende vingers, tot volledig afgestorven na intensieve meerdaagses. Zeker op de koersfiets heb ik het heel snel vlaggen.

Net nog eens met de dropbar-mtb gereden, ca. 70km rond Merelbeke, Gavere, Vurste,... Na elke fietsvakantie is een 'mtb-rit' in Vlaanderen zó teleurstellend, klote boeren-wegels vol met putten, geen mooie klimmetjes, laat staan afdalingen. In de bergen heb ik eigenlijk nooit last van mijn vaste vork, ik sta toch recht op de pedalen in een afdaling en kan alles mooi incasseren. In dit vlakke saaie land is dat helaas geen optie (toch niet als je wat snelheid wil behouden).
Alsook: de Gentse Feesten zit een beetje in mijn lijf, niet mijn beste rit :shy:

Ik heb ook altijd last van tintelende vingers, tot volledig afgestorven na intensieve meerdaagses. Zeker op de koersfiets heb ik het heel snel vlaggen.

Net nog eens met de dropbar-mtb gereden, ca. 70km rond Merelbeke, Gavere, Vurste,... Na elke fietsvakantie is een 'mtb-rit' in Vlaanderen zó teleurstellend, klote boeren-wegels vol met putten, geen mooie klimmetjes, laat staan afdalingen. In de bergen heb ik eigenlijk nooit last van mijn vaste vork, ik sta toch recht op de pedalen in een afdaling en kan alles mooi incasseren. In dit vlakke saaie land is dat helaas geen optie (toch niet als je wat snelheid wil behouden).
Alsook: de Gentse Feesten zit een beetje in mijn lijf, niet mijn beste rit :shy:

Ik vind het met de gravel vooral jammer dat je zo nooit eens een uur of langer op een mooi offroad/gravel pad kan rijden. Altijd eens een kilometer, dan weer een heel stuk asfalt naar het volgende stukje van een kilometer.

Iedere keer als het net plezierig is dan is het al weer gedaan.

Rit 1 van de vijf zit er op

Zwaarste rit die ik ook heb gedaan. Gruwelijk elke meter van het parcours. Gelukkig ook de zwaarste dag.

47,5 km, 2250 hoogtemeters.
Gemiddelde snelheid 9.1 km per uur dacht ik.

Heel benieuwd hoe snel de eerste binnen waren. Sebastien Carabin is hier ook. Die zal wel vooraan gezeten hebben. Ik schat twee uur voor mij binnen.
121/140, alle leeftijdscategorieën en man en vrouw door elkaar.

Er zijn tien vrouwen voor mij en zeven na mij geëindigd.

Niveau ligt hier een pakje hoger dan in de Ardennen.

Mijn tijd is 5u10
Winnaar 2u48

Lol

Ik rij ook vaak die kanten. Ben van deze streek. We hebben hier toch wel heel toffe baantjes ? Ik spreek dan wel voor de koersfiets. 😄

De eerste vraag die je u moet stellen is is wat de trigger was.
Fietsen na een hernia kan zeker. Maar je zal daar moeten blijven op letten en aan moeten werken en misschien zelfs uw positie moeten veranderen.

3 Ik heb DT Swiss ARC 1400 Dicut db wielen. Op de wielen staat dat die geschikt zouden zijn voor banden van 25 tot 64mm. Dat kan toch niet kloppen? :rofl:
4 Er zit op de as aan mijn voorwiel een tooltje van 6mm hex om de steekassen los te maken. Is dat ontworpen om tijdens het fietsen erop te blijven? Ik knal soms op kasseien etc.
5 De velgen zijn intern 20mm, lukt 30-32mm dan als band?

BIXZEqH.jpg

Laatst bewerkt:
3 Ik heb DT Swiss ARC 1400 Dicut db wielen. Op de wielen staat dat die geschikt zouden zijn voor banden van 25 tot 64mm. Dat kan toch niet kloppen? :rofl:
4 Er zit op de as aan mijn voorwiel een tooltje van 6mm hex om de steekassen los te maken. Is dat ontworpen om tijdens het fietsen erop te blijven? Ik knal soms op kasseien etc.

BIXZEqH.jpg
3. Heel vroeger reden we op 17mm interne breedte met 2.25 banden op de mtb.

Zo’n bredere velg kan dus makkelijk 2.25 en groter aan. Dusja, het kan wel kloppen, maar het zal natuurlijk niet super rijden.

De meeste MTB velgen hebben 25mm interne breedte en daar wordt tot 2.4 op gelegd, da’s 61mm. Gravelbikes zitten ook vaak op 24-25mm intern, en tegenwoordig rijden er ook veel gravelaars met hoog carbon, dus het loopt wat meer in elkaar.

4. Dat tooltje moet je er afhalen. En meepakken 😎

Maakt het veel uit welke binnenbanden je op een gravelbike steekt? En welke gebruiken jullie?

En voor er iemand over tubeless begint, nu nog niet :tongue:

Ik heb een 53 maar op lange ritten toch precies de indruk dat het toch niet mijn maat is. Hoe kan je dat eigenlijk uitrekenen?

Ik rij ook vaak die kanten. Ben van deze streek. We hebben hier toch wel heel toffe baantjes ? Ik spreek dan wel voor de koersfiets. 😄
Mja, het blijven toch wat boerenwegels en enkele gravelbaantjes zonder reliëf. Ik zat vorige maand natuurlijk in Schotland met ongelooflijk mooi weer en trails.....
AIL4fc8VUb4G8gyUqF1O_FwgDHPLKQWr4IHnpsdc_4RXgn68ksaQJcQzc-mP7xvU1nz7b_0Kn_BRZ_taf3OOakKa0n4YHIEcpUKgCoinKIW9NTizQsKOh5qOjQilxnGnku2pfmT4sEY5exxx_e2FhAcB3C0ychenZZeKMQPhIkYNDN5Crz_GihBqkSI3VyqzXP9bmF0LyNgI78rVOTlK7vrSozj2hkAdJdG1bofeepNNmH6yeylu5AwvlMB_hWm9I-l_wznCNUqf3hW4Mhi8_NbWX0ZUXN1iGTnDc7tIamilSVs1nZ7S8N0ooD-GfuqbbBVkXBN5AhwrIi9Mzv-y_xYs5-3EtB0bOK0BszYEgyL7A4KKuckcNwJnLsk3FAIo52GDOxzzRB7k48w-eL3UZvIWc3qScNZJ6NF766uWA3beDc2RaaT3HHzn1D3ln17S2HClCKsC6n8xnIBcaevGcjiJU5GsBikzah-MrPkzzJ3mOp8fH5w4znmDLR9cp8MKlp3PoJEM3wT-P6rD0ay5bIQGrLWx5aJJTDaWGPc5vD1r3jBt3tSuBxQA4Gu_A8oTdhVcDFHtPiR_mxnLXfwYWl5MwGK3vzANek4hYFJZbBRE8Zqv4xrRVB-n0n4GPpYPpO9wmOXnypX8ppDVioD5fhpkrXTj6NCEx1SC51OYXOllQcxcxLbEYFVxAPc_ys9vOqVv31kAG8S_dBxHTR4PknxxGOBC6bRKLBkgl9dp3jWn6CX4XYNva3ST6nZsBMQWmQaFYlET8oFEs5gkY28Oi7zbB-mnej2yx-u75sJ-MgIdJEX2a-K1rGoxaFA81qExIt4b_gPExZFRMtG6PHhI_-d_2Gb2dvx5BVq-IDQU5wZH4XA6CmEmFK-X1dcZxXQ-ZjksLs12z1QWTpcKJ_1rnOpUMkkKLas=w1625-h914-s-no

Rit 2 van 5

Aangekondigd: 50km, 1800 hm.
Een eitje dus in vergelijking met gisteren.

Reëel: 54 km, 2100 hm
Gemiddelde snelheid: 10.5 per uur.

Het was sowieso makkelijker dan gisteren, maar de laatste 12 kilometer waren moordend. Ik dacht dat het er nog 8 waren met 200hm, maar het waren er dus 12 met nog 500. Dan ook nog zo'n wandelstuk in de blakende zon... gruwelijk, de klim van de stervende zwanen.

De afdalingen waren wel weer mooi. Iets minder technisch en gevaarlijk dan gisteren, maar dat is zeker nog steeds niet tam te noemen. Je hebt hier wel wat technische bagage nodig. Op de Ardennen marathons ben ik bij de betere dalers van degenen die in de tweede helft finishen. Hier ben ik sowieso bij de zwakste.

Gisteren was er een Belgische 13 seconden voor mij geëindigd. Ik had er mijn missie van gemaakt om voor haar te eindigen vandaag. Op de eerste klim had ik ze al een heel stuk achter mij gelaten. Gisteren klom ik ook sneller, maar zij daalt veel sneller af dan mij en maakt die tijd dan zo goed. Na de tweede bevoorrading vandaag was er iemand die een pomp vroeg. Als ik kan helpen doe ik dat altijd, ook als 13 seconden wil goed maken. Natuurlijk vlamt ze me dan voorbij en stond ik nog enkele minuten stil bij die kerel. Dit was ongeveer half koers. Ik ging ervan uit dat ik ze niet meer ging zien, maar in de laatste km heb ik ze nog bijgebeend en heb ik ze ook zo'n tien seconden achter mij gelaten. Hoera. #pettyrivalries

(Gecorrigeerd naar gender is zij uiteraard veel beter dan ik :))

Edit: exact dertien seconden voor haar geëindigd :D

Edit 2: 104/127 deze rit. Precies al redelijk wat afvallers.

Laatst bewerkt:
Rit 2 van 5

Aangekondigd: 50km, 1800 hm.
Een eitje dus in vergelijking met gisteren.

Reëel: 54 km, 2100 hm
Gemiddelde snelheid: 10.5 per uur.

Het was sowieso makkelijker dan gisteren, maar de laatste 12 kilometer waren moordend. Ik dacht dat het er nog 8 waren met 200hm, maar het waren er dus 12 met nog 500. Dan ook nog zo'n wandelstuk in de blakende zon... gruwelijk, de klim van de stervende zwanen.

De afdalingen waren wel weer mooi. Iets minder technisch en gevaarlijk dan gisteren, maar dat is zeker nog steeds niet tam te noemen. Je hebt hier wel wat technische bagage nodig. Op de Ardennen marathons ben ik bij de betere dalers van degenen die in de tweede helft finishen. Hier ben ik sowieso bij de zwakste.

Gisteren was er een Belgische 13 seconden voor mij geëindigd. Ik had er mijn missie van gemaakt om voor haar te eindigen vandaag. Op de eerste klim had ik ze al een heel stuk achter mij gelaten. Gisteren klom ik ook sneller, maar zij daalt veel sneller af dan mij en maakt die tijd dan zo goed. Na de tweede bevoorrading vandaag was er iemand die een pomp vroeg. Als ik kan helpen doe ik dat altijd, ook als 13 seconden wil goed maken. Natuurlijk vlamt ze me dan voorbij en stond ik nog enkele minuten stil bij die kerel. Dit was ongeveer half koers. Ik ging ervan uit dat ik ze niet meer ging zien, maar in de laatste km heb ik ze nog bijgebeend en heb ik ze ook zo'n tien seconden achter mij gelaten. Hoera. #pettyrivalries

(Gecorrigeerd naar gender is zij uiteraard veel beter dan ik :))

Edit: exact dertien seconden voor haar geëindigd :D
Was zij ook op de hoogte van de 'rivaliteit' of speelde dit alles zich in u hoofd af? :tongue:

Was zij ook op de hoogte van de 'rivaliteit' of speelde dit alles zich in u hoofd af? :tongue:
Voor de start aangekondigd dat ik dertien seconden of meer voor haar wou eindigen!

Gisteren in de laatste klim wat gebabbeld met elkaar over hoe zwaar het was enzo. Ze vertelde ook dat ze vorig jaar had meegedaan en vertelde hoe de klim nog ging verlopen.

Dusja, all in good fun.

Ik lig er niet echt wakker van. Zij nog minder :)

Terug
Bovenaan