De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Toch wel? 9/9/2023 dit jaar.
Staat op cancelled op deze site: https://www.granfondoguide.com/Events/Index/5776/la-ronde-picarde--gran-fondo
Ik lijk ook niet op de officiële website te geraken. Zou wel mooi zijn als die door gaat eigenlijk, zou ik ineens een mooi doel hebben om voor te trainen.

Thanks! Ja, ben in 2020 begonnen, voornamelijk i.c.m. lopen, maar sinds 2021 is de focus op de fiets terecht gekomen.
Of ik echt veel talent heb weet ik niet, ik rij wel een stevig pak km's. Er valt wel nog veel te winnen op vlak van gestructureerd trainen etc... en natuurlijk zal doorheen de jaren mijn motor ook wel wat groter worden als ik consistent blijf rijden. Ik rij zelf zonder powermeter, maar als ik vergelijk met mijn maat op P66 (dikke 20min voor mij gefinished en ook niet zo een goede daler) en mijn maat op P180 (4min achter mij, maar wel een heel goede daler) vermoed ik dat ik ergens tussen de 230-240W avg (260-270 normalized) zal getrapt hebben. We wegen alle drie rond de 72 kg.

Vanaf de top 30-50 ongeveer (afhankelijk van het deelnemersveld) wordt het idd redelijk geschift in die Gran Fondo's, mannen als Michiel Minnaert, Jari Verstraeten, Maxim Pirard, doen dit al jaren en zijn toch echt halve profs te noemen 😅 Die mannen leven er ook wel echt voor, Minnaert was een uur voor mij binnen, met een normalized power van 250W, maar die gast weegt wss 50kg & zal wel een pakske kunnen dalen ook :p
Grappig altijd hoe eigenlijk iedereen altijd zegt "ik weet niet of ik nu echt talent heb". Als je top 100 rijdt of in de buurt van in zo'n Gran Fondo, zeker bij Les Trois Ballons en La Marmotte die vaak toch wel redelijk stacked zijn, dan heb je weldegelijk een stuk talent. Natuurlijk heeft iedereen altijd de neiging van naar boven te kijken. Maar als je inderdaad ziet dat die top 50 vol zit met mannen als Maxim Pirard dan weet je eigenlijk genoeg. Zo'n Pirard is alleen op papier geen prof omdat hij niet voor een prof team rijdt maar die gast wordt ook wel gesponsored door privé sponsors in die mate dat hij de ruimte heeft om toch wel wat tijd en middelen te investeren in trainen.

Het heeft voor een groot stuk ook met trainingsarbeid te maken uiteraard maar die mannen rijden casually 500km/week. Dan zitten we in 15-20u/week gebied en soms meer. Je kan nog zoveel willen als je wil, je lichaam moet die volumes ook al aankunnen om te beginnen, ook dat is al een groot stuk talent. Je kan dat over tijd wel proberen opbouwen maar bij iedereen zit daar wel een limiet op.
 
Als mountainbiker ga je toch ook zo weinig mogelijk te voet?
Natuurlijk, maar in sommige wedstrijden/parcours wordt er vaak gewandeld. Swiss Epic is daar zo'n voorbeeld van. Als je daar dan met uw carbon zooltjes aan begint, kan het wel eens snel zeer onaangenaam worden.
 
Natuurlijk, maar in sommige wedstrijden/parcours wordt er vaak gewandeld. Swiss Epic is daar zo'n voorbeeld van. Als je daar dan met uw carbon zooltjes aan begint, kan het wel eens snel zeer onaangenaam worden.
Ik heb carbon zooltjes en kan daar mee stappen, staan namelijk nog nopjes op

gaerne-mtb-schoen-gtrail-matt-black.jpg
 
Ik heb carbon zooltjes en kan daar mee stappen, staan namelijk nog nopjes op

gaerne-mtb-schoen-gtrail-matt-black.jpg
Je kan er mee stappen, maar stappen ze ook goed op rotsachtige ondergrond? Ergens een rotsblok over klauteren met een MTB in je nek is niet hetzelfde als 50m wandelen tussen je tafeltje en de bar na een TT.
 
Mini-verslagje van de 3 Ballons deze zaterdag:

Donderdag ben ik vertrokken met nog vier vrienden richting Vogezen, overnachten deden we in een B&B in Fresse. Voor drie van ons, waaronder mezelf, was dit de eerste keer, de twee anderen hebben al wat Gran Fondo's op hun naam staan. Vrijdag eerst een dagje rustig gaan losfietsen, nummer afhalen en afdalingen verkennen, voor de rest alles redelijk maniakaal in het teken van de koers en om 21h in ons bed.

Zaterdagochtend (vrijdagnacht?) opgestaan om 4h45 om overnight oats te ontbijten en wat koffie te drinken, naar het wc en dan rond 6h met de fiets vertrokken richting de start in Ronchamps. Nog wat frisjes, maar was uiteindelijk best aangenaam wakker worden op de fiets. In het startvak begeven de twee zich naar de priority box en schuif ik aan tussen de duizenden andere deelnemers met mijn twee andere maten in het startvak. Na 20 minuten staan rillen kunnen we eindelijk vertrekken.

Ik had specifiek doel voor ogen, maar ben nu toch al bijna twee jaar redelijk aan het fietsen, dus wou wel eens zien wat ik waard was in een Gran Fondo, het zou me in elk geval beter moeten lukken dan kermiskoersen gezien mijn lichaamsbouw (sprinkhaan). Als ik mezelf dan toch een tijd moest aanpraten, zat ik met <7h in mijn hoofd (+- 25 km/h).

Ik wou het eerste uur goed kunnen opschuiven, dus had me voorgenomen om dan goed door te brommeren in de aanloop naar de Servance, om toch niet té veel achter het verkeer te zitten bij de versmalling aan de start van de eerste beklimming. Dat lukte best goed, de parcoursverkenning hielp hierbij wel en met een paar goede passages van ronde punten had ik redelijk snel de kop van de koers in zicht en reed ik ongeveer in 100ste positie bij de start van de klim. Op de Servance legde ik mezelf een stevig tempo op, eentje waarmee ik zeker niet elke klim zou kunnen rijden, maar er mezelf ook niet mee zou doodrijden. Uiteindelijk kom ik boven met de tweede groep, de écht goeie mannen pakken hier al gemakkelijk 5 minuten op mij. Van mijn vrienden (zowel die uit de priority box als die van aan de start), is geen spoor meer. Het afdalen verloopt, zoals verwacht, want het is nog maar mijn derde keer dat ik stevige afdalingen rijd, niet zo vlot. Met lede ogen moet ik aanzien hoe ik voorbij word gezoefd door veel renners die ik op de col gemakkelijk achter me liet. Eenmaal in de vallei is er een groepje voor mij weg met een te groot gat dat ik niet krijg dichtgereden, dus samen met twee andere renners laten we ons uitzakken tot de volgende groep ons oppikt.

Met die groep rijd ik de Col D'oderen en Grand Ballon over, maar op de Grand Ballon moet ik stoppen voor bevoorrading en door mijn slechte dalen verlies ik alweer contact met de groep. Ik dreig weer alleen te vallen, maar tot mijn grote geluk moet de groep in de vallei even wachten aan een rood licht en kan ik net op tijd weer aanpikken wanneer ze worden doorgelaten. Op de Hundsruck & de Col D'Alsace begin ik het moeilijk te krijgen en herhaalt zich twee keer hetzelfde scenario. Achter aan de groep geraak ik nog net mee tot over de col, maar moet tijdens het dalen lossen en beland dan weer in niemandsland tot ik word opgeraapt door een achterliggend groepje. Tot mijn grote verbazing zit in het groepje dat mij oppikt in de laatste vallei tot voor de Planche een van mijn vrienden, hij vertelde dat hij op de Servance meteen moest lossen, maar heel consistent heeft kunnen blijven rijden en ook zeer vlot kon dalen in de groepjes. Samen met nog een 8-tal anderen draaien we rond tot de Planche.

Op de Planche zit er bij niemand nog iets op, gelukkig verteer ik steile percentages nog best goed en geraak ik op de 34-28 nog in een redelijk "ritme" om tot boven te rijden. Ik los iedereen van mijn groep en kan nog veel plaatsen goedmaken op renners die me in de afdaling van de col d'Alsace voorbij gingen. Uiteindelijk finish ik met een officiële tijd van 6h27 aan een gemiddelde van 28km/h. 166/2084 in het algemeen klassement en 41/219 in mijn leeftijdscategorie. Enorm tevreden met mijn prestatie, heel veel verloren tijdens het dalen, maar voelde me bergop tot en met de Grand Ballon bij de sterkere en op de Planche had ik dan toch nog nét iets meer dan diegenen rond me. Hundsruck & Alsace had ik me misschien iets meer moeten pushen, maar wie weet was ik dan helemaal ingestort op de Planche. Als ik nog iets beter indeel en leer dalen, zit een top 100 er misschien wel in, maar ik weet nog niet of dat het echt waard is.

Nu nog twee weken wat gravel spielerei en rustige ritten, dan gaat de fiets een maandje aan de haak voor een grote reis met de vriendin. Vanaf augustus beginnen we er weer aan, op naar meer!

De rest mijn vrienden kwamen binnen op P66, P90, P182 en P374, wat voor iedereen echt een topresultaat was!
Tof verslag,

je hebt ongeveer dezelfde tijd als een vriend van me die 155ste gefinished is. Geen idee of je erop gelet hebt. Hij had een paarse canyon ultimate.
 
Ging net vertrekken om wat los te rijden en zie dat een van mijn spaken is losgekomen op mijn achterwiel…
Dit is een giant slr1 wielset slechts 10 maand oud…
Kan dit gemakkelijk vervangen worden? Anders zie ik geen schade aan mijn wiel.
Heb godver eind volgende week een duatlon en week er na de cannibale..
 
Tof verslag,

je hebt ongeveer dezelfde tijd als een vriend van me die 155ste gefinished is. Geen idee of je erop gelet hebt. Hij had een paarse canyon ultimate.
Thanks! Eens naar de foto's gekeken en heb hem niet bewust tegengekomen onderweg, aan de kleur van zijn nummertje is hij in de priority box gestart precies :)


Staat op cancelled op deze site: https://www.granfondoguide.com/Events/Index/5776/la-ronde-picarde--gran-fondo
Ik lijk ook niet op de officiële website te geraken. Zou wel mooi zijn als die door gaat eigenlijk, zou ik ineens een mooi doel hebben om voor te trainen.


Grappig altijd hoe eigenlijk iedereen altijd zegt "ik weet niet of ik nu echt talent heb". Als je top 100 rijdt of in de buurt van in zo'n Gran Fondo, zeker bij Les Trois Ballons en La Marmotte die vaak toch wel redelijk stacked zijn, dan heb je weldegelijk een stuk talent. Natuurlijk heeft iedereen altijd de neiging van naar boven te kijken. Maar als je inderdaad ziet dat die top 50 vol zit met mannen als Maxim Pirard dan weet je eigenlijk genoeg. Zo'n Pirard is alleen op papier geen prof omdat hij niet voor een prof team rijdt maar die gast wordt ook wel gesponsored door privé sponsors in die mate dat hij de ruimte heeft om toch wel wat tijd en middelen te investeren in trainen.

Het heeft voor een groot stuk ook met trainingsarbeid te maken uiteraard maar die mannen rijden casually 500km/week. Dan zitten we in 15-20u/week gebied en soms meer. Je kan nog zoveel willen als je wil, je lichaam moet die volumes ook al aankunnen om te beginnen, ook dat is al een groot stuk talent. Je kan dat over tijd wel proberen opbouwen maar bij iedereen zit daar wel een limiet op.

Haha ja, ik wil het niet als valse bescheidenheid doen overkomen, want ik mag inderdaad niet onderschatten dat ik met mijn huidige vorm wel in een redelijk hoog toppercentage van de bevolking zal zitten. Ik zal op zich wel zeker een aanleg hebben voor duursporten, maar als kind/tiener was ik nooit bij de snelste/sterkste van den hoop. Mijn volleybal carriere was ook matig, het is pas daarna met het beginenn lopen en fietsen dat ik wel merk dat ik een stevig volume kan verteren. Ik heb dit jaar al 6800km op de teller wat overeenkomt met gemiddeld 10h per week (incl woon-werk), de laatste 4 weken voor de 3 ballons zat ik aan gemiddeld 14 a 15h per week en daar ligt wel de limiet voor mij. Lichamelijk zou ik misschien nog meer aankunnen, maar dan moet ik er echt te veel voor laten vallen. De sweet spot voor consistent te blijven doorheen het jaar i.c.m. een gezond sociaal leven (en relatie met de vriendin ;) ) is voor mij 8 a 10h per week. Heb ook echt niet de ambitie om zo een semiprof bestaan als een Pirard of Minnaert te gaan leiden.
 
Ik probeer ook zo weinig mogelijk te lopen met de mtb hoor :p
Anders is het een andere sport.

Als ik op mantel kijken, zou ik maat 44 moeten bestellen :unsure:
voetlengte is 26,5 en breedte (omtrek) gaat 24,7 zijn.

Volgens andere site is het dan weer maar 43.
Heb Vaneyck ook maar even gemaild
 
Laatst bewerkt:
Ging net vertrekken om wat los te rijden en zie dat een van mijn spaken is losgekomen op mijn achterwiel…
Dit is een giant slr1 wielset slechts 10 maand oud…
Kan dit gemakkelijk vervangen worden? Anders zie ik geen schade aan mijn wiel.
Heb godver eind volgende week een duatlon en week er na de cannibale..
Tuurlijk, voor een goeie fietsenmaker is dat niet zo lang werk. Alleen heb ik de indruk dat de meeste fietsenmakers hun agenda wel zeer goed gevuld zit. Vandaag nog naar de Canyon Service Center gebeld, 4 weken wachten... Eer je daar uw herstelling hebt gehad is de zomer alweer gepasseerd. Matige service toch wel.

Dus best even rondbellen. Als je hem gekocht hebt bij de fietsenmaker zelf, zou ik daar eens naar bellen. Leg desnoods effe uit dat het dringend is ivm een event, hopelijk tonen ze wat goede wil.
 
Haha ja, ik wil het niet als valse bescheidenheid doen overkomen, want ik mag inderdaad niet onderschatten dat ik met mijn huidige vorm wel in een redelijk hoog toppercentage van de bevolking zal zitten. Ik zal op zich wel zeker een aanleg hebben voor duursporten, maar als kind/tiener was ik nooit bij de snelste/sterkste van den hoop. Mijn volleybal carriere was ook matig, het is pas daarna met het beginenn lopen en fietsen dat ik wel merk dat ik een stevig volume kan verteren. Ik heb dit jaar al 6800km op de teller wat overeenkomt met gemiddeld 10h per week (incl woon-werk), de laatste 4 weken voor de 3 ballons zat ik aan gemiddeld 14 a 15h per week en daar ligt wel de limiet voor mij. Lichamelijk zou ik misschien nog meer aankunnen, maar dan moet ik er echt te veel voor laten vallen. De sweet spot voor consistent te blijven doorheen het jaar i.c.m. een gezond sociaal leven (en relatie met de vriendin ;) ) is voor mij 8 a 10h per week. Heb ook echt niet de ambitie om zo een semiprof bestaan als een Pirard of Minnaert te gaan leiden.
Volleybal is een sport waar natuurlijk ook een heel deel techniek bij komt kijken, daar komen de kwaliteiten van een duursporter toch net iets minder naar boven denk ik dan.
Dat je als kind/tiener nooit uitblinkt kan ook met andere factoren te maken hebben. Geboren worden in januari VS november bv. Zelfde leeftijdsgroep maar eigenlijk een jaar verschil... dat weegt sowieso door. Daarnaast heb je ook gasten die op hun 17de zo goed als volledig ontwikkeld zijn en dan heb je er ander die 1,5 jaar achterop hinken... onderzoek toont dan ook nog aan dat er meer op de "goei" wordt gefocussed waardoor het verschil vaak nóg groter wordt.

Maar bovenal zal training inderdaad wel zeer veel doen. Als je echt consequent 10u/week fietst doet dat al enorm veel. Beginnen met een paar uren woon-werk elke week is meteen ook een mooie basis om aan dat aantal uur te komen zonder dat je teveel moet opofferen. Alleszins proficiat met je uitslag, mooi resultaat.
 
Andere wielsets, ben de tel al kwijt hoe vaak
Werd dit vlot opgelost bij je?
Kan morgen pas bellen naar fietsmaker, ik hoop toch echt dat het tegen volgende week opgelost is.
Kan wel ffe zwiften binnen en blijven fietsen (spaak is los op achterwiel) maar had wel graag nog wat trainingen in de aero bars gedaan.. is toch niet hetzelfde binnen
 
Werd dit vlot opgelost bij je?
Kan morgen pas bellen naar fietsmaker, ik hoop toch echt dat het tegen volgende week opgelost is.
Kan wel ffe zwiften binnen en blijven fietsen (spaak is los op achterwiel) maar had wel graag nog wat trainingen in de aero bars gedaan.. is toch niet hetzelfde binnen
Zal van uw relatie met de FM afhangen :p Op zich niet zoveel werk maar als hij veel ander werk heeft ..
Of als er iets mis is met uw velg

Gewoon extra wielset kopen ;)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan