De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Mijn vraag voor de mensen met ervaring is dus: Hoe kan ik dat vergelijken met de Vogezen, waar de bergskes langer zijn maar in principe iets minder stijl? Gaat die "vermoeidheid" van langer te klimmen aan lager percentage zwaarder zijn dan de "kortere" steile klimmen?

De website die je geeft is perfect om een idee te krijgen.
Kijk naar de klimpunten. De zwaarste beklimmingen die je deed was 211 punten. Een Ballon d’alsace (een makkelijke klim in de vosges) is er 468.
Steile stukken zijn lastig, dat is op de pedalen lopen en hard duwen. Maar daar kan je in het rood nog over geraken en 1km later is de klim al over.
Lange klimmen zijn vooral pacen en constant druk op de pedalen houden. Ik neem graag de ballon d’alsace als voorbeeld omdat het een makkelijke klim is die vrij egaal is, alle andere klimmen zijn echt een pak moeilijker, dat is al snel een 40min om boven te geraken, en dan moet je gemiddeld over de hele klim 3,7w/kg trappen.
En dan zwijgen we nog over de zwaardere mannen zoals een petit ballon, platzerwassel, planche, …
Vermoeidheid speelt een veel grotere rol in zo een inspanningen. En vooral tussen de klimmen is het ook niet pannekoekvlak en zal je dus ook al krachten verspillen.

Maar het is echt wel een prachtige regio, die vooral niet te ver is.
Alleen zou ik wel zeker uw regenkleding meenemen :p Tevens ook wel de reden waarom veel mensen verder naar de Alpen trekken.
 
De website die je geeft is perfect om een idee te krijgen.
Kijk naar de klimpunten. De zwaarste beklimmingen die je deed was 211 punten. Een Ballon d’alsace (een makkelijke klim in de vosges) is er 468.
Steile stukken zijn lastig, dat is op de pedalen lopen en hard duwen. Maar daar kan je in het rood nog over geraken en 1km later is de klim al over.
Lange klimmen zijn vooral pacen en constant druk op de pedalen houden. Ik neem graag de ballon d’alsace als voorbeeld omdat het een makkelijke klim is die vrij egaal is, alle andere klimmen zijn echt een pak moeilijker, dat is al snel een 40min om boven te geraken, en dan moet je gemiddeld over de hele klim 3,7w/kg trappen.
En dan zwijgen we nog over de zwaardere mannen zoals een petit ballon, platzerwassel, planche, …
Vermoeidheid speelt een veel grotere rol in zo een inspanningen. En vooral tussen de klimmen is het ook niet pannekoekvlak en zal je dus ook al krachten verspillen.

Maar het is echt wel een prachtige regio, die vooral niet te ver is.
Alleen zou ik wel zeker uw regenkleding meenemen :p Tevens ook wel de reden waarom veel mensen verder naar de Alpen trekken.
Klimpunten zeggen toch ook niet alles.

Koppenberg: 155 punten
Ballon d’Alsace: 468 punten

Koppenberg altijd stress, Ballon d’Alsace is de moeite niet waard om aan te denken.

@Ibico: niet teveel zorgen maken, als je die rit kon zullen de Vogezen geen problemen geven. Pace jezelf op de klimmen, wees er je van bewust dat ze langer duren en geniet er van!
 
Vandaag stond er een mtb-rit in Basecles op het programma, tot ik gisteren vaststelde dat mijn derailleurwieltjes volledig vastzaten (laatste rit was erg nat en slijkerig, nochtans goed gekuist maar niet gedemonteerd) :wallbash:. Eentje heeft zich zelfs wat ingesleten in de kooi van de derailleur…

Dus dan maar de gravelfiets van de haak gepakt en lokaal een toertje gedaan. Vanuit Merelbeke richting Kalkense Meersen, Berlare en dan terug via Serskamp, Sint Lievenshoutem, Oosterzele. Een route die ik ergens online had gevonden met wat aanpassingen.
En voorwaar: amper slijk en zelfs hier en daar al wat zanderig! :love:


3tFIA7Wl.jpg


io2aqhll.jpg


zX0cAhil.jpg
 
ja , het was wel met de standaard config gisteren. 52/36 en 11-30. Op zich cava maja op die stukken boven de 20% was het wel recht op de trappers ...
 
Koppenberg: 155 punten
Ballon d’Alsace: 468 punten

Koppenberg altijd stress, Ballon d’Alsace is de moeite niet waard om aan te denken.
Exact. Er is geen enkele klim in de Ardennen die zo moeilijk is als de Koppenberg (toch zeker als je verzet-stress hebt)

Tenzij je de Muur van Borzée rekent, maar daar rijden jullie roadies toch niet.
 
Klimpunten zeggen toch ook niet alles.

Koppenberg: 155 punten
Ballon d’Alsace: 468 punten

Koppenberg altijd stress, Ballon d’Alsace is de moeite niet waard om aan te denken.

@Ibico: niet teveel zorgen maken, als je die rit kon zullen de Vogezen geen problemen geven. Pace jezelf op de klimmen, wees er je van bewust dat ze langer duren en geniet er van!
Ondergrond zoals bij de koppenberg speelt ook een rol natuurlijk.
Maar dat is een inspanning van hooguit 7 minuten. Daar kan je op sterven, en als je een 32 of zelfs 34 hebt in combinatie met lage druk in de banden dan geraak je wel boven.

Maar een langere klim is veel meer de pacing die belangrijk wordt, zoals ik zei is dat 40minuten waar je in feite de spanning niet van de benen haalt. Daar speelt uw uithouding een veel belangrijkere rol.
Waarschijnlijk zal je heel de tijd in de tempozone zitten, en op de moeilijkere klimmen tegen het omslagpunt aanschurken. En dat voor meer dan een half uur, waarbij je dus zult moeten eten en drinken. Plus dat het bij de moeilijkere ook niet egaal is zoals de ballon d'alsace en je dus tempo-omslagpunt-VO2max-tempo zult moeten rijden. Afhankelijk van hoeveel je weegt en wat je niveau is uiteraard.
En dat kan je gewoon niet simuleren of zeer moeilijk simuleren hier in België.

En als jij de ballon d'alsace kan beschouwen als een klim waarbij het niet waard is om aan te denken dan moet je toch een goed niveau hebben :p
Wat is uw tijd om daarop te rijden misschien?
 
Ik heb geen van beide opgereden, dus zal misschien geen correcte mening hebben, maar als ik een stabiele klim van 6-7% op een goed wegdek zie vs een klim die tot 20% piekt op rotte kasseien. Nou, dan zou ik ook veel meer stress hebben voor de koppenberg.
 
Ik heb geen van beide opgereden, dus zal misschien geen correcte mening hebben, maar als ik een stabiele klim van 6-7% op een goed wegdek zie vs een klim die tot 20% piekt op rotte kasseien. Nou, dan zou ik ook veel meer stress hebben voor de koppenberg.
Vind ik ook wel. Dat is gewoon een goed ritme vinden dat je weet dat je zal kunnen volhouden.
Die rotte kasseien op een klim krijg ik ook stress van. Vooral dat je ook eens niet kan rechtstaan of dat je wiel slipt, sturen is ook een pak moeilijker,...
 
Voor de fietsers rond Gent: tips voor een veilig pendeltraject van Gent (regio Gentbrugge brug) tot Zelzate (regio Arcelor Mittal)? Mijn vriendin overweegt om af en toe de auto te laten staan en met de koersfiets te gaan werken. Langs de R4 is er een mooi breed fietspad afgescheiden van de baan, maar om daar te geraken via Muide / Muilestede in de spits is vaak niet echt aangenaam... alternatieven? De route via Dampoort / Muide /R4 is qua afstand wel goed (24km), wat voor haar met de koersfiets wel ongeveer het maximaal haalbare is als pendeltraject, vanaf 25 a 30 zou ze dan eerder naar een e-bike moeten beginnen kijken.
 

Bijlagen

  • Screenshot 2024-04-15 091935.png
    Screenshot 2024-04-15 091935.png
    1,4 MB · Weergaven: 4
[...]

En als jij de ballon d'alsace kan beschouwen als een klim waarbij het niet waard is om aan te denken dan moet je toch een goed niveau hebben :p
Wat is uw tijd om daarop te rijden misschien?
Mijn tijden gaan ongetwijfeld niet goed zijn, ook nogal te zien over welk segment er gesproken wordt.

Van de kant van Giromagny: segment "Sommet Ballon d'Alsave depuis carrière lepuix", 14,51km, 671hm, 4,6% gem: 54min31sec, 16,0km/u gemiddeld
Van de kant van Sewen: segment "Langenberg par Sewen - D466_8-D466_1", 7,06km, 532hm, 7,5% gem: 42min32sec, 10,0km/u gemiddeld

Allesbehalve toptijden, maar de eerste is aan een gemiddelde hartslag van 146, de tweede aan een gemiddelde van 157. Met een omslagpunt van 166 zie je dat dit niet weinig is, maar ook ver van volle inspanning.

En daar ging mijn punt helemaal om, op zo'n hellingen kan je zelf nog veel bepalen wat je intensiteit is, op de Koppenberg (of veel van die muren van @Ibico zijn rit) heb je niet veel meer te kiezen aan welke inspanning je naar boven gaat.
 
Voor de fietsers rond Gent: tips voor een veilig pendeltraject van Gent (regio Gentbrugge brug) tot Zelzate (regio Arcelor Mittal)? Mijn vriendin overweegt om af en toe de auto te laten staan en met de koersfiets te gaan werken. Langs de R4 is er een mooi breed fietspad afgescheiden van de baan, maar om daar te geraken via Muide / Muilestede in de spits is vaak niet echt aangenaam... alternatieven? De route via Dampoort / Muide /R4 is qua afstand wel goed (24km), wat voor haar met de koersfiets wel ongeveer het maximaal haalbare is als pendeltraject, vanaf 25 a 30 zou ze dan eerder naar een e-bike moeten beginnen kijken.
Eventueel langs de andere kant van het water blijven en binnendoor via St-Amandsberg > Lochristi > Wachtebeke?
 
Voor de fietsers rond Gent: tips voor een veilig pendeltraject van Gent (regio Gentbrugge brug) tot Zelzate (regio Arcelor Mittal)? Mijn vriendin overweegt om af en toe de auto te laten staan en met de koersfiets te gaan werken. Langs de R4 is er een mooi breed fietspad afgescheiden van de baan, maar om daar te geraken via Muide / Muilestede in de spits is vaak niet echt aangenaam... alternatieven? De route via Dampoort / Muide /R4 is qua afstand wel goed (24km), wat voor haar met de koersfiets wel ongeveer het maximaal haalbare is als pendeltraject, vanaf 25 a 30 zou ze dan eerder naar een e-bike moeten beginnen kijken.

Eventueel langs de andere kant van het water blijven en binnendoor via St-Amandsberg > Lochristi > Wachtebeke?
of via het autoveer halfweg tussen gent en zelzate is ook een mogelijkheid
 
Voor de fietsers rond Gent: tips voor een veilig pendeltraject van Gent (regio Gentbrugge brug) tot Zelzate (regio Arcelor Mittal)? Mijn vriendin overweegt om af en toe de auto te laten staan en met de koersfiets te gaan werken. Langs de R4 is er een mooi breed fietspad afgescheiden van de baan, maar om daar te geraken via Muide / Muilestede in de spits is vaak niet echt aangenaam... alternatieven? De route via Dampoort / Muide /R4 is qua afstand wel goed (24km), wat voor haar met de koersfiets wel ongeveer het maximaal haalbare is als pendeltraject, vanaf 25 a 30 zou ze dan eerder naar een e-bike moeten beginnen kijken.
Collega van mij komt van Merelbeke naar Arcelor via deze weg. Aan die kanten ken ik alvast mijn baan niet goed genoeg om een beter route aan te duiden.



bDFOLbe.png
 
Voor de fietsers rond Gent: tips voor een veilig pendeltraject van Gent (regio Gentbrugge brug) tot Zelzate (regio Arcelor Mittal)? Mijn vriendin overweegt om af en toe de auto te laten staan en met de koersfiets te gaan werken. Langs de R4 is er een mooi breed fietspad afgescheiden van de baan, maar om daar te geraken via Muide / Muilestede in de spits is vaak niet echt aangenaam... alternatieven? De route via Dampoort / Muide /R4 is qua afstand wel goed (24km), wat voor haar met de koersfiets wel ongeveer het maximaal haalbare is als pendeltraject, vanaf 25 a 30 zou ze dan eerder naar een e-bike moeten beginnen kijken.
Ik zou ook ten oosten van de havengeul blijven, zal veel aangenamer fietsen. De route die je suggereeert, vind ik ronduit verschrikkelijk (tenzij je van vrachtwagen houdt). Feit, dat fietspad langs de R4 is afgescheiden en veilig, maar ook pokke-saai. alternatief kan je altijd in Langerbrugge het veer nemen, dan vermijd je de Muide volledig en kom je via Oostakker en St-Amandsberg
 
Merci voor de tips allen, veer had ik nog niet meteen aan gedacht, kan mogelijks een optie zijn om zo Muide te vermijden om langs de R4 te geraken. Alternatief via het oosten is wat langer maar valt wss qua verkeer wat beter mee (alhoewel het daar ook druk kan zijn imho). Saai maakt niet uit, veilig & zo kort mogelijk primeert :) Ga in elk geval met haar wat opties uittesten.

edit, dit lijkt me wel al wat beter, langs dat stuk ring in het oosten ook volledig afgescheiden fietspad, veer oversteken en dan ook weer afgescheiden fietspad langs r4 westkant. Klokt af op 23.5km. Strava heeft het precies wat moeilijk met veren in hun routeplanner...
 

Bijlagen

  • route2.png
    route2.png
    539,3 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Exact. Er is geen enkele klim in de Ardennen die zo moeilijk is als de Koppenberg (toch zeker als je verzet-stress hebt)

Tenzij je de Muur van Borzée rekent, maar daar rijden jullie roadies toch niet.
De koppenberg is vooral lastig door de kasseien maar als die droog/proper liggen kan je die paar meter dat het steile stuk maar is gewoon naar boven stoempen.

De Ferme Libert heeft zo'n stuk dat echt 500m knee-shattering steil is. Das al geen kwestie meer van effe 20-30 seconden goed door te duwen.
Valt vies tegen als je daar 85kg moet over hijsen...
In principe kan je over bijna elke helling zeggen dat je altijd boven geraakt als je verzet maar klein genoeg kan maar op een bepaald moment ben je meer moeite aan het doen om niet om te vallen dan wat anders :)
 
Merci voor de tips allen, veer had ik nog niet meteen aan gedacht, kan mogelijks een optie zijn om zo Muide te vermijden om langs de R4 te geraken. Alternatief via het oosten is wat langer maar valt wss qua verkeer wat beter mee (alhoewel het daar ook druk kan zijn imho). Saai maakt niet uit, veilig & zo kort mogelijk primeert :) Ga in elk geval met haar wat opties uittesten.

edit, dit lijkt me wel al wat beter, langs dat stuk ring in het oosten ook volledig afgescheiden fietspad, veer oversteken en dan ook weer afgescheiden fietspad langs r4 westkant. Klokt af op 23.5km. Strava heeft het precies wat moeilijk met veren in hun routeplanner...
Probeer eens met routeyou of Garmin?
En neem Google maps erbij.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan