De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Bananenschil gooi je toch in de struiken? Die is na 1 week verschrompeld en na 2 weken verteerd tot humus. Papiertjes neem je natuurlijk mee in je shirt of eten aan vuilbak.
2jaar man, 2jaar. Gooi anders eens eentje in je tuin. De ontbinding die plaatsvindt in een composthoop gebeurt onder hoge temperaturen, die bereikt de bananenschil niet door gewoon in een berm te liggen...

Klokhuis van een appel of peer vergaat nog het snelst, is ook een inheemse vrucht. Een banaan blijft enorm lang liggen.

Banaan steek ik gewoon terug in mijn shirt. Shirt gaat toch de was in??? Qua plakboel valt dat enorm mee.

Shockerende reacties dit, de nonchalance!
 
Hola mannekes, kalm aan.
Banaanschillen horen in een vuilbak, akkoord.
Maar in een struik of diepe beek waar niemand het ziet kan ook niemand er aanstoot aan nemen. Dat is volgens mij wat enkelen hier bedoelen. En ja het duurt lang voor een banaan vergaat maar uiteindelijk vergaat hij wel en is het wel een natuurlijk product.
Zullen we anders ook allemaal stoppen met al die wax, vet en dergelijke waarvan er ook miniscule resten in de natuur terecht komen.

Het zijn volgens mij niet de bananenschillen die ervoor zorgen dat peletons nergens meer mogen komen maar wel al het andere afval dat deze peletons achterlaten.

Jammer dat de discussie nu weer over een onnozele bananenschil gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik ging hier ook eerst niet reageren want 't is hier om aan het kruis genageld te worden, maar bij deze kan ik het toch niet laten :S

Als jullie geloven dat het door mijn x bananenschillen is die ik van tijd tot tijd op random desolate plaatsen in de gracht smijt dat er hele ecosystemen ineen storten en cyclo's worden afgelast (ik rij die dingen bijgod niet eens...) dan doen jullie dat maar. Als ik in de buurt weet dat ik een vuilbak passeer of ik zit in woonwijken hou ik die ook wel bij he. Ik vind ook geen enkele (deftige) bron terug van wilde dieren die ziek zouden worden door het eten ervan? Enkel honden die dat eens naar binnen werken ofzo (maar ik smijt die dus niet op plekken waar er met honden wordt gewandeld) en het gevaar dat dieren meer voedsel komen zoeken langs drukke autowegen, maar daar rij ik ook niet. Soit, ik zal met mijn banenenschillen wel pakken meer dierenleed en impact op de natuur hebben veroorzaakt dan de meeste mensen in Vlaanderen die vlees eten en met de auto naar het werk gaan zeker :sarcastic: ? Wel leuk om te zien dat het hier zo vol groene jongens zit opeens!!

Er mogen hier toch een paar een keer in eigen boezem kijken voor ze op internet weer op hun moral high horse kruipen om te strijden tegen vreemden op het internet die al het kwade veroorzaken :sleep:

Bon, nu mezelf aan men goeie voornemens houden en niet meer reageren :unsure:
 
Maar nee, die felle reacties zijn nergens voor nodig. Ik denk dat iedereen wel kan inzien dat het weggooien van een bananenschil iets compleet anders is dan de verpakking van een gelleke bv. Maar het principe van "leave no trace" vind ik zelf wel een mooi uitgangspunt, dus in de mate van het mogelijke neem ik ook die bananenschil terug mee. Niemand hoeft zich aangevallen te voelen.

De kans dat er iemand over de bananenschil valt, is, zoals we allemaal weten uit de tekenfilms wel erg groot.


anigif_original-18843-1459259634-11.gif
 
Akkoord met hierboven, ik heb al meerdere bikepackings achter de rug waar wij ook steevast dat principe volgen (ja een natuurpark vol wilde dieren is voor mij iets anders dan een vorte gracht vol ratten in den blet).

Anyway, heb men eigen reply gemeld als off-topic, dus normaal zal de bananendiscussie hier wel wat worden opgeruimd (lol).
 
Ik denk dat we ook niet moeten overdrijven, en dat lijkt me in het algemeen ook niet de bedoeling. Maar het is wel, lijkt me, vrij duidelijk dat verschillende mensen wel de impact onderschatten hiervan.

We moeten er geen drama van maken, maar neen een banaan is niet weg na een paar dagen in de natuur. En neen, natuurlijk heeft één persoon weinig impact, maar dat lijkt me maar een zwak excuus.

Het gaat toch vooral om het collectief gedrag. Eén sigarettenpeuk is ook geen ramp.

Er mag gewoon wat meer aandacht voor zijn. Klaar.
 
Akkoord met hierboven, ik heb al meerdere bikepackings achter de rug waar wij ook steevast dat principe volgen (ja een natuurpark vol wilde dieren is voor mij iets anders dan een vorte gracht vol ratten in den blet).

Anyway, heb men eigen reply gemeld als off-topic, dus normaal zal de bananendiscussie hier wel wat worden opgeruimd (lol).
Mijn reactie kwam in hindsight misschien feller over dan de bedoeling was, ik zou eigenlijk ook moeten weten dat je met zo'n reacties meestal geen mensen overtuigd van het tegendeel. En inderdaad een bananenschil breekt uiteindelijk wel af maar toch... het gaat mij eerder om het principe en een lijn die vervaagt. Het kan toch niet eenvoudiger zijn dan 'leave no trace'? En ok, we kunnen daar allerhande randzaken gaan bijsleuren die we doen die ook niet goed zijn voor het milieu maar langs de andere kant kan je ook redeneren: de stukjes natuur die we hier in Vlaanderen nog niet verkracht hebben kunnen we dan best zo onaangeroerd mogelijk laten?

Wat met die sigaretten peuken die er tot 10jaar kunnen liggen?
Over Whataboutism gesproken :laugh: Relevantie: 0
 
Ik denk dat de reacties vooral komen wanneer dat iedereen dit tijdens een cyclo doet je wel een gracht hebt met 5000 bananenschillen in, wat dan wel een probleem vormt natuurlijk.
Zeker op de zoveel meter na de bevoorradingspost waar ze bananen aanbieden natuurlijk ook. Zo wordt het al snel geconcentreerd.
 
Ik denk dat de reacties vooral komen wanneer dat iedereen dit tijdens een cyclo doet je wel een gracht hebt met 5000 bananenschillen in, wat dan wel een probleem vormt natuurlijk.

Zeker op de zoveel meter na de bevoorradingspost waar ze bananen aanbieden natuurlijk ook. Zo wordt het al snel geconcentreerd.
Op de vele mtb tt die ik al gedaan heb ben ik dit probleem nog nooit tegengekomen.

Zal dus een typisch fenomeen zijn van de cyclo’s. Waarom verbaast me dit niet.
 
Op de mtb ritten staat er altijd een vuilbak aan de bevoorrading. Meestal neem je daar ook een eetpauze en zet je de bike tegen de dranghekkens. Onderweg is een banaan een plakboel, dus ja dat vliegt dan eens in de struiken of diepe graskant. In de zomer moet je sowieso al opletten met zoetigheid, tenzij je een zwerm wespen wilt lokken. Dit is zeker geen drama in vergelijking met :

* Peuken die ik overal zie
*Bierblikken
* Macdoverpakking
* Ander sluikstort

Hoeveel fietsers eten dan nog een banaan, zeker niet iedereen. Dus het aantal bananen in de graskant is verwaarloosbaar. Ik eet doorgaans schoolkoeken van de kinderen, nog geen ervaring met gel ofzo, laatst 120 km op 8 speculooskoekjes.
 
Op de mtb ritten staat er altijd een vuilbak aan de bevoorrading. Meestal neem je daar ook een eetpauze en zet je de bike tegen de dranghekkens. Onderweg is een banaan een plakboel, dus ja dat vliegt dan eens in de struiken of diepe graskant. In de zomer moet je sowieso al opletten met zoetigheid, tenzij je een zwerm wespen wilt lokken. Dit is zeker geen drama in vergelijking met :

* Peuken die ik overal zie
*Bierblikken
* Macdoverpakking
* Ander sluikstort

Hoeveel fietsers eten dan nog een banaan, zeker niet iedereen. Dus het aantal bananen in de graskant is verwaarloosbaar. Ik eet doorgaans schoolkoeken van de kinderen, nog geen ervaring met gel ofzo, laatst 120 km op 8 speculooskoekjes.

'Leave no trace' is sowieso het best. Je kan altijd alles plat relativeren ("het is toch beter dan...."), maar dat maakt het niet goed. Ik zie ook geen problemen om een bananenschil in mijn truitje of broekzak te steken tot wanneer ik een vuilbak tegenkom. En als ik er geen tegenkom, ook geen probleem. 't Is niet alsof dat effectief insecten aantrekt hoor - ik herinner me dat ik vorig jaar eens 12u met een banenschil in mijn broek heb gefietst en pas na einde rit doorhad dat die er nog in zat.

Dat gezegd gezijnde, ben ik wel een een Gentse groene eco-yuppie (ik heb begot 2 bakfietsen!)
 
Er mogen hier toch een paar een keer in eigen boezem kijken voor ze op internet weer op hun moral high horse kruipen om te strijden tegen vreemden op het internet die al het kwade veroorzaken :sleep:

Toch ook wel een vreemde reactie.
Je wordt terecht erop gewezen dat hetgeen je doet minder onschuldig is dan je denkt, en dat het gedrag is dat je niet kan goedkeuren.
En dat het bijdraagt aan de algemene problematiek van vervuiling, ook al is dat iets wat rechtstreeks naar u te herleiden valt of dat uw impact kleiner is.

Je wordt hier niet aan de schandpaal genageld en het is geen burgertribunaal.
Je kan ook gewoon zeggen “ja het klopt gasten jullie hebben wel gelijk en ik zat verkeerd, ik ga proberen in het vervolg dit niet meer te doen”, en daarmee is de kous af.
Nu is het een beetje uzelf goedpraten door de schuld te leggen bij de mensen die u terecht aanspreken.
Maar wat is er dan beter, een banaan die met het restafval wordt opgestookt in de verbrandingsoven, of die verteert in de berm?

Als je het ombuigt, wat is er minder goed aan verbranden?
Weggooien heeft duidelijke nadelen, heeft verbranden dat ook?

Akkoord het zou nog beter zijn om die bananenschil te verwerken als biomassa, dan is er een grotere winst. Maar ze klassiek verwerken geeft ook een winst.
 
Terug
Bovenaan