De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vanuit de inschrijving voor LBL:
Je start en finisht in Banneux en passeert net als de profs ook de Côte de Bonnerue, de Côte de Cornémont en de Côte de Saint-Roch. Halverwege het parcours is er een nieuw gedeelte, minstens zo mooi en uitdagend als de finale. Wij hebben voor deze variant gekozen omdat sommige gemeenten langs de route besloten hebben om wandelingen met meer dan 500 deelnemers niet meer toe te staan. Met de Mur de Durbuy, de Côte de Chambralles, de Côte de la Roche-en-Ardenne, de Côte de Chabrehez, de Col de Roche-à-Frêne en de Côte de Cortil bieden wij u zeer mooie beklimmingen aan, waarvan sommige stonden in het verleden op het professionele racemenu!
Zover ik zie wordt heel Stavelot en Spa vermeden, dus geen Cote de Wanne, Stockeu, Haute Levée en Col du Rosier. Dat is nog amper een LBL cyclo te noemen...
 
Vanuit de inschrijving voor LBL:

Zover ik zie wordt heel Stavelot en Spa vermeden, dus geen Cote de Wanne, Stockeu, Haute Levée en Col du Rosier. Dat is nog amper een LBL cyclo te noemen...
Het is een alternatieve route. Maar het is wel in de regio en er zitten beklimmingen in die nog altijd of vroeger aangedaan werden.
Na de redoute moet je nog 4 beklimmingen waarbij de valkenrots over. Dus lafjes is dat niet.
4400m op 250km nog altijd dus een rustig ritje zal het niet worden.
 
Het is een alternatieve route. Maar het is wel in de regio en er zitten beklimmingen in die nog altijd of vroeger aangedaan werden.
Na de redoute moet je nog 4 beklimmingen waarbij de valkenrots over. Dus lafjes is dat niet.
4400m op 250km nog altijd dus een rustig ritje zal het niet worden.
Hoeveel halen de betere BG cyclisten op deze rit? 35/u?
 
Het is een alternatieve route. Maar het is wel in de regio en er zitten beklimmingen in die nog altijd of vroeger aangedaan werden.
Na de redoute moet je nog 4 beklimmingen waarbij de valkenrots over. Dus lafjes is dat niet.
4400m op 250km nog altijd dus een rustig ritje zal het niet worden.
Het overgrote deel van de wielertoeristen doet natuurlijk wel mee om het parcours van L-B-L te rijden... als het is om gewoon "in de ardennen" te gaan rijden dan hoef je geen €75-90 te betalen en kan je evengoed een ander event meerijden voor een fractie van de prijs.

Terwijl ik dit zeg zie ik wel dat de Fleche De Wallonie en Tilff-Bastogne-Tilff dit jaar niet gereden worden, waarschijnlijk voor dezelfde reden... jammer wel. Wat doen ze daar in het Zuiden toch allemaal? Vroeger had je ook nog de Sean Kelly Classic in Augustus die grotendeels over de hellingen van L-B-L reed tot ze in Provincië Luik beslist hebben dat iedere tocht zijn deelnemers van kaderplaatjes/rugnummers moest voorzien en dan hebben ze hun parcours verlegd naar Provincie Luxemburg, dat was ook direct een pak minder...
 
Naar wat ik heb gehoord omdat
Wat doen ze daar in het Zuiden toch allemaal?
Naar wat ik heb gehoord is de reden : de Vlamingen laten te veel rommel achter.


Christal Alken Classic ging vroeger ook direct naar Luik. Is ook al een jaar of 2 dat die nu in Vlaanderen blijft. Daar is me dat als reden toen gezegd.
 
Hoeveel halen de betere BG cyclisten op deze rit? 35/u?
Ik heb vorig jaar deze cyclo gereden en zeer blij dat ik hem heb gedaan want ik wou echt wel de 'echte' LBL doen en dan verwacht ik dan ook minstens alle iconische beklimmingen, ik zou nu zeer ontgoocheld geweest zijn met dit alternatief ook al moet hij niet onder doen voor het echte parcours.

Om even naar snelheid te gaan. Er is een Strava KOM aangemaakt van de 250km cyclo van 2023 en deze heb ik eens bekeken.
659 pogingen
De eerste had 30.9kmh gemiddeld.
De 10e had nog 28.6kmh.
Ik als gewone sterveling zonder forceren 24kmh.
Met 35kmh ga je al met een groepje gelijkgezinden moeten zijn die mooi ronddraaien en serieus getraind zijn.
Onderschat het parcours niet, constant op en af niet zoals RVV waar je eerst 120km in peloton aan 35/40 kan vlammen naar de Vlaamse Ardennen en geen 1x op kop hoeft te komen.
 
Ja, inderdaad. Het gaat voor mij niet zozeer of het nu lichter of zwaarder is. Ik doe de 150km en het is maar een tussendoel voor dit jaar. Maar 80euro voor wat ik nu meer zie als een ‘gewone’ ardennenrit ipv LBL parcours, is toch veel geld (het was sowieso al duur).
 
Jammer van Fleche De Wallonie, want die had ik wel eens willen rijden.
LBL (2019 in verschrikkelijk slecht weer, ongeveer 270km aan 24/u gemiddeld) en TBT (vorig jaar) staan al wel afgevinkt.
Moesten ze bij mij afkomen dat LBL niet over het 'echte' parcours gaat, dan zou ik toch ook serieus teleurgesteld zijn.
 
Naar wat ik heb gehoord is de reden : de Vlamingen laten te veel rommel achter.

Christal Alken Classic ging vroeger ook direct naar Luik. Is ook al een jaar of 2 dat die nu in Vlaanderen blijft. Daar is me dat als reden toen gezegd.
Dat kan ik mij inderdaad goed voorstellen... en zo moet iedereen weeral boeten omdat er een deel van de wielertoeristen 0 respect heeft voor anderen/anderen hun leefomgeving. We moeten met zen allen nog wat meer bananenschillen en wrappers de kant ingooien... en dat alles om toch maar geen paar gram extra te moeten meesleuren of even iets terug in een achterzak te steken tot je een vuilbak passeert.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Dat kan ik mij inderdaad goed voorstellen... en zo moet iedereen weeral boeten omdat er een deel van de wielertoeristen 0 respect heeft voor anderen/anderen hun leefomgeving. We moeten met zen allen nog wat meer bananenschillen en wrappers de kant ingooien... en dat alles om toch maar geen paar gram extra te moeten meesleuren of even iets terug in een achterzak te steken tot je een vuilbak passeert.
Dat blijft een van de zotste dingen die ik bij wielertoeristen zie. Akkoord, er kan eens per ongeluk iets uit uw zakken vallen, maar ge gaat toch niet bewust iets langs de baan smijten?

Pas op, da's ook een van de redenen die ervoor zorgen dat er minder (jeugd)koersen georganiseerd worden. De laatste jaren is het verbeterd, maar wij waren een rijdend sluikstortpeloton en gemeentes en buurtbewoners pikken dat terecht niet meer. Ik vind dat ze ook moeten verplichten dat dopjes en lipjes van gellekes verplicht aan de verpakkingen blijven hangen. Zoals de plastic flessen en brikken nu al. Decathlon doet dat ook goed met hun gels. Ik heb er nu van Concap en daar moet ge ferm uw best doen om dat lipje niet eraf te trekken met als gevolg dat dat stukje wel vaak in de kant belandt.

En, gisteren is het gelukt. 4u en 13x na elkaar de Hotond opgereden :D. Het heeft voordelen: 1900hm's op 115km waarvan de helft 'klim'kilometers, niet veel gerief moeten meenemen want je passeert telkens langs de auto én ik heb heel veel profs gezien die de E3 aan het verkennen waren. Nadelen: je wordt toch wat kierewiet en het laatste stuk van de Hotond op de grote baan is niet aangenaam: smal fietspad en massa's camions.
 
Fyi: een bananenschil kan er wel 2 jaar over doen om te verteren...
Ja, maar dat vervuilt niks he, ligt gewoon op zen gemakske rustig te rotten. Allez, ge moet dat niet in een woonwijk wegsmijten, maar als ik ergens rustig in den blet zit, vliegen die mij ook de kant in. Plastic of andere zaken wegsmeten is marginaal.
 
Hoeveel halen de betere BG cyclisten op deze rit? 35/u?
Duidelijk nog nooit in de Ardennen gereden langs de kanten van Luik of 4400hm’s bedwongen op 250km :p
Je mag daar gerust 10km/h aftrekken. Er zijn beduidend weinig stukken waar het echt plat is, plus het is ook geen afgesloten parcours.
Het overgrote deel van de wielertoeristen doet natuurlijk wel mee om het parcours van L-B-L te rijden... als het is om gewoon "in de ardennen" te gaan rijden dan hoef je geen €75-90 te betalen en kan je evengoed een ander event meerijden voor een fractie van de prijs.

Terwijl ik dit zeg zie ik wel dat de Fleche De Wallonie en Tilff-Bastogne-Tilff dit jaar niet gereden worden, waarschijnlijk voor dezelfde reden... jammer wel. Wat doen ze daar in het Zuiden toch allemaal? Vroeger had je ook nog de Sean Kelly Classic in Augustus die grotendeels over de hellingen van L-B-L reed tot ze in Provincië Luik beslist hebben dat iedere tocht zijn deelnemers van kaderplaatjes/rugnummers moest voorzien en dan hebben ze hun parcours verlegd naar Provincie Luxemburg, dat was ook direct een pak minder...

Maar goed welke beklimmingen mis je dan?
De Rosier daar kan je iets over zeggen ja, maar voor de rest zitten toch de belangrijkste in het arsenaal?
Saint-Nicolas is geen gemis, druk en lelijk.
Haute-Levee, geen straf dat je daar niet over moet.

Ik snap het punt wel dat je authentiek het parcours wilt. Maar het is zoals ik al zei niet op een afgesloten parcours en sommige klimmen zijn allesbehalve leuk.

Ja, maar dat vervuilt niks he, ligt gewoon op zen gemakske rustig te rotten. Allez, ge moet dat niet in een woonwijk wegsmijten, maar als ik ergens rustig in den blet zit, vliegen die mij ook de kant in. Plastic of andere zaken wegsmeten is marginaal.

Buiten dat het lang duurt voor het volledig vergaan is, is het een uitheems fruit dat je in de natuur gooit.
Wel degelijk brengt dat een bepaalde belasting met zich mee aangezien het geur verspreid en het allesbehalve gezond is voor dieren die ermee in contact komen.
Dus zo onschuldig is het niet. Het is ook niet voor niks dat je zonder pardon beboet wordt voor het dumpen van bananenschillen in de natuur.
En het kost evenveel moeite om het gewoon in de vuilbak te gooien zoals de wikkel van uw bar of gel.
 
Dat blijft een van de zotste dingen die ik bij wielertoeristen zie. Akkoord, er kan eens per ongeluk iets uit uw zakken vallen, maar ge gaat toch niet bewust iets langs de baan smijten?
Ik woon in een vrij rustige straat, als nu het goeie weer begint wandelen hier in het weekend vaak gezinnen met kinderen door. Geef het enkele weken en ik kan de verpakkingen Leo en blikjes cola uit mijn haag pulken.
Er zijn veel mensen die zich daar niks van aantrekken.
 
een bananenschil vind ik toch heel iets anders dan een plastieken verpakking van een gelletje.
Schillen vliegen bij mij ook de berm in gezien dat mooi wordt verteerd in de natuur. Gelletjes gaan terug de achterzak in bij mij
Ja, maar dat vervuilt niks he, ligt gewoon op zen gemakske rustig te rotten. Allez, ge moet dat niet in een woonwijk wegsmijten, maar als ik ergens rustig in den blet zit, vliegen die mij ook de kant in. Plastic of andere zaken wegsmeten is marginaal.
Bananenschil steek je ook niet ff in je shirtje , wat een plakboel is dat dan die vliegt bij mij ook gewoon ergens in de berm
Point made... jullie zijn allemaal mee de reden dat je dit soort push backs krijgt.

Banenschillen de berm smijten is ondanks wat jullie lijken te denken echt niet ok & not done. Als je die plakboel niet wil, stop dan even bij het volgende bushokje of onder de volgende kerktoren, eet je banaan daar en steek de schil daar direct in de vuilbak.
Trouwens: precies of je doet je shirt 2 keer aan? Das fietsen en de was in, wat maakt het dan uit dat die achterzak een beetje plakt? :unsure:
 
Terug
Bovenaan