De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Eerste mtb tocht in de Ardèche gedaan, geen evidentie bij 34 graden,prachtige streek, wel nog vrij veel asfalt, maar dat is goed om aan 60/u nr beneden te knallen.

Eens gelet op de koersfietsen, nog veel koersfietsen met velgremmen. Kan je daarmee ook op Pidcockiaanse wijze afdalen of is dat suicidaal?

Eerste mtb tocht in de Ardèche gedaan, geen evidentie bij 34 graden,prachtige streek, wel nog vrij veel asfalt, maar dat is goed om aan 60/u nr beneden te knallen.

Eens gelet op de koersfietsen, nog veel koersfietsen met velgremmen. Kan je daarmee ook op Pidcockiaanse wijze afdalen of is dat suicidaal?

Ik denk dat dat met gelijk welke remmen suïcidaal is. Hangt ook gewoon van je daalkunsten en weersomstandigheden af. Maar sowieso zijn schijfremmen in lange afdalingen de betere keuze.
in de Ardennen zal dat niet veel uitmaken.

Tenzij het nat is, want ik heb al een paar keer mijn leven zien voorbij flitsen als ik een noodrem moest doen op mijn carbonnen velgen in de regen en ik de eerste 10 meter precies geen remmen had.

Ik ben de Ventoux nog afgedaald en het stuk van de top tot chalet Reynard (een goeie 5km volgens Strava) aan gemiddeld 64.4km/h met redelijk wat (lange)bochten erin op velgremmen en ik vond dit persoonlijk niet gevaarlijk en heb geen blinde risico's genomen en ik heb zelfs tijd verloren door achter een auto te rijden.
Van de 131.000 pogingen sta ik de 238ste wat neerkomt in de top 0.2%. je moet je materiaal 100% kennen en erin geloven en zeker zijn dat alles in orde is aan je fiets.

Het ging hier een tijd geleden over gelletjes gebruiken die buiten vervaldatum waren.

Nu heb ik hier een nieuwe doos gevonden hiervan:
551631_isostar-high-energy-fruit-boost-strawberry_nl-thumb-1_1000x1000.webp

Geen idee van waar ik die ooit gehaald heb, maar er staat op ten minste houdbaar tot 22/06/2022. Weggooien of toch nog riskeren?

Ik eet dat gewoon allemaal op.

"Tenminste houdbaar tot" of "Te gebruiken tot"?

Als het het eerste is kunt ge dat gewoon negeren.

Worst case merkt ge het op de wc een dag later. Ge gaat daar niet dood van.

En zeg nu zelf, er gaat sowieso niets boven een gelleke dat een paar uur heeft liggen opwarmen in uw achterzak :drool:

Droge voeding zeker en vast, maar ik zou toch opletten met bv. zuivel.
Daar staat dan ook niet op "tenminste houdbaar tot" maar wel "te gebruiken tot"

Dat is gewoon de regel. "Tenminste houdbaar tot" : dat kan geen kwaad, smaakt misschien wat minder
"te gebruiken tot" : daar houdt ge u best wel min of meer aan

Iets meer nuance dan 'kan geen kwaad' : daarbij kan het normaal geen kwaad als het nog goed uitziet, ruikt en proeft.

Ik zou aanraden niet blindelings beschimmeld eten gaan eten dat stinkt naar de pest 😅

Voor de meeste mensen wellicht logisch, maar ik heb ondertussen al lang door dat dat niet voor iedereen zo is.

Daar staat dan ook niet op "tenminste houdbaar tot" maar wel "te gebruiken tot"

Dat is gewoon de regel. "Tenminste houdbaar tot" : dat kan geen kwaad, smaakt misschien wat minder
"te gebruiken tot" : daar houdt ge u best wel min of meer aan

Dat vind ik te kort door de bocht.
Op bv. UHT melk staat ook 'ten minste houdbaar' tot. Best even aan ruiken indien voorbij de datum..

Met dan nog onderscheid tussen yoghurt/kwark en melk.
Waarbij die yoghurt vaak ook nog oké is na 1-2-3 weken. Melk zal je wel ruiken. 🤮
Bwa, er staat op melk meestal ook "goed 2 dagen na opening" denk ik? Mijn vriendin neemt lactosevrije melk, die bussen staan hier soms 2 weken... zij komt daar dan zelf niet meer aan, ik drink dat gewoon op hoor. Dat smaakt nog perfect ok en ik heb daar nog nooit last van gehad voor zover ik weet.
Ik zou melk nu ook geen jaar na houdbaarheidsdatum drinken maar zo lang staat dat hier nooit.

Terug
Bovenaan