De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hebben de meeste die frequent strandraces doen geen echte dedicated strandrace fiets? Lijkt me niet ideaal om in zand en zout met de laatste 12 speed te gaan rijden..
ja normaal wel hoor. Maar zoals gezegd is het mijn eerste strandrace.
En ik rij met de oude 2x11 :)

Nog een tandblad gaan kopen bij Fashion For Cycling. Ze hadden er uiteraard enkel een XT blad. 50 euro.
Op black friday toch eens kijken om cassette en kettingen te kopen voor volgende vervanging.

ja normaal wel hoor. Maar zoals gezegd is het mijn eerste strandrace.
En ik rij met de oude 2x11 :)

Nog een tandblad gaan kopen bij Fashion For Cycling. Ze hadden er uiteraard enkel een XT blad. 50 euro.
Op black friday toch eens kijken om cassette en kettingen te kopen voor volgende vervanging.
Voor een XT buitenbad is dat toch de normale prijs?
MSRP staan die op 75€.

Succe!

Aan de mechaniekers hier.
Vetten jullie een streekas volledig in, of enkel de schroefdraad?
Schroefdraad, en op correcte Nm vastzetten. Er kruipt dan toch geen vuiligheid in en de steekas zelf functioneert enkels als klem om het wiel in het vork te houden - niet als roterende as - waardoor de volledige steekas invetten eigenlijk geen zin heeft tenzij ik iets over het hoofd zie.

Laatst bewerkt:
Schroefdraad, en op correcte Nm vastzetten. Er kruipt dan toch geen vuiigheid in en de steekas zelf functioneert enkels als klem om het wiel in het vork te houden - niet als roterende as - waardoor de volledige steekas invetten eigenlijk geen zin heeft tenzij ik iets over het hoofd zie.
Zo doe ik het ook. Maar fietsenmaker heeft nu de volledige achtersteekas ingevet (waardoor de as van het duel nu ook onder het vet hangt….).

Mensen die wat zomerbandjes willen inslaan… ‘t is ‘t moment

Succes!

Aan de mechaniekers hier.
Vetten jullie een streekas volledig in, of enkel de schroefdraad?
Volledige as.
Dat schuift in een bus en mijn mama heeft mij altijd geleerd om een lange harde as goed in te smeren voor je in een diepe bus gaat.

Dat draait misschien wel niet maar het beweegt bij monteren en demonteren wel tegenover elkaar.

Het was superleuk.
Geen idee wat de uitslag was, zal thuis eens moeten kijken.

1u40 - 1u50 aan gemiddelde hartslag van 170. Kan mijzelf dus niets verwijten.

Tijd verloren door gebrek aan ervaring, maar dat was te verwachten

Edit: 147/277

Thuis de impressies eens neerpennen.

Laatst bewerkt:
Koud gehad?

Hier was het vanmorgen erg fris, een 4° en dichte mist (daardoor ook kletsnat). Maar eens de zon doorbrak 😍.

9qHcXzjl.jpeg

Pas na 10u aangezet, toen stond de zon al wat hoger en was het ook al een graad of 8, absoluut prachtige dagen. Aangenamer als 30 graden wat mij betreft.
Ik kwam ergens boven op een heuveltje en het zicht was gewoon adembenemend. Alleen was ik te lui om mijn gsm boven te halen om het beeld vast te leggen :)

Volledige as.
Dat schuift in een bus en mijn mama heeft mij altijd geleerd om een lange harde as goed in te smeren voor je in een diepe bus gaat.

Dat draait misschien wel niet maar het beweegt bij monteren en demonteren wel tegenover elkaar.
en ook nog belangrijk: hydrofoob.
Ik vet ze altijd volledig in met lagervet, hoeft zeker niet elke keer bij montage/demontage ververst worden.

Ondertussen 9 weken de Join.cc app in gebruik. Het bevalt me eigenlijk wel. Het neemt het 'denkwerk' een beetje weg, en ik vind het ergens wel motiverend werken.

Het enige waar ik mij voorlopig wat vragen bij stel is het aantal trainingsuren. Ik zit op het 'intermediate' plan wat gemiddeld 6-9 uren zou moeten zijn per week. En dan zie je dat ze in de toekomst voortdurend weken van 14-16 uur inplannen.
Je moet het maar ingepland krijgen als werkende mens. :v Het kan maar beter een zachte winter worden want op de rollen gaat dat al zeker niet gebeuren.

Vandaag eens een testritje op de nieuwe fiets - Salsa Warbird - gedaan, vrienden gaan bezoeken ergens boven Gent. 80km heen, dorst lessen met rum, twee whisky's en ne geuze, vervolgens nen dame blanche en ne pizza (in die volgorde) verorberen en 80km terug peddelen. Gezien de aard van het tochtje en gebrek aan tijd heb ik helaas nauwelijks gravel in het traject kunnen smokkelen, maar de fiets bolt in ieder geval goed. Met voorsprong de gemakkelijkste 160km die ik al gereden heb, thuisgekomen met het gevoel dat er nog wel wat extra kilometers in de benen zaten. Eens zien of ik volgende week ergens een gravelritje in de agenda kan proppen. Op het eerste zicht lijkt de Warbird - logischerwijze - sneller maar minder comfortabel op gravel dan mijn 29" hardtail. Stuurt responsief maar is dankzij de voldoende lange wielbasis (maat 57,5) en gezapige hoek van de balhoofdbuis behoorlijk stabiel.

Ik moet duidelijk nog wel wat knoeien aan de positie en weet niet of ik het huidige zadel ga behouden, maar wel een leuke tweewieler in ieder geval. Speciaal om @MrKend54l te triggeren ook zonder bibshort gereden.

Het enige waar ik mij voorlopig wat vragen bij stel is het aantal trainingsuren. Ik zit op het 'intermediate' plan wat gemiddeld 6-9 uren zou moeten zijn per week. En dan zie je dat ze in de toekomst voortdurend weken van 14-16 uur inplannen.
Je moet het maar ingepland krijgen als werkende mens. :v Het kan maar beter een zachte winter worden want op de rollen gaat dat al zeker niet gebeuren.
Dat is wel crazy veel. Pakweg 450km per week x 50 weken is 22.500km. De meeste profs doen er tegenwoordig +/- 30k.

Woon-werk is de gemakkelijkste manier om uren te maken zonder dat je er veel tijd mee 'verliest'. Zonder woon-werk en een fulltime job moet je dus gewoon leven als een prof.
4 avonden per week 2u op u rollen of buiten. En dan in het weekend ritten van 3 en 4u. Maandagavond krijg je vrij 🤡

Ik zie volk op mijn strava met 10 a 12k per jaar die ontzettend hard rijden. Als je je weekends rijdt en 2 a 3 avonden per week denk ik toch dat je al een meer dan aardig niveau kan halen.

zonder bibshort gereden.
ik hoop dat je zadelpijn hebt tot in de eeuwigheid!

Dat is wel crazy veel. Pakweg 450km per week x 50 weken is 22.500km. De meeste profs doen er tegenwoordig +/- 30k.

Woon-werk is de gemakkelijkste manier om uren te maken zonder dat je er veel tijd mee 'verliest'. Zonder woon-werk en een fulltime job moet je dus gewoon leven als een prof.
4 avonden per week 2u op u rollen of buiten. En dan in het weekend ritten van 3 en 4u. Maandagavond krijg je vrij
🤡

Ik zie volk op mijn strava met 10 a 12k per jaar die ontzettend hard rijden. Als je je weekends rijdt en 2 a 3 avonden per week denk ik toch dat je al een meer dan aardig niveau kan halen.
14 tot 16u in de week rijden is veel ja.
Ik rij ook met JOIN en ik kan dat bevestigen dat ze niet schuwen om dat te doen :p
Ik probeer gemiddelde toch op zijn minst 10u in het zadel te zitten. En ik kan alvast zeggen dat dat zeker helpt hoor, ik ben er nog niet slechter van geworden.

Zonder naar u werk te fietsen houdt dat in dat je na het werk dus soms nog eens 2u op de rollen moet kruipen of buiten gaan rijden. Ja dat vergt soms wat planning.
En 3 avonden en het weekend is toch al snel 9u dat je gereden hebt :P

Maar het belangrijkste is vooral dat van die pakweg 16u die JOIN dan voorstelt je een dikke 10u gewoon zuiver zone 2 zult rijden.

Laatst bewerkt:
Ondertussen 9 weken de Join.cc app in gebruik. Het bevalt me eigenlijk wel. Het neemt het 'denkwerk' een beetje weg, en ik vind het ergens wel motiverend werken.

Heb zelf ook een half jaartje Join gebruikt en vanaf januari staat het ook weer op de agenda, eveneens zeer tevreden van. Echter had ik wel nooit dergelijke uitschieters, zeker dat dat wel klopt? Ik had 10 uur/week op de planning staan, en zelden gaf hij me toen 11 uur (laat staan veel meer) per week.

Wel op een ander schema, maar zou niet veel mogen uitmaken denk ik.

Zonder naar u werk te fietsen houdt dat in dat je na het werk dus soms nog eens 2u op de rollen moet kruipen of buiten gaan rijden. Ja dat vergt soms wat planning.
En 3 avonden en het weekend is toch al snel 9u dat je gereden hebt :P
Ik probeer ook 4x per week op de fiets te zitten hoor. Maar 10u of 15u is wel een giga verschil qua haalbaarheid.

Ik heb een kameraad die soms om 22u nog op zijn rollen kruipt. Kudo's aan hem maar ik kan dat niet. Dat zal dan ook wel het verschil zijn tussen 4w en +5w/kg 😀

Terug
Bovenaan