De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Congrats!

Ik heb het misschien wat gemist de voorbije maanden, maar hoe heb je de grootste stappen vooruit gezet?
Ik herinner me denk ik een post waar je denk ik iets zei over een FTP van 'maar' 4.1 w/kg. Dat is uiteraard niet slecht, maar daar rij je geen 38.1 km/h mee over 160 km, denk ik.

Ik kan het ook op iemand anders hebben...
Hmm, kan misschien iemand anders geweest zijn, ik heb geen powermeter dus kan het moeilijk in cijfertjes gieten. Vorig jaar schatte ik mijn FTP o.b.v. resultaat in de Marmotte tov mensen met powermeter rond de 4.5 W/kg. Op basis van mijn uitslag in Etalle zal het nu ergens rond de 4.8 liggen, maar zijn uiteraard ruwe schattingen. Verder zegt FTP ook niet alles en is het moeilijk af te leiden door het koersverloop. Maar bon, ook inspanningen op de Teide wezen toch wat in die richting om een idee te hebben.

Als ik zo kijk naar vorig jaar is het voornaamste verschil volume in het eerste deel van het jaar. Vorig jaar 200 uur van januari t.e.m. april, nu 224 uur in dezelfde periode. Vorig jaar was mijn fietsvakantie ook bikepacken door Toscane, ook veel km's, maar dat is toch vooral uzelf in de vuilbak rijden i.c.m. slechte recovery (tapas, fles wijn en de tent in :unsure: ). Dit jaar 10 dagen met vrienden naar Tenerife geweest, wat op vlak van training wel meer oplevert.

Verder niet veel anders gedaan. Ik train veelal op gevoel en zorg voor genoeg zone 2 afgewisseld met blokjes en af en toe een goeie brommer-rit. Ik denk dat ik ook nog jong genoeg ben om gewoon door consistent het jaar door te blijven fietsen jaar na jaar nog beter kan worden zonder daarvoor gekke dingen te hoeven doen.

Gisteren granfondo Espace Cycles in Etalle gereden!

De statistieken:
Algemeen: P92/380
Cat: 36/80
160 KM, 2100 HM, 38.1 km/h avg.

Mooi zo!
Ik kon er helaas niet bij zijn, vond het wel jammer want zo een mooie wedstrijd en organisatie wil je echt wel steunen.
Zag via mijn sociale en Whatsapp heel veel verschijnen, dat er niet traag gereden is kon ik daaruit ook wel afleiden :P
Ik hoop dat ze daar bij organisatie van GF Belgium een voorbeeld aan nemen.

Charly Gaul kan je mij misschien wel treffen :cool:

Maar bon, ook inspanningen op de Teide wezen toch wat in die richting om een idee te hebben.

Wat was uw prestatie op de Teide misschien waaruit je afleid dat je 4,8w/kg kan trappen?

Hmm, kan misschien iemand anders geweest zijn, ik heb geen powermeter dus kan het moeilijk in cijfertjes gieten. Vorig jaar schatte ik mijn FTP o.b.v. resultaat in de Marmotte tov mensen met powermeter rond de 4.5 W/kg. Op basis van mijn uitslag in Etalle zal het nu ergens rond de 4.8 liggen, maar zijn uiteraard ruwe schattingen. Verder zegt FTP ook niet alles en is het moeilijk af te leiden door het koersverloop. Maar bon, ook inspanningen op de Teide wezen toch wat in die richting om een idee te hebben.

Als ik zo kijk naar vorig jaar is het voornaamste verschil volume in het eerste deel van het jaar. Vorig jaar 200 uur van januari t.e.m. april, nu 224 uur in dezelfde periode. Vorig jaar was mijn fietsvakantie ook bikepacken door Toscane, ook veel km's, maar dat is toch vooral uzelf in de vuilbak rijden i.c.m. slechte recovery (tapas, fles wijn en de tent in :unsure: ). Dit jaar 10 dagen met vrienden naar Tenerife geweest, wat op vlak van training wel meer oplevert.

Verder niet veel anders gedaan. Ik train veelal op gevoel en zorg voor genoeg zone 2 afgewisseld met blokjes en af en toe een goeie brommer-rit. Ik denk dat ik ook nog jong genoeg ben om gewoon door consistent het jaar door te blijven fietsen jaar na jaar nog beter kan worden zonder daarvoor gekke dingen te hoeven doen.
Sowieso is 38,1 al een ferme prestatie met al die hoogtemeters. Die mannen van het ijzerpeloton halen dat niet altijd en dat zijn vlakke ritten met het doel een zo hoog mogelijk gemiddelde te halen.

Wat versta je onder jong genoeg? De Teide is echt een perfecte trainingsspot, al gelden daar heel andere wetten dan in het vlakke Vlaanderen.

Wat zijn jullie fuel strategieën bij lange (>4u) en relatief intensieve ritten?

Ik mik meestal rond de 80gr. koolhydraten met iso drink, gels en chews. Maar soms steekt die zoete brol zo tegen na 3-4 uur, zeker op warmere dagen. En heb ik af en toe nog een hongergevoel, dus denk om terug wat meer repen/vast voedsel te eten.

Ik vind het continu blijven eten het minst aangename aspect van het fietsen. Zeker bij een meerdaagse.

Sowieso is 38,1 al een ferme prestatie met al die hoogtemeters. Die mannen van het ijzerpeloton halen dat niet altijd en dat zijn vlakke ritten met het doel een zo hoog mogelijk gemiddelde te halen.

Wat versta je onder jong genoeg? De Teide is echt een perfecte trainingsspot, al gelden daar heel andere wetten dan in het vlakke Vlaanderen.
Mooi zo!
Ik kon er helaas niet bij zijn, vond het wel jammer want zo een mooie wedstrijd en organisatie wil je echt wel steunen.
Zag via mijn sociale en Whatsapp heel veel verschijnen, dat er niet traag gereden is kon ik daaruit ook wel afleiden :p
Ik hoop dat ze daar bij organisatie van GF Belgium een voorbeeld aan nemen.

Charly Gaul kan je mij misschien wel treffen :cool:

Wat was uw prestatie op de Teide misschien waaruit je afleid dat je 4,8w/kg kan trappen?
In juli word ik er 28 :)

En ja die 4.8 is maar een gok hoor, gewoon omdat ik vlot mee omhoog reed met mannen die rond dat FTP schommelen. Zoals ik al zei, kan het niet kwantificeren, maar als ik zie wie ik dit jaar kan volgen terwijl ik ze vorig jaar moest laten gaan, ga ik ze vanuit dat ik wel wat vooruitgang heb geboekt, that's all I'm saying ;)

Organisatie was inderdaad uitmuntend, ik kom er graag eens terug. Hopelijk tot bij Charly Gaul dan!

Gisteren net onze zomervakantie vastgelegd en we gaan een weekje naar de vogezen eind juli.
We zitten een 15km van Gérardmer en dicht tegen Corcieux.
De grand ballon en planche de belle filles (om maar een paar te noemen) lijken me net te ver om naartoe te fietsen.
Iemand routes van die omgeving daar (van max 90km)? Ik ben daar op gezinsvakantie dus ik kan wel eens een voormiddag gaan fietsen maar nooit een hele dag weg zijn.

Wat zijn jullie fuel strategieën bij lange (>4u) en relatief intensieve ritten?

Ik mik meestal rond de 80gr. koolhydraten met iso drink, gels en chews. Maar soms steekt die zoete brol zo tegen na 3-4 uur, zeker op warmere dagen. En heb ik af en toe nog een hongergevoel, dus denk om terug wat meer repen/vast voedsel te eten.

Ik vind het continu blijven eten het minst aangename aspect van het fietsen. Zeker bij een meerdaagse.
Ik fiets sinds september 23 met de roadbike. Voordien enkel maar MTB gedaan, waarbij mijn voeding bestond uit wat Boni mueslirepen (die groene doos) en een banaan.

In het begin nog op de weg gaan rijden met enkel wat speculooskoekjes en 1 drinkbus water. Die tijd is voorbij. Genoeg gemerkt dat het plots niet meer zo vlot ging, helaas toen nog geen powermeter om dat in cijfers uit te drukken.

Nu neem ik vanalles mee en eet ik regelmatig tussendoor. Waarschijnlijk nog te weinig, want ritten met meer dan 3000 Kcals en dan enkel wat isostar repen en van die powerbar gelly chews en 1,5 liter sportdrank.
Ik ben daar op gezinsvakantie dus ik kan wel eens een voormiddag gaan fietsen maar nooit een hele dag weg zijn.
Herkenbaar, de afweging tussen gezin en fietsen. Liefst wil je net veel fietsen omdat je in een nieuwe omgeving zit, maar wil je ook niet je partner en kinderen in de steek laten. Of erger nog, en krijg je zaging.

Gisteren net onze zomervakantie vastgelegd en we gaan een weekje naar de vogezen eind juli.
De grand ballon en planche de belle filles (om maar een paar te noemen) lijken me net te ver om naartoe te fietsen.
Iemand routes van die omgeving daar (van max 90km)? Ik ben daar op gezinsvakantie dus ik kan wel eens een voormiddag gaan fietsen maar nooit een hele dag weg zijn.

Zonder het uit te tekenen en los uit de pols zie ik de mogelijk om een lusje Bonhomme, Shlucht, Geradmer, Concieux te doen.

Hoe dan ook is er veel meer te doen en zien dan enkel maar de grand ballon en de planche.

Ik heb 2jaar geleden een lang fietsweekend la Bresse gedaan en voor routes routeyou afgeschuimd en op strava bij mensen die ik volg routes in de buurt geleend.

Geen idee of je een Garmin hebt maar op Connect genoeg terug te vinden.

Geen idee of je een Garmin hebt maar op Connect genoeg terug te vinden.
Routes vinden en goede routes vinden zijn wel twee verschillende zaken.
Er is heel veel terug te vinden, maar ook wel fameus wat rotzooi.

Heatmaps zijn een goed hulpmiddel. Maar toch mee opletten ook. Als iedereen die strontbaan pakt omdat die op heatmaps populair is dan blijft deze ook populair en stuur je meer mensen over die strontbaan.
Street view is ook wel nuttig.
Maar goede routes maken kost gewoon wat tijd, daarom dat routes van betrouwbare bronnen altijd de voorkeur hebben. Indien mogelijk.

Een kleine maand geleden ging het hier weer even over de Garmin 540 vs Garmin 840 vs Wahooo bolt3.

Ik wil de Wahoo Bolt wel eens proberen maar ik neem aan dat dat absoluut niet compatibel is met die Garmin Connect app? Ik vind het wel leuk om achteraf op cafe zo wat van die statistiekskes te bekijken in plaats van naar het gezever van mijn compagnons te luisteren. Heeft Wahoo iets soortgelijk als de Garmin Connect of moet ik dan mijn toevlucht zoeken tot 3de partijen?

Afgelopen weken wel een stevig minpunt ontdekt van de 540 (en waarschijnlijk alle Garmins).

Herberekening van een route trekt vaak niets. Er waren grote wegenwerken op een groot deel van m'n route en na herberekening sneed hij gewoon een kwart van m'n route af. Gelukkig had ik in het snuitje dat er iets misging omdat ik de streek iets of wat ken maar ben wel moeten stoppen, uitgezoomen en zelf maar een alternatief gezocht om terug op m'n route te geraken.

Als dat gebeurt in een regio waar je niet bekend bent, kan dat wel eens voor onaangename verrassingen zorgen. :angry:

Ik kan wel niet zeggen of Wahoo beter scoort op dat vlak. Ik heb er nog nooit mee gewerkt.

Afgelopen weken wel een stevig minpunt ontdekt van de 540 (en waarschijnlijk alle Garmins).

Herberekening van een route trekt vaak niets. Er waren grote wegenwerken op een groot deel van m'n route en na herberekening sneed hij gewoon een kwart van m'n route af. Gelukkig had ik in het snuitje dat er iets misging omdat ik de streek iets of wat ken maar ben wel moeten stoppen, uitgezoomen en zelf maar een alternatief gezocht om terug op m'n route te geraken.

Als dat gebeurt in een regio waar je niet bekend bent, kan dat wel eens voor onaangename verrassingen zorgen. :angry:

Ik kan wel niet zeggen of Wahoo beter scoort op dat vlak. Ik heb er nog nooit mee gewerkt.
Alles hangt af van hoe de route is opgebouwd, en hoeveel punten er dus gedefinieerd zijn.
Veel punten wilt vaak zeggen dat hij wel mooi terug op route gaat via herberekening, weinig punten dan ben je vaak de klos.
Wahoo scoort op dat vlak echt niet beter als je over de hele lijn kijkt. Is gewoon een beetje de tekortkoming van het systeem.

Herberekening staat hier uit, omdat het vaak toch niet werkt zoals ik wil. Op de map manueel navigeren is de beste optie in mijn ogen.
En dan komen we terug bij de eerdere discussie, dit gaat met een 5xx serie, maar is makkelijker als je een (groter) touchscreen hebt.

Idd dikke brol. Of je verlaat je route voor 50m om ergens naar iets te gaan kijken. En dan ben je ook uit koers en duurt het minuten vooraleer hij door heeft dat je al lang terug op het parcours bent... Ik vermoed dat een nokia 3310 dat sneller berekent.

Ik laad altijd mijn route nog eens in in Komoot. Dan kan ik vlot in en uitzoomen want dat is ook een ramp op een garmin zonder touchscreen.

Alles hangt af van hoe de route is opgebouwd, en hoeveel punten er dus gedefinieerd zijn.
Veel punten wilt vaak zeggen dat hij wel mooi terug op route gaat via herberekening, weinig punten dan ben je vaak de klos.
Wahoo scoort op dat vlak echt niet beter als je over de hele lijn kijkt. Is gewoon een beetje de tekortkoming van het systeem.

Herberekening staat hier uit, omdat het vaak toch niet werkt zoals ik wil. Op de map manueel navigeren is de beste optie in mijn ogen.
En dan komen we terug bij de eerdere discussie, dit gaat met een 5xx serie, maar is makkelijker als je een (groter) touchscreen hebt.
Hierin is Hammerhead wel echt de top - herberekening is altijd logisch en realistisch (zonder uw route in te korten), en manueel rijden/checken is door het scherm echt makkelijk.
Maar het toestel heeft natuurlijk andere nadelen.

Ik begin de laatste tijd ook te kijken naar alternatieven voor Komoot, ik hoor weinig positieve geluiden sinds ze zijn overgenomen. En het feit dat Komoot de neiging heeft om af en toe de route zelf te verleggen, draait soms heel vervelend uit.

Terug
Bovenaan