Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De enige manier om daar aan te wennen is meer kasseien rijdenik ben mijn vel nog aan het afschrapen van mijn shifters van dwars door vlaanderen.

- schade aan het kader (lasnaden indien alu) evt sporen van een val (zeker bij carbon)Beginnersvraag, maar op wat kan ik allemaal best letten bij een 2ehands koersfiets?
Of raden jullie dit sowieso af? Kijken naar de derailleur zodat alles goed schakelt zou ik zeggen, maar voor de rest...
Je kan die wel niet blindelings vertrouwen heb ik gisteren nog eens geleerdHet grootste deel van de routes die ik rij haal ik van op routeyou, ik pas ze dan wel aan zodat start en eindpunt aan mijn deur zijn.
Ik gebruik het zowel voor mijn racefiets routes als mtb routes.
; had 's morgens rap-rap iets gezocht voor "road bike" op routeyou, en zat redelijk wat onverhard en grint bij. Die navigatie bij Garmin om terug op de route te geraken als je ervan afwijkt (edge 530 hier) trekt ook op niet veel. Wil u precies altijd gewoon naar dichtste waypoint sturen ipv eerstvolgende dichter bij aankomst. Uiteindelijk altijd maar gewoon uitgezoomd om te zien welke kant ik best uitging. Dan ook nog ergens in een koers beland

Het probleem met die herberekening is als je voor "dichter bij aankomst kiest" je soms echt wel een héél groot stuk ineens kan afsnijden als de loop die je rijdt "smal" is.Je kan die wel niet blindelings vertrouwen heb ik gisteren nog eens geleerd; had 's morgens rap-rap iets gezocht voor "road bike" op routeyou, en zat redelijk wat onverhard en grint bij. Die navigatie bij Garmin om terug op de route te geraken als je ervan afwijkt (edge 530 hier) trekt ook op niet veel. Wil u precies altijd gewoon naar dichtste waypoint sturen ipv eerstvolgende dichter bij aankomst. Uiteindelijk altijd maar gewoon uitgezoomd om te zien welke kant ik best uitging. Dan ook nog ergens in een koers beland
Lesje geleerd; volgende keer toch ietwat voorbereiden![]()

Weekendje in Echternach gaan mountainbiken.
Heerlijke omgeving.
Uiteindelijk dan nog wat harde laatste km's in aanloop naar de laatste bocht voor de sprint, ik heb me niet per se laten uitzakken, maar met het mes tussen de tanden zitten drummen voor wat luttele plekken heb ik aan mij laten passeren. Enkele plekken na mijn vriend bol ik veilig en wel over de meet.Proficiat!Gisteren granfondo Espace Cycles in Etalle gereden!
De statistieken:
Algemeen: P92/380
Cat: 36/80
160 KM, 2100 HM, 38.1 km/h avg.
Hieronder een verslagje.
Etalle was dit jaar zowat mijn hoofddoel, later dit jaar rij ik nog Flatlands 300 en waarschijnlijk La Charly Gaul, maar ik schat een pak minder tijd te hebben om nog zoveel te trainen. Vandaar dus de keuze om dit jaar "vroeg te pieken". Op basis van de uitslagen van vorige jaren leek top 100 me een realistisch, maar toch best ambitieus doel.
De start ging al bij al vrij vlot, al blijft het natuurlijk altijd een beetje een gedoetje om met een kleine 400tal amateurs te starten, zeker zonder grote klim bij de start blijft alles wel redelijk lang bij elkaar. Ik probeer me daar niet aan te ergeren, je weet op voorhand dat dit zo zal zijn, en gewoon voorzichtig en met verstand zo goed mogelijk van voor te blijven om toch kans te maken mee te zijn met de 1ste groep als het scheurt. Hoe sommige onnozelaars op die momenten altijd zitten te schelden en te tieren als ze eens goed in de remmen moeten gaan bij een versmalling... ik ben niet jaloers op hoe serieus sommigen zichzelf nemen. Enfin, de eerste 10km goed doorgekomen zonder accidenten, richting eerste kleine "klim" waar ik dacht dat het wel eens kon scheuren, een steil knikje van 10% met een uitloper.
Ik volg het wiel van een vriend die normaal wel enkele niveaus beter rijdt dan mij, en geraak in zijn wiel mee met de eerste groep over het knikje en de uitloper. In de afdaling wordt echter alles op een lint getrokken en op het volgend knikje raast de trein vooraan genadeloos door. Ik beland achter een scheurtje en heb niet de benen om het zelf op te lossen, vorm samen met een 40-50(?)-tal renners de achtervolgende groep. Ik was initieel een beetje teleurgesteld dat ik niet mee van voor zat, ook het gebrek aan echte klimmetjes in de eerste helft van het parcours speelde mij parten, de snelle vlakke stukken en bergaf voelden loodzwaar. Eten ging best lastig en zat toch nog met wat stress op de fiets. Desondanks probeer ik mij bij de eerste 15 in de groep te positioneren en ik werk mee aan de achtervolging (we zien de eerste groep nog steeds rijden).
Het parcours wordt naarmate de koers verloopt zwaarder (meer echte klimmetjes van x aantal minuten) en ik begin me eindelijk beter te voelen. De stress zakt weg en ik trek me het missen van de eerste groep niet meer aan. Helaas valt de samenwerking een beetje stil en ik merk dat er bij een aantal het vet van de soep is. Een andere renner komt vragen of we op de volgende klim niet proberen wegrijden om te groep te schiften, al lachend antwoord ik dat ik het gerust wil proberen, maar niet weten of ik de benen heb. Ik had me echter voorgenomen deze koers niet te veel te doseren en all-in te gaan, als ik zou stilvallen was het maar zo. Zodoende begin ik de volgende klim Alaphillipe gewijs met een veel te harde demarrage. Na 10 seconden kijk ik achter mij, en zie ik niemand meespringen. Ik ben toch nog geven in de boosheid blijven volharden door tempo omhoog te rijden. Uiteindelijk beent de groep mij bij, maar door de versnellingen heeft toch een aanzienlijk deel moeten lossen! Het tempo ligt terug een pak hoger en ik nestel me weer braafjes in het pak om de vlakkere delen te overleven.
Volgende obstakel: 10 km kaarsrechte glooiende steenweg richting Florenville met Noordenwind schuin in het gat, dus inderdaad: WAAIERS! Fuck dat was hard. Ik heb echt moeten vechten en sleuren om in die eerste waaier te kunnen blijven zitten. Heb een gigantische cartouche verschoten door een gat te dichten, maar het kwam anders niet meer samen. Op de steenweg pikken we ook al enkelingen op die er uit de eerste groep waren afgewaaid. Tegen het eind van de steenweg pikken we een groepje op van een 15-tal renners uit de eerste groep, inclusief mijn vriend die ik in het begin moest laten gaan en iemand van mijn wielerclub. Dit geeft me een enorme mentale boost om toch nog iets te proberen in de finale.
Die vriend van mij had duidelijk nog jus over in de benen. Hij reed veel op kop en bepaalde vaak ook bergop het tempo. Bergop merkte ik dat ik ook nog meer reserve had dan de meesten. Na kort overleg besluiten we toch nog een laatste kamikaze poging te ondernemen op een van de laatste klimmen. We slagen er in een relatief groot gat te slaan, smijten de ketting direct terug op het buitenblad over de top en hij begint te rammen dat het geen naam heeft. Ik zit te sterven in zijn wiel, dus mijn kopbeurten waren helaas van beperkte waarde. Aangezien onze namen niet Mathieu en Tadej zijn, worden we gezien de wielerwetten braafjes terug gehaald door de groep. Het voelde wel enorm cool om zo eens iets te proberen, maar zonder lange klimmen is wegrijden hier niet te doen.
De laatste km's dan nog meegebold in de groep, waar opeens Arnaud De Lie verscheen. Die zat naar het schijnt op kop te rijden in de eerste groep, wat ik wel een beetje raar vind, maar bon, ik was wel best star struck om het wiel van de Belgische kampioen te kunnen rijdenUiteindelijk dan nog wat harde laatste km's in aanloop naar de laatste bocht voor de sprint, ik heb me niet per se laten uitzakken, maar met het mes tussen de tanden zitten drummen voor wat luttele plekken heb ik aan mij laten passeren. Enkele plekken na mijn vriend bol ik veilig en wel over de meet.
Ik ben enorm tevreden met mijn resultaat en prestatie. Zelden zo lang, zo hard gereden, op een parcours dat me net iets minder ligt. Het feit dat ik in dezelfde groep kon finishen als die vriend, die bij voorgaande granfondos mij er altijd droog oplegd, is voor mij wel een bevestiging dat ik serieuze stappen heb gezet sinds vorig jaar. Organisatie wast trouwens super. Overal seingevers, ook voor het meeste verkeersmeubilair. Heel de tijd een motard voor de groep. Veilige wegen en goede afdalingen, ... Echt dikke kudos dat een kleinere organisatie dit voor elkaar krijgt! Hier betaal ik met plezier de registratiekosten voor.
Bedankt!Proficiat!
En bedankt voor het verslag, leuk om te lezen.
Congrats!Gisteren granfondo Espace Cycles in Etalle gereden!
De statistieken:
Algemeen: P92/380
Cat: 36/80
160 KM, 2100 HM, 38.1 km/h avg.
Het is ook niet solo natuurlijk maar veel stukken in groep en in het wiel van een veel sterkere renner zoals hij zelf zegt.Congrats!
Ik heb het misschien wat gemist de voorbije maanden, maar hoe heb je de grootste stappen vooruit gezet?
Ik herinner me denk ik een post waar je denk ik iets zei over een FTP van 'maar' 4.1 w/kg. Dat is uiteraard niet slecht, maar daar rij je geen 38.1 km/h mee over 160 km, denk ik.
Ik kan het ook op iemand anders hebben...
Brooks Cambium en Ergotec Sanremo vind ik altijd wel oké inzake comfort.Ik ben op zoek naar deftige bar tape voor gravel en wegfiets. Zowel op de Endurace (10k km meegegaan) als op Grizl (4k km meegegaan) schuift de tape op. Comfort primeert op gewicht/looks.