De werkelijke (financiële) kost van een kind?

Dat vind ik niet. Meeste vrouwen zien dat als het ideaal moment om het huishouden te doen. Een vrijdag lijkt mij net ideaal: de kids afzetten, eventueel uurtje gaan sporten (me-time is als ouder evenzeer belangrijk), boodschappen doen (een hel met kleine kinderen aan uw arm), huishoudelijke taken en op tijd de kindjes ophalen om het weekend samen chill in te zetten. Wie financieel meer ruimte heeft kan dat oplossen door poetshulp, strijkhulp, boodschappen aan huis laten leveren, carwash en eventueel hulp in de tuin.
Idem hier, de vrijdag thuis (1/10 ouderschapsverlof, de vrijdagnamiddag moet ik sowieso niet werken in mijn huidige uurregeling) en dat is vooral om het huishouden te doen zonder rondcrossende kinders in de buurt.
 
Hier betalen we iets van €32/dag, waarvan we rond de €6 terugkrijgen via de belastingen en iets van een €3 via kinderopvangtoeslag.

Met dat maandelijks kindergeld van €170 komen wij alleszins niet ver :smile:
Hier idem. Ook €32. Alleen krijgen wij nog een groot deel terug uit Nederland omdat wij (binnenkort alleen ik) grensarbeiders zijn. Het zou uitkomen, met de Belgische voordelen incluis, op een €7 per dag. Uiteindelijk gaat ze maar 1 dag per week gaan en volgend jaar 1 dag per week en de andere week 2 dagen.

Die van ons is nu nog maar 5 weken en ik ga ervanuit dat het nog duurder wordt. Tot nu toe zijn het vooral de eenmalige spullen die geld kosten. Pampers vallen zeer goed mee eigenlijk.
 
Als je kinderen hebt om ze in een opvang te moeten laten en je ze enkel ziet om ze in bed te steken dan zou je beter gewoon geen hebben.

Ik heb nog op stage gezeten in een voor- en naschoolse opvang en er zaten daar kleuters van 07u 's morgens tot 19u 's avonds. Dus dat is thuiskomen, rap eten geven en (eigenlijk ook nog te laat) hun bed in.
Aangezien het zelfstandigen waren zullen die in het weekend ook nog wel werk hebben.

Ik vraag me dan af waarom je eigenlijk kinderen hebt. Toen de onze kleiner waren werkte mijn vrouw 4/5de en dat was ideaal. En een kind heeft ook gewoon zijn ouders nodig op die jonge leeftijd voor zijn/haar ontwikkeling.
Dat vind ik niet. Meeste vrouwen zien dat als het ideaal moment om het huishouden te doen. Een vrijdag lijkt mij net ideaal: de kids afzetten, eventueel uurtje gaan sporten (me-time is als ouder evenzeer belangrijk), boodschappen doen (een hel met kleine kinderen aan uw arm), huishoudelijke taken en op tijd de kindjes ophalen om het weekend samen chill in te zetten. Wie financieel meer ruimte heeft kan dat oplossen door poetshulp, strijkhulp, boodschappen aan huis laten leveren, carwash en eventueel hulp in de tuin.
Als je week in week uit, ieder weekend aan uw huishouden moet besteden ipv met uw kinderen, dan is dat imo gemiste quality time met uw kinderen en partner. Hoe je het ook draait of keert, als vrouw ben je het meest met de algemene organisatie thuis en het huishouden bezig. Ik heb een poetsvrouw en laat de boodschappen thuis leveren, mijn vriend ontfermt zich over de tuin, de wagens worden in de carwash gekuist, koken doen we afwisselend (koken altijd onmiddellijk porties voor 2 dagen) en ben nog dagelijks zeker 2-3 u bezig met allerlei huishoudelijke taken. Zodra we een kindje hebben wil ik sowieso nog strijkhulp inschakelen. Maar kan mij perfect inbeelden dat diegene die al die extra hulp in huis financieel te lastig vinden kiezen voor een 4/5e tewerkstelling via ouderschapsverlof. Imo draait dat om meer dan louter opvang voor de kinderen ;).
Akkoord hoor. Ouderschapsverlof kan rust brengen in de organisatie van een huishouden... Maar laat me stellen dat ik ook voorbeelden ken waarbij het vooral extra vrije tijd genereerde voor één ouder. Nu ieder doet ermee wat hij wilt.

Mijn uitspraak was in het licht van de post van Str8_6 die stelde dat je beter geen kinderen zou nemen als je geen tijd hebt en ze hele dagen in opvang doorbrengen. Daarop gaf ik aan dat ouderschapsverlof ook niet altijd wordt ingezet voor tijd tussen ouder en kind.
 
Er zijn er hier veel die nog gaan verschieten denk ik. 13-18 jaar wordt kostelijk en als het een master doet van 5 jaar nadien 😒

idd, heb hier onlangs de kosten van een kot gehoord van een collega. Was toch ook even slikken.

Als je er zo 2 of 3 hebt die op hetzelfde moment op kot gaan dan kun je bijna even goed een appartement kopen en nadien weer verkopen.
 
idd, heb hier onlangs de kosten van een kot gehoord van een collega. Was toch ook even slikken.

Als je er zo 2 of 3 hebt die op hetzelfde moment op kot gaan dan kun je bijna even goed een appartement kopen en nadien weer verkopen.
ofwel kan je ze ook gewoon dom houden :unsure:
 
Ik zal toch wel blij zijn dat de pamper- en crèchekosten zullen wegvallen over een half jaar, ook al trek je van die crèche nog wel wat terug op je belastingsbrief. We hebben ook nog een extra renovatielening lopen die binnen 3 jaar afloopt en die kost komt ook overeen met de crèchefactuur. Maar goed, wie weet komt er dan nog wel een dure hobby bij en ben je weer vertrokken.

Een kind kost zeker geld, maar je hebt wel een en ander in de hand: kledij is een perfect voorbeeld hoe je serieus boven je budget kan gaan. Als je alleen maar naar Filou & Friends gaat kost dat héél wat en een baby of peuter groeit overal heel snel uit. Dat je iets speciaal wil voor kerst of doop of wat dan ook begrijp ik natuurlijk wel, maar voor de rest kopen we heel vaak tweedehands. Dat is toch meestal kledij dat niet wordt afgedragen en so what als daar eens een vlekje op zit? Dan is dat dan maar ravotkledij.
 
Nee ik heb geen "harde bewijzen", maar je hoort wel vaker stemmen opgaan die aankaarten dat de zorgsituatie in Vlaamse crèches in feite niet optimaal is: te weinig begeleiders voor het aantal kinderen. Gemiddeld genomen (en dus niet: per definitie voor elk kind) zal dat wel ergens gevolgen hebben. Zie bv

Verder zit ik niet gewoon "te kijken" naar mijn kind en "dankzij" de combinatie van corona en een job waarin veel telewerk mogelijk is, win ik veel meer dan 2u per dag. Ik kan alleen maar besluiten dat al die extra tijd zeer waardevol is geweest, zeker aangezien het allemaal zo vluchtig is.


Foutje idd.


Het is zeker niet "normaal" in de zin dat het er elders in de wereld vaak (nog) niet zo aan toegaat en gezien het feit dat ouders die beiden (moeten) gaan werken een relatief recent fenomeen is. Ik ben er vrij zeker van dat mochten mensen écht de keuze hebben en niet willens nillens moeten meedraaien in dit prestatiemodel, de grote meerderheid voor meer tijd met de eigen kinderen zou kiezen. Zeker als je het hen vraagt wanneer het al te laat is :p
Ik geef je volledig gelijk (maar we zijn hier in de minderheid :p). Onze dochter gaat niet naar de creche, mijn vrouw werkt halftijds en de andere helft passen de grootouders er op terwijl wij telewerken. Ze kijkt exact 2 bumba-filmpjes per dag op tv (dat is dus 10 minuten?) en de rest van de dag is er altijd iemand van ons of de grootouders mee aan het spelen.
Alle studies rond "ze leren veel bij in de creche" gaan over het feit dat ze veel bijleren van de begeleider omdat die er de hele dag mee bezig is, niet over het idee dat ze veel zouden bijleren van andere kinderen (Het is ook gewoon een raar idee dat ze veel zouden bijleren van iemand die het zelf niet/amper kan...). Als je als goede ouder wél veel tijd in uw kind steekt, haalt je kind daar enkel maar voordelen uit.

Maar, het is ook niet altijd even makkelijk als ouder om op die manier je kind op te voeden. Anderzijds ken ik niemand die op zijn sterfbed gezegd heeft "ik heb spijt dat ik zoveel tijd met mijn kinderen heb besteed", andersom daarentegen...
 
Ik vind dat de kost van de kinderen in feite bijzonder meevalt in vergelijking met de doembeelden die ik voor mijn zwangerschap meekreeg van ouders en ouderen, volgens de vorige generatie (in onze omgeving, ik veralgemeen niet) was het krijgen van kinderen bijna een veroordeling tot de bedelstaf. Vooral die pamperkosten, amai, er kwamen bijna bliksem en donder bij toen ze daarover spraken. Dat viel dus massa’s mee.
 
Ik vind dat de kost van de kinderen in feite bijzonder meevalt in vergelijking met de doembeelden die ik voor mijn zwangerschap meekreeg van ouders en ouderen, volgens de vorige generatie (in onze omgeving, ik veralgemeen niet) was het krijgen van kinderen bijna een veroordeling tot de bedelstaf. Vooral die pamperkosten, amai, er kwamen bijna bliksem en donder bij toen ze daarover spraken. Dat viel dus massa’s mee.

Ik had hetzelfde gevoel. Maar nu dat de oudste naar het middelbaar gaat beginnen de kosten al wat meer op te lopen. En dan niet alleen op vlak van school. Vroeger was dat een happy meal, nu is dat ook een menu, gsm, kleren beginnen ze ook zelf te kiezen, op reis betaal je hem ook mee als volwassene,..
 
Hoeveel een kind kost hangt af van veel factoren. Zoek eens “mama Uganda” op. Een 41-jarige alleenstaande moeder met 44 kinderen. Deze kinderen kosten niet veel, maar de levensstandaarden zijn ook niet zo top.
 
Kleine kinderen kosten over het algemeen dan ook echt niet veel geld (met uitzondering van creche), maar vanaf ze 12+ zijn begint er een nieuw veel duurder levensverhaal.
Ik ben er vrij zeker van dat mochten mensen écht de keuze hebben en niet willens nillens moeten meedraaien in dit prestatiemodel, de grote meerderheid voor meer tijd met de eigen kinderen zou kiezen. Zeker als je het hen vraagt wanneer het al te laat is
Tjah, daar heb je alles met gezegd. De ziekte van onze moderne maatschappij.
Wat me toen trouwens opviel was dat ouderschapsverlof, genre 4/5e, vaak werd opgenomen op een vrijdag of maandag. Van zodra je kinderen naar school gaan zijn dat dus niet de meest efficiënte dagen om ouderschapsverlof te plannen. Mijn gevoel was dat het concept vaak z'n doel voorbij schoot en werd opgenomen om wat minder te werken of een hobby uit te oefenen. Niet zozeer om zorgtaken voor de kinderen. De toenmalige beste vriendin van mijn ex had bijvoorbeeld elke woensdag vrij. Dat betekende 's morgens haar zoontje naar de lagere school brengen en vervolgens met andere deeltijds werkende mama's koffie's gaan drinken tot de school eindigde. De namiddag was dan bezoekjes brengen bij vriendinnen met kinderen en teveel drinken terwijl de gastjes samen speelden. Om vervolgens 's avonds nog net eten te kunnen klaarmaken en in de zetel in slaap te vallen. Dan kan je evengoed je kind naar een opvang sturen en gewoon werken.

Het gaat bij mij eerder om de kwaliteit van de tijd die je met je kinderen doorbrengt en minder om de kwantiteit.
Ouder zijn gaat niet alleen over het zorgen maar ook over het algemene huishouden dat moet gebeuren. Als je op die maandag/vrijdag terwijl boodschappen voor de week kan doen, wassen, kuisen, administratie en andere zaken dan heb je op andere momenten in de week meer tijd over voor de kinderen.

Alsook is ouder zijn ook even pauze nemen of me-time kunnen nemen imo. En dan heb ik het niet over die vrouwen die zich gaan bezatten in jouw verhaal. Sommige vinden het ook leuk om zo wat een langer weekend te hebben met een korte week. Mijn vrouw is altijd op maandag thuis, ik altijd op woensdag. Woensdag is dan ook een drukke dag waar de kinderen gaan sporten en etc, in de late namiddag van die woensdag (tegen dan is mijn vrouw thuis) is er voor mij ook een stuk vrije tijd voorzien die ik aan mijn sport kan besteden. Enfin, ik praat nu over schoolsituatie. Tijdens onthaalmoeder periode waren/zijn die gewoon thuis uiteraard. Er zijn ook genoeg vakanties in het jaar waar ze thuis zijn 😬.

Mijn vrouw gaat binnen paar maand ook officieel 4/5e werken, zonder tijdskrediet. Op haar werk is het niet simpel om dat te doen, ze wacht nu al een paar jaar op een contract dat vrij kwam. Die moest zelfs die thematische verloven nemen want anders ging de 4/5e zelfs niet. Woensdag kon ze wel ook niet nemen want dan hebben ze altijd teamvergadering. Ingewikkeld soms in de zorgsector.
 
Laatst bewerkt:
idd, heb hier onlangs de kosten van een kot gehoord van een collega. Was toch ook even slikken.

Als je er zo 2 of 3 hebt die op hetzelfde moment op kot gaan dan kun je bijna even goed een appartement kopen en nadien weer verkopen.
Op die leeftijd zijn ze imo wel oud genoeg om financieel wat bij te dragen. Ik moest mijn studies evenzeer combineren met een vaste studentenjob. Dat heeft mijn studies echt niet verhinderd, integendeel, ik vind dat net een positieve levensles. Mijn ouders betaalden wel mijn kot/studies en kreeg een wekelijkse cent voor voeding, maar alle extraatjes (kledij/uitgaan/festivals/uit eten/nieuwe gsm/gsmabonnement/reizen etc) was zelf te bekostigen.
Afhankelijk van uw inkomen krijg je ook een studietoelage/verminderd inschrijvingsgeld.
 
idd, heb hier onlangs de kosten van een kot gehoord van een collega. Was toch ook even slikken.

Als je er zo 2 of 3 hebt die op hetzelfde moment op kot gaan dan kun je bijna even goed een appartement kopen en nadien weer verkopen.
@anders. ik denk dat dit dan weer iets is waar het verschil tussen noorwegen en belgie wel groot is :p ( in tegenstelling tot de kinderopvang waar het niet zozeer de kinder opvang is als wel de ouders en bedrijfscultuur die duidelijk andere prioriteiten stellen, zie ook hierboven)

Eens ze 18 zijn is het hier gewoon de norm dat ze hun eigen zaken regelen. Effectief gratis onderwijs helpt wel natuurlijk
 
Wat me toen trouwens opviel was dat ouderschapsverlof, genre 4/5e, vaak werd opgenomen op een vrijdag of maandag. Van zodra je kinderen naar school gaan zijn dat dus niet de meest efficiënte dagen om ouderschapsverlof te plannen. Mijn gevoel was dat het concept vaak z'n doel voorbij schoot en werd opgenomen om wat minder te werken of een hobby uit te oefenen.
Ik heb dat "probleem" dat ik dat zou moeten doen. Ik wil woensdag nemen voor mijn kinders niet altijd hele namiddagen naar de opvang te moeten sturen maar kan het van mijn werkgever alle dagen behalve woensdag. Ik heb in het team een aantal oudere collega's die nooit ouderschapsverlof gekend hebben (en daar altijd de zonodige zaag over moeten spannen dat wij dat wel kunnen), maar die sinds ze zelf kinderen hebben op een contract 4/5e staan waar ze de woensdag thuis zijn. Intussen zijn die kinderen 35 en 29 en zijn ze nog altijd thuis op die woensdag. Maar voor de mensen met kinderen blokkeren die dus de mogelijkheid om het te nemen want het team wordt op woensdag anders onderbemand (zeker als er dan nog eens 1 verlof heeft of ziek is die woensdag).
Ik heb ook zoiets van ouderschapsverlof is voor mijn kinderen, als ze mij een andere dag laten thuis zijn terwijl mijn kinderen op school zitten dan hoeft het niet meer voor mij. Bij mijn allereerste keer vond mijn baas dat hij de plezante moest uithangen: een maand ouderschapsverlof, zeker kunt ge dat... in november. Heb dan maar geantwoord: geef maar november, dan ga ik elke dag ergens op gesprek en op het einde van de maand krijgt ge een andere brief van mij.

Bij mijn vrouw zou zij het werk dat ze anders op 5 dagen doet op 4 moeten doen. Ja meer stress de andere dagen, langere dagen met onbetaalde overuren om alles toch af te krijgen. We moeten in een gewone full time al de kinderen met hun eten bijna in hun keel in bed steken. Daar bedankt ze ook voor. Dus wij nemen elk om de beurt een maand in de grote vakantie. Ideaal om eens een maand te onthaasten, een break te nemen van alle stress. Bezig te zijn met volle aandacht voor de kindjes.

Maar ik ken inderdaad ook een koppel dat de vent vrijdag neemt en daar alle afspraken voor zijn bijberoep legt. Heeft hem geen of weinig afspraken dan is hem aan het trainen voor zijn triathlons of vertrekt hem naar het buitenland om daar in het weekend een of andere wedstrijd of toertocht te doen. Daar schiet het inderdaad zijn doel voorbij. Nog eens bijverdienen terwijl je betaald wordt door de belastingbetaler.
 
Mijn ouders betaalden wel mijn kot/studies en kreeg een wekelijkse cent voor voeding, maar alle extraatjes (kledij/uitgaan/festivals/uit eten/nieuwe gsm/gsmabonnement/reizen etc) was zelf te bekostigen.
Dus zij betaalden eigenlijk het belangrijkste/grootste gedeelte. Ik herinner me nog toen ik destijds op date ging met een meisje die alleen in een gehuurd appartement woonde tijdens haar studies. Ik die als jongen toen nog thuiswoonde met de ouders, dat vond ze vreemd. Ik werkte ook een studentenjob om al mijn eigen kosten te betalen, maar financieel was op kot gaan niet mogelijk. Dan begon zij een hele speech van hoe zij het belangrijk vindt dat je van jongs af aan zelfstandig op eigen voeten moet leren leven en hoe zelfstandig zij staat in het leven. Dan vroeg ik haar hoe zij het geflikt heeft om een appartement te huren. Gevraagd of zij als werkstudent studeert. Neen, zij werkte als dagstudent en werkte zelfs geen studentenjob in ‘t weekend ofzo. Wie betaalt voor de huur en voor al je eigen kosten? Awel, mama en papa. Ik heb dat verwend nest nadien nooit meer gezien.
 
Dus zij betaalden eigenlijk het belangrijkste/grootste gedeelte. Ik herinner me nog toen ik destijds op date ging met een meisje die alleen in een gehuurd appartement woonde tijdens haar studies. Ik die als jongen toen nog thuiswoonde met de ouders, dat vond ze vreemd. Ik werkte ook een studentenjob om al mijn eigen kosten te betalen, maar financieel was op kot gaan niet mogelijk. Dan begon zij een hele speech van hoe zij het belangrijk vindt dat je van jongs af aan zelfstandig op eigen voeten moet leren leven en hoe zelfstandig zij staat in het leven. Dan vroeg ik haar hoe zij het geflikt heeft om een appartement te huren. Gevraagd of zij als werkstudent studeert. Neen, zij werkte als dagstudent en werkte zelfs geen studentenjob in ‘t weekend ofzo. Wie betaalt voor de huur en voor al je eigen kosten? Awel, mama en papa. Ik heb dat verwend nest nadien nooit meer gezien.
Die zelfstandigheid heeft dan vooral betrekking op alleen leven, kot onderhouden en een eigen potje koken. Heel het financiële verhaal hoort daar niet bij. Als dagstudent je kot, studies, vaste en variabele kosten zelf dragen ... dan moet je wel een héél goeie studentenjob hebben. Of knap genoeg zijn om een populair OnlyFans-account te onderhouden ...
 
Dus zij betaalden eigenlijk het belangrijkste/grootste gedeelte. Ik herinner me nog toen ik destijds op date ging met een meisje die alleen in een gehuurd appartement woonde tijdens haar studies. Ik die als jongen toen nog thuiswoonde met de ouders, dat vond ze vreemd. Ik werkte ook een studentenjob om al mijn eigen kosten te betalen, maar financieel was op kot gaan niet mogelijk. Dan begon zij een hele speech van hoe zij het belangrijk vindt dat je van jongs af aan zelfstandig op eigen voeten moet leren leven en hoe zelfstandig zij staat in het leven. Dan vroeg ik haar hoe zij het geflikt heeft om een appartement te huren. Gevraagd of zij als werkstudent studeert. Neen, zij werkte als dagstudent en werkte zelfs geen studentenjob in ‘t weekend ofzo. Wie betaalt voor de huur en voor al je eigen kosten? Awel, mama en papa. Ik heb dat verwend nest nadien nooit meer gezien.
Ja mama en papa maar wel dankzij maximale studiebeurs/minimum tarief unief/kindergeld en onderhoudsgeld van mijn pa. Als ik de optelsom maakte moest ons mama er eigenlijk niet veel meer op toeleggen. Zelf al krijg je geen steun meer van uw ouders, dan nog komen die bedragen uw richting uit.
Had ook een werkstudentstatuut en deelde een flatje omdat goedkoper uitkwam dan een kot. En terecht de maatschappij heeft daar voor een stuk aan bijgedragen maar louter door die studies zit ik nu wel bij de grotere bijdragers ;).
Zelf zal ik de studiekost van mijn kinderen volledig zelf moeten dragen, maar verwacht wel dat, al was het maar qua levensles, ze zelf wat bijdragen via studentenjob. Die kosten (kledij/uitstapjes/hobbies) is een groot stuk van de levenskost voor uw kind, als ze dat al zelf opvangen tijdens hun studies scheelt dat toch al ;).
 
Onze hypotheek zal jammer genoeg nog niet afbetaald zijn tegen dat onze dochter gaat studeren, dat zou ook wel een groot verschil maken. Anderzijds: met deze inflatie zal de hypotheek over 20 jaar niet meer zo zwaar zijn.
 
Ik moest mijn studies evenzeer combineren met een vaste studentenjob. Dat heeft mijn studies echt niet verhinderd, integendeel, ik vind dat net een positieve levensles.
Ik ook en naar mijn persoonlijk aanvoelen had dat geen positieve invloed op mijn studies.
Elke vrijdagavond en zaterdag werkte ik, 12u per week.

Was schoon geld, want bruto = netto, en ik kon er mijn studies + auto + eten/kleren + uitgaan mee betalen én zelfs wat opzij zetten.

Maar firma was niet altijd content dat ik verlof nam in de examenperiodes dus dat werd tot een strikt minimum beperkt, kreeg ook regelmatig de vraag om extra in te springen + je compenseert het verlies aan vrije tijd dan vaak op zondag zodat er van studeren in het weekend weinig in huis kwam. Ik vond dat het een degout voor studeren in de hand werkte, zeker bij zwaardere studies waarbij je niet veel overschot hebt aan vrije tijd.

Ze gaan hier zeker ook vakantiewerk mogen doen, maar liefst toch niet teveel.

Qua levensles kon het idd wel tellen, ik bijt nog steeds elke cent in twee alvorens ik hem uitgeef. :laugh:
 
Ik ook en naar mijn persoonlijk aanvoelen had dat geen positieve invloed op mijn studies.
Elke vrijdagavond en zaterdag werkte ik, 12u per week.

Was schoon geld, want bruto = netto, en ik kon er mijn studies + auto + eten/kleren + uitgaan mee betalen én zelfs wat opzij zetten.

Maar firma was niet altijd content dat ik verlof nam in de examenperiodes dus dat werd tot een strikt minimum beperkt, kreeg ook regelmatig de vraag om extra in te springen + je compenseert het verlies aan vrije tijd dan vaak op zondag zodat er van studeren in het weekend weinig in huis kwam. Ik vond dat het een degout voor studeren in de hand werkte, zeker bij zwaardere studies waarbij je niet veel overschot hebt aan vrije tijd.

Ze gaan hier zeker ook vakantiewerk mogen doen, maar liefst toch niet teveel.

Qua levensles kon het idd wel tellen, ik bijt nog steeds elke cent in twee alvorens ik hem uitgeef. :laugh:
Bij ons was de kerstperiode de piek, vlak in de examenblok. Ik moest toen 24u per week inspringen ipv de vaste 8u per week. Maar dat heeft mij wel mijn 'to do's leren plannen' :p. En ik hield altijd een vree schone cent over van die periode waarmee ik in februari tijdens de lesvrije periode mijn zomerreis kon gaan in elkaar boxen :biglaugh:.
 
Terug
Bovenaan