De werkelijke (financiële) kost van een kind?

Mijn oudste kind is wel veel duurder dan mijn tweede, daar kwam opeens heel wat bij kijken qua logopedie en andere extra begeleiding. Toch wel enkele honderden euro's meer per maand dan mijn jongste die dat allemaal niet nodig heeft. Dat zijn dan toch kosten waar je niet echt op rekent wanneer je aan kinderen begint, het kan dus altijd voor een financiële verrassing zorgen.
 
En nog eentje: reizen.
Een extra vliegticket, een extra kamer op hotel, altijd in hoogseizoen, weinig kans op last-minutes, ... De reisjes van 500€ voor een week, zijn gedaan.

Dat geldt ook voor ontspanning in het algemeen he. Gewoon een hapje gaan eten is al meteen duurder aangezien ge voor een kindergerecht + drankje toch al weer 10-15 euro extra moogt tellen bij de rekening. Op het vlak van amusement geeft ge met kinderen gewoon al vlugger geld uit.
 
Mijn oudste kind is wel veel duurder dan mijn tweede, daar kwam opeens heel wat bij kijken qua logopedie en andere extra begeleiding. Toch wel enkele honderden euro's meer per maand dan mijn jongste die dat allemaal niet nodig heeft. Dat zijn dan toch kosten waar je niet echt op rekent wanneer je aan kinderen begint, het kan dus altijd voor een financiële verrassing zorgen.
Dat is ook zoiets natuurlijk, de kostprijs van elk kind kan serieus schommelen. Zoals jouw voorbeeld kan alles toch serieus gaan oplopen.
 
Spaar je zoveel aan belastingen uit als je 4/5 werkt?
Want als je nu bijvoorbeeld 100 euro verdient op een dag. En de creche kost 15 euro (geen idee hoeveel het na belastingaftrek is). Dan moet je toch al richting de (85 * 4 weken) 340 euro belasting per maand uitsparen om het loonverlies 'verwaarloosbaar' te maken?

Er zijn andere voordelen dan enkel het financiële natuurlijk. Maar als je het even puur financieel bekijkt, verlies je toch wel wat?
Uiteraard verlies je financieel wat, maar dat is niet de totale som die ik maak. We hebben zo veel meer tijd omdat ze nu vrijdag de was doet, poetst en naar de winkel gaat. Dingen die we normaal in het weekend deden en gemakkelijk 25-40% van onze tijd opnamen. Dus louter financieel zullen we er inderdaad wel op verliezen, maar het totaalplaatje is (of voelt toch) wel beter voor ons.

Edit: Wij (of zij in dit geval) verdienen hier ook geen 100€ netto per dag en de creche kost ons eerder richting 22€ per dag.
Die 1/5e gaat waarschijnlijk ook tijdskrediet zijn, en dus deels betaald ;)
Geen tijdskrediet hier alleszins.
 
Zo dure creche dan? Ik dacht dat je bijna de helft terugkrijgt. Dus je zit dan rond de 40 euro per dag dat je moet betalen?
Met belastingvermindering is het minder inderdaad. Maar bijna de helft terugkrijgen? Dat is het eerste wat ik ervan hoor?
Tot 14€ per dag kan je inbrengen (voor aanslagjaar 2022), waarop je 45% belastingvermindering kan krijgen wat 6,30€ is dat je terugkrijgt in uw belastingbrief.
 
Zo dure creche dan? Ik dacht dat je bijna de helft terugkrijgt. Dus je zit dan rond de 40 euro per dag dat je moet betalen?

Hier betalen we iets van €32/dag, waarvan we rond de €6 terugkrijgen via de belastingen en iets van een €3 via kinderopvangtoeslag.

Met dat maandelijks kindergeld van €170 komen wij alleszins niet ver :smile:
 
Ik stopte mezelf als kind te verwennen met comfortfood, kleren, uitstapjes, bol.com/amazon, eerste twee levensjaren België niet verlaten. Scheelt ook in de kosten.
 
Ik heb de indruk dat je dat ook zo gek maakt als je zelf wilt. Ik heb in de C&A al pakjes gekocht, maar even goed in de Zeeman. Meer nog, in de Zeeman kost dat allemaal een fractie van elders, en de kwaliteit moet eigenlijk niet echt onder doen. Meer nog, ik prefereer sommige dingen zelfs van de Zeeman, zoals de slabbetjes. Uiteraard is er ook veel dat je tweedehands koopt of krijgt.

Voor de rest volledig akkoord met ThomasMore.
 
Ik heb gisteren mijn excel om de financiën op te volgen helemaal herwerkt om redelijk in detail alles te kunnen opvolgen en het heeft me wel wat inzichten verworven.

Voor 2 kinderen (4j en 15 maanden) zitten we dit jaar op om en beide 8500€ exclusief boodschappen. Als ik 40% van de boodschappen reken tot nog toe zitten we dus op een totaal van tegen de 12k. 2400€ aan kindergeld gekregen ongeveer dus laten we zeggen 10K. Dat is zonder enorm grote aankopen voor hun dit jaar. Uitzonderlijk is jammerlijk wel de medische kosten dit jaar waar we al op een goeie 3k voor de jongste zitten. Dat gaat hopelijk binnenkort naar beneden! De verdeling van kosten zal wel evolueren natuurlijk naargelang ze ouder worden. Moeilijk in te schatten of het duurder wordt vermits creche toch wel een redelijke kost is in het leven van een kind.

Het gezegde 'een kind kost een huis' lijkt me sterk in deze tijden van hoge huisprijzen. Maar met de kost van 2 zal je toch al een schappelijk appartement/huisje kunnen bekostigen.
 
Ik heb gisteren mijn excel om de financiën op te volgen helemaal herwerkt om redelijk in detail alles te kunnen opvolgen en het heeft me wel wat inzichten verworven.

Voor 2 kinderen (4j en 15 maanden) zitten we dit jaar op om en beide 8500€ exclusief boodschappen. Als ik 40% van de boodschappen reken tot nog toe zitten we dus op een totaal van tegen de 12k. 2400€ aan kindergeld gekregen ongeveer dus laten we zeggen 10K. Dat is zonder enorm grote aankopen voor hun dit jaar. Uitzonderlijk is jammerlijk wel de medische kosten dit jaar waar we al op een goeie 3k voor de jongste zitten. Dat gaat hopelijk binnenkort naar beneden! De verdeling van kosten zal wel evolueren natuurlijk naargelang ze ouder worden. Moeilijk in te schatten of het duurder wordt vermits creche toch wel een redelijke kost is in het leven van een kind.

Het gezegde 'een kind kost een huis' lijkt me sterk in deze tijden van hoge huisprijzen. Maar met de kost van 2 zal je toch al een schappelijk appartement/huisje kunnen bekostigen.
Afhankelijk van het type medische kosten, heb je wel de maximumfactuur. Wij hebben meerdere jaren vanaf september dan ook het remgeld teruggekregen, sommige medicatie gratis,...
Maar helaas gaat dat absoluut niet op voor alle medische kosten.

Wat de cijfers ook mee incalculeren en wij zelden doen, is de meerkost van bvb een grotere woning, grotere auto, energiekosten, inrichting van de woning,...
 
Ik heb de indruk dat je dat ook zo gek maakt als je zelf wilt. Ik heb in de C&A al pakjes gekocht, maar even goed in de Zeeman. Meer nog, in de Zeeman kost dat allemaal een fractie van elders, en de kwaliteit moet eigenlijk niet echt onder doen. Meer nog, ik prefereer sommige dingen zelfs van de Zeeman, zoals de slabbetjes. Uiteraard is er ook veel dat je tweedehands koopt of krijgt.

Voor de rest volledig akkoord met ThomasMore.
Qua kwaliteit zit er toch wel een verschil tussen Zeeman en C&A hoor. Paar spullen van Zeeman gekregen en na twee keer wassen trokken de shirts al scheef en viel de tekst eraf terwijl C&A langer mooi blijft. Ik probeer het kledijbudget te beperken door pakketjes te kopen of in de solden/outlet en eigenlijk nog niet echt dure merken gekocht voor de dochter (H&M vooral, Hema, C&A, JBC,...).
 
Afhankelijk van het type medische kosten, heb je wel de maximumfactuur. Wij hebben meerdere jaren vanaf september dan ook het remgeld teruggekregen, sommige medicatie gratis,...
Maar helaas gaat dat absoluut niet op voor alle medische kosten.

Wat de cijfers ook mee incalculeren en wij zelden doen, is de meerkost van bvb een grotere woning, grotere auto, energiekosten, inrichting van de woning,...
Dat moet ik eens opzoeken hoe dat misschien kan helpen in ons geval. De meeste kosten zijn apotheek kosten en kosten voor de sonde. Er wordt hopelijk (medische akkoorden krijgen duurt echt veel te lang) nog wel een deel terugbetaald maar dat gaat niet veel meer zijn vrees ik.
Alle onderzoeken die in augustus en september zijn gebeurd gaan ook nog moeten betaald worden (wekelijks bloed, genetica voor 4 personen,...) want dat komt pas na 2/3 maanden die factuur. Kan moeilijk geloven dat dat opeens "gratis" gaat zijn 1 keer we aan een bepaald bedrag komen.

Heel dit jammerlijk gebeuren heeft me wel doen stilstaan hoe mensen in de miserie komen. Als je in deze situatie terecht komt en er is geen reserve dan zit je gewoon gigantisch in de problemen en sta je snel bij het OCMW. Ik had tot nu toe het geluk gehad met zo een situatie niet in contact te komen maar het doet je toch stilstaan bij wat er allemaal kan gebeuren.
Wij hebben 3 weken elke 2-3 dagen een pot melkpoeder van 50€ moeten kopen, in afwachting van het medisch akkoord. Nu kost ons dat nog 12€ maar betaal dat maar eens als je al geen al te grote portemonnee hebt in deze tijden. We hebben nog het geluk dat mijn vriendin s'nachts werkt en dat we dus geen sociaal verlof moesten nemen, anders had het erger geweest.

Maar bon, off-topic. Kost per kind kan dus erg variabel zijn!
 
Qua kwaliteit zit er toch wel een verschil tussen Zeeman en C&A hoor. Paar spullen van Zeeman gekregen en na twee keer wassen trokken de shirts al scheef en viel de tekst eraf terwijl C&A langer mooi blijft. Ik probeer het kledijbudget te beperken door pakketjes te kopen of in de solden/outlet en eigenlijk nog niet echt dure merken gekocht voor de dochter (H&M vooral, Hema, C&A, JBC,...).
Ik zei dit specifiek met de pyama's in mijn hoofd. We hebben er zelf gekocht in de C&A en die zijn echt mooi en goeie kwaliteit. Maar we hebben er ook 2 gekregen van de Zeeman en waren zeer aangenaam verrast over de kwaliteit en hoe zacht ze zijn. Als je dan ziet dat je misschien 1/4e betaalt bij Zeeman, dan is C&A nog moeilijk te verantwoorden.
 
Als je kinderen hebt om ze in een opvang te moeten laten en je ze enkel ziet om ze in bed te steken dan zou je beter gewoon geen hebben.

Ik heb nog op stage gezeten in een voor- en naschoolse opvang en er zaten daar kleuters van 07u 's morgens tot 19u 's avonds. Dus dat is thuiskomen, rap eten geven en (eigenlijk ook nog te laat) hun bed in.
Aangezien het zelfstandigen waren zullen die in het weekend ook nog wel werk hebben.

Ik vraag me dan af waarom je eigenlijk kinderen hebt. Toen de onze kleiner waren werkte mijn vrouw 4/5de en dat was ideaal. En een kind heeft ook gewoon zijn ouders nodig op die jonge leeftijd voor zijn/haar ontwikkeling.

Is ook nogal moeilijk om te zeggen wat een kind kost. De ene doet ze altijd merkkledij aan, de andere niet, hobby's, reizen, studierichting (blijkbaar kun je ze best niet voor kok laten studeren),..
 
Interessante thread voor toekomstige ouders. Wij vragen ons vaak af wat we nu exact kunnen verwachten aan impact op ons budget. We zijn vrijdagavond nog eens goed gaan eten en maakten dan ook de bedenking dat we waarschijnlijk een stuk zouden recupereren door het wegvallen van onze wekelijkse etentjes/uitstapjes, dat is vandaag best een grote hap in ons budget :p...

Wat vooral een switch zal worden is het 'zomaar' gaan eten op een vrijdagavond 🥲. Los van het budget, de tijd die je ervoor had zal 9/10 naar het kind gaan. Tenzij je die iedere keer je familie doet zodat jijzelf eens tijd hebt voor iets.
 
Als je kinderen hebt om ze in een opvang te moeten laten en je ze enkel ziet om ze in bed te steken dan zou je beter gewoon geen hebben.

Ik heb nog op stage gezeten in een voor- en naschoolse opvang en er zaten daar kleuters van 07u 's morgens tot 19u 's avonds. Dus dat is thuiskomen, rap eten geven en (eigenlijk ook nog te laat) hun bed in.
Aangezien het zelfstandigen waren zullen die in het weekend ook nog wel werk hebben.

Ik vraag me dan af waarom je eigenlijk kinderen hebt. Toen de onze kleiner waren werkte mijn vrouw 4/5de en dat was ideaal. En een kind heeft ook gewoon zijn ouders nodig op die jonge leeftijd voor zijn/haar ontwikkeling.

Is ook nogal moeilijk om te zeggen wat een kind kost. De ene doet ze altijd merkkledij aan, de andere niet, hobby's, reizen, studierichting (blijkbaar kun je ze best niet voor kok laten studeren),..
Mijn dochter heeft vaak het dagrecord van langste opvangverblijver gehaald... Ex en ik hadden drukke professionele bezigheden en vonden dat ouderschapsverlof onze carrière niet ten goede kwam. Anderen, zoals pakweg artsen of bakkers hebben vaak gewoon niet de mogelijkheid om ouderschapsverlof op te nemen.

Goede opvang voorzien is dus erg belangrijk.

Kind heeft daar geen enkel trauma aan overgehouden.
 
Mijn dochter heeft vaak het dagrecord van langste opvangverblijver gehaald... Ex en ik hadden drukke professionele bezigheden en vonden dat ouderschapsverlof onze carrière niet ten goede kwam. Anderen, zoals pakweg artsen of bakkers hebben vaak gewoon niet de mogelijkheid om ouderschapsverlof op te nemen.

Goede opvang voorzien is dus erg belangrijk.

Kind heeft daar geen enkel trauma aan overgehouden.

Gewoon een vraag uit benieuwdheid zonder een steen te willen smijten, maar waarom kies je om een kind te hebben als je er bijna niet bij bent en je er dus ook niet echt veel aan hebt?
 
Terug
Bovenaan