De werkelijke (financiële) kost van een kind?

Gewoon een vraag uit benieuwdheid zonder een steen te willen smijten, maar waarom kies je om een kind te hebben als je er bijna niet bij bent en je er dus ook niet echt veel aan hebt?
Ik kan me voorstellen dat het voor veel van dat type gewoon een trofee is op bij de rest te zetten, naast de dikke auto en de villa.
 
Gewoon een vraag uit benieuwdheid zonder een steen te willen smijten, maar waarom kies je om een kind te hebben als je er bijna niet bij bent en je er dus ook niet echt veel aan hebt?
Ik kan me voorstellen dat het voor veel van dat type gewoon een trofee is op bij de rest te zetten, naast de dikke auto en de villa.

Want de eerste 3 jaar wat langer kots en kak opkuisen, dát is de essentie van kinderen hebben.

En een kind leeft ook gemiddeld slechts 3 tot 6 jaar.
Daarna is het compleet voorbij en heb je er als ouder helemaal niets meer aan.
 
Want de eerste 3 jaar wat langer kots en kak opkuisen, dát is de essentie van kinderen hebben.

En een kind leeft ook gemiddeld slechts 3 tot 6 jaar.
Daarna is het compleet voorbij en heb je er als ouder helemaal niets meer aan.

En na die 3 tot 6 jaar is je carrière dan wel gedaan? Tis ook niet echt de moeite geweest dan.
 
Als je kinderen hebt om ze in een opvang te moeten laten en je ze enkel ziet om ze in bed te steken dan zou je beter gewoon geen hebben.

Ik stuur mijn kinderen ook niet naar school, ik heb ze niet voor niets gemaakt dus ik wil ze graag 24 op 24 bij mij :sarcastic:
 
Gewoon een vraag uit benieuwdheid zonder een steen te willen smijten, maar waarom kies je om een kind te hebben als je er bijna niet bij bent en je er dus ook niet echt veel aan hebt?
Goh, toen mijn dochter de leeftijd had waarop ouderschapsverlof kon worden opgenomen zat ik in een fase waarin mijn job veeleisend was. Ik had toen een managementpositie in een zeer groot bedrijf en had de idee dat ik me daar volledig op moest smijten. Toevallig had mijn ex ook zo'n job en visie, zij het bij een ander bedrijf.

Wat me toen trouwens opviel was dat ouderschapsverlof, genre 4/5e, vaak werd opgenomen op een vrijdag of maandag. Van zodra je kinderen naar school gaan zijn dat dus niet de meest efficiënte dagen om ouderschapsverlof te plannen. Mijn gevoel was dat het concept vaak z'n doel voorbij schoot en werd opgenomen om wat minder te werken of een hobby uit te oefenen. Niet zozeer om zorgtaken voor de kinderen. De toenmalige beste vriendin van mijn ex had bijvoorbeeld elke woensdag vrij. Dat betekende 's morgens haar zoontje naar de lagere school brengen en vervolgens met andere deeltijds werkende mama's koffie's gaan drinken tot de school eindigde. De namiddag was dan bezoekjes brengen bij vriendinnen met kinderen en teveel drinken terwijl de gastjes samen speelden. Om vervolgens 's avonds nog net eten te kunnen klaarmaken en in de zetel in slaap te vallen. Dan kan je evengoed je kind naar een opvang sturen en gewoon werken.

Het gaat bij mij eerder om de kwaliteit van de tijd die je met je kinderen doorbrengt en minder om de kwantiteit.

Edit: met mijn post wil ik niet beweren dat ouderschapsverlof een slecht concept is hoor. Mensen die dat kunnen opnemen en gebruiken om effectief met hun kinderen tijd door te brengen vind ik helemaal ok. Net zoals andere vormen van tijdsonderbreking. Echter, het soort dat wekelijks ouderschapsverlof opneemt en vervolgens zijn Strava vult met fietstochtjes (heb zelf 's iemand uit mijn toenmalig team gehad bij wie dat het geval was) is gewoon het concept aan het misbruiken. Op kap van de belastingbetaler en zijn collega's.
 
Laatst bewerkt:
Jah we gaan het idd best bij het financiële houden want als we het in het belachelijke gaan trekken.

We leven nu eenmaal in een maatschappij waar gezinnen van twee verdieners quasi essentieel zijn, als je niet op grootouders kan rekenen is de enige oplossing de kinderen naar een opvang of onthaalouder sturen. Ik zie niet wat daar mis mee is?

Trouwens kinderen leren ook massa's veel bij net zoals op school of ben je voorstander van thuisonderwijs?
 
Want de eerste 3 jaar wat langer kots en kak opkuisen, dát is de essentie van kinderen hebben.

En een kind leeft ook gemiddeld slechts 3 tot 6 jaar.
Daarna is het compleet voorbij en heb je er als ouder helemaal niets meer aan.
Nee, maar ook in die eerste jaren bouw je al een belangrijke band met je kind op? Kots en kak opkuisen is in die periode niet de essentie. En net omdat ze de jaren daarna een groot deel van de tijd op school doorbrengen, vind ik het persoonlijk belangrijk om maximaal van die eerste jaren te genieten. Mensen die hun kinderen 12u per dag 5/5 naar de opvang brengen doen an sich niets verkeerds, maar dat ons maatschappijmodel dat als normaal beschouwt, is imo niet normaal.
 
We leven nu eenmaal in een maatschappij waar gezinnen van twee verdieners quasi essentieel zijn, als je niet op grootouders kan rekenen is de enige oplossing de kinderen naar een opvang of onthaalouder sturen. Ik zie niet wat daar mis mee is?

Trouwens kinderen leren ook massa's veel bij net zoals op school of ben je voorstander van thuisonderwijs?

Ik zei ook nergens dat er iets mis mee is. Het was een vraag waar de persoon aan wie ik het vroeg er ondertussen als enige deftig op geantwoord heeft en voor de rest gaan we het daarbij laten.
 
Ik geloof toch niet dat je de band met uw kinderen kan rekenen in uren. Je hebt mensen die uren met hun kinderen doorbrengen en het enige wat die dan doen is samen tv kijken. En je hebt mensen die hun kinderen 2 uur per dag zien maar die dan wel effectief 2 uur spelen/praten/helpen met hun kinderen. Imo is kwantiteit hier niet automatisch ook kwaliteit.
 
Nee, maar ook in die eerste jaren bouw je al een belangrijke band met je kind op? Kots en kak opkuisen is in die periode niet de essentie. En net omdat ze de jaren daarna een groot deel van de tijd op school doorbrengen, vind ik het persoonlijk belangrijk om maximaal van die eerste jaren te genieten.
Het klinkt moreel goed, maar heb je daar 'harde bewijzen' voor, van die belangrijke band door er 2 uur per dag extra naar te kijken in de eerste paar jaar?
Mensen die hun kinderen 12u per dag 5/5 naar de opvang brengen doen an sich niets verkeerds,
Een week telt 5 dagen?
maar dat ons maatschappijmodel dat als normaal beschouwt, is imo niet normaal.
Dat kan, ik vind dat bv. wel normaal.
Individuele preferentie.
 
Ik zei ook nergens dat er iets mis mee is. Het was een vraag waar de persoon aan wie ik het vroeg er ondertussen als enige deftig op geantwoord heeft en voor de rest gaan we het daarbij laten.

Je openings statement was anders duidelijk genoeg dat je er weinig begrip voor hebt maar goed, wie ben ik om je het tegendeel te bewijzen.

Soit terug naar het financiële dan, onze jongste van 5 maanden met wie ik een uitstekende band hebt, is deze week begonnen aan z’n onthaal avontuur, gelukkig trek je daar iets van terug van de belastingen want €300 in de maand is volgens mij één stevigste recurrente uitgaven hier (Op gas en elektriciteit na natuurlijk :unsure: ).

Onze kleuter kost in verhouding niets.
 
Het klinkt moreel goed, maar heb je daar 'harde bewijzen' voor, van die belangrijke band door er 2 uur per dag extra naar te kijken in de eerste paar jaar?

Een week telt 5 dagen?

Dat kan, ik vind dat bv. wel normaal.
Individuele preferentie.

Een neurobiologe strüber heeft daar een interview in humo over gegeven. Dat kinderen die in de eerste levensjaren veel naar de opvang moesten minder gehecht zijn en dat dat op latere leeftijd hen vatbaarder kan maken voor zaken zoals een burn-out of depressie.
 
Wat me toen trouwens opviel was dat ouderschapsverlof, genre 4/5e, vaak werd opgenomen op een vrijdag of maandag. Van zodra je kinderen naar school gaan zijn dat dus niet de meest efficiënte dagen om ouderschapsverlof te plannen. Mijn gevoel was dat het concept vaak z'n doel voorbij schoot en werd opgenomen om wat minder te werken of een hobby uit te oefenen
Dat vind ik niet. Meeste vrouwen zien dat als het ideaal moment om het huishouden te doen. Een vrijdag lijkt mij net ideaal: de kids afzetten, eventueel uurtje gaan sporten (me-time is als ouder evenzeer belangrijk), boodschappen doen (een hel met kleine kinderen aan uw arm), huishoudelijke taken en op tijd de kindjes ophalen om het weekend samen chill in te zetten. Wie financieel meer ruimte heeft kan dat oplossen door poetshulp, strijkhulp, boodschappen aan huis laten leveren, carwash en eventueel hulp in de tuin.
Als je week in week uit, ieder weekend aan uw huishouden moet besteden ipv met uw kinderen, dan is dat imo gemiste quality time met uw kinderen en partner. Hoe je het ook draait of keert, als vrouw ben je het meest met de algemene organisatie thuis en het huishouden bezig. Ik heb een poetsvrouw en laat de boodschappen thuis leveren, mijn vriend ontfermt zich over de tuin, de wagens worden in de carwash gekuist, koken doen we afwisselend (koken altijd onmiddellijk porties voor 2 dagen) en ben nog dagelijks zeker 2-3 u bezig met allerlei huishoudelijke taken. Zodra we een kindje hebben wil ik sowieso nog strijkhulp inschakelen. Maar kan mij perfect inbeelden dat diegene die al die extra hulp in huis financieel te lastig vinden kiezen voor een 4/5e tewerkstelling via ouderschapsverlof. Imo draait dat om meer dan louter opvang voor de kinderen ;).
 
Er zijn er hier veel die nog gaan verschieten denk ik. 13-18 jaar wordt kostelijk en als het een master doet van 5 jaar nadien 😒
 
Het klinkt moreel goed, maar heb je daar 'harde bewijzen' voor, van die belangrijke band door er 2 uur per dag extra naar te kijken in de eerste paar jaar?
Nee ik heb geen "harde bewijzen", maar je hoort wel vaker stemmen opgaan die aankaarten dat de zorgsituatie in Vlaamse crèches in feite niet optimaal is: te weinig begeleiders voor het aantal kinderen. Gemiddeld genomen (en dus niet: per definitie voor elk kind) zal dat wel ergens gevolgen hebben. Zie bv

Verder zit ik niet gewoon "te kijken" naar mijn kind en "dankzij" de combinatie van corona en een job waarin veel telewerk mogelijk is, win ik veel meer dan 2u per dag. Ik kan alleen maar besluiten dat al die extra tijd zeer waardevol is geweest, zeker aangezien het allemaal zo vluchtig is.

Een week telt 5 dagen?
Foutje idd.

Dat kan, ik vind dat bv. wel normaal.
Individuele preferentie.
Het is zeker niet "normaal" in de zin dat het er elders in de wereld vaak (nog) niet zo aan toegaat en gezien het feit dat ouders die beiden (moeten) gaan werken een relatief recent fenomeen is. Ik ben er vrij zeker van dat mochten mensen écht de keuze hebben en niet willens nillens moeten meedraaien in dit prestatiemodel, de grote meerderheid voor meer tijd met de eigen kinderen zou kiezen. Zeker als je het hen vraagt wanneer het al te laat is :p
 
Nee ik heb geen "harde bewijzen", maar je hoort wel vaker stemmen opgaan die aankaarten dat de zorgsituatie in Vlaamse crèches in feite niet optimaal is: te weinig begeleiders voor het aantal kinderen.
Daar kan ik wel in komen. Ik veronderstel idd een topcrèche met een klein aantal kinderen per begeleider, waar je niet zomaar kan van uit gaan.
Het is zeker niet "normaal" in de zin dat het er elders in de wereld vaak (nog) niet zo aan toegaat en gezien het feit dat ouders die beiden (moeten) gaan werken een relatief recent fenomeen is.
Ik zie wel niet veel landen waar het veel beter gaat dan België, en als zeker "vroeger" niet :)
 
Terug
Bovenaan