De werkelijke (financiële) kost van een kind?

Mulan

Well-known member
Ik had er al eerder aan gedacht, maar @arevee zijn post gaf me het duwtje om dit topic te starten.

"Een kind kost een huis"
"Het leven is te duur om een kind te hebben"
"Kinderen vreten je arm"
Er zijn talloze manieren om aan te geven dat kinderen behoorlijk wat kosten. Maar hoeveel kosten ze nu ècht extra?




 
Laatst bewerkt:
1 kind of meerdere lijkt mij al een heel grote bepalende factor.

Zo heb ik nu wel een veel groter huis dan ik zonder de dochter zou gekocht hebben, maar ik zou in dezelfde prijscategorie gekocht hebben, alleen niet op deze locatie. Hier schrijf ik dus geen echte meerkost aan toe.

Ook heb ik nog steeds mijn kleine stadswagen, al kocht ik wel bewust een 5deurs ipv een 3deurs in functie van de dochter.

Bovenop het kindergeld, kostte ze in crècheperiode ongeveer 300 euro per maand extra.

Ik denk dat dat het nu met een kleuter, bovenop het kindergeld, gemiddeld rond de 100 euro zal draaien per maand aan uitstapjes, speelgoed, eten, extra kleren en spullen, benzine om ze naar school en opvang te brengen die niet in de buurt liggen,... Het kindergeld dekt op maandbasis alle kosten van de mutualiteit, schoolmaaltijden en andere schoolkosten, opvang, medische kosten en 1 hobby/sport.
Aangezien het co-ouderschap is, zal dat bijna het dubbele zijn voor een kleuter in een 2oudergezin.
Hiermee kom ik ongeveer uit op wat de 2de link zegt dat een kind kost in functie van het inkomen.

Ik ben vooral benieuwd hoe de extra kost in volle puberteit zal uitdraaien! Al zal dat eerder aan de individuele puber liggen vermoed ik.
Vb de alternatieve gamer zal goedkoper uitkomen dan de vlotte, sociale sportieveling.
 
Laatst bewerkt:
Aan de andere kant hadden zowel ik als de vriendin veel minder verdiend als er geen kinderen waren. Want waarom moeite doen gewoon voor jezelf? We zouden veel sneller tevreden zijn
 
Bovenop het kindergeld, kostte ze in crècheperiode ongeveer 300 euro per maand extra.
Een stuk van dat bedrag recupereer je natuurlijk via de belastingsaangifte.
Ook krijg je belastingsvermindering voor kinderen ten laste.

Ik wil hiermee niet insinueren dat kinderen niet duur zijn noch dat we weinig belastingen betalen.
 
Hier is de grootste kost de opportuniteitskost omdat vriendin bewust parttime is gaan werken om meer bezig te kunnen zijn met gezin. Als je die ook in rekening brengt is een kind een financiele aderlating. Ok, dat is self inflicted want dat moet niet per se maar ik gok dat wij niet de enige Belgen zijn die dat doen.
 
Hier is de grootste kost de opportuniteitskost omdat vriendin bewust parttime is gaan werken om meer bezig te kunnen zijn met gezin. Als je die ook in rekening brengt is een kind een financiele aderlating. Ok, dat is self inflicted want dat moet niet per se maar ik gok dat wij niet de enige Belgen zijn die dat doen.
Idem hier. Er zijn bepaalde producten die veel kosten (poedermelk bvb) maar niet in de mate dat het in the long run zoveel verschil zou maken. Maar halftijds werken heeft natuurlijk wel effect. Al bleek hier dat verschil door uitsparen kost crèche, wel mee te vallen.

Een andere "grote kost" gaat waarschijnlijk onderwijs worden he. Een jaar of 5 op kot slurpt ook geld.

En nog eentje: reizen.
Een extra vliegticket, een extra kamer op hotel, altijd in hoogseizoen, weinig kans op last-minutes, ... De reisjes van 500€ voor een week, zijn gedaan.
 
Hier is de grootste kost de opportuniteitskost omdat vriendin bewust parttime is gaan werken om meer bezig te kunnen zijn met gezin. Als je die ook in rekening brengt is een kind een financiele aderlating. Ok, dat is self inflicted want dat moet niet per se maar ik gok dat wij niet de enige Belgen zijn die dat doen.
Hier ook, dat is een 'kost' van 900 euro/maand.
De gewone uitgaven worden volgens mij wel grotendeels gedekt door het kindergeld.
Moesten de kinderen er niet zijn zouden we weer meer uitgeven aan resto/ tripjes...
Mijn vrouw zorgt wel dat het uitgegeven geraakt, kinderen of niet. :unsure:
 
Hier is de grootste kost de opportuniteitskost omdat vriendin bewust parttime is gaan werken om meer bezig te kunnen zijn met gezin. Als je die ook in rekening brengt is een kind een financiele aderlating. Ok, dat is self inflicted want dat moet niet per se maar ik gok dat wij niet de enige Belgen zijn die dat doen.
Hier is de vrouw 4/5de gaan werken, maar om eerlijk te zijn is dat geen kost. Het loon dat ze verliest is verwaarloosbaar, zeker als ik in rekening neem dat we dan geen crèche moeten betalen + alle dingen die ze kan doen op die vrije dag geeft ons wel een fijn weekend.

Edit: Ik ben eens gaan kijken en bij ons heeft onze kleine man (die nu bijna 1,5j is en dus echt nog in de heel goedkope periode zit) nog maar 2,5k gekost, dus dat valt best wel mee! Blijf maar klein :unsure:
 
Ik heb geen exacte kosten qua kinderen, maar kleuter en lagere school zijn hier wel duidelijk de goedkoopste periode. De kost van de crèche valt weg en qua benodigdheden valt het allemaal best mee.

De oudste zoon is nu gestart in het middelbaar en dan begint dat weer op te lopen. Gedaan met schoolmateriaal vanuit school, boekenpakketten en laptop komt er bij. Qua kleren wordt het allemaal wat kieskeuriger, gratis toegang of kortingstarief valt meestal weg vanaf 12 jaar. Eens je met een kotstudent zit is het helemaal feest.

Langs de andere kant, parttime werken is niet meer echt nodig aan die leeftijd, maar dat was hier sowieso al niet het geval.
 
1 kind of meerdere lijkt mij al een heel grote bepalende factor.

Zo heb ik nu wel een veel groter huis dan ik zonder de dochter zou gekocht hebben, maar ik zou in dezelfde prijscategorie gekocht hebben, alleen niet op deze locatie. Hier schrijf ik dus geen echte meerkost aan toe.

Ook heb ik nog steeds mijn kleine stadswagen, al kocht ik wel bewust een 5deurs ipv een 3deurs in functie van de dochter.

Bovenop het kindergeld, kostte ze in crècheperiode ongeveer 300 euro per maand extra.

Ik denk dat dat het nu met een kleuter, bovenop het kindergeld, gemiddeld rond de 100 euro zal draaien per maand aan uitstapjes, speelgoed, eten, extra kleren en spullen, benzine om ze naar school en opvang te brengen die niet in de buurt liggen,... Het kindergeld dekt op maandbasis alle kosten van de mutualiteit, schoolmaaltijden en andere schoolkosten, opvang, medische kosten en 1 hobby/sport.
Aangezien het co-ouderschap is, zal dat bijna het dubbele zijn voor een kleuter in een 2oudergezin.
Hiermee kom ik ongeveer uit op wat de 2de link zegt dat een kind kost in functie van het inkomen.

Ik ben vooral benieuwd hoe de extra kost in volle puberteit zal uitdraaien! Al zal dat eerder aan de individuele puber liggen vermoed ik.
Vb de alternatieve gamer zal goedkoper uitkomen dan de vlotte, sociale sportieveling.
Ik zou dus winst maken aangezien 1 kind ten laste mij op maandbasis 104 euro netto zou opleveren :p

ik krijg extra kindergeld van de werkgever, ze hebben dat systeem voor nieuwe medewerkers nu op de schop gegooid
 
Hier is de vrouw 4/5de gaan werken, maar om eerlijk te zijn is dat geen kost. Het loon dat ze verliest is verwaarloosbaar, zeker als ik in rekening neem dat we dan geen crèche moeten betalen + alle dingen die ze kan doen op die vrije dag geeft ons wel een fijn weekend.

Edit: Ik ben eens gaan kijken en bij ons heeft onze kleine man (die nu bijna 1,5j is en dus echt nog in de heel goedkope periode zit) nog maar 2,5k gekost, dus dat valt best wel mee! Blijf maar klein :unsure:
Spaar je zoveel aan belastingen uit als je 4/5 werkt?
Want als je nu bijvoorbeeld 100 euro verdient op een dag. En de creche kost 15 euro (geen idee hoeveel het na belastingaftrek is). Dan moet je toch al richting de (85 * 4 weken) 340 euro belasting per maand uitsparen om het loonverlies 'verwaarloosbaar' te maken?

Er zijn andere voordelen dan enkel het financiële natuurlijk. Maar als je het even puur financieel bekijkt, verlies je toch wel wat?
 
Spaar je zoveel aan belastingen uit als je 4/5 werkt?
Want als je nu bijvoorbeeld 100 euro verdient op een dag. En de creche kost 15 euro (geen idee hoeveel het na belastingaftrek is). Dan moet je toch al richting de (85 * 4 weken) 340 euro belasting per maand uitsparen om het loonverlies 'verwaarloosbaar' te maken?

Er zijn andere voordelen dan enkel het financiële natuurlijk. Maar als je het even puur financieel bekijkt, verlies je toch wel wat?
Die 1/5e gaat waarschijnlijk ook tijdskrediet zijn, en dus deels betaald ;)
 
Hier ook, dat is een 'kost' van 900 euro/maand.
De gewone uitgaven worden volgens mij wel grotendeels gedekt door het kindergeld.
Moesten de kinderen er niet zijn zouden we weer meer uitgeven aan resto/ tripjes...
Mijn vrouw zorgt wel dat het uitgegeven geraakt, kinderen of niet. :unsure:
Interessante thread voor toekomstige ouders. Wij vragen ons vaak af wat we nu exact kunnen verwachten aan impact op ons budget. We zijn vrijdagavond nog eens goed gaan eten en maakten dan ook de bedenking dat we waarschijnlijk een stuk zouden recupereren door het wegvallen van onze wekelijkse etentjes/uitstapjes, dat is vandaag best een grote hap in ons budget :p...
 
De goedkoopste periode van het kind is overduidelijk kleuter en lagere school, zeker met het kosteloos onderwijs principe (tenzij je kind veel in de opvang moet blijven). School kost echt amper iets in die periode. Ik kijk er naar uit, de jongste moet nog 7 maanden onthaalmoeder doen en we zijn van die rekeningen vanaf.

Als je alles in de puntjes zou gaan optellen kost een kind gewoon heel veel. Een extra mond(en) te voeden, kleren, voorwerpen, vrije tijd, studies, reizen wordt een pak duurder, meer energieverbuik, je wil die iets meegeven later, etc. Best niet te veel over nadenken 😁

Echt nog zoveel mensen in België die part time gaan werken voor de kinderen? Hier is dat echt ongezien.
Wij werken beide 4/5e. Niet alleen voor praktische overwegingen maar ook gewoon omdat het leuk is om meer tijd met de kinderen te spenderen..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan