Ik weet niet goed in welke thread ik dit moet posten, maar hoort hier wel min of meer thuis.
Wij willen een TV wand laten plaatsen in onze 10 jaar oude woning. Voorlopig zijn het niet meer dan wat liggers en een laag tv meubel.
Een haard vinden we heel mooi. We wouden eerst een houthaard, maar dat is een grote investering, veel vuiligheid en schadelijke rookgassen.
Een gashaard lijkt ons ook niet zo interessant. Kost tamelijk veel in verbruik.
Dan dachten we aan een elektrische haard. Maar ik weet niet of dit hetzelfde gevoel gaat geven. Is nogal nep en kost ook al snel 4000€.
Vind ik behoorlijk veel voor een (nep) sfeer element. Goedkoper kan ook maar dat dan is het al zeker geen zicht.
Dan heb je ook nog een bio-ethanol haard. In't begin dacht in nahh, maar uiteindelijk biedt het wel wat voordelen: het is echt vuur, het geeft warmte af (4 of 5 kW) en de investering is niet zo groot.
Zijn er hier die ervaring met deze keuze?
Wij hebben een aantal jaar geleden gekozen voor een elektrische haard, puur voor de visuele sfeer, dus een model zonder verwarming.
Een koppel dat ik ken, heeft hun houthaard (ouder huis) vervangen door een elektrisch model, ook zonder verwarming. Ander principe, meer een glaswand waarop vlammen geprojecteerd worden, ziet er wel strak uit in een modern interieur. Bij mij is het een model met waterdamp waarop de vlammen geprojecteerd worden, ziet er qua vlammen en "rook" echter uit.
Reden voor allebei om niet voor een model met warmte te kiezen: qua kosten nogal onefficiënt om elektrisch te verwarmen als je dichter bij je salon radiatoren hebt, en elektrische stralingswarmte is niet hetzelfde als warmte van een echte haard.
Gashaard vonden we niet de moeite - alleen al de gasleiding door het huis trekken zou in beide gevallen een dure operatie geweest zijn met het nodige breekwerk.
Bio-ethanol heb ik niet voor gekozen omdat je die met brandstof moet bijvullen, gevaar voor morsen,... leek me teveel gedoe voor het voordeel van echte vlammen warmte. Bijkomende reden voor ons om hier ook niet voor te kiezen, was het feit dat we links van de haard een stereo hebben staan, rechts een TV - niet echt de plaats om een directe warmtebron te plaatsen in ons geval
In de afweging van prijs: bio-ethanolhaard is goedkoper maar je moet rekenen op een verbruik van €1,5 à €2 per uur wat hoger ligt dan bij de meeste elektrische haarden (met verwarming; sfeerhaarden verbruiken in vergelijking peanuts) dus afhankelijk van hoe vaak je die haard gebruikt is het prijsverschil op termijn misschien kleiner dan je op het eerste zicht denkt.