De verbouw-topic!

Kun je ijzermenie gebruiken als afwerklaag? Heb een poutrel op het plafond er twee lagen mee gegeven en ziet er eigenlijk erg mooi uit. Of is het absoluut nodig dat hier nog lak boven komt?
Ter info eens bij Hammerite nagevraagd. IJzermenie moet voor binnenshuis gebruik niet afgewerkt worden. Goed nieuws als je een industriële look nastreeft. :)

Nu niet dat ik u schrik wil aanjagen maar wij hebben toch ook iets gelijkaardigs meegemaakt. Architect maakt schatting, wij enthousiast want dat konden we wel betalen. We beginnen met offertes aan te vragen en al snel bleek dat we nooit onder dat bedrag gingen eindigen. Het hele project had ons 35-45% meer gekost dan voorzien. Bijkomstig (en ook beetje naif langs onze kant) waren er ook al wat dingen vast gelegd, zoals een keuken, EPB, vergunning en de architect zelf natuurlijk. Die keuken is niet verloren want die hadden we sowieso nodig maar verder zijn we toch een euro of €3500 kwijt voor niets.

Laat je zeker goed informeren en misschien best bij meerdere bronnen, dan kom je zeker niet voor verrassingen te staan.
Vraag me af hoe je dat kan vermijden…
Eerste indruk was alvast positief, we hebben de plaats om aanbouw te zetten en kamers + badkamer boven te voorzien. Veel gaat afhangen of we boven een deel of volledig extra verdieping willen of willen werken met een dakkoepel.
Eerste ruwe schatting is tussen 150k en 200k, inclusief keuken, badkamer (te zien hoe ver je daar in gaat natuurlijk).
Architect werkt met vaste prijs, wat op zich ook wel interessant is, en je kan kiezen voor volledige opvolging van de totale werken of tot aan wind/waterdicht.

Architecten...

-----

Voor onze verbouwing hebben we in de bouwaanvraag rekening gehouden met een kleine uitbreiding van de bestaande garage. we zouden dit volgend jaar gaan doen als het hoofdgebouw afgewerkt is.

We zijn niet van plan om het helemaal te slopen en hadden in theorie aanvaard dat er geen auto in kan gezien de kleine originele poort. Ik kan het niet laten om er toch nog eens over na te denken. Bij deze mijn vraag. Kunnen we de originele garage behouden en er toch een nieuwe opening in voorzien voor een moderne wagen (BMW ix3)?

Is er een mogelijkheid om met bovenstaande afmetingen toch iets te voorzien zodat het bruikbaar is voor een auto, of toch aanvaarden dat het geheel gesloopt dient te worden en meer achteruit dient geschoven te worden als ik er een wagen (BMW ix3) in kwijt wil? het plat dak is 3 m hoog.

Ik denk dan bv. een meter achteruit te gaan en die midelste muren slopen, of is het dan nog te nipt?

Laatst bewerkt:
De garage is groot genoeg denk ik, maar de breedte van de poort is wat nipt. Ge zou 4cm langs beide kanten over hebben om een ix3 er in te zetten.
Voor de rest is de garage langs genoeg zoals ze nu is en breed genoeg. De poort breder maken lijkt me niet handig met zoals ze nu ligt. Idealiter moet de garage wat opschuiven naar links zodat je de volledige breedte kunt gebruiken om binnen te rijden.

Net efkes nagemeten: mijn garagepoort is 2m42 breed en dat is echt wel al nipt. Al 2x schade gehad het voorbije jaar omdat mijn wielen niet kaarsrecht stonden bij het naar binnen of buiten rijden en ik dus met de auto de rand heb geraakt.

Net efkes nagemeten: mijn garagepoort is 2m42 breed en dat is echt wel al nipt. Al 2x schade gehad het voorbije jaar omdat mijn wielen niet kaarsrecht stonden bij het naar binnen of buiten rijden en ik dus met de auto de rand heb geraakt.
Mijn 5-serie is 1m87 breed. Dan zou ik nog 27,5cm aan iedere kant overhebben. Rij jij met een tank? :D

Op 24-jarige leeftijd de sprong gewaagd en een 100 jaar oud pand aangekocht in Gent voor een totaalrenovatie. Mijn weekends komende 2 jaar zijn gevuld met volgende werken:
-Afbreken bestaand vals plafond, vloer uitgraven 35 cm diep voor VVW gelijkvloers (DHZ)
-her-aanleg elektriciteit (DHZ)
-Systeem D ventilatie (DHZ)
-L/W warmtepomp (DHZ behalve koeltechnische verbinding)
-alle ramen, veluxen en platdakramen/buitendeuren vervangen door 3-dubbelglas (aannemer)
-openbreken steunmuur tbhv open keuken ( onder begeleiding architect & aannemer)
-gevelisolatie (aannemer)
-renovatie plat dak bijgebouw (aannemer)
-vervangen sanitaire leidingen (DHZ)
-zonnepanelen (nog een beetje een vraagteken gezien ik nog een asbest onderdak zit:rolleyes:)
-afwerking (pleisterwerken (aannemer), nieuwe tegels gelijkvloers (aannemer), opschuren planken vloer op +1 & +2, schilderwerken, bestaande keuken "renoveren" en bestaande badkamer helemaal opnieuw)

=> Denk je dat dit te doen is in 2 jaar tijd?
=> iemand ervaring met het energiehuis hier in Gent?
Zaken zoals doorlooptijd, hoe streng zijn ze op terugbetalingscapaciteit als alleenstaande, uitbetalingstermijn als ik factuur krijg...

Laatst bewerkt:
Maak er minstens 4 jaar van als je dat allemaal zelf gaat doen en ook nog ee soort van sociaal leven wilt overhouden.
En heel veel succes!

2 offertes binnen om te hervoegen zonder zandstralen.

Muur van 71m en 1 van 11m.
Ene rekent 10k aan, en heeft hier al proper werk geleverd.

Andere rekent maar 6k. Op aanraden van overbuur die hetzelfde werk heeft laten doen.

Groot verschil tussen beide. Bedenking?

Tussen PIR & EPDM zullen ze wss wel een dampopen soort onderdak bedoelen, zoals korafleece.
Als zoiets nieuwe materie is , kan het misschien inderdaad wel eens verwarrend zijn.

maar @wiseguy444 : binnenzijde isolatie = dampdicht (dampscherm) , buitenzijde isolatie = dampopen (onderdakfolie bvb)
Oke, nu is het duidelijk.
Bedankt iedereen.
Ik vind de video ni direct terug maar was merkspecifiek van één of andere epdm winkel. Zal dan we idd dampopen geweest zijn maar wel raar dat ze dan geen dampgesloten scherm gebruikten. Enfin, maakt niet uit. Nu weet ik wat nodig is en waar ik het moet plaatsen.

De garage is groot genoeg denk ik, maar de breedte van de poort is wat nipt. Ge zou 4cm langs beide kanten over hebben om een ix3 er in te zetten.
Voor de rest is de garage langs genoeg zoals ze nu is en breed genoeg. De poort breder maken lijkt me niet handig met zoals ze nu ligt. Idealiter moet de garage wat opschuiven naar links zodat je de volledige breedte kunt gebruiken om binnen te riden.
Ah, zie net dat ik nog iets belangrijk ben vergeten. Links staat het al op de scheidingslijn.

Maar van wat ik hier lees zal het of geen garage zijn voor de wagen of toch een stuk naar achter zetten met dat stuk erbij als deel van de garage.

Laatst bewerkt:
Op 24-jarige leeftijd de sprong gewaagd en een 100 jaar oud pand aangekocht in Gent voor een totaalrenovatie. Mijn weekends komende 2 jaar zijn gevuld met volgende werken:
-Afbreken bestaand vals plafond, vloer uitgraven 35 cm diep voor VVW gelijkvloers (DHZ)
-her-aanleg elektriciteit (DHZ)
-Systeem D ventilatie (DHZ)
-L/W warmtepomp (DHZ behalve koeltechnische verbinding)
-alle ramen, veluxen en platdakramen/buitendeuren vervangen door 3-dubbelglas (aannemer)
-openbreken steunmuur tbhv open keuken ( onder begeleiding architect & aannemer)
-gevelisolatie (aannemer)
-renovatie plat dak bijgebouw (aannemer)
-vervangen sanitaire leidingen (DHZ)
-zonnepanelen (nog een beetje een vraagteken gezien ik nog een asbest onderdak zit:rolleyes:)
-afwerking (pleisterwerken (aannemer), nieuwe tegels gelijkvloers (aannemer), opschuren planken vloer op +1 & +2, schilderwerken, bestaande keuken "renoveren" en bestaande badkamer helemaal opnieuw)

=> Denk je dat dit te doen is in 2 jaar tijd?
=> iemand ervaring met het energiehuis hier in Gent?
Zaken zoals doorlooptijd, hoe streng zijn ze op terugbetalingscapaciteit als alleenstaande, uitbetalingstermijn als ik factuur krijg...

Hangt er vanaf hard je jezelf inspant.
Hier ongeveer iets gelijkaardigs 150m2
Begonnen op 4 oktober, en 11 augustus zijn we erin getrokken.

Was wel 2021-2022 tijdens corona, terwijl ik met mijn vrouw terug bij mijn moeder moest gaan wonen, elke avond, elk weekend heb ik in het huis gewerkt. Maar ik was gemotiveerd….

@Granaatappel
Toen ik 25 was: getekend bij de notaris voor mijn huis in juli, totaalrenovatie die onbewoonbaar was, erin getrokken in maart het jaar daarop, zelf weinig gedaan, mijn pa kwam 16-20u per week klussen in mijn huis. Geen idee of jij een ervaren klusser bent? Mijn pa in elk geval wel.

En nu komt 'ie: in die maanden hebben we electriciteit getrokken naar de zolder, slaapkamer en badkamer. Het dak was volledig opnieuw gedaan door mijn pa, de vloeren op 2 verdiepingen uitgebroken en vervangen, electriciteit gelegd, radiatoren zelf geplaatst maar hr+ ketel laten plaatsen en zelf geïsoleerd en gyproc geplaatst+plafonds en laminaat gestoken. Ook een nieuwe trap gestoken om de zolder vlot te kunnen bereiken. Ik had 60m2 afgewerkte oppervlakte op die manier: een volwaardige slaapkamer, wc, badkamer was een 2tal maanden later ook helemaal klaar, kitchenette op de zolder + zithoek. En als alleenstaande was dat helemaal prima vond ik!

Het verdere afwerken heeft veel langer geduurd puur omwille van budgettaire redenen. Ik denk dat er dan nog 2j nodig was puur in tijd om de 2de slaapkamer aan te bouwen, uitbouw op het gelijkvloers te zetten (oorspronkelijke huis 60% uitgebreid) en alles af te werken aan 12 tot 16u/week werken (schrijnwerk uitbesteed, chappen en PUR spuiten en epdm op het dak omdat dat qua premies toen goedkoper uit kwam als mijn pa 1 dag meewerkte dan als hij het alleen had gedaan).

Ah, zie net dat ik nog iets belangrijk ben vergeten. Links staat het al op de scheidingslijn.

Maar van wat ik hier lees zal het of geen garage zijn voor de wagen of toch een stuk naar achter zetten met dat stuk erbij als deel van de garage.

Je kan dat stukje metselwerk van 10cm naast uw poort afbreken en uw poort volledig achter de slag zetten, kan je nog een +-10 cm winnen bij de inrit. Verder is de enige oplossing de muur van de eetruimte afbreken en wat meer naar rechts plaatsen, zo kan je de poort wat breder maken.
Lijkt me vrij logisch allemaal en eerder vreemd dat je focust op de diepte ipv de breedte die toch wel een vrij bepalende factor is als ik die garage zie :p

Wij hebben onlangs ook een totaalrenovatie gekocht, maar nu heb ik toch enkele vragen omtrent het isoleren van de buitengevel.

De architect raadde aan om de huidige buitengevel volledig te verwijderen, dan te isoleren en dan een nieuwe gevel te metsen. Stel dat we de tegen de huidige buitengevel isolatie zouden zetten en dan zouden afwerken met crepi zou dit volgens hem nooit zo goed isoleren omdat er altijd luchtcirculatie zou zijn in de bestaande spouw.

Ik kan er ergens inkomen, maar langs de andere kant pakt ge het huis volledig opnieuw in met isolatie + nieuwe gevel en maakt wordt de spouw langs boven dicht gemaakt. Hoe kan er dan nog luchtcirculatie zijn?

Spouw kan toch ook opgevuld worden?

Moest het verschil in kostprijs kleiner zijn, zou ik een nieuwe gevel laten metsen omdat ik dit sowieso mooier vind, maar het gaat toch om een aanzienlijk verschil.

Wij gaan ons afsluiting vernieuwen, mede omdat één van onze honden nogal een ontsnappingskoning is. (Kheb da hier al eens vermeld denk ik)

Ondertussen enkele offertes ontvangen:
Een draad van 1.8m hoog in een L-vorm (dus 1 hoek) met één zijde van 1034cm en een zijde van 848cm. 1 kant zal bevestigd moeten worden aan een muur, en de andere aan een paal van een reeds bestaande afsluiting in tennisdraad. Vergelijkbaar aan deze foto, maar zonder boordstenen.

Tennisdraad.jpeg

(Alle prijzen incl 21% btw)
1) Enkel materiaal, geleverd, om zelf te plaatsen: 820€
2) Leveren en plaatsen: 912€
3) Leveren en plaatsen: 1537,12€
4) Leveren en plaatsen: 1706,39€

Alle offertes gekregen puur via mail op basis van een schets en foto's. Enkel 4 is even langsgeweest aangezien die in onze straat woont.
Optie 2 ziet er met voorsprong het meest interessant uit, maar aangezien het verschil met de anderen toch groot is vraag ik me af of er iets niet klopt. Zijn offerte is niet zo gedetailleerd, en vermeld niet dat het met bovenbuis is, en of de palen gebetonneerd worden. Maar het is iemand die "alleen" werkt, en is iemand die in via via ken en me is aangeraden. Opties 2 en 3 zijn firma's met meerdere werknemers.

Kga 2 misschien best een mailtje sturen denk ik...

Wij gaan ons afsluiting vernieuwen, mede omdat één van onze honden nogal een ontsnappingskoning is. (Kheb da hier al eens vermeld denk ik)

Ondertussen enkele offertes ontvangen:
Een draad van 1.8m hoog in een L-vorm (dus 1 hoek) met één zijde van 1034cm en een zijde van 848cm. 1 kant zal bevestigd moeten worden aan een muur, en de andere aan een paal van een reeds bestaande afsluiting in tennisdraad. Vergelijkbaar aan deze foto, maar zonder boordstenen.

Tennisdraad.jpeg

(Alle prijzen incl 21% btw)
1) Enkel materiaal, geleverd, om zelf te plaatsen: 820€
2) Leveren en plaatsen: 912€
3) Leveren en plaatsen: 1537,12€
4) Leveren en plaatsen: 1706,39€

Alle offertes gekregen puur via mail op basis van een schets en foto's. Enkel 4 is even langsgeweest aangezien die in onze straat woont.
Optie 2 ziet er met voorsprong het meest interessant uit, maar aangezien het verschil met de anderen toch groot is vraag ik me af of er iets niet klopt. Zijn offerte is niet zo gedetailleerd, en vermeld niet dat het met bovenbuis is, en of de palen gebetonneerd worden. Maar het is iemand die "alleen" werkt, en is iemand die in via via ken en me is aangeraden. Opties 2 en 3 zijn firma's met meerdere werknemers.

Kga 2 misschien best een mailtje sturen denk ik...
Palen kloppen ze er ook wel eens in. Mijn vorige omheining klopte die er minstens 1 meter diep in. Die deed dat dan met een machine uiteraard.

Heb ook al gehoord dat, dat soms beter is. Zo blijft het zand rond u paal vast en vangt die beter zijwaartse krachten op.
Anders moeten ze een put graven en nadien terug dicht gooien en is dat zand rond de paal niet meer zo vast. Uiteindelijk hebben de palen vooral zijwaartse krachten te voortduren.

Had het hier al eens gepost maar wij zijn vorige week akkoord gegaan met een offerte.
Is €32/m excl btw. Zwarte omheining 1,8m hoog, om de 2 meter een buis en met bovenhuis. Zonder betonplaat.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan