De verbouw-topic!

Hij is goed;-)

Specs niet nagekeken, maar denk dat ik exact dezelfde heb.
Geen Festool, maar prijs/kwaliteit ben ik er zeker tevreden van. Enige nadeel (maar zie je bij al die modellen) vind ik wendbaarheid bij zo'n grote achterwielen.
Heb deze bouwstofzuiger intussen in gebruik genomen door die meteen 8 uur aan een stuk te gebruiken (nieuwbouw stofvrij maken ter voorbereiding van gieten vloerisolatie).

Eerste minuut: amai dat zuigt goed, zo verslavend!
Derde minuut: oei, de zuigkracht is al weg. Even uitschakelen en nakijken.

Na het openen van de behuizing werd meteen duidelijk waarom: de filter moest uitgeklopt worden. Wat een hels routinewerkje. Nu snap ik meteen waarom die duurdere modellen een automatische filterreiniging hebben.

Massa's tijd verloren daarmee. Maar al bij al wel tevreden.

Vraagje: het ouderlijk huis heeft hier altijd al een natte kelder gehad. daar staat al jaar en dag een dompelpomp in de laagste hoek die dan word aangezet als er water in staat.
Nu ziet dat water plots pikzwart.. dat hebben we nog nooit gehad :/

Zou dat zijn omdat ze aan de overkant van de straat aan het bouwen aan een (erg groot) appartementenblok? door de drainagewerken daar?
Gewoon dompelpomp aanzetten en wegpompen?
Mss een oliebron ?🥳

Toevallig niemand die een goeie firma kent in de brede regio rond het Meetjesland (Oost-Vlaanderen, maar ook goed bereikbaar voor een aantal West-Vlaamse firma's) voor het regulier onderhoud van buitenschrijnwerk - ramen, deuren, kroonlijst?
Buiten wat kleinigheden gaat het vooral om de beschermlaag (lak of wat dat ook precies is) vernieuwen.

Heb deze bouwstofzuiger intussen in gebruik genomen door die meteen 8 uur aan een stuk te gebruiken (nieuwbouw stofvrij maken ter voorbereiding van gieten vloerisolatie).

Eerste minuut: amai dat zuigt goed, zo verslavend!
Derde minuut: oei, de zuigkracht is al weg. Even uitschakelen en nakijken.

Na het openen van de behuizing werd meteen duidelijk waarom: de filter moest uitgeklopt worden. Wat een hels routinewerkje. Nu snap ik meteen waarom die duurdere modellen een automatische filterreiniging hebben.

Massa's tijd verloren daarmee. Maar al bij al wel tevreden.
Je weet dat je dat kan door op die knop bovenaan te duwen?

Je moet eens in de handleiding kijken, paar keer knop bovenaan ingeduwd houden als hij opstaat terwijl je de slang dicht houd met je hand. Hij "blaast" dan de filter schoon. Niet automatisch, maar nu ook niet zo'n moeilijk werkje.

Ik (allé kindjes vinden dit leuk speelgoed) drukken af en toe eens op deze knop en ik heb die filter één keer uitgeblazen met de compressor maar was (toen) eigenlijk niet de moeite. Bij echt fijn stof gebruik ik wel meestal een zak.

Ik heb jullie hulp nodig! Wij blijven twijfelen of het de moeite waard is om de muur tussen de keuken en de eethoek in te smijten. Foto plan: Onze huidige, geïsoleerde keuken is totaal verouderd en de tegelvloer is zwaar beschadigd. We willen dus een volledig nieuwe keuken steken, inclusief nieuwe vloer.
Door de muur uit te breken en op die plaats een eiland te zetten, krijg je direct een open gevoel. Ons lijkt dat aangenamer om zo in de keuken te staan. Je bent minder geïsoleerd en kan zo makkelijker deelnemen aan het sociale leven in de rest van het huis. De keuken in zijn huidige formaat is vrij krap, en als we deze willen renoveren zijn we heel beperkt in de opties door de kleine ruimte.
Gezien het om een steunmuur gaat, komt er heel wat bij kijken om deze uit te breken en gaat dit een pak duurder uitvallen. We gaan dan ook de nieuwe keukenvloer moeten doortrekken naar de eethoek, gezien anders het eiland op twee verschillende vloeren gaat staan. Ik ben niet zeker hoe dit dan gaat uitkomen met de rest van het huis. Momenteel is de Eethoek + Living in dezelfde visgraat tegel.

Wij zaten met een vergelijkbare situatie.
Uiteindelijk de tussenoplossing genomen en het deurgat wat groter gemaakt en open gelaten. Het fornuis is zichtbaar vanuit de eetkamer.
Op deze manier hebben we toch wat meer kastruimte kunnen voorzien tegen de muur die er normaal uit zou gaan.
Bovendien stoort het minder als er al is wat vuile vaat blijft staan.

Onze steenprijs is gestegen van factor 1 naar 1,57 tov vorige winter.. jawadde
Ben wel eens benieuwd wat het gaat geven deze winter en na de winter.

Er zijn nu weer steenfabrieken aan het sluiten met deze gasprijzen. Zal dan wat afhangen wat de prijzen in de winter en later gaan doen. Want dan zullen er nog meerdere volgen.

Wij hebben onze gevelsteen in Maart besteld en moesten wij die nu vandaag opnieuw bestellen zou die al 17% duurder zijn. Is toch al een 5.000 euro extra. Zou niet verschieten dat die in december weer een stuk duurder is.

Ben wel eens benieuwd wat het gaat geven deze winter en na de winter.

Er zijn nu weer steenfabrieken aan het sluiten met deze gasprijzen. Zal dan wat afhangen wat de prijzen in de winter en later gaan doen. Want dan zullen er nog meerdere volgen.

Wij hebben onze gevelsteen in Maart besteld en moesten wij die nu vandaag opnieuw bestellen zou die al 17% duurder zijn. Is toch al een 5.000 euro extra. Zou niet verschieten dat die in december weer een stuk duurder is.
ja wij hebben deze maand onze ramen en steenstrips besteld. ik hoop dat de leveringstermijnen wat gaan meevallen :(

Zijn er aanraders voor dakwerkers alsook raam- en deurplaatsers rond het Antwerpse (kanten van Mechelen)?

Hebben vorig jaar een woning gekocht uit '79 en zouden met de verbouwlening toch eens graag het dak + isolatie alsook raam + deuren laten vervangen...

Merci!

vraagsken

We gaan deze winter onze zolderruimte es beginnen afwerken (wordt onze slaapkamer, onze kamer op 1ste verdiep wordt een speel/hobbykamer voor de kinderen)

nu hebben ze in den tijd de betontrap en de chape niet tegoei op mekaar afgestemd waardoor er een niveauverschil zit van 5cm (trap komt hoger toe)

2 opties: ofwel nog een laag chape erop, ofwel vullen we uit met harde isolatieplaten (extra tussenisolatie tussen 1ste verdiep en zolder), en daarop leggen we dan de houten vloer. Kan dat kwaad? kan zulke isolatie er tegen om de komende 20 jaar over gelopen te worden?

Ik heb jullie hulp nodig! Wij blijven twijfelen of het de moeite waard is om de muur tussen de keuken en de eethoek in te smijten. Foto plan: Onze huidige, geïsoleerde keuken is totaal verouderd en de tegelvloer is zwaar beschadigd. We willen dus een volledig nieuwe keuken steken, inclusief nieuwe vloer.
Door de muur uit te breken en op die plaats een eiland te zetten, krijg je direct een open gevoel. Ons lijkt dat aangenamer om zo in de keuken te staan. Je bent minder geïsoleerd en kan zo makkelijker deelnemen aan het sociale leven in de rest van het huis. De keuken in zijn huidige formaat is vrij krap, en als we deze willen renoveren zijn we heel beperkt in de opties door de kleine ruimte.
Gezien het om een steunmuur gaat, komt er heel wat bij kijken om deze uit te breken en gaat dit een pak duurder uitvallen. We gaan dan ook de nieuwe keukenvloer moeten doortrekken naar de eethoek, gezien anders het eiland op twee verschillende vloeren gaat staan. Ik ben niet zeker hoe dit dan gaat uitkomen met de rest van het huis. Momenteel is de Eethoek + Living in dezelfde visgraat tegel.
In het vorige huis hebben we een poutrelle gestoken bovenaan en een L-vormige muur om het halfopen te krijgen.
In dit huis is er een soort raamopening in gemaakt. Voordeel vind ik dat je aan de andere kant ook nog iets kan plaatsen. In de vorige woning stond de zetel tegen dat half muurtje, nu staat mijn bureau onder dat "raam".

Vergeet niet dat je eigenlijk voor dat soort structurele werken een architect zou moeten aannemen en een vergunning aanvragen.

vraagsken

We gaan deze winter onze zolderruimte es beginnen afwerken (wordt onze slaapkamer, onze kamer op 1ste verdiep wordt een speel/hobbykamer voor de kinderen)

nu hebben ze in den tijd de betontrap en de chape niet tegoei op mekaar afgestemd waardoor er een niveauverschil zit van 5cm (trap komt hoger toe)

2 opties: ofwel nog een laag chape erop, ofwel vullen we uit met harde isolatieplaten (extra tussenisolatie tussen 1ste verdiep en zolder), en daarop leggen we dan de houten vloer. Kan dat kwaad? kan zulke isolatie er tegen om de komende 20 jaar over gelopen te worden?
PUR platen zijn heel drukvast (Druksterkte > 120 kN/m²) dus mag in principe geen probleem zijn om te gebruiken als ondervloer.

Wij zaten met een vergelijkbare situatie.
Uiteindelijk de tussenoplossing genomen en het deurgat wat groter gemaakt en open gelaten. Het fornuis is zichtbaar vanuit de eetkamer.
Op deze manier hebben we toch wat meer kastruimte kunnen voorzien tegen de muur die er normaal uit zou gaan.
Bovendien stoort het minder als er al is wat vuile vaat blijft staan.
Zou je hier eens een foto van willen delen? Geen spijt dat je hem niet volledig hebt ingesmeten? Voor mij zijn het weghalen van de schouw en het doortrekken van de vloer de twee grootste breekpunten. Momenteel hebben we een L vormig woongedeelte met een verhoogd gedeelte waar de TV hoek is. Nu spant die vloer mooi over de 3 ruimtes, waardoor je een gevoel van eenheid hebt. Als die vloer van de keuken doorgetrokken wordt, heb je precies 2 helften.

Nog enkele aanvullende foto's:

Zou je hier eens een foto van willen delen? Geen spijt dat je hem niet volledig hebt ingesmeten? Voor mij zijn het weghalen van de schouw en het doortrekken van de vloer de twee grootste breekpunten. Momenteel hebben we een L vormig woongedeelte met een verhoogd gedeelte waar de TV hoek is. Nu spant die vloer mooi over de 3 ruimtes, waardoor je een gevoel van eenheid hebt. Als die vloer van de keuken doorgetrokken wordt, heb je precies 2 helften.

Nog enkele aanvullende foto's:
Uitsmijten die muur!

Heb een schets gemaakt :unsure:
Indeling is wel iets anders hier. Vanop de kookpositie (dat ventje) zie je eigenlijk gans de leefruimte. Die kant van de keuken is een groot werkblad in L-vorm. De andere kant zijn hoge kasten.
image (1).png

Ik zou persoonlijk kiezen dan voor laagje isolatie en daarboven fermacel vloerelementen. Heb deze 2 weken geleden in onze nieuwbouw geplaatst en was zeer aangenaam verrast van hoe goed dat isoleert en heel solide aanvoelt. Daar moogt ge direct vloerbedekking leggen.

Van het weekend alweer een stevig aantal dingen gedaan in de nieuwe woning (ik hoop dat het ok is als ik dat hier post):
- Keuken eruit gezwierd
- Badkamer voor de derde keer gepoetst
- Waskamer voor de tweede keer gepoetst
- Behang uit de muziekkamer gestoomd (3de slaapkamer)
- Geverfd in de 2de slaapkamer (2de kamer die bijna volledig af is)
- TV opgehangen in de woonkamer (nu kan ik eindelijk terug degelijk relaxen)
- Veranda volledig ingericht als woonkamer (en gaat zo blijven, de 'echte' woonkamer gaat gebruikt worden als cinemakamer/lounge)

Openstaande problemen:
- Bidet die niet doortrekt (die moet weg maar was zo vuil en stond al heel lang droog dus stonk stevig)
- Wasmachine aansluiting sluit niet degelijk (quick fix maar verlies ik altijd uit het oog)
- De keukenkasten stonden op een betonnen verhoog, die moet weg eer ik er nieuwe kasten op kan zwieren
- Douchekabinet op de plaats van de bidet gaat wellicht niet zo gemakkelijk zijn als gedacht

Nu wat werken, volgend weekend kan er weer veel gebeuren.
mezelf even quoten no shame.

Wasmachine is ondertussen functioneel en heeft al heel wat wassen gedraaid. Zo een oud huis blijft toch van overal nog stof uit te stralen.
Bidet is ondertussen weg en de badkamer is volledig geverfd.
Enkel nog een douche op de plaats van de bidet installeren, en die kamer is feitelijk af.

Probleem: kraan van de bidet staat op redelijke hoogte waardoor de douche een stevige opstap/afstap is. Ik denk dat ik hiervoor moet gaan kappen en rerouteren, dan oplappen en installeren.
Vraag: Is daar gemakkelijkere oplossing voor?

Massieve houten deuren openen allemaal naar de gang en trillen helaas mee met de geluid setups. Ik zou ze ofwel willen 'gronden' ofwel willen vervangen met oprol deuren. Daarmee bedoel ik eigenlijk iets zoals rolluiken maar dan voor binnendeuren, liefst ook met de druk op een knop te bedienen.
Vraag: waar zou ik dat kunnen vinden, zo oprol deuren?

Voor onze vloeropbouw hebben we op ons benedenverdiep maar 11cm. Als ik daar 2cm aftel voor de tegel hebben we er dus nog 9..
We zouden graag pur & chape willen maar voor 9cm wordt dat allemaal wat nipt nee?

Er is een kruipkelder onder ons hele huis. Dan is het misschien een betere optie om een dikke laag puur onderaan aan te brengen en dan kan er ook voldoende chape op de betonplaten gelegd worden?

edit: ohja geen onbelangrijk detail, we gaan vloerisolatie leggen. als die pur dan via de kruipkelder zou gaan, dan liggen we wellicht de ganse tijd die betonplaten op te warmen via de vloerverwarming??

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor onze vloeropbouw hebben we op ons benedenverdiep maar 11cm. Als ik daar 2cm aftel voor de tegel hebben we er dus nog 9..
We zouden graag pur & chape willen maar voor 9cm wordt dat allemaal wat nipt nee?

Er is een kruipkelder onder ons hele huis. Dan is het misschien een betere optie om een dikke laag puur onderaan aan te brengen en dan kan er ook voldoende chape op de betonplaten gelegd worden?

edit: ohja geen onbelangrijk detail, we gaan vloerisolatie leggen. als die pur dan via de kruipkelder zou gaan, dan liggen we wellicht de ganse tijd die betonplaten op te warmen via de vloerverwarming??
Eventueel anhydrietchape? Dan kan je 4 à 5cm pur leggen en 4 à 5cm anhydrietchape.

Terug
Bovenaan