De verbouw-topic!

Huis gekocht 2 maanden geleden van vorige eigenaar. 4 jaar oud. Mooi pastoriehuis van goede grootte.
Ik vond niet echt dat die man handig was, aangezien hij verkeerde pluggen gebruikte, schroeven enz.

Gaat nu de vorige eigenaar (zelf) een huis bouwen in onze straat. We zijn 2 weken verder en half het huis staat er al. Ik hou echt mijn hart vast.. We spreken niet over lijmen maar echt metselen.

Als je wil stuur ik je dat wel eens door.
Snel overzicht:

Ramen19569.4
Aannemer12218.9
Vloer12305.74
Elektriciteit14308.84
Keuken17295.6
Badkamer23230.85
CV12870.17
Binnendeuren1885.25
Dak24509.38
Zolder13000
Totaal151194.13

Wat opmerkingen.
  • Ramen: inclusief nieuwe arduinen dorpels.
  • Aannemer: deel breekwerken (onze fake marmer wsl asbesten schouw) + afvoer, bijbouwen muur badkamer, deurgaten verplaatsen en bezet.
  • Vloer: alles van tegels tot plaatsing. Via de badkamer man dat adres doorgekregen en omdat we de referentie hadden waanzinnig veel korting gehad.
  • Elektriciteit: inclusief een deel van de verlichting (binnen & buiten), overal cat6 (zelfs in keuken en berging), nieuwe meter en aarding en kabel van straat tot binnen.
  • Keuken: incl toestellen. Alls van Atag, op de dampkap na. 5 Atag toestellen gaf 40% korting. Chance gehad met die actie.
  • CV: ontmantelen van de mazoutinstallatie (met attest etc), nieuwe leidingen en ketel.
  • Badkamer: omdat de betonplaat boven te dun was en er niet genoeg helling was voor de leidingen, zijn ze door de vloer gegaan. Vloer badkamer = (deel) plafond keuken. Om die leidingen te verstoppen steekt daar een vals plafond.
  • Binnendeur: deur van Anyway Doors met blokkader.
  • Dak: inclusief goten en bekleding, ook dikkere isolatie dan het minimum.
  • Zolder: tot nu toe uitgegeven aan materiaal en werkuren. Komt nog wel wat bij. Eén grote zolder in twee gesplitst.
Verder nog verf en laminaat en wat verlichting etc.

Vloerverwarming was lang nen twijfel maar meerkost was er wel en we zaten met het feit dat de betonplaat vrij ondiep zat. Daardoor verloren we best wel wat plek. En aangezien we een vrij warm huis hebben (half open, raam vooraan is zuid gericht) warmt het van zelf al aardig op.
Achteraf gezien is dat quasi één van de enige dingen waarvan ik spijt heb. En ik had mssn wat minder overboard kunnen gaan met m'n netwerk aansluitingen maar zelfs dat was geen zotte meerkost waar ik het gat mee kon dichtrijden.

Nog één ding vergeten dat op de planning staat: zonnepanelen.

Alles ligt in lijn met onze kosten, behalve de aannemer. Ik veronderstel dat dit de ruwbouwaannmer is? Die heeft bij ons 40 à 50 000 euro gekost voor:
  • Afbraakwerken
  • Afvalcontainers (8 stuks)
  • Huur bulldozertje en kraantje voor uitgravingen
  • funderingen, betonplaat, metselwerken, poutrells steken, potten en balken, ruwbouw houtstructuur, etc.
Dat is wellicht uitgebreider dan bij jou?

Voor de duidelijkheid:
  1. Exacte schatting
  2. Vader maakt duidelijke overeenkomst met zijn broers
  3. Vader koopt deel van broers
  4. Deel dat vader heeft gekocht wordt aan mij geschonken en in erfenis gezet via notaris
  5. Ik "krijg" huis afhankelijk van uiteindelijke aankoopprijs volledig of "korting"
Heb jij nog broers of zussen?
Want als jij nu gaat investeren in dat huis en meerwaarde gaat creëren kan dat wel is voor discussies zorgen achteraf. Je kan het natuurlijk ook gewoon kopen via (geschonken) geld. Maar dan moet het geld er liggen en betaal je meer belastingen.

Alles ligt in lijn met onze kosten, behalve de aannemer. Ik veronderstel dat dit de ruwbouwaannmer is? Die heeft bij ons 40 à 50 000 euro gekost voor:
  • Afbraakwerken
  • Afvalcontainers (8 stuks)
  • Huur bulldozertje en kraantje voor uitgravingen
  • funderingen, betonplaat, metselwerken, poutrells steken, potten en balken, ruwbouw houtstructuur, etc.
Dat is wellicht uitgebreider dan bij jou?
Wij hebben quasi alles van uitbreken zelf gedaan. Behalve de schouw dus.

En qua structurele ingrepen hebben niet zo veel gedaan: in totaal 3 deurgaten toe en 2 andere gemaakt en dan de muur van de badkamer opgeschoven.

Plan is om als de zolder af is en de living geschilderd (nog een to-do, nu is't alleen primer :) ) alles op te ruimen (leve kindjes en speelgoed) nog eens foto's te maken en dan zal ik wel eens ne voor/na posten.

Opkruipend vocht in twee muren, niet hoger dan 40 cm. Wat is de beste oplossing ?

Afhankelijk van het probleem dus.

Hier ook zo in de gang van het nieuwe huis, de muren die aansluiten op de kelder. We gaan dus zelf injecteren, zal me iets van een 200 euro aan product kosten en een stevige steenboor. (de rest doet papa 😇😇😇🤪)

Is nochtans echt eenvoudig hoor. Gat boren om de x-aantal centimeter, injecteren met zo'n pompje die je kan huren, gedaan.

Heb dit ook moeten doen voor 2 à 3 meter oude muur.
Awelja, 't is dat. Toen ik de prijzen kreeg, ben ik beginnen opzoeken hoe dat zelf te doen. Is wel wat werk, maar echt niet te schatten wat je spaart. Hier ging het 35.000 zijn voor enkel de buitenmuren. De binnenmuren nog eens een kleine 30.000. Dat is een investering die nooit opbrengt imo. Zelf doen aan 1500 euro materiaal en 10 zaterdagen werk lijkt me dan interessanter.
Pompje was zelfs gratis voor niks van een boer hier wat verder die dat had gekocht om zijn huis te doen. Die mens heeft ons graag en leent al eens graag iets uit. :p

Ons dak is stilaan aan vervanging toe. De offertes die we binnenkrijgen liggen behoorlijk in lijn en alle dakwerkers klagen behoorlijk over de grondstofprijzen (hout en isolatie). Zouden deze binnen dit en 3 jaar nog stijgen of eerder dalen na de uitwerkingen van de pandemie?

Ramen besteld in april, nog altijd aan het wachten op levering. Gaat maar om één schuifraam, één rechthoeken en één glazen deur.
Al meerdere keren aannemer gecontacteerd maar die hoort ook niks specifiek van de firma waar hij besteld heeft. "Misschien" bij de levering van 15 september... zucht :wallbash:

Ondertussen al een half jaar in een halfopen huis, dichtgetimmerd met OSB aan het leven.

Smeekbede is verhoord, volgende week maandag kunnen ze beginnen met breken :bow:

Ons dak is stilaan aan vervanging toe. De offertes die we binnenkrijgen liggen behoorlijk in lijn en alle dakwerkers klagen behoorlijk over de grondstofprijzen (hout en isolatie). Zouden deze binnen dit en 3 jaar nog stijgen of eerder dalen na de uitwerkingen van de pandemie?
De sterkste stijging zal wellicht achter de rug zijn maar ik zou er nu ook niet op rekenen dat ze terug beginnen dalen. Zeker niet voor de eindklanten. Dat is zoals met frieten van de frituur: bij de minste prijsstijging van de patatten rekenen ze het door naar de consument. Maar als de patatten een half jaar daarna quasi gratis zijn dan hoor je ze niet natuurlijk.

Wij zijn aan het denken om onze badkamer te veranderen.
Echter is deze 10 jaar geleden vernieuwd (en ze ziet er nog steeds heel goed en modern uit) maar we hebben enkel een inloop douche.
Hoe handig ik dat nu vind hoe moeilijker dat lijkt eens onze baby er is.

Nu vroeg ik me af of bedrijven die badkamers plaatsen ook gedeeltelijke badkamers doen.
Wij zouden dus enkel de kant waar onze douche staat willen veranderen.
Nieuwe betegeling tegen de muur, nieuwe leidingen (alle leidingen komen daar ook boven uit volgens mij), douche vervangen door bad.

Doen die dat ?

Wij zijn aan het denken om onze badkamer te veranderen.
Echter is deze 10 jaar geleden vernieuwd (en ze ziet er nog steeds heel goed en modern uit) maar we hebben enkel een inloop douche.
Hoe handig ik dat nu vind hoe moeilijker dat lijkt eens onze baby er is.

Nu vroeg ik me af of bedrijven die badkamers plaatsen ook gedeeltelijke badkamers doen.
Wij zouden dus enkel de kant waar onze douche staat willen veranderen.
Nieuwe betegeling tegen de muur, nieuwe leidingen (alle leidingen komen daar ook boven uit volgens mij), douche vervangen door bad.

Doen die dat ?

Genoeg aannemers die niets anders doen dan badkamers renoveren en ik zou niet weten waarom ze geen halve badkamers zouden doen?

Bad is overrated.
Eerste 6 maand : babybadje of gootsteen :-p. Daarna kan je ook nog gewoon met een vouwbadje werken. Wij hebben een bad en gebruiken voor onze 2jarige eigenlijk enkel een stokke flexibath voor het bad. (Voordeel, kan je op hoogte zetten dus ook beter voor je rug).

Bad is overrated.
Eerste 6 maand : babybadje of gootsteen :p. Daarna kan je ook nog gewoon met een vouwbadje werken. Wij hebben een bad en gebruiken voor onze 2jarige eigenlijk enkel een stokke flexibath voor het bad. (Voordeel, kan je op hoogte zetten dus ook beter voor je rug).
hmm, wij missen met een driejarige toch ook al een bad hoor. In onze nieuwe badkamer komt dat er zeker terug.

Nog afgezien van een relaxmomentje: een uurtje in bad liggen weken met een serieke/film op de achtergrond. Hemels

Terug
Bovenaan