De verbouw-topic!

Sinds een paar maand eigenaar van een huisje en ben over het algemeen tevreden maar er moeten uiteraard wel dingen in gebeuren.
Ik weet wat er moet gebeuren maar ben helemaal vreemd in wat exact iets zou moeten kosten of waar ik een relatief eerlijke aannemer kan vinden.

Dus concreet mijn vraag, hoe vind je een aannemer die vrij eerlijk tegen je is en goed werk levert. Uiteraard speelt kostprijs een rol maar weeral, ik heb geen idee wat iets zou moeten kosten.

Sinds een paar maand eigenaar van een huisje en ben over het algemeen tevreden maar er moeten uiteraard wel dingen in gebeuren.
Ik weet wat er moet gebeuren maar ben helemaal vreemd in wat exact iets zou moeten kosten of waar ik een relatief eerlijke aannemer kan vinden.

Dus concreet mijn vraag, hoe vind je een aannemer die vrij eerlijk tegen je is en goed werk levert. Uiteraard speelt kostprijs een rol maar weeral, ik heb geen idee wat iets zou moeten kosten.
Aannemers contacteren, werken overlopen, prijzen/offertes opvragen, eens horen hoe/wat zij voorstellen, referenties vragen aan vrienden/familie, architect inschakelen (mss zelfs verplicht ifv de werken), enzoverder enzovoorts

Of iets gerichter aangeven over wat er precies moet gebeuren natuurlijk....

Lokale Facebookpaginas 😉
Als op 10 reacties er 4x dezelfde naam verschijnt én je gaat de Google reviews na én de Facebook reviews, dan kom je wel al eens iets te weten!

Sowieso, niet twijfelen.

Het is niet alleen energie-efficiënter, het is ook quasi de enige manier om uw huis te verwarmen met iets anders dan fossiele brandstoffen. De stookolieketel mag niet meer, straks volgen de gasketels. En dan schiet er enkel nog de warmtepomp over die niet zo'n hoge temperaturen kan halen om met gewone radiatoren voldoende warmte-afgifte te creëren.
Niet dat je geen gelijk hebt om nu voor VVW te kiezen, maar kleine nuance, er zijn genoeg ultra-lage temperatuur radiatoren op de markt speciaal ontwikkeld om met oa. warmtepompen te werken. (dus 't is niet dat in de toekomst plots iedereen z'n vloer eruit gaat moeten schieten als z'n gasketel kapot is)

Niet dat je geen gelijk hebt om nu voor VVW te kiezen, maar kleine nuance, er zijn genoeg ultra-lage temperatuur radiatoren op de markt speciaal ontwikkeld om met oa. warmtepompen te werken. (dus 't is niet dat in de toekomst plots iedereen z'n vloer eruit gaat moeten schieten als z'n gasketel kapot is)
En een tweede punt is dat een lucht-lucht-warmtepomp efficiënter is in ruimtes die slechts heel kort warmte nodig hebben.

Zoals ventilo-convectoren? Maar dan heb je weer elektriciteit nodig in de buurt van uw radiator.

Dat is inderdaad een oplossing, maar ook niet ideaal vind ik.

Zoals ventilo-convectoren? Maar dan heb je weer elektriciteit nodig in de buurt van uw radiator.

Dat is inderdaad een oplossing, maar ook niet ideaal vind ik.
Zeker niet ideaal, maar uwe volledige beneden uitpikeuren tot op de welfsels is dat ook niet natuurlijk.

Wij gaan hier 30-35m bijbouwen, maar ik zal toch voor een paar strakke radiatoren gaan moeten kiezen. Anders zou dat betekenen dat ik heel de benedenverdieping moet gaan uitpikeuren, en aangezien de opbouwhoogte te beperkt is zou ik bijgevolg hoger uitkomen waardoor letterlijk alles zou aangepast moeten worden. Dat is het mij nu niet waard.

Of ik zou enkel voor die 30m2 VVW zetten maar dat zou dan weer betekenen dat ik voor een menggroep etc moet gaan en dat haalt dan de efficiëntie ook wel wat naar beneden heb ik begrepen. Dus nu gewoon nog verder op onze pas nieuwe ketel (aardgas) en wanneer die aan vervanging toe is zie ik dan wel wat nog mag of kan. Als ik dan de kost moet maken om de radiatoren te vervangen in heel het huis dan is dat maar zo. (nu eens gekeken en ik heb toevallig letterlijk overal stroompunten beschikbaar aan de huidige radiatoren)

Heb jij nog broers of zussen?
Want als jij nu gaat investeren in dat huis en meerwaarde gaat creëren kan dat wel is voor discussies zorgen achteraf. Je kan het natuurlijk ook gewoon kopen via (geschonken) geld. Maar dan moet het geld er liggen en betaal je meer belastingen.

1 oudere broer, 1 jongere zus. Daarom dat dit met de notaris zou geregeld worden. Voordeel dat ik nu krijg zal in rekening gebracht worden op het einde.
Broer heeft al steun gekregen en zus is het geitenwollensokken-type, alles behalve naïve maar erg on-materialistisch ingesteld (nuja, buiten dat ze geld nodig heeft voor haar hobby's). In hoevere dat ze dat zal blijven tot het einde is natuurlijk nog maar de vraag, maar goed, vandaar de notaris.

Zeker niet ideaal, maar uwe volledige beneden uitpikeuren tot op de welfsels is dat ook niet natuurlijk.

Wij gaan hier 30-35m bijbouwen, maar ik zal toch voor een paar strakke radiatoren gaan moeten kiezen. Anders zou dat betekenen dat ik heel de benedenverdieping moet gaan uitpikeuren, en aangezien de opbouwhoogte te beperkt is zou ik bijgevolg hoger uitkomen waardoor letterlijk alles zou aangepast moeten worden. Dat is het mij nu niet waard.

Of ik zou enkel voor die 30m2 VVW zetten maar dat zou dan weer betekenen dat ik voor een menggroep etc moet gaan en dat haalt dan de efficiëntie ook wel wat naar beneden heb ik begrepen. Dus nu gewoon nog verder op onze pas nieuwe ketel (aardgas) en wanneer die aan vervanging toe is zie ik dan wel wat nog mag of kan. Als ik dan de kost moet maken om de radiatoren te vervangen in heel het huis dan is dat maar zo. (nu eens gekeken en ik heb toevallig letterlijk overal stroompunten beschikbaar aan de huidige radiatoren)

Elke situatie is natuurlijk verschillend. In uw geval begrijp ik het wel want een vloer uitpikeuren is inderdaad wel heel drastisch en doe je niet zomaar als het niet moet. :unsure:

Maar als mensen sowieso al een zware verbouwing doen (en zeker met een nieuwe vloeropbouw) moet je toch niet twijfelen denk ik?

Elke situatie is natuurlijk verschillend. In uw geval begrijp ik het wel want een vloer uitpikeuren is inderdaad wel heel drastisch en doe je niet zomaar als het niet moet. :unsure:

Maar als mensen sowieso al een zware verbouwing doen (en zeker met een nieuwe vloeropbouw) moet je toch niet twijfelen denk ik?
Uiteraard niet, daar ben ik het zeker mee akkoord.

Ik wou gewoon even nuanceren dat er nog wel andere oplossingen zullen zijn als de situatie het niet toelaat. :)

@coldvinc Ik wil enkel aangeven dat zelfs als je dit bij een notaris laat regelen, je jezelf kan benadelen afhankelijk van de methode. (al is dit sinds 2018 iets 'minder' erg).

De key zit hier :
Voordeel dat ik nu krijg zal in rekening gebracht worden op het einde.

Mogelijks interessant het artikel te lezen.

Ik heb het gelezen, maar wat kan mijn vader dan niet meer geven/voorzien aan mijn broer en zus ter compensatie?

Misschien is het dan mogelijk dat mijn vader gewoon geld schenkt en dat we met dat geld het huis "overkopen" van zijn broers? Want het huis is niet enkel van mijn vader maar van alle drie en ze gaan het dus verkopen tegen midden volgend jaar.

Edit: Iets anders, bij renovaties anno 2022 en later, wat is interessant om te bekijken op vlak van verwarming? Gas of toch overgaan op warmte pomp + zonnepanelen + batterij? Gezien hoe alles evolueert, zullen de gas- en elektriciteitsprijzen er niet op verbeteren.

Laatst bewerkt:
Dat is natuurlijk een vraagstuk voor jouw notaris.

Maar voor 2018 was het schenken van een huis vaak een vergiftigd geschenk wanneer je met broers/zussen (of andere erfgenamen) zat omdat het huis met huidige waarde bij de fictieve massa kwam bij de erfenis.

Dus m.a.w. bestonden er situaties waarin een huis geschonken was 30 jaar terug aan kind A en bijvoorbeeld €100.000 aan kind B. Vervolgens koopt kind B daarvan zijn eigen grond en zet er een huis op.

30 jaar later bij de erfenis heeft kind A dan een huis ter waarde van €300.000 gekregen en kind B gewoon €100.000
Gevolg dat kind A fictief €200.000 extra heeft gekregen. Dan had je toch liever als kind A ook €100.000 gekregen, het huis overgekocht en de belasting/kosten gedragen denk ik dan ...

Dat hebben ze in 2018 rechtgetrokken en nu wordt enkel de toenmalige waarde van het huis bij schenking geïndexeerd opgenomen.

Persoonlijk ben ik allergisch aan zo'n soort constructies en wil ik gewoon volle eigenaar zijn zoals de rest van de 'huizenkopers' zonder extra aangelegenheden..

Natuurlijk moet je ook rekening houden met de kosten (taksen, notariskosten,...).

Maar ik zou dit gewoon aan jouw notaris vragen. T is tenslotte hun job..

De situatie van na 2018 heb ikzelf nog niet in detail bekeken.
Mij doel was enkel te informeren dat dit vroeger niet altijd een goede keuze was en dat het mogelijks interessant is te informeren bij de notaris post 2018 scenario.

Betreffende verwarming:
(Los van de EPB berekening)
Ik zou gas durven nemen indien beschikbaar in t straat. Dus eerst kijken of het (nog) mogelijk is.
Daarbij zou ik de technische ruimte wel groot genoeg dimmensioneren en positioneren zodat je later een warmtepomp kan zetten. Of de technologie van dan...
En natuurlijk goed isoleren, ventileren en alles op lage temperatuur.

Dus vloerverwarming en/of lage temperatuur radiatoren (bv jaga radiatoren van die kriekels met z'n vajayjay-zwembad van realityshow "the sky is the limit"). Zelfs wandverwarming is mss een optie (vloerverwarming tegen de muur). Of oversizen van gewone radiatoren.
Kan je later nog alle kanten op.

Even de warmteafgevers buiten beschouwing die in beide gevallen hetzelfde zijn kost een condenserende gasdoorstromer 2000-3500 geplaatst en kan je eventueel nog een elektrische boiler bijplaatsen om uw zonnepanelen te verbruiken. Aanleg gas weet ik niet maar 2000? En dan nog relatief goedkope energie (gas).

Ik vermoed dat de TCO van een warmtepomp/batterijen/... Afhankelijk van opzet/technologie toch wel meer gaat kosten.

Aangezien de investering in gas en toekomstige mogelijke investeringen in gascentrales zal gas nog wel niet direct verdwijnen. Zit je toch weer 10-20 jaar goed voor een beperkte investering. En een moderne goed geïsoleerde en luchtdichte woning verbruikt nu ook niet zoveel gas.

Mocht ik nieuwbouw zetten zou ik zelfs gewoon een passiefhuis zetten ( met vloerverwarming voorzieningen om eventueel later bij te verwarmen/koelen. )

Mijn vriendin zou graag de badkamer "bekleden" met Mortex/beton cire/aqua sensa/....

Zijn er hier mensen die er al reeds ervaring mee hebben en ongeveer een richtprijs weten m²? Ik moet er me zelf nog een beetje in verdiepen wat nu onderling het verschil is en naar gebruik toe. De bedoeling is zowel de vloer als de wanden.

Mijn vriendin zou graag de badkamer "bekleden" met Mortex/beton cire/aqua sensa/....

Zijn er hier mensen die er al reeds ervaring mee hebben en ongeveer een richtprijs weten m²? Ik moet er me zelf nog een beetje in verdiepen wat nu onderling het verschil is en naar gebruik toe. De bedoeling is zowel de vloer als de wanden.

Yes, hier volledig onze beneden verdiep en badkamer laten doen. Richtprijs hangt af van de aantal m2. Muren zijn duurder dan vloer. Wij hebben bijvoorbeeld €89/m2 betaald voor +-65m2 vloer/wanden.

Hier ook laten doen, 110eur / m². Zou het nooit meer opnieuw doen voor oppervlaktes die veel te verduren krijgen. (Douche wanden, vloer , uitgeklede lavabo ...) Na 8 jaar haarscheurtjes overal, slijtage plakken (waarop gelopen wordt) etc

Hier de volledige vloer van de badkamer en de natte zone van de badkamer (douche + bad + "spatwand" aan lavabo) in Mortex laten doen in verschillende lagen:
- Volledig uitbekleed in kerdidoeken
- Primerlaag
- 4 lagen Mortex (zandkleur)
- opschuren en 2 lagen vernis

voor 5750 euro, dat is ongeveer een 250 euro/m². Veel geld, maar als je ziet hoeveel handwerk erbij komt kijken is het uitgedrukt per uur nog redelijk schappelijk.

Het resultaat is heel geslaagd, al veel complimenten over gekregen ook.

Hier ook laten doen, 110eur / m². Zou het nooit meer opnieuw doen voor oppervlaktes die veel te verduren krijgen. (Douche wanden, vloer , uitgeklede lavabo ...) Na 8 jaar haarscheurtjes overal, slijtage plakken (waarop gelopen wordt) etc

Kun je specifiëren hoe dit aangebracht werd bij jou? Want alles hangt af van de plaatsingsmethode. Met één laag Mortex kun je al het leuke uitzicht bekomen, maar dat zal vast niet duurzaam zijn.

Snelbouwstenen + 1 cm cementpleister + 4 x 1mm mortex. (douche)
Bij de vloer zijn er plekken die al afgekleurd zijn. Vergelijk het met een traptapijt waarbij middelste deel afslijt tov de zijkanten.
Lavabo begint cementpleister textuur al zichtbaar te worden.
Met telkens opschuren (ruw zetten) tussen de lagen mortex.

Terug
Bovenaan