De verbouw-topic!

Als een grondwerker een put plaatst waar reeds een ingebouwde pompinstallatie inzit. sluit deze nooit de elektriciteit aan. (staat dan ook duidelijk in de offerte van de grondwerker.)

Er word dan gewoon verwezen naar het lot technieken, net zoals bijvoorbeeld een KWS afscheider(met alarminstallatie) ook niet zal aangesloten worden door degene die de installatie in de grond geplaatst heeft.

Hier is het echter zeer flauw van zowel de loodgieter (een technieker) als de elektricien (ook een technieker) om dit niet te willen doen.
(tenzij de elektricien speciaal gebeld word om enkel dit te komen aansluiten, dan redeneert die idd van "ik ga niet speciaal afkomen om iemand anders zijn brol aan te koppelen. (hangende boven een regenput.)

Als bouwheer die alles zelf regelt moet je idd het subtiele spel spelen, van techniekers die bezig zijn koffiekoeken en cola aan te bieden, om daarna zo'n dingetjes te vragen. (ik creëer altijd een zak goodwil en krijg zo toch enorm veel gedaan.)

Bij ons heeft de ruwbouwaannemer de regenwaterput geplaatst
Vervolgens kwam de loodgieter die de pomp erin moest plaatsen: "Wat voor speciale regenwaterput is dat? Dat is ene van plastiek? Daar begin ik niet aan hoor!". Waarbij zowel ik als mijn ruwbouwaannemer zoiets hadden van: "wtf?! Die regenwaterput is gefabriceerd en gedistribueerd op Belgische bodem, op 10 km van Gent, die verkopen duizenden regenwaterputten per jaar, ... doe nu niet alsof ik goedkope, cheap-ass brol uit China heb besteld hé."
Die kerel wist van toeten noch blazen en wou daar gewoon niet aan beginnen. Om de zaken wat vooruit te doen gaan, ben ik dan maar zelf in contact getreden met de fabrikant, en vervolgens droog geforward naar mijn loodgieter: "Hier heb je de nodige informatie, begin er nu maar aan".
En dan nu nog die aansluiting.
Mijn elektricien was er zaterdag en heb gezegd dat ik dan maar zelf die pomp ging aansluiten. Hij zuchtte eens, zei dat het altijd hetzelfde was met loodgieters, en heeft het dan toch maar aangesloten.
 
Bij ons heeft de ruwbouwaannemer de regenwaterput geplaatst
Vervolgens kwam de loodgieter die de pomp erin moest plaatsen: "Wat voor speciale regenwaterput is dat? Dat is ene van plastiek? Daar begin ik niet aan hoor!". Waarbij zowel ik als mijn ruwbouwaannemer zoiets hadden van: "wtf?! Die regenwaterput is gefabriceerd en gedistribueerd op Belgische bodem, op 10 km van Gent, die verkopen duizenden regenwaterputten per jaar, ... doe nu niet alsof ik goedkope, cheap-ass brol uit China heb besteld hé."
Die kerel wist van toeten noch blazen en wou daar gewoon niet aan beginnen. Om de zaken wat vooruit te doen gaan, ben ik dan maar zelf in contact getreden met de fabrikant, en vervolgens droog geforward naar mijn loodgieter: "Hier heb je de nodige informatie, begin er nu maar aan".
En dan nu nog die aansluiting.
Mijn elektricien was er zaterdag en heb gezegd dat ik dan maar zelf die pomp ging aansluiten. Hij zuchtte eens, zei dat het altijd hetzelfde was met loodgieters, en heeft het dan toch maar aangesloten.
Lijkt me toch ook wel 100% de fout van de loodgieter. Dat hij al geen kunststof put kent zegt toch al veel over zijn ervaring. Dat is toch vrij standaard in rijhuizen waar geen zware kraan kan komen?
Die zever over die pomp aansluiten ook. Wie kan er nu zijn eigen product niet aansluiten?
 
Hier toch ook best wel wat negatieve ervaringen met verschillende aannemers.
Meestal dezelfde problemen als niet gemeld: slechte communicatie, niet (meer) trots zijn op geleverd werk en een "niet mijn probleem" mentaliteit.

Vorige week een carport (met kleine berging achter) laten plaatsen en weer was/is het van dat...
- Tijdens het opmeten een fout gezien van de verkoper dus direct een stuk bij de prijs (was te kort gemeten, kan gebeuren)
- Plaatsing ging in februari zijn. Het is dus april geworden
- Die mannen komen vorige week met alles toe en beginnen direct over het feit dat de oprit niet volledig waterpas is (zoals elke goeie oprit dat niet is...). Dus er zal hier en daar een speling zijn tussen wand en de grond. (waarom dan komen opmeeten met een laser...). Akkoord gegaan dat ik dat dan maar zelf zal oplossen.
- Na de eerste dag zien we dat de nagels in de planchetten duidelijk zichtbaar zijn terwijl we een meerprijs hadden betaald om deze verdoken te hebben
- Enkele planchetten sluiten duidelijk niet op elkaar aan (~1cm verschil verticaal)
- De tweede dag melding dat de deur niet goed is en die opnieuw moet gemaakt worden
- De rest was "klaar" alleen is de opening richting tuin helemaal niet afgewerkt (zelfs niet eens met schuurpapier over gegaan) en de regenpijp is niet aangesloten op de afvoer

Maar dan begint het natuurlijk weer:
- Na de eerste dag melding gemaakt van die nagels en niet aansluitende planchetten: men ging mij de dag erna contacteren. Twee keer raden, niemand gehoord, ook niet nadat ondertussen twee keer is beloofd om terug te bellen
- Men liet mij weten dat de deur de dag erna "waarschijnlijk ging komen": na twee keer bellen een mail gehad dat de productie iets ging laten weten
- Over die afwerking van de deuropeningen: dat is standaard en kon afgewerkt worden tegen meerprijs (niemand iets over gezegd)
Het staat misschien niet expliciet in de offerte maar bij het bestellen van een auto staat ook niet bij dat de deuren inbegrepen zijn.
- Over de regenpijp: ja, wij kunnen onmogelijk alle soorten verloopstukken bijhebben (waarom dan op voorhand komen kijken? en is 80-110mm wat extreem standaard is)
Hoe tevreden is iemand die niks zelf kan dan in zo'n geval bijvoorbeeld bij die regenpijp? Die mag dan nog proberen een loodgieter of klusjesman vinden die wil afkomen voor 10 minuten werk.

Al bij al dus weer serieus teleurgesteld dat voor een carport van >10k niet eens een deuropening proper afgewerkt is of dingen niet degelijk zijn gedaan en die communicatie en beloftes niks waard zijn.
 
Zijn hier mensen die ervaring hebben ( ook op de langere termijn) met beton cire, mortex, tadelakt, microtopping?

In ons nieuwe huis gaan we de badkamer renoveren en we denken aan deze materialen voor de vloer, de douche etc.

Bedankt!
 
Haha. Well played
Best-24-gangster-meme-5.jpg
 
(tip) Als je in de badkamer naar tadelakt, mortex etc kijkt ben je misschien wel geïnteresseerd in structuur of kalkverf.

Dat effect dat je in de boekskes tegenwoordig nogal veel ziet. Afhankelijk van hoe je dat aanbrengt kan je daar patronen mee maken die afhankelijk van licht zichtbaar zijn.

Is ook ecologischer als plus.
 
Hier altijd Sikkens. Vanop kleurenwaaier.nl

Zolang je premiumverf neemt zit je vrij zeker goed. (Levis is imho geen premiumverf als je eens met bv Sikkens of Trimetal en consoorten gewerkt hebt)
Amai, en ik vind levis al zo een gigantisch verschil tegenover het huismerk van de gamma 🙈
 
Ik de kelder Ultradek van Kwantum gebruikt. 27€ voor 10 liter. Viel op zich wel mee qua dekken, maar perfect egaal krijgt ge het bijna niet.
 
Daar noem je nu ook wel iets op, een potje Tipp-Ex doet beter waarschijnlijk :p
Wat is er mis met de verf van de gamma?

Die monocouche kunnen ze idd beter ne duocouche noemen maar resultaat is desondanks toch prima?

Ik ben in het midden van de living overgestapt van colora wit naar gamma witte verf -> zelfs ne eskimo ziet dat verschil niet
 
Heb hier de hele garage is asblokken gedaan met muurverf van de Hubo. Zal niet zeggen dat het een topper is, maar voor dit soort klussen perfect. En een hele besparing tov premium merken.

Ook hier zijn ze stevig bezig met de aanbouw en renovatie. Hadden schrik wat er van het terras ging komen, maar die hebben de blauwe steen perfect op maat van de veranda doorgezaagd voor de fundamenten. Eerste weken alles netjes aansluitend. Uitslijpen, fundament, kader plaatsen, glas erin, vloeren uitbreken, doorbraak naar de woning, putrel steken, elektriciteit, muurtjes metsen, gyproc, vloer is geleverd... Veel in onderaanneming, maar prima briefing en de meesten kwamen de dag op voorhand eens zien wat ze moesten doen. Werkvolk krijgt hier altijd koffie, koekje, frisdrank... whatever. Das een kleine kost en een kleine moeite die ik niet eens doe voor een return. Kwestie van beleefdheid en Limburgse gastvrijheid...

Bij het stukken en de isolatie heeft het afgelopen week wel serieus gestoven. Laten we zeggen dat er een stevige taalbarriere was zeker? Ondertussen wel geleerd op mijn strepen te staan, kan me niet schelen wat ze denken. Nu, die krijgen evengoed een colake :).

Morgen beginnen ze te chappen...
 
Iemand hier eigenlijk al eens gewaagd om zelf zijn keuken te doen? Ons huis had nog de oorspronkelijke keuken van een halve eeuw geleden. Op zich zouden we niets veranderen aan de indeling, ook de deurtjes zijn op de scharnieren na nog in heel goede staat. De kasten zelf zijn wel wat versleten. Ons leek het wel een interessant project om dit allemaal zelf te vervangen en de keuken zelf iets hoger te plaatsen? De structuur leek ons niet zo ingewikkeld en de vezelplaten zouden we eventueel kunnen laten zagen?

Of is dit iets wat in realiteit een pak uitdagender is dan je zou denken? :p
 
Terug
Bovenaan