De verbouw-topic!

Trespa kunt ge op maat laten leveren, dus dat is echt een werk van 2 keer niks. Dat kunt ge prima ook laten uitvoeren door zo een algemeen klusjesman (check wel even die hun reviews/referenties).
I know, maar hij heeft het materiaal bij hem liggen
kan hem misschien nog vragen dat ik het ga halen en het zelf plaats, dan gaat het nog sneller
 
Heb je al betaald voor het materiaal?
Indien neen: https://kunststofplatenshop.nl/hpl-plaat/ hier kunt ge de maten ingeven en laten leveren bij u. Als hij met uw voeten rammelt, dat hij dan ook maar met het materiaal blijft zitten. Ook dat is een mooie motivator hoor, als ze dat materiaal al aangekocht hebben en ge maakt duidelijk dat ze ermee gaan blijven zitten dan durven ze wel eens uit hun krammen schieten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Snel. Pakweg een half uur voor dat "vast" is en een dag voor dat volledig uitgehard is. Er zijn speciale snelbetons die belastbaar zijn na een kwartier zelfs.
Uw paal vastzetten is geen probleem, als uw gat ruim genoeg is en daar ligt 50kg snelbeton in dan blijft die daar gewoon in rechtstaan hoor. Ge moet dat niet zeiknat maken, gewoon mortelvochtig is goed. Als uw beton kan lopen is hij te nat.

Voor uw terras hangt alles af van wat er op moet komen. Beton is goed voor een gepolierd betonnen terras, maar niet om te betegelen. Tegels dan moet ge chape gebruiken. En dan hangt het nog eens af van hoe ge wilt tegelen.
Betontegels van 6-8cm is bv in arme chape/stabilisé
Keramische tegels van 1-2cm is op normale chape met teggellijm

Alles hangt dus af van uw totale opbouw.

Ook bij tuinaanemers is dit zo hoor. Sommigen werken perfect af, anderen cava en ook heb je prutsers.

Snelbeton droogt afhankelijk van het type in 15 min of 5 min.

Opbouw van uw terras is afhankelijk van welke "tegel" en belasting he. Wel nooit geen betonplaat gebruiken want daar blijft water opstaan en zorgt dat uw terras opvriest. Meestal gebruikt men eerst een geotextiel, funderingslaag van gebroken beton of steenpuin, laag stabilise en dan afhankelijk van tegel, klinker of wat dan ook.
Thx mannen. Ik leer hier meer bij dan op gelijk welk ander bouwforum. Merci!
 
Heb je al betaald voor het materiaal?
Indien neen: https://kunststofplatenshop.nl/hpl-plaat/ hier kunt ge de maten ingeven en laten leveren bij u. Als hij met uw voeten rammelt, dat hij dan ook maar met het materiaal blijft zitten. Ook dat is een mooie motivator hoor, als ze dat materiaal al aangekocht hebben en ge maakt duidelijk dat ze ermee gaan blijven zitten dan durven ze wel eens uit hun krammen schieten.
Nope ik heb nog niks betaald, zelfs nog niet voor de werken die hij wel al heeft uitgevoerd.
Dat is wel een handige ja, als ik niks meer hoor van hem vandaag, maandag een aangetekende op de post en daar bestellen
Thnx!

Maar het is toch godsgeklaag hoe dat sommige werken hé. Dat je niet kan of dat het opschuift, wil ik nog begrip voor hebben. Maar als ik niet zelf bel hoe het zit, dan hoort ge daar dus niks van hé.
 
Idd, tegelen op beton is meestal geen probleem. Gewoon beginnen met wat ge wilt en dan opzoeken hoe je het best aanpakt. vakmannen blijven het liefst bij wat ze het best kennen (soms verouderde techniek) en/of het het rapste mee klaar zijn (meeste winst).

Vorige week ook nog met nen kameraad wat palen gestoken in snelbeton, das rap hard ze. Anders met twee cls’en en lijmklemmen even ondersteunen.
 
Ja kan ook dat uw lat gewoon heel laag ligt hé :D

Ik ben er zeker van dat de vorige eigenaar van mijn woning ook dacht dat hij ferm werken had gedaan. Zeker dat ondersteboven geplaatste spuitwaterdichte stopcontact buiten zal hij trots op geweest zijn.
Onze lat ligt op normale hoogte hoor. Qua afwerking hebben we eerder hoge eisen maar we zijn flexibel en pragmatisch als er afwijkingen opduiken van de planning en qua timing hebben we dan weer meer geduld dan andere mensen. Als ik hier de thread doorneem is dat hier toch 1 van de populairste frustraties. Wij gaan zeker geen vakmannen pushen om iets op tijd af te krijgen, want wij willen gerushed werk juist vermijden en we betalen toch niet aan prijs/uur tarief.

Onze renovaties zien er in ieder geval niet uit zoals dit:
 
Waar kan je prijs/kwaliteit de beste verf kopen?
Thirypaints, Verfland, ikwilverven.be

Allemaal winkels waar ik wat korting heb, maar weet niet goed waar de beste deal te doen? Weet ook niet goed welke verf ik moet kopen:)
 
Allé, vandaag komt er iemand kijken van een technisch tekenbureau ivm mijn bijbouw.

Eindelijk toch eens iemand die voorstelt om te komen kijken, das ook al iets :)
 
Deze week na 5 jaar wonen eindelijk het gordijn tussen gang en leefruimte vervangen door een deur. Eens door een vakman die afspraken maakt en ze nakomt, plaatsingsdatum maand op voorhand afgesproken, en perfect op tijd komen plaatsen.

5919B823-73FB-4C52-985A-D344372EA661.jpeg

F8D2DDF6-5C1A-4C35-991F-D71ABEFA4B42.jpeg
 
Kun je eens zeggen door welke vakman? Hier moet er ook nog een deur komen tussen gang en leefruimte.
 
Een andere aannemer zoeken om de afwerking te doen en die meteen in plannen.
Aangetekend schrijven sturen dat als hij niet binnen de 14 dagen afwerkt en oplevert, er een andere vakman wordt aangesteld om de resterende werken uit te voeren. Offerte van die vakman in bijlage steken en stellen dat de prijs van die offerte integraal wordt afgehouden van zijn eindfactuur, vermeerderd met een schadevergoeding voor de kosten van de vertraging op uw werf. Een pro rata verhaling van verlengd huurgeld omdat ge uw woning niet kunt in gebruik nemen is daar bv niet onredelijk voor.

Ge moet dit ook niet doen voor de kleinste prul he, maar als ze het echt uithangen dan moet ge er gewoon geen compassie mee hebben.

Langs de ene kant hebt ge overschot van gelijk!

Maar... er zal bij geen enkele aannemer een effectieve termijn van afwerking werken op zijn offerte staan.
Verhaling van huurgeld.. heb jij dan voor start der werken dit mee laten opnemen in een contract (waardoor de aannemer bijv ook 1000€ reserve kon incalculeren voor als hij uw deadline niet haalt?).
 
Allé voor de bijbouw. Vandaag de mannen van technisch tekenbureau die zijn komen kijken.

Toch al wat gunstiger dan die architecte.

Ze spreken van een 3000 euro all in. Met handtekening van architect en bouwaanvraag en alles er op en er aan.
Het is nog veel voor een project van 10k, maar allé, denk niet dat ik goedkoper zal geraken.
 
Hoe zeker zijt ge dat het slechts 10k zal kosten?
Mwa redelijk.
Zal zelfbouw zijn he. Heb alle materiaal voor dakopbouw al uitgezocht en daarvoor kom ik op 5 a 6k. Dus dan nog wat muren, fundering en wat leidingen.

binnenafwerking zal beperkt blijven voorlopig he. Wil nu vooral een correcte buitenconstructie. Binnenkant kan op termijn mooi gemaakt worden
 
Heb je al betaald voor het materiaal?
Indien neen: https://kunststofplatenshop.nl/hpl-plaat/ hier kunt ge de maten ingeven en laten leveren bij u. Als hij met uw voeten rammelt, dat hij dan ook maar met het materiaal blijft zitten. Ook dat is een mooie motivator hoor, als ze dat materiaal al aangekocht hebben en ge maakt duidelijk dat ze ermee gaan blijven zitten dan durven ze wel eens uit hun krammen schieten.
Gisteren nog 2x gebeld en 1sms zonder antwoord.
Dan gebeld met een andere gsm en nam meteen op. Hij wou mij natuurlijk just gaan terugbellen als ik hem moest geloven.
Hem gezegd dat hij inderdaad met zijn materiaal kon blijven zitten en er een aangetekende lag om maandag te versturen.
Nu heb ik toch een mail gekregen dat hij het dinsdag komt afwerken 🙂
 
Gisteren nog 2x gebeld en 1sms zonder antwoord.
Dan gebeld met een andere gsm en nam meteen op. Hij wou mij natuurlijk just gaan terugbellen als ik hem moest geloven.
Hem gezegd dat hij inderdaad met zijn materiaal kon blijven zitten en er een aangetekende lag om maandag te versturen.
Nu heb ik toch een mail gekregen dat hij het dinsdag komt afwerken 🙂
Sorry, zijt ge absoluut niet mee geholpen, maar wat nen drol isda
 
Langs de ene kant hebt ge overschot van gelijk!

Maar... er zal bij geen enkele aannemer een effectieve termijn van afwerking werken op zijn offerte staan.
Verhaling van huurgeld.. heb jij dan voor start der werken dit mee laten opnemen in een contract (waardoor de aannemer bijv ook 1000€ reserve kon incalculeren voor als hij uw deadline niet haalt?).
Het punt is niet dat ge dat huurgeld kunt verhalen, daarvoor moet het al super gortig worden vooraleer een rechtbank daar in mee gaat (er zijn voorbeelden van bouwprojecten die bv anderhalf jaar stil liggen waar mensen die vergoeding krijgen, maar voor wat platen tegen nen dakrand zal dat idd niet opgaan).
Het punt is wel dat ge toont dat ge het kotsbeu zijt en ofwel hun beloften nakomen ofwel dat het hun geld gaat kosten. Als ge een resem aan mogelijke claims geeft, dan zijn ze ook al rapper geneigd om mee te gaan in een kleine selectie ervan (bv 10% korting op de factuur voor het wachten) dan wanneer ge enkel zegt "voor het wachten gade nu wel 10% van uwe prijs moeten doen".

Voorbeeld: er is 1 muur van onze crepi die echt serieus scheef is gedaan. De crepi had door de winter al wat vertraging opgelopen waardoor we content waren dat het eindelijk af was, maar die facade was echt niet ok (de dakrand loopt zichtbaar toe bv). Daarnaast hadden ze ook onze poort geforceerd omdat ze hun bazaar in de garage hadden gestockeerd en ze geen goesting hadden om te bellen om open te doen.
Half uur staan discussieren met de bouwfirma en de onderaannemer.
De onderaannemer bleef volhouden dat dit normaal was en dat het handwerk was, dat hij dat niet zomaar kon bijwerken. Ik zeg wat ne zever is dat nu, tegen 6 muren kunt ge ne waterpas zetten en juist deze ene staat zo scheef als iets. Sorry maar ik betaal niet voor dat allemaal recht is.
Bouwfirma stelt voorzichtig de vraag of de crepi man dat toch niet kan bijwerken (de 2e schijf van de crepi was 10k).
Crepi man zegt met zijn grote muil "ja meneer moet beseffen dat ene muur bijwerken niet kan he, als we dat doen dan gaat ge verschil zien tussen de muren. We moeten minstens heel deze zijde dan afbreken en best de hele woning. Dat gaat zeker 3 maand duren, dat wilt ge toch niet he?"
Ik zeg: ja toch wel, komt morgen maar uw stelling zetten en begint er maar aan. En graag deze keer recht én zien dat jullie afval niet 3 buren ver vliegt. We spreken dus af dat gij de werken doet die door u nodig worden geacht, namelijk het volledig herbezetten van de woning.
Hij staat daar wat verbouwereerd, architect neemt nota en laat iedereen de vergadering aftekenen.

2 dagen later telefoon: "Ja euh zeg ik heb dat nog eens bekeken en ik kan toch diene ene muur herdoen he want dat loopt pas scheef boven uw luifel dus dan kan ik daar op aansluiten. Dan is het recht en gaat ge geen verschil zien"
'Ah mooi, als gij daar zeker van zijt is dat goed voor mij. Wanneer kunt ge dat uitvoeren?'
"Ja dat kan er volgende maand wel tussen, maar dat gaat wel 1500 EUR kosten he."
'Dat moet ge met de bouwfirma regelen, ik heb met hen een vaste prijs afgesproken en de werken zijn volgens lastenboek bepaald. Daar wordt niet aan voldaan dus ik betaal geen supplementen'
"Jama allez we zijn daar al vanalles moeten komen bijwerken zonder dat we daar iets voor mogen tellen. En dan ben ik voor dat werkske nog is mijn ploeg een ganse week kwijt."
'Dat is iets wat ge met de bouwfirma moet regelen. Het staat u ook vrij een alternatief voorstel te doen, maar ik betaal niet 100% van de factuur als het werk niet 100% is'
"Ja anders doen we die 1500 EUR in twee en dan gaat er 750 EUR van uw factuur af"
'In twee? Ik moet hier de helft van uw fouten betalen? We gaan stoppen met zeveren en ik ga u twee keuzes geven: Keuze 1 er gaat 1500 EUR ex BTW van de factuur af. Keuze 2: het volledig huis wordt opnieuw bezet zoals bepaald is geweest tijdens de werfvergadering en waar gij hebt getekend. Denkt er tot morgen nog is over na"

Dag erna om 10u creditnota van 1500 EUR ex BTW in mijn mailbox van de bouwfirma.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan