De verbouw-topic!

Iemand hier eigenlijk al eens gewaagd om zelf zijn keuken te doen? Ons huis had nog de oorspronkelijke keuken van een halve eeuw geleden. Op zich zouden we niets veranderen aan de indeling, ook de deurtjes zijn op de scharnieren na nog in heel goede staat. De kasten zelf zijn wel wat versleten. Ons leek het wel een interessant project om dit allemaal zelf te vervangen en de keuken zelf iets hoger te plaatsen? De structuur leek ons niet zo ingewikkeld en de vezelplaten zouden we eventueel kunnen laten zagen?

Of is dit iets wat in realiteit een pak uitdagender is dan je zou denken? :p
 
Iemand hier eigenlijk al eens gewaagd om zelf zijn keuken te doen? Ons huis had nog de oorspronkelijke keuken van een halve eeuw geleden. Op zich zouden we niets veranderen aan de indeling, ook de deurtjes zijn op de scharnieren na nog in heel goede staat. De kasten zelf zijn wel wat versleten. Ons leek het wel een interessant project om dit allemaal zelf te vervangen en de keuken zelf iets hoger te plaatsen? De structuur leek ons niet zo ingewikkeld en de vezelplaten zouden we eventueel kunnen laten zagen?

Of is dit iets wat in realiteit een pak uitdagender is dan je zou denken? :p
Hebt ge nen foto? Ervaring met houtwerk? Ik zou het erop wagen mits ge er den tijd voor hebt. Alles is goed te doen imo, afhankelijk van wat je wil bereiken.
Je gaat wel rap aan heel wat gerief zitten om te kopen qua materiaal als je nog niets liggen hebt.
 
Heb hier de hele garage is asblokken gedaan met muurverf van de Hubo. Zal niet zeggen dat het een topper is, maar voor dit soort klussen perfect. En een hele besparing tov premium merken.

Ook hier zijn ze stevig bezig met de aanbouw en renovatie. Hadden schrik wat er van het terras ging komen, maar die hebben de blauwe steen perfect op maat van de veranda doorgezaagd voor de fundamenten. Eerste weken alles netjes aansluitend. Uitslijpen, fundament, kader plaatsen, glas erin, vloeren uitbreken, doorbraak naar de woning, putrel steken, elektriciteit, muurtjes metsen, gyproc, vloer is geleverd... Veel in onderaanneming, maar prima briefing en de meesten kwamen de dag op voorhand eens zien wat ze moesten doen. Werkvolk krijgt hier altijd koffie, koekje, frisdrank... whatever. Das een kleine kost en een kleine moeite die ik niet eens doe voor een return. Kwestie van beleefdheid en Limburgse gastvrijheid...

Bij het stukken en de isolatie heeft het afgelopen week wel serieus gestoven. Laten we zeggen dat er een stevige taalbarriere was zeker? Ondertussen wel geleerd op mijn strepen te staan, kan me niet schelen wat ze denken. Nu, die krijgen evengoed een colake :).

Morgen beginnen ze te chappen...
Welke firma? Mag in PM eventueel. Ook op zoek regio Limburg...
 
Iemand aanraders voor prijs-kwaliteit goede zetels, tafels en stoelen?
Regio Mol/Turnhout/Lommel/Meerhout/Pelt/Geel/..
 
Ik las zonet een artikel dat bouwmaterialen (vooral staal, hout en isolatie) een dikke 30% verduurt zijn wegens grondstoftekorten en corona. Ik moet er niet op hopen dat dit ooit terug gaat dalen zeker? Het corona-excuus zal wel gebruikt worden om de prijzen zo hoog te houden? Of verwachten jullie terug een daling?
 
Ik las zonet een artikel dat bouwmaterialen (vooral staal, hout en isolatie) een dikke 30% verduurt zijn wegens grondstoftekorten en corona. Ik moet er niet op hopen dat dit ooit terug gaat dalen zeker? Het corona-excuus zal wel gebruikt worden om de prijzen zo hoog te houden? Of verwachten jullie terug een daling?
Eerder een volgende stijging van tien procent
 
Vandaag toch eens een professional laten komen kijken voor mijn bijbouw en toch ingezien dat het niet zo makkelijk zal zijn als gepland.

Enkel 3 muren en een dak bijzetten zal niet realistisch zijn, vooral voor vocht...

Bijbouwen tegen mijn buitenmuur, buitenmuur zal altijd vochtig zijn.
Alsook de huidige terrasvloer zal ook altijd vochtig zijn.
= Niet goed voor mijn machines.

Hij stelt dus voor om sowieso de hele vloer en de boel er uit te halen en opnieuw te beginnen.
Alsook om een stuk achtergevel te verwijderen (binnenmuur blijft staan), poutrelleke te steken en daarboven waterkering te voorzien.

Zo win ik wel een 15-tal cm in breedte door het verdwijnen van de facade achtergevel. Maar aanzienlijk veel hogere kost dan verwacht natuurlijk :D
 
Mwa redelijk.
Zal zelfbouw zijn he. Heb alle materiaal voor dakopbouw al uitgezocht en daarvoor kom ik op 5 a 6k. Dus dan nog wat muren, fundering en wat leidingen.

binnenafwerking zal beperkt blijven voorlopig he. Wil nu vooral een correcte buitenconstructie. Binnenkant kan op termijn mooi gemaakt worden

Vandaag toch eens een professional laten komen kijken voor mijn bijbouw en toch ingezien dat het niet zo makkelijk zal zijn als gepland.

Enkel 3 muren en een dak bijzetten zal niet realistisch zijn, vooral voor vocht...

Bijbouwen tegen mijn buitenmuur, buitenmuur zal altijd vochtig zijn.
Alsook de huidige terrasvloer zal ook altijd vochtig zijn.
= Niet goed voor mijn machines.

Hij stelt dus voor om sowieso de hele vloer en de boel er uit te halen en opnieuw te beginnen.
Alsook om een stuk achtergevel te verwijderen (binnenmuur blijft staan), poutrelleke te steken en daarboven waterkering te voorzien.

Zo win ik wel een 15-tal cm in breedte door het verdwijnen van de facade achtergevel. Maar aanzienlijk veel hogere kost dan verwacht natuurlijk :D
Told ya :p
 
Nog twee om toe te voegen aan het lijstje. Deze week zijn het geworden:

- Mortex-aannemer zou eerst begin maart komen en na herhaaldelijk uitstellen zou hij gisteren of vandaag komen. Woensdag zelf moeten bellen omdat ik opnieuw niets hoorde: opnieuw uitgesteld. Ik zal volgende week zeker komen! Ook weer toevallig "de verkeerde aannemer gekozen" zeker?
- Telenet ging dinsdagavond de distributiekabel op de gevel wegsteken in de door-mezelf-geplaatste wachtbuizen. Ik bel woensdag om te vragen of het uitgevoerd werd? Ja zeker meneer, anders zou ik daar sowieso bericht van gekregen hebben meneer! Ik ga kijken gisterenmorgen: er is natuurlijk niets de kl*ten gebeurd. 0,0. Nada. Noppes. Gebeld naar de Telenet-klantendienst: 59 minuten aan de lijn gehangen. Ik herhaal het eventjes voor wie flauwgevallen is van verbazing: 59 minuten aan de lijn gehangen. Daar kwam het op neer:
Telenet: "Ja meneer sorry maar ik ben van de klantendienst en moest deze opdracht doorverwijzen naar de technische dienst, die dit op zijn beurt doorverwijst naar de onderaannemer en tijdens dat proces is daar in het systeem [random adres] doorgegeven. Klopt dat?"
Ik: "Neen. Mijn adres is x"
Telenet: "Goh ja, dat is stom he, dat zou echt niet mogen hé, we gaan het opnieuw inboeken meneer".
Ik: "Mag ik niet gewoon het gsm-nummer van die eindaannemer die effectief de werken komt uitvoeren? Zou dat niet allemaal veel simpeler zijn?"
Telenet: "Neen, dat mogen we niet doen."
Ik: "Ik moet nu andere aannemers uitstellen. Wanneer worden uw werken uitgevoerd?"
Telenet: "Dat kunnen we echt niet zeggen meneer, dat hangt af van de agenda van de eindaannemer maar normaal gezien binnen dit en x weken."
Ik: "Dus ik weet van niets en moet gewoon wachten tot ik eens op een mooie ochtend voorbij mijn werf kom en toevallig moet constateren dat de werken zijn uitgevoerd?"
Telenet: "Ik vrees dat het daar op neerkomt meneer"
Ik: *Zucht*

Had ik hier ook een andere aannemer moeten kiezen? Ah neen, want dat gaat niet.

Lees met wanhopige stem: Is er eigenlijk nog iemand die gewoon zijn job kan uitvoeren aub? Meer vraag ik niet. Gewoon zijn job uitvoeren, niet meer en niet minder. Hou mij tegen.
 
Vandaag toch eens een professional laten komen kijken voor mijn bijbouw en toch ingezien dat het niet zo makkelijk zal zijn als gepland.

Enkel 3 muren en een dak bijzetten zal niet realistisch zijn, vooral voor vocht...

Bijbouwen tegen mijn buitenmuur, buitenmuur zal altijd vochtig zijn.
Alsook de huidige terrasvloer zal ook altijd vochtig zijn.
= Niet goed voor mijn machines.

Hij stelt dus voor om sowieso de hele vloer en de boel er uit te halen en opnieuw te beginnen.
Alsook om een stuk achtergevel te verwijderen (binnenmuur blijft staan), poutrelleke te steken en daarboven waterkering te voorzien.

Zo win ik wel een 15-tal cm in breedte door het verdwijnen van de facade achtergevel. Maar aanzienlijk veel hogere kost dan verwacht natuurlijk :D

Waarom is de buitenmuur altijd vochtig? Er is toch ook een waterkering voorzien in een buitenmuur om opstijgend vocht tegen te gaan? Als je dit uitbreekt, waarom zou je dan een waterkering boven je poutrel moeten steken (er is toch geen muur meer waar het vocht omhoog kan stijgen)?

Jammer dat het wat duurder uitvalt dan gehoopt maar uiteraard beter om het correct te doen in plaats van half en half :D
 
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het zelf leggen van kunstgras?

Ik heb hier een grasmat van ongeveer 40m2 dat jaar na jaar een doorn in het oog is. Een vijftal jaar geleden heb ik hier ook volledig nieuwe matten laten leggen die één jaar mooi waren, maar ook daarna kwamen de zelfde problemen naar boven. We zitten hier met enorm vochtige grond en ik heb bijvoorbeeld ergens een plek die rond de zomer volledig kaal wordt. Al tallozen keren opnieuw ingezaaid, uitgegraven (op ongeveer 10-cm maar) en terug gezaaid, zonder succes. Vermoedelijk zit daaronder iets begraven waar ik zelfs niet wil aan beginnen. Uiteraard is het minimale onderhoud en het feit dat het properder is voor de kinderen een plus.

Heb zelf al talloze voorbeelden gezien van DIY en van matten die gelegd zijn door aannemers. De DIY leek me toch altijd wat shabby. Maar ik zie het simplistisch als: Tuin afgraven op ongeveer 10-15cm, boorstenen leggen, stabilisé plaatsen en aandrukken, mat erop bevestigen en klaar. Maar zoals ik al zei is het relatief vochtige grond, en zou ik ook niet graag willen dat de mat na een tijdje gaat drijven. Dus begin ik te twijfelen over een afwatering achteraan en het hele vlak nog meer laten afhellen?
 
Ik ken er zelf niet veel van maar in jouw geval zou ik toch eens een bodemstudie laten uitvoeren. Liever daar wat extra geld aan geven dan kunstgras leggen imo
 
Iemand die weet welke netwerkkabels zouden aangeraden zijn voor plaatsing onder de grond, welliswaar in een wachtbuis maar toch. Ik dacht aan een cat 6 ftp kabel met pe mantel. Ook zit ik nog te twijfelen welke kern ik zou nemen, aluminium of koper. Maar waarschijnlijk zullen hier wel mensen zijn die daar meer over weten.
 
Iemand die weet welke netwerkkabels zouden aangeraden zijn voor plaatsing onder de grond, welliswaar in een wachtbuis maar toch. Ik dacht aan een cat 6 ftp kabel met pe mantel. Ook zit ik nog te twijfelen welke kern ik zou nemen, aluminium of koper. Maar waarschijnlijk zullen hier wel mensen zijn die daar meer over weten.
Je kunt deze nemen is van een Nederlandse leverancier en is 100% koper wat beter is dan CCA. Awg dikte van aders is ook normaal voor cat6 kabel dus dan zit alles goed. Enkel op letten dat deze kabel niet in bundel mag liggen met andere kabels.
 
Je kunt deze nemen is van een Nederlandse leverancier en is 100% koper wat beter is dan CCA. Awg dikte van aders is ook normaal voor cat6 kabel dus dan zit alles goed. Enkel op letten dat deze kabel niet in bundel mag liggen met andere kabels.
Dat zal dan wel een probleem worden gezien ze samen met een 25mm² voedingskabel zouden moeten meegetrokken worden. Er is maar 1 wachtbuis voorzien geweest in de tijd en een nieuwe wachtbuis voorzien is redelijk ingewikkeld om nog niet te zeggen onmogelijk aangezien we dan de oprit voor een ander bedrijf moeten gaan opengooien en die daar hoogst waarschijnlijk niet mee akkoord zullen gaan. Tenzij we een boring laten doen om een nieuwe wachtbuis te laten trekken maar dat lijkt me dan weer serieuze overkill.
 
Dat zal dan wel een probleem worden gezien ze samen met een 25mm² voedingskabel zouden moeten meegetrokken worden. Er is maar 1 wachtbuis voorzien geweest in de tijd en een nieuwe wachtbuis voorzien is redelijk ingewikkeld om nog niet te zeggen onmogelijk aangezien we dan de oprit voor een ander bedrijf moeten gaan opengooien en die daar hoogst waarschijnlijk niet mee akkoord zullen gaan. Tenzij we een boring laten doen om een nieuwe wachtbuis te laten trekken maar dat lijkt me dan weer serieuze overkill.
In de grond mag hij wel samen liggen maar in huis moet hij gescheiden liggen van andere kabels dus mag samen door die buis.
 
Je kunt deze nemen is van een Nederlandse leverancier en is 100% koper wat beter is dan CCA. Awg dikte van aders is ook normaal voor cat6 kabel dus dan zit alles goed. Enkel op letten dat deze kabel niet in bundel mag liggen met andere kabels.
In welke mate is het eigenlijk zinvol om dergelijke speciale buitenkabel met PE mantel te leggen in ondergrondse buizen?

Ik heb bij onze tuinaanleg getwijfeld en dan omwille van een deadline met de tuinbouwer dan maar LZSH CAT6 UFTP getrokken daar ik niet aan buitenkabel geraakte.

PE zal zeker wel beter weerbestendig zijn op de testbank. Maar ik tegenstelling tot EXVB vraag ik me af of een gewone twisted pair (ondergronds en in buis) niet even lang gaat meegaan voor huis/tuin netwerken.


Dat zal dan wel een probleem worden gezien ze samen met een 25mm² voedingskabel zouden moeten meegetrokken worden. Er is maar 1 wachtbuis voorzien geweest in de tijd en een nieuwe wachtbuis voorzien is redelijk ingewikkeld om nog niet te zeggen onmogelijk aangezien we dan de oprit voor een ander bedrijf moeten gaan opengooien en die daar hoogst waarschijnlijk niet mee akkoord zullen gaan. Tenzij we een boring laten doen om een nieuwe wachtbuis te laten trekken maar dat lijkt me dan weer serieuze overkill.

25 karé? Wat voor amperage ga je door die kabel duwen? En hoe groot is die buis? Ik dat geval zou ik wel voor SFTP gaan want die kabel gaat stevig koppelen in het veld van die voedingskabel.
 
In welke mate is het eigenlijk zinvol om dergelijke speciale buitenkabel met PE mantel te leggen in ondergrondse buizen?

Ik heb bij onze tuinaanleg getwijfeld en dan omwille van een deadline met de tuinbouwer dan maar LZSH CAT6 UFTP getrokken daar ik niet aan buitenkabel geraakte.

PE zal zeker wel beter weerbestendig zijn op de testbank. Maar ik tegenstelling tot EXVB vraag ik me af of een gewone twisted pair (ondergronds en in buis) niet even lang gaat meegaan voor huis/tuin netwerken.
Leg beide eens in het water en test het uit zou ik zeggen :p
 
In welke mate is het eigenlijk zinvol om dergelijke speciale buitenkabel met PE mantel te leggen in ondergrondse buizen?

Ik heb bij onze tuinaanleg getwijfeld en dan omwille van een deadline met de tuinbouwer dan maar LZSH CAT6 UFTP getrokken daar ik niet aan buitenkabel geraakte.

PE zal zeker wel beter weerbestendig zijn op de testbank. Maar ik tegenstelling tot EXVB vraag ik me af of een gewone twisted pair (ondergronds en in buis) niet even lang gaat meegaan voor huis/tuin netwerken.




25 karé? Wat voor amperage ga je door die kabel duwen? En hoe groot is die buis? Ik dat geval zou ik wel voor SFTP gaan want die kabel gaat stevig koppelen in het veld van die voedingskabel.
Buis is 125. Het is niet echt voor huistoepassingen maar voor een loods die ik begin dit jaar gekocht heb van stroom te voorzien. Probleem is dat er nog een kavel tussen beide ligt en ik dus gebruik moet maken van een reserve wachtbuis van een buurman. Ik heb wel al een principeovereenkomst om ook die loods nog te kopen binnen 6 jaar wanneer die op pensioen gaat. Maar voorlopig is die echt wel nog serieus bang van werken en dat zijn eigendom zou beschadigd worden. Het is nog zo'n ouderwetse pietje precies. Maar dat neem ik er dan maar bij. Dus kort om2 loodsen met elkaar te verbinden en een 2e meter en zo ook de bijhorende taksen en aansluitkosten uit te sparen.
 
Terug
Bovenaan