Ik reageer op bovenstaande post uit het topic
De toekomst van personenvervoer omdat ik ervan overtuigd ben dat transport as a service zowel de personenwagen als het openbaar vervoer zal vervangen. Nu ja, transport as a service zal gewoon de moderne vorm van openbaar vervoer zijn.
Denk even conceptueel mee:
Eigenlijk hebben we vandaag al een fantastisch werkend, fijnmazig netwerk van gebiedsdekkend vervoer: miljoenen auto's die quasi elk uur van de dag kriskras doorheen heel het land rijden. Bijna al die auto's hebben nog vrije zitplaatsen.
Beeld je even in dat het mogelijk zou zijn om onbeperkt met rondrijdende auto's mee te liften. Dan zou je bijvoorbeeld een rit van centrum Hasselt naar een buitenwijk van Dendermonde kunnen maken door 2 of 3 keer over te stappen:
- spring in een auto die van centrum Hasselt naar de E313 rijdt (1 op de 20 auto's? pakweg 2 minuten wachten)
- stap over in een auto die van Hasselt via de E313 over Antwerpen en dan via de E17 richting Gent rijdt (1 op de 50 auto? pakweg 5 minuten wachten)
- stop even aan de afrit Sint-Niklaas en stap over in een auto die naar de buitenwijk rijdt (1 op de 50 auto's? pakweg 5 minuten wachten)
Nu back to reality:
Niemand wil voor zijn verplaatsingen afhankelijk zijn van een andere particulier. De coördinatie van zo'n opeenvolging van liftsessies is op voorhand bijna onmogelijk te plannen. We genieten van de intimiteit van onze eigen privé-auto en vinden het vervelend of zelfs bedreigend om met vreemden in zo'n kleine ruimte te zitten. Als je die chauffeurs allemaal moet gaan betalen, ben je goedkoper af om zelf te rijden. Je wilt niet in de regen staan wachten op een auto. Niet vrij zijn om af te wijken van je planning (vroeger of later vertrekken, onderweg ergens stoppen, ...) is rotvervelend. Allemaal redenen waarom we met z'n allen apart in onze wagens in de file staan aan te schuiven.
Maar alles verandert vanaf het moment dat zelfrijdende technologie een doorbraak kent en er robottaxi's in ons straatbeeld verschijnen.
Ik stel me dan voor dat je in bv. Google Maps aangeeft waar je naartoe wilt, en vervolgens je favoriete TaaS service selecteert. Wil je rechtstreeks naar je bestemming gevoerd worden of mag het met een overstap? Wil je alleen reizen of vind je medepassagiers geen probleem? Wil je onderweg tv kijken, op je laptop werken of iets eten? Of wil je slapen in een comfortabel bed? Heb je veel bagage bij? ... Je boekt je rit en krijgt meteen te zien wanneer je TaaS arriveert. Doorgaans zal die wachttijd eerder vergelijkbaar zijn met het wachten op een lift dan met het wachten op een bestelde pizza.
In de hierboven geschetste wereld moet je je de vraag stellen welke rol de NMBS en De Lijn nog zullen spelen. Zullen zij actief worden als robottaxi operator? Of zullen bedrijven zoals Tesla en Google die diensten rechtstreeks aanbieden aan consumenten? (De vraag stellen is ze beantwoorden.) Als steeds minder mensen gebruik maken van de NMBS, is het dan nog houdbaar om daar elk jaar méér belastinggeld naartoe te laten vloeien, terwijl er commerciële alternatieven bestaan? Wat als die commerciële alternatieven zich concentreren op winstgevende zones en routes, en bijvoorbeeld het landelijke West-Vlaanderen in z'n geheel skippen? Moet de overheid hier een sturende rol in opnemen?
Zoals
@Reverz zegt zal die omslag naar TaaS wellicht sneller verlopen dan 99% van de mensen zich kunnen voorstellen. In 2027 zal de dan bevoegde minister van openbaar vervoer nog grote plannen maken voor investeringen in (conventionele) elektrische bussen en betere treinverbindingen en whatnot. En enkele jaren nadien verschijnen de robottaxi's (net zoals de afgelopen 5 jaar de elektrische steps) als paddenstoelen uit de grond. Tegen dat de overheid doorheeft wat er gebeurt, gebruikt iedereen TaaS en zijn buskotjes de nieuwe openbare telefooncellen geworden: een anachronisme dat zeer snel uit het straatbeeld zal verdwijnen.