De toekomst van het openbaar vervoer

Yen

Member
In navolging van de topic 'De toekomst van de personenwagen', lijkt het mij nuttig om een topic te houden over de toekomst van het openbaar vervoer.

De Lijn heeft na corona niet al hun passagiers teruggewonnen die voor daarvoor hadden en voor veel landelijke gebieden zal er een enorme stap terug in de tijd gezet worden met het decreet basisbereikbaarheid. De NMBS kampt met een gebrek aan personeel en materiaal en moet vaak ongeschikt materiaal inzetten om bepaalde verbindingen toch te kunnen uitvoeren.

Voldoet het openbaar vervoer nog aan de moderne noden? Gebruiken jullie meer of minder het openbaar vervoer sinds de corona pandemie? Wat zou je over de streep kunnen trekken om (terug) gebruik te maken van het openbaar vervoer? Overweeg je om af te stappen van het openbaar vervoer? En last but not least, wanneer heb je voor het laatst gebruik gemaakt van het openbaar vervoer?
 
In navolging van de topic 'De toekomst van de personenwagen', lijkt het mij nuttig om een topic te houden over de toekomst van het openbaar vervoer.

De Lijn heeft na corona niet al hun passagiers teruggewonnen die voor daarvoor hadden en voor veel landelijke gebieden zal er een enorme stap terug in de tijd gezet worden met het decreet basisbereikbaarheid. De NMBS kampt met een gebrek aan personeel en materiaal en moet vaak ongeschikt materiaal inzetten om bepaalde verbindingen toch te kunnen uitvoeren.

Voldoet het openbaar vervoer nog aan de moderne noden? Gebruiken jullie meer of minder het openbaar vervoer sinds de corona pandemie? Wat zou je over de streep kunnen trekken om (terug) gebruik te maken van het openbaar vervoer? Overweeg je om af te stappen van het openbaar vervoer? En last but not least, wanneer heb je voor het laatst gebruik gemaakt van het openbaar vervoer?
zou er dan niet beter gewoon een topic: mobiliteit voor de toekomst gemaakt worden?
 
met trein pendelen naar werk: 9 jaar geleden (en sindsdien ook geen griep meer gehad of zware verkoudheid)

Met trein eens occasioneel: laatst eens naar Brussel.

Tram en bus: eeuwigheid geleden, ik ga nog liever te voet.


Wat zou me over de streep trekken:

1) proper openbaar vervoer en geen (vooral dan bus en tram) overvloed aan haltes. Ik ben sneller met de fiets dan met de tram (omdat die echt veel te vaak stopt).

2) Zorg voor later openbaar vervoer! Eens weggaan naar Brussel of Antwerpen tot late avond? Zo goed als onmogelijk want laatste trein is al om 23u ofzo? Dus heb je afgesproken voor een avondje uit, om 22u mag je al afscheid nemen want eer je terug in station bent..

3) doe eens vaker controle. Toen ik nog pendelde had ik elke dag twee keer controle van vervoersbewijzen. Trein zat steeds vol pendelaars.
Nam ik eens de trein om 11u: noppes.
Waarom altijd pendelaars met abonnement controleren? Die rijden niet zwart hoor.
 
Ik denk dat we stilaan wel naar een "transport as a service systeem" gaan evolueren. En niet het sucky kind waar je een kwartier moet wachten op een bus die je naar een station brengt waar je 28min moet wachten op een trein omdat je de vorige nipt gemist hebt... maar over een soort Uber systeem waar je een auto roept en die binnen de x minuten (zelfrijdend) aan de deur staat. Niet meteen in landelijke gebieden maar bv in steden zoals Gent waar ze zo snel mogelijk alle ICE's buiten willen gaat dat systeem er door komen en vooral: véél sneller dan 99,99% van de mensen zich nu kunnen voorstellen.
Het voordeel op die manier is ook dat je vééél minder grondstoffen nodig hebt want niet elk gezien heeft nog een eigen wagen nodig, laat staan twee. Zeker in verstedelijkt gebied is 1 auto per 5-10 (misschien wel meer) gezinnen dan gewoon voldoende.

Autobezit gaat over pakweg 20 jaar hetzelfde zijn als CD's/DVD's kopen de dag van vandaag. Als je 10 jaar geleden tegen mensen zei dat je een Spotify/Netflix abonement had dan lachten ze je 90% van de gevallen vierkant uit "allé, gij betaald voor iets en het wordt niet eens van u".

Er worden nu al tussenstappen gezet met private lease wat in de marge toch heel traag aan het groeien is maar dat gaat meer en meer critical mass beginnen vormen en vanaf dat punt kan er héél snel omgeschakeld worden van private lease naar transport-as-a-service.

Ik reageer op bovenstaande post uit het topic De toekomst van personenvervoer omdat ik ervan overtuigd ben dat transport as a service zowel de personenwagen als het openbaar vervoer zal vervangen. Nu ja, transport as a service zal gewoon de moderne vorm van openbaar vervoer zijn.

Denk even conceptueel mee:
Eigenlijk hebben we vandaag al een fantastisch werkend, fijnmazig netwerk van gebiedsdekkend vervoer: miljoenen auto's die quasi elk uur van de dag kriskras doorheen heel het land rijden. Bijna al die auto's hebben nog vrije zitplaatsen.
Beeld je even in dat het mogelijk zou zijn om onbeperkt met rondrijdende auto's mee te liften. Dan zou je bijvoorbeeld een rit van centrum Hasselt naar een buitenwijk van Dendermonde kunnen maken door 2 of 3 keer over te stappen:
  • spring in een auto die van centrum Hasselt naar de E313 rijdt (1 op de 20 auto's? pakweg 2 minuten wachten)
  • stap over in een auto die van Hasselt via de E313 over Antwerpen en dan via de E17 richting Gent rijdt (1 op de 50 auto? pakweg 5 minuten wachten)
  • stop even aan de afrit Sint-Niklaas en stap over in een auto die naar de buitenwijk rijdt (1 op de 50 auto's? pakweg 5 minuten wachten)
Nu back to reality:
Niemand wil voor zijn verplaatsingen afhankelijk zijn van een andere particulier. De coördinatie van zo'n opeenvolging van liftsessies is op voorhand bijna onmogelijk te plannen. We genieten van de intimiteit van onze eigen privé-auto en vinden het vervelend of zelfs bedreigend om met vreemden in zo'n kleine ruimte te zitten. Als je die chauffeurs allemaal moet gaan betalen, ben je goedkoper af om zelf te rijden. Je wilt niet in de regen staan wachten op een auto. Niet vrij zijn om af te wijken van je planning (vroeger of later vertrekken, onderweg ergens stoppen, ...) is rotvervelend. Allemaal redenen waarom we met z'n allen apart in onze wagens in de file staan aan te schuiven.

Maar alles verandert vanaf het moment dat zelfrijdende technologie een doorbraak kent en er robottaxi's in ons straatbeeld verschijnen.
Ik stel me dan voor dat je in bv. Google Maps aangeeft waar je naartoe wilt, en vervolgens je favoriete TaaS service selecteert. Wil je rechtstreeks naar je bestemming gevoerd worden of mag het met een overstap? Wil je alleen reizen of vind je medepassagiers geen probleem? Wil je onderweg tv kijken, op je laptop werken of iets eten? Of wil je slapen in een comfortabel bed? Heb je veel bagage bij? ... Je boekt je rit en krijgt meteen te zien wanneer je TaaS arriveert. Doorgaans zal die wachttijd eerder vergelijkbaar zijn met het wachten op een lift dan met het wachten op een bestelde pizza.

In de hierboven geschetste wereld moet je je de vraag stellen welke rol de NMBS en De Lijn nog zullen spelen. Zullen zij actief worden als robottaxi operator? Of zullen bedrijven zoals Tesla en Google die diensten rechtstreeks aanbieden aan consumenten? (De vraag stellen is ze beantwoorden.) Als steeds minder mensen gebruik maken van de NMBS, is het dan nog houdbaar om daar elk jaar méér belastinggeld naartoe te laten vloeien, terwijl er commerciële alternatieven bestaan? Wat als die commerciële alternatieven zich concentreren op winstgevende zones en routes, en bijvoorbeeld het landelijke West-Vlaanderen in z'n geheel skippen? Moet de overheid hier een sturende rol in opnemen?

Zoals @Reverz zegt zal die omslag naar TaaS wellicht sneller verlopen dan 99% van de mensen zich kunnen voorstellen. In 2027 zal de dan bevoegde minister van openbaar vervoer nog grote plannen maken voor investeringen in (conventionele) elektrische bussen en betere treinverbindingen en whatnot. En enkele jaren nadien verschijnen de robottaxi's (net zoals de afgelopen 5 jaar de elektrische steps) als paddenstoelen uit de grond. Tegen dat de overheid doorheeft wat er gebeurt, gebruikt iedereen TaaS en zijn buskotjes de nieuwe openbare telefooncellen geworden: een anachronisme dat zeer snel uit het straatbeeld zal verdwijnen.
 
Ik reageer op bovenstaande post uit het topic De toekomst van personenvervoer omdat ik ervan overtuigd ben dat transport as a service zowel de personenwagen als het openbaar vervoer zal vervangen. Nu ja, transport as a service zal gewoon de moderne vorm van openbaar vervoer zijn.

Denk even conceptueel mee:
Eigenlijk hebben we vandaag al een fantastisch werkend, fijnmazig netwerk van gebiedsdekkend vervoer: miljoenen auto's die quasi elk uur van de dag kriskras doorheen heel het land rijden. Bijna al die auto's hebben nog vrije zitplaatsen.
Beeld je even in dat het mogelijk zou zijn om onbeperkt met rondrijdende auto's mee te liften. Dan zou je bijvoorbeeld een rit van centrum Hasselt naar een buitenwijk van Dendermonde kunnen maken door 2 of 3 keer over te stappen:
  • spring in een auto die van centrum Hasselt naar de E313 rijdt (1 op de 20 auto's? pakweg 2 minuten wachten)
  • stap over in een auto die van Hasselt via de E313 over Antwerpen en dan via de E17 richting Gent rijdt (1 op de 50 auto? pakweg 5 minuten wachten)
  • stop even aan de afrit Sint-Niklaas en stap over in een auto die naar de buitenwijk rijdt (1 op de 50 auto's? pakweg 5 minuten wachten)
Nu back to reality:
Niemand wil voor zijn verplaatsingen afhankelijk zijn van een andere particulier. De coördinatie van zo'n opeenvolging van liftsessies is op voorhand bijna onmogelijk te plannen. We genieten van de intimiteit van onze eigen privé-auto en vinden het vervelend of zelfs bedreigend om met vreemden in zo'n kleine ruimte te zitten. Als je die chauffeurs allemaal moet gaan betalen, ben je goedkoper af om zelf te rijden. Je wilt niet in de regen staan wachten op een auto. Niet vrij zijn om af te wijken van je planning (vroeger of later vertrekken, onderweg ergens stoppen, ...) is rotvervelend. Allemaal redenen waarom we met z'n allen apart in onze wagens in de file staan aan te schuiven.

Maar alles verandert vanaf het moment dat zelfrijdende technologie een doorbraak kent en er robottaxi's in ons straatbeeld verschijnen.
Ik stel me dan voor dat je in bv. Google Maps aangeeft waar je naartoe wilt, en vervolgens je favoriete TaaS service selecteert. Wil je rechtstreeks naar je bestemming gevoerd worden of mag het met een overstap? Wil je alleen reizen of vind je medepassagiers geen probleem? Wil je onderweg tv kijken, op je laptop werken of iets eten? Of wil je slapen in een comfortabel bed? Heb je veel bagage bij? ... Je boekt je rit en krijgt meteen te zien wanneer je TaaS arriveert. Doorgaans zal die wachttijd eerder vergelijkbaar zijn met het wachten op een lift dan met het wachten op een bestelde pizza.

In de hierboven geschetste wereld moet je je de vraag stellen welke rol de NMBS en De Lijn nog zullen spelen. Zullen zij actief worden als robottaxi operator? Of zullen bedrijven zoals Tesla en Google die diensten rechtstreeks aanbieden aan consumenten? (De vraag stellen is ze beantwoorden.) Als steeds minder mensen gebruik maken van de NMBS, is het dan nog houdbaar om daar elk jaar méér belastinggeld naartoe te laten vloeien, terwijl er commerciële alternatieven bestaan? Wat als die commerciële alternatieven zich concentreren op winstgevende zones en routes, en bijvoorbeeld het landelijke West-Vlaanderen in z'n geheel skippen? Moet de overheid hier een sturende rol in opnemen?

Zoals @Reverz zegt zal die omslag naar TaaS wellicht sneller verlopen dan 99% van de mensen zich kunnen voorstellen. In 2027 zal de dan bevoegde minister van openbaar vervoer nog grote plannen maken voor investeringen in (conventionele) elektrische bussen en betere treinverbindingen en whatnot. En enkele jaren nadien verschijnen de robottaxi's (net zoals de afgelopen 5 jaar de elektrische steps) als paddenstoelen uit de grond. Tegen dat de overheid doorheeft wat er gebeurt, gebruikt iedereen TaaS en zijn buskotjes de nieuwe openbare telefooncellen geworden: een anachronisme dat zeer snel uit het straatbeeld zal verdwijnen.
Het conceptbeeld dat je schets met overstappen gaat er niet komen wegens "too much hassle". Mensen willen thuis kunnen instappen en uitstappen op de plaats waar ze moeten zijn en visa versa. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je auto die "recht" van centrum Hasselt naar een buitenwijk van Dendermonde rijdt geen kleine detour kan maken langs de markt van Sint-Niklaas om naar een bijkomende passagier op te pikken die ook naar Dendermonde moet. Tenzij je een premium betaald om de wagen te charteren.

Maar zelfs in een systeem waar iedereen nog steeds alleen in de wagen zit is er een enorme winst te boeken door auto's quasi volcontinue te laten rijden. Er zal dan het argument aangehaald worden dat iedereen zich 's morgens en 's avonds moet verplaatsen maar de realiteit leert dat dat niet meer waar is. Er is een aanzienlijk deel van de bevolking niet actief op de arbeidsmarkt (gepensioneerden bv) die een pak vrijetijdsverplaatsingen maken gedurende de dag.

Zeker voor een gebied als Vlaanderen is TaaS DE manier bij uitstek om het historische probleem van lint bebouwing te tackelen met betrekking tot transport. En het gaat er komen, waarschijnlijk niet zoals ik het mij nu voorstel maar met 100% zekerheid véél sneller dan we ons allemaal kunnen voorstellen. Of het financieël een positieve zaak is voor de consument dat zal een ander paar mouwen zijn... (hell no).
 
Het conceptbeeld dat je schets met overstappen gaat er niet komen wegens "too much hassle". Mensen willen thuis kunnen instappen en uitstappen op de plaats waar ze moeten zijn en visa versa. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je auto die "recht" van centrum Hasselt naar een buitenwijk van Dendermonde rijdt geen kleine detour kan maken langs de markt van Sint-Niklaas om naar een bijkomende passagier op te pikken die ook naar Dendermonde moet. Tenzij je een premium betaald om de wagen te charteren.
Ik wou met dat voorbeeld van liften eigenlijk gewoon duiden dat een TaaS-systeem feasible is hoor. Het feit dat die bewegingen "van overal naar overal" vandaag al gebeuren, valideert de idee dat TaaS zal werken van zodra de zelfrijdende technologie op punt staat.

In de praktijk zal de gemiddelde reiziger inderdaad liever niet overstappen, tenzij dat significante voordelen oplevert qua reistijd of prijs. Maar da's allemaal puur speculatie, we wéten niet hoe TaaS zal geïmplementeerd worden.

Met je laatste zin ben ik het niet helemaal eens. De operationele kost per km van een robottaxi is beperkt, dus van zodra er enige competitie is (bv. Tesla vs Google vs Uber vs ...) zullen die prijzen dicht tegen de operationele kost liggen, zeker buiten de spitsuren wanneer er een overschot aan auto's is. Ik denk zelfs dat er gratis (gesponsorde) ritten zullen zijn, waarbij bv. een keukenfabrikant je een gratis rit naar de showroom aanbiedt wanneer je op hun website aan het surfen bent.
 
Allemaal mooie theorie, maar het gaat volgens mij nog heel kan duren voordat we dat in de praktijk opgezet zullen zien worden.
De kans dat wij dat nog gaan meemaken is zo goed als onbestaande.
 
Allemaal mooie theorie, maar het gaat volgens mij nog heel kan duren voordat we dat in de praktijk opgezet zullen zien worden.
De kans dat wij dat nog gaan meemaken is zo goed als onbestaande.
Het enige wat je eigenlijk nodig hebt is 100% autonome wagens. Die technologie bestaat al, heeft gewoon nog wat finetuning en regularisering nodig.

Een 'plotse' leap op gebied van AI zou een gigantische impact hebben op transport zoals we dat vandaag kennen. En het is niet dat die vooruitgang niet gemaakt wordt, de Alphabet´s, Apple´s en Tesla´s van deze wereld gaan dat gewoon niet aan de grote klok hangen voor ze echt iets te melden hebben.
 
Het enige wat je eigenlijk nodig hebt is 100% autonome wagens. Die technologie bestaat al, heeft gewoon nog wat finetuning en regularisering nodig.

Een 'plotse' leap op gebied van AI zou een gigantische impact hebben op transport zoals we dat vandaag kennen. En het is niet dat die vooruitgang niet gemaakt wordt, de Alphabet´s, Apple´s en Tesla´s van deze wereld gaan dat gewoon niet aan de grote klok hangen voor ze echt iets te melden hebben.

In de VS zie ik autonome wagens nog wel redelijk werken, maar met onze chaotische layout van wegen, verkeersborden, lijnen overal, ... denk ik dat het nog lang duurt voor je in Europa 100% autonoom kan rijden.
 
Ik ga op je hele post antwoorden, maar er 2 stukken uitpikken omdat dit de essentie is:
Denk even conceptueel mee:
Eigenlijk hebben we vandaag al een fantastisch werkend, fijnmazig netwerk van gebiedsdekkend vervoer: miljoenen auto's die quasi elk uur van de dag kriskras doorheen heel het land rijden. Bijna al die auto's hebben nog vrije zitplaatsen.
Beeld je even in dat het mogelijk zou zijn om onbeperkt met rondrijdende auto's mee te liften. Dan zou je bijvoorbeeld een rit van centrum Hasselt naar een buitenwijk van Dendermonde kunnen maken door 2 of 3 keer over te stappen:
  • spring in een auto die van centrum Hasselt naar de E313 rijdt (1 op de 20 auto's? pakweg 2 minuten wachten)
  • stap over in een auto die van Hasselt via de E313 over Antwerpen en dan via de E17 richting Gent rijdt (1 op de 50 auto? pakweg 5 minuten wachten)
  • stop even aan de afrit Sint-Niklaas en stap over in een auto die naar de buitenwijk rijdt (1 op de 50 auto's? pakweg 5 minuten wachten)

Met je laatste zin ben ik het niet helemaal eens. De operationele kost per km van een robottaxi is beperkt, dus van zodra er enige competitie is (bv. Tesla vs Google vs Uber vs ...) zullen die prijzen dicht tegen de operationele kost liggen, zeker buiten de spitsuren wanneer er een overschot aan auto's is. Ik denk zelfs dat er gratis (gesponsorde) ritten zullen zijn, waarbij bv. een keukenfabrikant je een gratis rit naar de showroom aanbiedt wanneer je op hun website aan het surfen bent.
Het probleem met zowel je conceptueel idee als de eventuele praktische uitwerking is dat je wel enkele kleine details vergeet die uiteindelijk het moeilijkste op te lossen zullen zijn.
In je conceptueel model vergeet je het menselijke aspect. Je overschat denk ik ook wel hoeveel wagens er rondrijden op een bepaalde route. Van Hasselt naar de E313 geraken, ok. Maar zelfs aan de oprit van de E313 ga je véél minder wagens hebben die naar Gent rijden. Idem met de afrit Sint-Niklaas met wagens die naar een buitenwijk van Dendermonde gaan. Zelfs tijdens de spits maar dan spreek je jezelf deels tegen in de 2e post, want je geeft zelf al aan dat er buiten de spits minder auto's rondrijden.
En het menselijke aspect die je daarbij dus vergeet is: zekerheid, stiptheid & gemak. Dit gaat er niet doorkomen voor mensen die ergens op een bepaald uur moeten zijn. Zelfs zonder specifiek aankomstuur, is er geen zekerheid dat je er gaat raken. Niemand gaat de eerste rit doen zonder zekerheid dat een ander deel van het traject ook mogelijk is. En zelfs als het mogelijk is, is gemak een probleem. Mensen willen niet meermaals overstappen en wachten.

Maar het grootste probleem in België is de ruimtelijke ordening. Dit gaat misschien werken in grootsteden, maar niet in landen als België. Mensen verhuizen hier niet voor hun werk, het is eerder omgekeerd. Ze gaan waar ze willen wonen/het betaalbaar is ongeacht waar ze werken. Dit heeft op 2 aspecten een impact:
Tijdens de spits moet je van overal in het land héél veel ritten doen richting de tewerkstellinghubs (steden, industrietereinen, havens, ...). Waarop al deze wagens eindigen op gecentraliseerde hubs, terwijl de andere mensen die nog een rit nodig hebben veel te ver weg zitten te wachten.
Dit heeft ook impact op operationele kosten. Want de kost per rit met passagiers is beperkt, maar het is puur verlies om leeg naar een oppikpunt te rijden, tenzij je dit doorrekent. Maar dat businessmodel gaat niet echt werken. Dat is ook de reden dat je maar een beperkt aantal taxi's in België hebt in vergelijking met andere landen. Doordat mensen heel verspreid wonen in België, neem je voorbeeld van een buitenbuurt van Dendermonde. Dit is nog niet eens een boerengat, maar daar gaat buiten de spits/in de nacht hoedanook weinig nood zijn aan ritten. Dus dan zit je met ofwel met lange wachttijden of een wagen die een grote afstand moet doen om daar te raken. Wat dubbel verlies is eigenlijk, leeg rijden is geen inkomsten van passagiers + tegelijk slijtage & brandstofverbruik (ongeacht of het nu fossiele brandstof is of elektriciteit is of wat de toekomst brengt).

Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen "Ik denk dat het zo gaat zijn, dit is mijn niet doordacht conceptueel model, iemand anders al het wel praktisch uitwerken". Dat is zoals iedereen die een vaag idee heeft voor een app, denkt dat hij er veel geld mee gaat verdienen en aan een ontwikkelaar zegt "dit is mijn idee, doe maar" ^^
 
De mensen moeten zich aanpassen aan het OV en niet verwachten dat OV zich aan hun aanpast
Veel goedkoper voor de maatschappij
De Lijn zou wel beter zijn best mogen doen om een minimale dienstverlening aan te bieden aan mensen die niet in een stadscentrum wonen. Ik woon in Merelbeke, dat gewoon vlak naast Gent ligt, en na 22h geraak ik al niet meer thuis met het OV. Die bus stopt dan nog bijna 2 km van mijn deur. Dichter komen ze niet meer.

Ik denk dat De Lijn al veel geld zou besparen mochten ze minder grote bussen inzetten en meer van het type van de belbus. Zij moeten toch perfect weten hoeveel volk gemiddeld op een bus zit op elk uur? De bus die naar mijn deur rijdt bv hoeft helemaal zo geen grote bus te zijn. Een belbus zou voldoende zijn.
Dat zou volgens mij toch al een schone besparing zijn op elk vlak. Diesel, onderhoud, aankoop,...
 
De Lijn zou wel beter zijn best mogen doen om een minimale dienstverlening aan te bieden aan mensen die niet in een stadscentrum wonen. Ik woon in Merelbeke, dat gewoon vlak naast Gent ligt, en na 22h geraak ik al niet meer thuis met het OV. Die bus stopt dan nog bijna 2 km van mijn deur. Dichter komen ze niet meer.

Ik denk dat De Lijn al veel geld zou besparen mochten ze minder grote bussen inzetten en meer van het type van de belbus. Zij moeten toch perfect weten hoeveel volk gemiddeld op een bus zit op elk uur? De bus die naar mijn deur rijdt bv hoeft helemaal zo geen grote bus te zijn. Een belbus zou voldoende zijn.
Dat zou volgens mij toch al een schone besparing zijn op elk vlak. Diesel, onderhoud, aankoop,...

Ze zouden moeten weten hoeveel volk er wanneer op welke bus zit, maar of ze effectief die data hebben, vraag ik me af...

De dienstverlening 's avonds buiten stadscentra is inderdaad triestig, zelfs tijdens weekends.

Aan de andere kant zie ik dan weer regelmatig quasi lege belbussen rijden op trajecten en tijden waar er binnen redelijke tijd toch normale busdiensten rijden. Misschien lag hun startpunt buiten een standaard route, maar een groot deel van het traject leggen ze toch af in overlap met de normale dienst, wat ook niet efficiënt kan zijn.
 
Ze zouden moeten weten hoeveel volk er wanneer op welke bus zit, maar of ze effectief die data hebben, vraag ik me af...

De dienstverlening 's avonds buiten stadscentra is inderdaad triestig, zelfs tijdens weekends.

Aan de andere kant zie ik dan weer regelmatig quasi lege belbussen rijden op trajecten en tijden waar er binnen redelijke tijd toch normale busdiensten rijden. Misschien lag hun startpunt buiten een standaard route, maar een groot deel van het traject leggen ze toch af in overlap met de normale dienst, wat ook niet efficiënt kan zijn.
Moeten mensen met een abonnement tegenwoordig niet ook hun kaartje scannen, of ben ik mis? Dat zou toch al een zeker beeld moeten geven denk ik dan. De Lijn kent ook mijn locatie als ik een ticketje koop op mijn gsm. Het zou mij verbazen mocht deze data niet beschikbaar zijn binnen De Lijn. Die informatie doorspitten zal ongetwijfeld een groot werk zijn, maar moet toch zeker inzichten geven denk ik. Zeker als ze er nog data zoals het weer en al dan niet vakantie of feestdag aan koppelen. Of bv evenementen in Gent zoals het Lichtfestival.
 
Moeten mensen met een abonnement tegenwoordig niet ook hun kaartje scannen, of ben ik mis? Dat zou toch al een zeker beeld moeten geven denk ik dan. De Lijn kent ook mijn locatie als ik een ticketje koop op mijn gsm. Het zou mij verbazen mocht deze data niet beschikbaar zijn binnen De Lijn. Die informatie doorspitten zal ongetwijfeld een groot werk zijn, maar moet toch zeker inzichten geven denk ik. Zeker als ze er nog data zoals het weer en al dan niet vakantie of feestdag aan koppelen. Of bv evenementen in Gent zoals het Lichtfestival.
Wat je over het hoofd ziet:
Je moet locatie niet delen in de app van de lijn (vroeger toch, ik vermoed dat het nog steeds zo is), je kan perfect een ticket kopen of activeren zonder locatie te activeren.
Zelfs als ze die locatie hebben, je ticket is 60min geldig en je mag overstappen. Maar zelfs die locatie zegt niets. Als we je voorbeeld van Gent nemen: als je je ticket activeert/koopt aan Gent Sint-Pieters, hoe kunnen ze dan weten welke bus/tram je neemt.
Bij SMS-ticketen is er geen locatie geweten.
 
Wat je over het hoofd ziet:
Je moet locatie niet delen in de app van de lijn (vroeger toch, ik vermoed dat het nog steeds zo is), je kan perfect een ticket kopen of activeren zonder locatie te activeren.
Zelfs als ze die locatie hebben, je ticket is 60min geldig en je mag overstappen. Maar zelfs die locatie zegt niets. Als we je voorbeeld van Gent nemen: als je je ticket activeert/koopt aan Gent Sint-Pieters, hoe kunnen ze dan weten welke bus/tram je neemt.
Bij SMS-ticketen is er geen locatie geweten.

Dat is 1 probleem.

Het andere is ook dat ze geen informatie hebben over wanneer en waar je afstapt, dan wordt er sowieso niets gescand. Dus ze zien maar een deel van de inflow en geen uitflow.
 
De Lijn heeft na corona niet al hun passagiers teruggewonnen die voor daarvoor hadden en voor veel landelijke gebieden zal er een enorme stap terug in de tijd gezet worden met het decreet basisbereikbaarheid. De NMBS kampt met een gebrek aan personeel en materiaal en moet vaak ongeschikt materiaal inzetten om bepaalde verbindingen toch te kunnen uitvoeren.

Iemand nog in Zwitserland op de trein gezeten? Manifiek.
Op Zwitserse spoorwegen rijden dubbel zo veel treinen en vervoeren dubbel zo veel passagiers als in België, niettegenstaande ze minder inwoners hebben. Mooie en goede treinen en altijd stipt op tijd. En toch, ze hebben minder personeel dan de NMBS en een minder budget. Waarom lukt dit daar wel?
 
Iemand nog in Zwitserland op de trein gezeten? Manifiek.
Op Zwitserse spoorwegen rijden dubbel zo veel treinen en vervoeren dubbel zo veel passagiers als in België, niettegenstaande ze minder inwoners hebben. Mooie en goede treinen en altijd stipt op tijd. En toch, ze hebben minder personeel dan de NMBS en een minder budget. Waarom lukt dit daar wel?
 
Iemand nog in Zwitserland op de trein gezeten? Manifiek.
Op Zwitserse spoorwegen rijden dubbel zo veel treinen en vervoeren dubbel zo veel passagiers als in België, niettegenstaande ze minder inwoners hebben. Mooie en goede treinen en altijd stipt op tijd. En toch, ze hebben minder personeel dan de NMBS en een minder budget. Waarom lukt dit daar wel?
Onder andere omdat er hier op alle niveau's véél te véél geld versmost wordt door inefficiente verdeling van het OV. Men laat verschillende systemen parallel werken terwijl ze eigenlijk zouden met zorgen dat de redundantie verdwijnt en dat de verschillende systemen vooral complementair gaan werken.

Bv treinen zouden eigenlijk nog zuiver op centrumsteden mogen rijden of plaatsen waar men veel bezoekers verwacht (ik denk bv aan het station van De Panne vlak bij Plopsa). Maar al die andere stations? Gewoon afschaffen en je kan meteen ook een hele hoop overbodige treinen schrappen. In het Waasland bv: als je nog stations hebt in Sint-Niklaas, Beveren & Lokeren zal dat meer dan genoeg zijn. Waarom moet er bv een station zijn in Belsele en Sinaai? Deze worden wrs niet vaak bediend maar eerlijk gezegd elke trein die daar stopt is gewoon 1 teveel.

Wat men in de plaats moet doen is lokaal een soort pendelbus inleggen die recht van de kerk van Sinaai naar Belsele naar station Sint-Niklaas rijdt. En ook daar, al die haltes die elke 200m verspreid liggen gewoon afschaffen. Wil je gebruik maken van het openbaar vervoer? Dan ga je op wandel-/fietsafstand van een dorp wonen. Als je er voor kiest van knal tussen 2 dorpskernen in te gaan wonen dan moet je ook niet verwachten dat de maatschappij de kosten draagt om daar toch OV tot voor de deur te krijgen. Het is de enige manier om met een degelijke kwaliteit aan te bieden zonder dat het budget de pan uit swingt.

Ook betere P+R voorzieningen rond de grote steden (looking at you Gent) zou zeker helpen om het OV veel aantrekkelijker (en rendabeler) te maken.
 
(...)

Wat men in de plaats moet doen is lokaal een soort pendelbus inleggen die recht van de kerk van Sinaai naar Belsele naar station Sint-Niklaas rijdt. En ook daar, al die haltes die elke 200m verspreid liggen gewoon afschaffen. Wil je gebruik maken van het openbaar vervoer? Dan ga je op wandel-/fietsafstand van een dorp wonen. Als je er voor kiest van knal tussen 2 dorpskernen in te gaan wonen dan moet je ook niet verwachten dat de maatschappij de kosten draagt om daar toch OV tot voor de deur te krijgen. Het is de enige manier om met een degelijke kwaliteit aan te bieden zonder dat het budget de pan uit swingt.

(...)
Er is ook een tussenoplossing mogelijk, die tegelijk efficiënter (goedkoper) is maar toch de bereikbaarheid op peil houdt.
Met smartphone technologie zou het eigenlijk perfect mogelijk moeten zijn om lussen, omwegen die bussen maken om reizigers op afgelegen plaatsen op te pikken, enkel op aanvraag te rijden. Standaard rijdt de bus dan inderdaad recht van de kerk van Sinaai naar Belsele naar station Sint-Niklaas, tenzij er iemand een "tussenhalte" aanvraagt om op- of af te stappen. Met wat sensoren of drukknoppen aan buskotjes en de nodige machine learning kan dat zelfs geautomatiseerd worden.

Ik vind het gewoon absurd dat ondanks alle technologie ons openbaar vervoer in essentie nog exact hetzelfde werkt als 50 jaar geleden.
 
Terug
Bovenaan