De toekomst van het openbaar vervoer

Er is ook een tussenoplossing mogelijk, die tegelijk efficiënter (goedkoper) is maar toch de bereikbaarheid op peil houdt.
Met smartphone technologie zou het eigenlijk perfect mogelijk moeten zijn om lussen, omwegen die bussen maken om reizigers op afgelegen plaatsen op te pikken, enkel op aanvraag te rijden. Standaard rijdt de bus dan inderdaad recht van de kerk van Sinaai naar Belsele naar station Sint-Niklaas, tenzij er iemand een "tussenhalte" aanvraagt om op- of af te stappen. Met wat sensoren of drukknoppen aan buskotjes en de nodige machine learning kan dat zelfs geautomatiseerd worden.

Ik vind het gewoon absurd dat ondanks alle technologie ons openbaar vervoer in essentie nog exact hetzelfde werkt als 50 jaar geleden.
Wat jij schets is voor mij eerder de (bijna) endgame ipv de tussenoplossing.
Op het moment dat de oplossing die jij schetst kan (en economisch haalbaar is) zitten we volgens mij eigenlijk ook vlakbij volledig autonome voertuigen en kan je overschakelen op kleine voortuigen die veel flexibeler kunnen ingezet worden en meer on demand kunnen rijden. Maar zolang we met het concept zitten waar we 50 mensen op een bus willen proppen moeten we ervoor zorgen dat die lijnen zo direct mogelijk rijden naar de grote hubs (stations en andere drukke plaatsen).

Ondanks allerhande redenen die mensen aanhalen blijft DE hoofdreden dat het OV niet populair is in Vlaanderen het feit dat het gewoon niet snel/efficient genoeg is. OV werkt bij wijze van spreke alleen als je in Berchem woont en vlak bij Brussel Centraal werkt.
Als ik vroeger van Beveren naar Gent pendelde was ik 1h30-2h onderweg, dat is nooit acceptabel als je datzelfde traject met de wagen op 40min doet. Zolang het véél langer duurt om met het OV ergens te geraken dan met de wagen gaat het OV het nooit halen. Als je dus de deur gaat openzetten om die bussen dus evengoed nog te laten rondrijden om 1 iemand aan zijn deur op te halen dan wijk je opnieuw af van de essentie. Het maakt het ook héél onvoorspelbaar wanneer de bus bij het station aankomt wat het lastig maakt voor aansluitingen.
 
Er is ook een tussenoplossing mogelijk, die tegelijk efficiënter (goedkoper) is maar toch de bereikbaarheid op peil houdt.
Met smartphone technologie zou het eigenlijk perfect mogelijk moeten zijn om lussen, omwegen die bussen maken om reizigers op afgelegen plaatsen op te pikken, enkel op aanvraag te rijden. Standaard rijdt de bus dan inderdaad recht van de kerk van Sinaai naar Belsele naar station Sint-Niklaas, tenzij er iemand een "tussenhalte" aanvraagt om op- of af te stappen. Met wat sensoren of drukknoppen aan buskotjes en de nodige machine learning kan dat zelfs geautomatiseerd worden.

Ik vind het gewoon absurd dat ondanks alle technologie ons openbaar vervoer in essentie nog exact hetzelfde werkt als 50 jaar geleden.
Met dit idee zijn natuurlijk een hoop problemen die gelijk wie die ooit een bus genomen heeft direct ziet:

Veel bushaltes hebben geen bushokje. Als er al een bushokje is, is er in veel gevallen geen makkelijke mogelijkheid om daar elektriciteit te voorzien. Maar dat is niet het grootste probleem. Mensen willen ook ergens op tijd geraken, als er geen vaste dienstregeling is maar opeens 20min omrijden kan bijkomen, gaat niemand nog de bus nemen. Om je voorbeeld te volgen: als je je trein moet halen om op je werk te geraken, wil je deze niet missen. En je wilt ook geen bus een half uur vroeger nemen (en dit is al als je geluk hebt, op sommige lijnen is het maar om het uur of om de 2u).
Idem met je "simpele drukknop", dan moet je ook al vroeg genoeg aan die halte zijn zodat de bus het signaal krijgt en kan omrijden, anders moet je wederom zo lang wachten. En dit werkt ook enkel als je naar de eindhalte moet, wat niet altijd het geval zal zijn.
 
Met dit idee zijn natuurlijk een hoop problemen die gelijk wie die ooit een bus genomen heeft direct ziet:

Veel bushaltes hebben geen bushokje. Als er al een bushokje is, is er in veel gevallen geen makkelijke mogelijkheid om daar elektriciteit te voorzien. Maar dat is niet het grootste probleem. Mensen willen ook ergens op tijd geraken, als er geen vaste dienstregeling is maar opeens 20min omrijden kan bijkomen, gaat niemand nog de bus nemen. Om je voorbeeld te volgen: als je je trein moet halen om op je werk te geraken, wil je deze niet missen. En je wilt ook geen bus een half uur vroeger nemen (en dit is al als je geluk hebt, op sommige lijnen is het maar om het uur of om de 2u).
Idem met je "simpele drukknop", dan moet je ook al vroeg genoeg aan die halte zijn zodat de bus het signaal krijgt en kan omrijden, anders moet je wederom zo lang wachten. En dit werkt ook enkel als je naar de eindhalte moet, wat niet altijd het geval zal zijn.

Technisch is het perfect mogelijk om een draadloze drukknop op een paal van een bushalte te hangen. Omdat er maar zeer sporadisch draadloze datacommunicatie nodig is, kom je met een batterij en een mini zonnepaneeltje (denk aan dat van een rekenmachine) al toe. Ook het toevoegen van zo'n halte-op-aanvraag knop in de app van De Lijn is triviaal. Het stukje "aan de bus signaleren dat je een halte op aanvraag wilt gebruiken" is dus technisch haalbaar.

Het spreekt voor zich dat het niet de bedoeling kan zijn dat een bus 20 minuten omrijdt om iemand op te pikken... Ik heb het over een omweg van grootteorde 2 tot 5 minuten, bijvoorbeeld een bus die van een gewestweg een woonwijk of gehucht inslaat om daar langs halte Boskapel te rijden. Je moet het dus net omgekeerd bekijken: momenteel rijdt de bus standaard al de omweg, of dat nu nodig is of niet.
Als er 8 van de 10 keren niemand aan die halte Boskapel op- of afstapt, zou je dus via technologie kunnen vermijden dat de bus daar onnodig afslaat van de gewestweg. Dat is goed voor iedereen: de reizigers zitten minder lang op de bus en hebben een rustigere rit, er is minder dieselverbruik en lokale uitstoot, potentieel minder rij-uren voor De Lijn, minder kosten, meer pauze voor de chauffeur, mogelijkheid om krappe dienstregelingen terug haalbaar te maken, ...

Ja maar, zal je zeggen, dan kan je niet meer rekenen op de dienstregeling! Als er zo 5 haltes-op-aanvraag zijn op een bustraject, van gemiddeld 3 minuten, heb je een mogelijke variatie van 15 minuten per bustraject...
Da's waar en niet waar. De dienstregeling kan via wiskundige technieken (statistiek, machine learning, operations research) toch behoorlijk accuraat voorspeld worden, afhankelijk van het tijdstip en de dag in de week, de bezettingsgraad van de bus, de drukte op de weg, ... . Ook kan de bus even wachten aan een bufferhalte om terug op schema te komen, een principe dat nu ook al bestaat op lange bustrajecten. Uiteraard moet de chauffeur daar allemaal niet over nadenken, hij krijgt gewoon op zijn dashboard te zien wat hij moet doen, bv. afslaan naar Halte Boskapel of 3 minuten wachten aan Halte X.

Ik denk dat zo'n haltes-op-aanvraag dus technisch haalbaar (en betaalbaar) zijn, voldoende nut hebben voor reizigers/chauffeur/De Lijn/... en dat de voordelen (betere bereikbaarheid, snellere busritten = aantrekkelijker openbaar vervoer) opwegen tegen de potentiële nadelen (beperkte variatie in dienstregelingen).
 
Laatst bewerkt:
Technisch is het perfect mogelijk om een draadloze drukknop op een paal van een bushalte te hangen. Omdat er maar zeer sporadisch draadloze datacommunicatie nodig is, kom je met een batterij en een mini zonnepaneeltje (denk aan dat van een rekenmachine) al toe. Ook het toevoegen van zo'n halte-op-aanvraag knop in de app van De Lijn is triviaal. Het stukje "aan de bus signaleren dat je een halte op aanvraag wilt gebruiken" is dus technisch haalbaar.

Het spreekt voor zich dat het niet de bedoeling kan zijn dat een bus 20 minuten omrijdt om iemand op te pikken... Ik heb het over een omweg van grootteorde 2 tot 5 minuten, bijvoorbeeld een bus die van een gewestweg een woonwijk of gehucht inslaat om daar langs halte Boskapel te rijden. Je moet het dus net omgekeerd bekijken: momenteel rijdt de bus standaard al de omweg, of dat nu nodig is of niet.
Als er 8 van de 10 keren niemand aan die halte Boskapel op- of afstapt, zou je dus via technologie kunnen vermijden dat de bus daar onnodig afslaat van de gewestweg. Dat is goed voor iedereen: de reizigers zitten minder lang op de bus en hebben een rustigere rit, er is minder dieselverbruik en lokale uitstoot, potentieel minder rij-uren voor De Lijn, minder kosten, meer pauze voor de chauffeur, mogelijkheid om krappe dienstregelingen terug haalbaar te maken, ...

Ja maar, zal je zeggen, dan kan je niet meer rekenen op de dienstregeling! Als er zo 5 haltes-op-aanvraag zijn op een bustraject, van gemiddeld 3 minuten, heb je een mogelijke variatie van 15 minuten per bustraject...
Da's waar en niet waar. De dienstregeling kan via wiskundige technieken (statistiek, machine learning, operations research) toch behoorlijk accuraat voorspeld worden, afhankelijk van het tijdstip en de dag in de week, de bezettingsgraad van de bus, de drukte op de weg, ... . Ook kan de bus even wachten aan een bufferhalte om terug op schema te komen, een principe dat nu ook al bestaat op lange bustrajecten. Uiteraard moet de chauffeur daar allemaal niet over nadenken, hij krijgt gewoon op zijn dashboard te zien wat hij moet doen, bv. afslaan naar Halte Boskapel of 3 minuten wachten aan Halte X.

Ik denk dat zo'n haltes-op-aanvraag dus technisch haalbaar (en betaalbaar) zijn, voldoende nut hebben voor reizigers/chauffeur/De Lijn/... en dat de voordelen (betere bereikbaarheid, snellere busritten = aantrekkelijker openbaar vervoer) opwegen tegen de potentiële nadelen (beperkte variatie in dienstregelingen).

Beschrijf je nu de bel bus?
Of bestaat die niet meer?
 
Technisch is het perfect mogelijk om een draadloze drukknop op een paal van een bushalte te hangen. Omdat er maar zeer sporadisch draadloze datacommunicatie nodig is, kom je met een batterij en een mini zonnepaneeltje (denk aan dat van een rekenmachine) al toe. Ook het toevoegen van zo'n halte-op-aanvraag knop in de app van De Lijn is triviaal. Het stukje "aan de bus signaleren dat je een halte op aanvraag wilt gebruiken" is dus technisch haalbaar.
Technisch haalbaar maar niet praktisch, het probleem is uw radio & transmissie als je het signaal draadloos wilt doorsturen, die zuipen stroom en moeten geïnitialiseerd worden. En dan zit je maar met de basis en niet van indicatie of het nog werkt. Als al die logica en tranmissie van logging (zoals batterij & opbrengst van je zonnepaneeltje) er ook in moet, zal het nog meer stroom zuipen.
In de app kan, maar dit kan je niet als enige manier aanbieden want niet iedereen heeft een smartphone en kan of wil de app gebruiken.

Dus ja, conceptueel en technisch mogelijk maar in de praktijd zal dit iets lastiger worden.

Het spreekt voor zich dat het niet de bedoeling kan zijn dat een bus 20 minuten omrijdt om iemand op te pikken... Ik heb het over een omweg van grootteorde 2 tot 5 minuten, bijvoorbeeld een bus die van een gewestweg een woonwijk of gehucht inslaat om daar langs halte Boskapel te rijden. Je moet het dus net omgekeerd bekijken: momenteel rijdt de bus standaard al de omweg, of dat nu nodig is of niet.
Als er 8 van de 10 keren niemand aan die halte Boskapel op- of afstapt, zou je dus via technologie kunnen vermijden dat de bus daar onnodig afslaat van de gewestweg. Dat is goed voor iedereen: de reizigers zitten minder lang op de bus en hebben een rustigere rit, er is minder dieselverbruik en lokale uitstoot, potentieel minder rij-uren voor De Lijn, minder kosten, meer pauze voor de chauffeur, mogelijkheid om krappe dienstregelingen terug haalbaar te maken, ...

Ja maar, zal je zeggen, dan kan je niet meer rekenen op de dienstregeling! Als er zo 5 haltes-op-aanvraag zijn op een bustraject, van gemiddeld 3 minuten, heb je een mogelijke variatie van 15 minuten per bustraject...
Da's waar en niet waar. De dienstregeling kan via wiskundige technieken (statistiek, machine learning, operations research) toch behoorlijk accuraat voorspeld worden, afhankelijk van het tijdstip en de dag in de week, de bezettingsgraad van de bus, de drukte op de weg, ... . Ook kan de bus even wachten aan een bufferhalte om terug op schema te komen, een principe dat nu ook al bestaat op lange bustrajecten. Uiteraard moet de chauffeur daar allemaal niet over nadenken, hij krijgt gewoon op zijn dashboard te zien wat hij moet doen, bv. afslaan naar Halte Boskapel of 3 minuten wachten aan Halte X.
Maar voor de reiziger, waar het hier over gaat maakt het dus allemaal geen hol uit? Je maakt het dus moeilijker met 0 voordeel?
Want met de 2 vette dingen spreek je jezelf tegen :p Want als de bus moet wachten, kan hij evengoed de andere haltes aandoen. Als je wiskundig model het gemiddelde berekend, is op een dag dat aan elke halte iemand staat de bus te laat.

Ik denk dat zo'n haltes-op-aanvraag dus technisch haalbaar (en betaalbaar) zijn, voldoende nut hebben voor reizigers/chauffeur/De Lijn/... en dat de voordelen (betere bereikbaarheid, snellere busritten = aantrekkelijker openbaar vervoer) opwegen tegen de potentiële nadelen (beperkte variatie in dienstregelingen).
Je negeert dan weer de bestemming, wat wel een heel belangrijk punt is. Allemaal goed en wel voor opstappen maar wat met afstappen? Verder zijn de winsten die gemaakt worden (die niet zo groot zullen zijn als je denkt, vermoed ik) niet genoeg om de kosten te dekken voor implementatie & onderhoud van zo'n systeem.
 
Iemand nog in Zwitserland op de trein gezeten? Manifiek.
Op Zwitserse spoorwegen rijden dubbel zo veel treinen en vervoeren dubbel zo veel passagiers als in België, niettegenstaande ze minder inwoners hebben. Mooie en goede treinen en altijd stipt op tijd. En toch, ze hebben minder personeel dan de NMBS en een minder budget. Waarom lukt dit daar wel?

1) dat spoornet is veel praktischer ingericht. Quasi geen kruisingen mogelijk. Hier hebben we niet anders dan kruisingen. En de enorme bottleneck die Brussel-centraal is.

2) Die hebben (zo goed als) geen goederenverkeer. Terwijl hier enorm veel goederentreinen rijden. Dankzij de havens Zeebrugge, Gent-Zeehzven, Antwerpen-haven,...

3) Infrabel heeft enkele jaren geleden hun technologie voor verkeerssturing overgekocht. 2 jaar later zijn ze daar naar een nieuw systeem overgeschakeld omdat het verouderd was en te veel minpunten bevatte.
 
SMS-ticket de lijn 2,50 eur plus 0,15 eur.
Papieren ticket is 2,50 eur.

Alsof die automaten en papieren ticketjes geen kost met zich meebrengen? Onvoorstelbaar.
 
Moeilijke kwestie.

Trein & bus zouden vooral moeten focussen op hun sterktes, maar niet proberen de auto in alle gevallen te vervangen.

Volgens mij zijn de huidige problemen van de auto de congestie (vooral tijdens de spits) op de verbindings(snel)wegen en in stedelijk gebied de plaats inneming van parking & locale congestie.

In minder bevolkt gebied & buiten de spits is het een heel goede oplossing. Vervoer van veel bagage of zwaardere dingen kan je ook niet echt met openbaar vervoer vervangen.

1) Ik zie de trein dan een grote rol spelen in de spits voor het pendelen, plus eventueel om naar de steden te gaan in de vrije tijd. Opzich werkt dat nu ook al oke als je op een grote pendelas woont (ik gebruik het dagelijks). Wat voor al de rest dus kan helpen, is bereikbare stations met de auto, en extra stations dichterbij de grote werkgevers. Je kan dan speciaal pendeltreinen inlassen die vaak rijden in de spits om al de mensen te vervoeren. Dat moet ook niet 100% iedereen coveren, gewoon genoeg om wat congestie weg te nemen van onze wegen zodat het doenbaar blijft.

Goed bereikbare stations mis ik wat. De meeste grote stations zijn rond de steden met beperkte parking & files er naar toe. Kunnen ze bijvoorbeeld niet wat hubs maken buiten de steden, waar treinen vaak stoppen & er genoeg parking is?

Eigenlijk een park&ride, waarbij de park dichter bij je huis is. De huidige park&rides missen soms wat hun doel omdat je toch in de file staat er naar toe, en dat laatste stukje overstappen op een onbetrouwbare bus niet echt handig is. Ook in het weekend zie ik totaal het nut niet in van de park&ride. Ik bezoek vaak Antwerpen, voor 12 euro parkeer ik in het centrum in een parkeer garage en het verkeer valt in het weekend goed mee. Park&ride kost me een stuk meer tijd en een akward overstap + heel gedoe bij het terug keren (al helemaal met kinderen).

2) Openbaar vervoer in de steden zodat de bewoners minimaal de auto in de stad zelf moeten gebruiken. Als goed voorbeeld dan de grootsteden nemen waar dit goed werkt (bijvoorbeeld Praag). Is natuurlijk wel prijzig omdat het vaak een metro vergt.

Parking in steden zoveel mogelijk ondergrond, en liefst bereikbaar vanuit de kleine ring voor minimale overlast in de stad

3) De bus buiten de steden voor de basisbereikbaarheid voor de mensen zonder auto.
Ik vind de bus ondanks alle gebreken wel oke, en gebruikte hem voor ik een auto had nog wel.
Het alternatief de wagen is wel 10x meer convenient, dus ik zie het eerder als een basisbereikbaarheid omdat je om 1 of andere reden dan net geen auto hebt.
 
Terug
Bovenaan