Reverz
Well-known member
Wat jij schets is voor mij eerder de (bijna) endgame ipv de tussenoplossing.Er is ook een tussenoplossing mogelijk, die tegelijk efficiënter (goedkoper) is maar toch de bereikbaarheid op peil houdt.
Met smartphone technologie zou het eigenlijk perfect mogelijk moeten zijn om lussen, omwegen die bussen maken om reizigers op afgelegen plaatsen op te pikken, enkel op aanvraag te rijden. Standaard rijdt de bus dan inderdaad recht van de kerk van Sinaai naar Belsele naar station Sint-Niklaas, tenzij er iemand een "tussenhalte" aanvraagt om op- of af te stappen. Met wat sensoren of drukknoppen aan buskotjes en de nodige machine learning kan dat zelfs geautomatiseerd worden.
Ik vind het gewoon absurd dat ondanks alle technologie ons openbaar vervoer in essentie nog exact hetzelfde werkt als 50 jaar geleden.
Op het moment dat de oplossing die jij schetst kan (en economisch haalbaar is) zitten we volgens mij eigenlijk ook vlakbij volledig autonome voertuigen en kan je overschakelen op kleine voortuigen die veel flexibeler kunnen ingezet worden en meer on demand kunnen rijden. Maar zolang we met het concept zitten waar we 50 mensen op een bus willen proppen moeten we ervoor zorgen dat die lijnen zo direct mogelijk rijden naar de grote hubs (stations en andere drukke plaatsen).
Ondanks allerhande redenen die mensen aanhalen blijft DE hoofdreden dat het OV niet populair is in Vlaanderen het feit dat het gewoon niet snel/efficient genoeg is. OV werkt bij wijze van spreke alleen als je in Berchem woont en vlak bij Brussel Centraal werkt.
Als ik vroeger van Beveren naar Gent pendelde was ik 1h30-2h onderweg, dat is nooit acceptabel als je datzelfde traject met de wagen op 40min doet. Zolang het véél langer duurt om met het OV ergens te geraken dan met de wagen gaat het OV het nooit halen. Als je dus de deur gaat openzetten om die bussen dus evengoed nog te laten rondrijden om 1 iemand aan zijn deur op te halen dan wijk je opnieuw af van de essentie. Het maakt het ook héél onvoorspelbaar wanneer de bus bij het station aankomt wat het lastig maakt voor aansluitingen.