De toekomst van de personenwagen

Beffer

Well-known member
De jongere generatie heeft steeds minder de behoefte om een rijbewijs te halen, elektrische wagens lijken het enige alternatief te zijn voor de toekomst maar de dure aankoopprijzen schrikken veel mensen af, wagens worden steeds meer gebannen uit stadscentra,...

Wordt de wagen steeds meer een privilège voor de happy few? Is het nog verstandig om te investeren in een parkeerplaats (een investering die ik me meer en meer aan het beklagen ben)...heeft de wagen zoals we die nu kennen nog een toekomst?
 
Gezien er nu nog vw golf4's en bmw's e46 rondrijden zijn er nog 3 generaties daar achter met verbrandingsmotor die kunnen opgereden worden. Zo snel zullen we nog niet van de ICE af zijn, er zit nog te veel olie in de grond en welke particulier gaat er 70K betalen voor een elektrische wagen?
 
Ik ben momenteel aan het uitkijken naar een nieuwe wagen en ik moet zeggen dat de prijzen fel omhoog zijn gegaan. De mogelijkheden zijn enorm, benzine, mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid, elektrisch en hier en daar kom je nog een diesel (of hybride diesel) of CNG tegen.

Waar ik nog iemand ken die met een Peugeot 106 rijdt, heb ik er mijn twijfels bij dat all die hybride varianten met veel te veel technologie een even lange levensduur zullen hebben. Dus een hogere aanschafprijs tegenover een lagere levensduur.

Het auto gebruik in België (vooral Vlaanderen en Wallonië) is bijna een religie. Voor diegene die het autogebruik geen religie is, is het aanbod van het openbaar vervoer (lees: De Lijn) vrij marginaal waardoor er geen echt alternatief is. Ik zie ook geen langetermijnplanning en weinig investeringen in openbaar vervoer. In Antwerpen zijn er onlangs nog tramlijnen ingekort wegens geen onderhoud ervan. In Limburg investeert men het geld liever in een leger advocaten dan in een hoogkwalitatieve sneltram.

Voor velen zal het een verplichting blijven om (veel) geld uit te geven aan wagens, zelfs voor mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen. Voor de gelukkigen met een bedrijfswagen zit je nog vrij goed. Hoewel veel werkgevers overwegen om hun budget voor bedrijfswagens te herbekijken omdat elektrische wagens nu éénmaal duurder zijn in aanschaf, wordt dat voornamelijk gecompenseerd door de fiscale voordelen. De keerzijde is dat de personen die geen bedrijfswagen hebben in feite betalen voor diegene die wel een bedrijfswagen hebben in de vorm van belastingen.
 
Ik zou zeggen kijk eens rond, ik zie nog altijd wagens genoeg, dus ja er is een toekomst. En niet iedereen is fysiek in staat om 30km af te leggen met een (elektrische) fiets. Openbaar vervoer in België zie ik nog lang niet als alternatief. Integendeel zelfs.
In de thread "De toekomst van de personenwagen" is uw reactie "Kijk eens rond"? Als je nu rond kijkt is dat het heden. :unsure:
Ik denk trouwens dat het ook een kwestie is dan verder kijken dan zwart/wit. Ik heb niet de indruk dat de TS bedoeld dat er geen personenwagens meer zullen zijn. Maar "Heeft de wagen gelijk we die nu kennen nog een toekomst" vind ik een heel interessante en uitgebreide vraag.
Deelwagens is iets wat bv. ook steeds meer opkomt. Dat is ook niet "de wagen zoals we die nu kennen", qua gebruik.

Dat er inderdaad nog heel wat werk is qua openbaar vervoer, fietsinfrastructuur, ... dat is volledig correct. Ik hoop zelf ook dat men hier meer op een correcte manier in investeert.

Gezien er nu nog vw golf4's en bmw's e46 rondrijden zijn er nog 3 generaties daar achter met verbrandingsmotor die kunnen opgereden worden. Zo snel zullen we nog niet van de ICE af zijn, er zit nog te veel olie in de grond en welke particulier gaat er 70K betalen voor een elektrische wagen?
Er volledig van af zijn is ook nog wel iets anders. Vraag is wel wat je nog gaat kunnen doen met verbrandingswagens met de steeds strenger wordende normen.
Wat de "olie in de grond" er mee te maken heeft, dat snap ik wel niet zo goed? Precies of we dat op MOETEN maken? Neen toch?
En waarom de vraag van de 70k voor een elektrische wagen? Ja, ik vind elektrische wagens nu ook nog veel te duur voor vele mensen. Maar 70k is toch gewoon van de pot gerukt als referentiepunt voor een particulier. De meest verkochte wagens, op de particuliere markt, zijn al jaren het genre polo/clio. Voor een gelijkaardige elektrische wagen zit je eerder rond de helft van die 70k.
 
Zolang het openbaar vervoer niet beter afgestemd is op de effectieve noden van de mensen, zullen personenwagens nodig zijn. Gaat de overstap naar elektriciteit doorgaan: absoluut. Of het batterijen of een andere vorm van energieopslag worden, zullen we moeten zien.

Ivm "EV's zijn veel te duur". Ik heb gisteren eens de VANAF-prijs van een Passat opgezocht: 44k. Daarna eens een Superb opgezocht: 46k.
En dat gaat over ICE's he...
 
De generatie die in een stad woont heeft zelden een wagen nodig, zeker niet als ze in diezelfde stad werken. Maar als je in een dorp woont en je sticht een gezin, is een wagen toch wel een héél grote hulp. België heeft geen ruimtelijke ordening die een efficiënt openbaar vervoer mogelijk maakt, dat gaat nog heel lang een handicap blijven.

Naar de verre toekomst toe is er misschien een mogelijkheid dat zelfrijdende auto's of drones veel gaan veranderen: bestelling online plaatsen bij een winkel en een half uur laten komt een drone een pakket afzetten aan je voordeur. Dan heb je eigenlijk geen grote supermarkten meer nodig of wordt de winkelervaring een nichekwestie (zoals LP's afspelen in plaats van muziek streamen). De auto zal met AI worden voorzien en zelf de beste weg afleggen terwijl je onderweg iets leest, wat rust of muziek luistert. Of de auto als persoonlijk vervoersmiddel gaat verdwijnen weet ik nog niet zo.
 
De markt corrigeert zichzelf wel weer. Uiteindelijk moeten er zo veel mogelijk auto's verkocht worden en de bedrijven zullen doen wat nodig is om hun winsten te behouden. Dat kan evolueren naar hogere productie zijn met lagere prijzen in de juiste omstandigheden en ik zie dat wel gebeuren over een jaar of twee-drie.

Openbaar vervoer in België is een waanzinnige ramp en wordt steeds erger in plaats van beter denk ik.

Fietsen in de stad wordt wel weer steeds populairder. Maar een Belg zal een auto blijven nodig hebben. Verhuizen naar de buitenstad voor een groter huis, elk jaar naar de Ardennen, op reis met de auto, ...

Die EVs zijn voorlopig nog wel zaken voor de happy few ja. Want ze zijn belachelijk duur. Ik zou mij gewoon een veel goedkopere benzinewagen aanschaffen als ik zelf een moest kopen nu.
 
Die EVs zijn voorlopig nog wel zaken voor de happy few ja. Want ze zijn belachelijk duur. Ik zou mij gewoon een veel goedkopere benzinewagen aanschaffen als ik zelf een moest kopen nu.
Maar daar mijn vraag dan:
een Passat en een Model Y zijn ongeveer even groot, maar kosten ook ongeveer even veel. Het is echt niet zo dat EV's eigenlijk nog zo gigantisch veel duurder zijn.
 
Interessante sidenote die relevant is voor het elektrisch verhaal.
Kost van li-ion batterijen van
1990-2000 : +-factor 4 goedkoper
2000-2010 : +-factor 5 goedkoper
2010-2020 : +-factor 10 goedkoper

2022 is het eerste jaar waarin de kost van deze batterijen terug gestegen is (7%). Weten natuurlijk ook waar dat aan ligt (heel de wereldeconomie verstoort door aanvoerproblemen na herstart na corona).
Als deze zelfde trend zich verder zet, zullen elektrische wagens in 10 jaar vermoedelijk goedkoper zijn dan de ICE varianten (zeker met de steeds strenger wordende normen (bv. EURO7) waardoor ICE wagens steeds duurder worden).
 
Het lijkt me vooral de vraag hoe lang het nog gaat duren eer auto's echt zelfrijdend worden. Dan gaat het belang van een eigen wagen heel snel dalen denk ik. Rijdt eens om 21u 's avonds rond, hoeveel wagen staan er geparkeerd op de oprit? 90%?

Als je zelfrijdende auto's als een soort privé openbaar vervoer kan beschouwen, heeft een eigen wagen toch veel minder nut. Het is dan een beetje als een taxi/uber. Ik wil binnen 5 minuten van hier naar daar, je zet het in de app. De zelfrijdende auto in de buurt zet zijn huidige klant af en komt jou dan ophalen. Nadeel is natuurlijk dat je niets kan laten liggen in de auto (kauwgom, sleutels, zonnebril,...) en er moeten er ook genoeg zijn om de spitsmomenten op te vangen.

Grootste 'gevaar' lijkt me echter dat je dan maar een fractie van de huidige auto's nodig hebt, waardoor automerken veel minder gaan verkopen.
 
Het lijkt me vooral de vraag hoe lang het nog gaat duren eer auto's echt zelfrijdend worden. Dan gaat het belang van een eigen wagen heel snel dalen denk ik. Rijdt eens om 21u 's avonds rond, hoeveel wagen staan er geparkeerd op de oprit? 90%?

Als je zelfrijdende auto's als een soort privé openbaar vervoer kan beschouwen, heeft een eigen wagen toch veel minder nut. Het is dan een beetje als een taxi/uber. Ik wil binnen 5 minuten van hier naar daar, je zet het in de app. De zelfrijdende auto in de buurt zet zijn huidige klant af en komt jou dan ophalen. Nadeel is natuurlijk dat je niets kan laten liggen in de auto (kauwgom, sleutels, zonnebril,...) en er moeten er ook genoeg zijn om de spitsmomenten op te vangen.

Grootste 'gevaar' lijkt me echter dat je dan maar een fractie van de huidige auto's nodig hebt, waardoor automerken veel minder gaan verkopen.
Vind ik ook een enorm interessant gegeven, maar denk dat we daar nog wel heel ver van verwijderd zijn.
(En jammer dat dat als 'gevaar' aanschouwd wordt eigenlijk he, maar goed, dat hoort minder thuis in deze topic. :) )
 
Maar daar mijn vraag dan:
een Passat en een Model Y zijn ongeveer even groot, maar kosten ook ongeveer even veel. Het is echt niet zo dat EV's eigenlijk nog zo gigantisch veel duurder zijn.
Ja en nee. Ik denk dat zo een Passat (toch zeker de Variant en waarom zou je die niet pakken) veel meer ruimte heeft enerzijds (ik kan het hier gruwelijk mis hebben) en anderzijds is het ook al meteen een meer premium wagen. Dus ook een Passat is al een 'happy few'-wagen op zich imo.

Ikzelf zou eerder kijken naar een wagen rond de 30k en vermoedelijk jong tweedehands. Misschien dat ik momenteel zelfs helemaal spaardermode zou gaan en mij een Dacia zou aanschaffen. :unsure:

Een wagen van 45k aanschaffen is uiteindelijk niet veel particulieren gegeven momenteel. En als ze het kunnen zal dat nog niet betekenen dat ze het doen. Ikzelf zou het kunnen bijvoorbeeld, maar ik heb al dure wagens gehad enzovoort en op dat vlak is het goed geweest voor mij. Als ik het niet van het bedrijf krijg, dan staat het wat lager op mijn lijst van prioriteiten. Zeker op dit moment moet zo een aankoop economisch veel steek maken. Tweedehandswagens zijn nog heel inflated, hoe lang gaat dat duren? Welke wagens behouden nu goed hun waarde? Wat is de jaarlijkse kost?
 
Ja en nee. Ik denk dat zo een Passat (toch zeker de Variant en waarom zou je die niet pakken) veel meer ruimte heeft enerzijds (ik kan het hier gruwelijk mis hebben) en anderzijds is het ook al meteen een meer premium wagen. Dus ook een Passat is al een 'happy few'-wagen op zich imo.

Ikzelf zou eerder kijken naar een wagen rond de 30k en vermoedelijk jong tweedehands. Misschien dat ik momenteel zelfs helemaal spaardermode zou gaan en mij een Dacia zou aanschaffen. :unsure:

Een wagen van 45k aanschaffen is uiteindelijk niet veel particulieren gegeven momenteel. En als ze het kunnen zal dat nog niet betekenen dat ze het doen. Ikzelf zou het kunnen bijvoorbeeld, maar ik heb al dure wagens gehad enzovoort en op dat vlak is het goed geweest voor mij. Als ik het niet van het bedrijf krijg, dan staat het wat lager op mijn lijst van prioriteiten. Zeker op dit moment moet zo een aankoop economisch veel steek maken. Tweedehandswagens zijn nog heel inflated, hoe lang gaat dat duren? Welke wagens behouden nu goed hun waarde? Wat is de jaarlijkse kost?
Ik heb het gisteren toevallig gecheckt, en een Passat is kleiner dan een Model Y qua interieurruimte. En een Passat is misschien meer "premium" maar een Skoda is dat niet. En je kan hetzelfde toepassen op alle segmenten hoor, een Ford Focus start momenteel op 32980€ he, terwijl ik een paar jaar geleden een quasi full-option had voor 26000€. Mensen zien gewoon de prijzen van EV's en denken dan "amai dat is duur", maar de prijzen van ICE's zijn ook gewoon de hoogte in geschoten.
 
De meest verkochte wagens zijn suv's. Vlamingen en Belgen willen Suv's, ze willen hun gezin kunnen meenemen en nog een hoop bagage, naar zee, naar de Ardennen, maar ook rond de kerktoren.

Ik liep vorige week in de Hyundai garage en zag een Tucson full option ICE voor 42K. De iioniq ging dan weer 67K. Waarom zou een particulier 25K meer betalen voor een wagen die kleiner is.

Dat gedoe met dat laden, bah waarom zou je dat willen. File aan laadstations op weg naar het zuiden, dat is voor mij al een serieuze beperking van vrijheid.

Verbieden van ICE's in steden, ok goed dan parkeer je aan de rand. Wil men meer elektrische wagens, dan zal men toch iets moeten doen aan

1) de prijs
2) het aantal laadstations
3) het bereik
 
De meest verkochte wagens zijn suv's. Vlamingen en Belgen willen Suv's, ze willen hun gezin kunnen meenemen en nog een hoop bagage, naar zee, naar de Ardennen, maar ook rond de kerktoren.

Ik liep vorige week in de Hyundai garage en zag een Tucson full option ICE voor 42K. De iioniq ging dan weer 67K. Waarom zou een particulier 25K meer betalen voor een wagen die kleiner is.

Dat gedoe met dat laden, bah waarom zou je dat willen. File aan laadstations op weg naar het zuiden, dat is voor mij al een serieuze beperking van vrijheid.

Verbieden van ICE's in steden, ok goed dan parkeer je aan de rand. Wil men meer elektrische wagens, dan zal men toch iets moeten doen aan

1) de prijs
2) het aantal laadstations
3) het bereik
Prijs zal sowieso dalen naargelang batterij-technologie. De prijs zal nooit (of toch zeker niet snel) zo goedkoop zijn als 10 jaar geleden, relatief tov. inkomen, aangezien auto's al een tijdje gewoon duurder aan het worden zijn door alle technologie die er bij in gestopt worden. Waarvan een heel deel technologie verplicht is om veiligheidsnormen te halen.

Laadstations lopen we oa. in België wel achter, maar is iets dat inderdaad ook wel zal komen.

Bereik : Voor 99% van de mensen voor 99% van de tijd toch geen issue meer met de huidige wagens? (Ja er zijn wat uitzonderingen.) Met 400-500km kom je over het algemeen toch toe? Ik zou zelfs "nooit" moeten gaan opladen als ik mijn huidig gebruik van de auto bekijk, zolang ik hem thuis snachts maar oplaad moet ik eigenlijk nooit meer gaan "tanken". En als je dan bekijkt hoe snel je een wagen gelijk een Hyundai ioniq kunt laden, dan zie ik het probleem niet echt. :)

Nu goed, misschien vat ik de TS anders op, maar een diepgaande discussie over de voor & nadelen van een EV denk ik niet dat helemaal ontopic is. (Maar ja, inderdaad wel een factor. Ik hoop gewoon dat we ons voor het toekomstbeeld niet te veel door de huidige details laten afleiden.)
 
De meest verkochte wagens zijn suv's. Vlamingen en Belgen willen Suv's, ze willen hun gezin kunnen meenemen en nog een hoop bagage, naar zee, naar de Ardennen, maar ook rond de kerktoren.

Ik liep vorige week in de Hyundai garage en zag een Tucson full option ICE voor 42K. De iioniq ging dan weer 67K. Waarom zou een particulier 25K meer betalen voor een wagen die kleiner is.

Dat gedoe met dat laden, bah waarom zou je dat willen. File aan laadstations op weg naar het zuiden, dat is voor mij al een serieuze beperking van vrijheid.

Verbieden van ICE's in steden, ok goed dan parkeer je aan de rand. Wil men meer elektrische wagens, dan zal men toch iets moeten doen aan

1) de prijs
2) het aantal laadstations
3) het bereik
Ivm de file aan het laadstation op weg naar het Zuiden (dus letterlijk 1 dag op een jaar?):
tanken-in-luxemburg.jpeg


1)
Een Ioniq 6 kost full option 62499€ zonder kortingen. Een Tucson 46899€. Dus 15600€ verschil, geen 25000€
Een deel daarvan compenseer je al door de BIV (al kost een 1.6l met 150PK ook niet veel aan biv natuurlijk), en de rest sowieso bij de restwaarde.
In TCO gaat die Ioniq 6 u goedkoper uitkomen, ook als particulier.

2)
Zie de andere topic ivm het aantal laadstations. Dat valt echt wel mee ondertussen, het zijn enkel de mensen die geen EV hebben die klagen omdat ze dus ook nog nooit opgezocht hebben hoeveel er zijn.

3)
Het bereik: wat vind je dan een aanvaardbaar bereik? Hoeveel kilometers doe je dagelijks en hoe vaak doe je meer dan 400km op 1 dag?
 
Terug
Bovenaan