De toekomst van de personenwagen

Oudste kind bij ons is 14.
Hoe gaat die haar rijbewijs halen?
Handgeschakeld, automaat. Op basis van dat kijk je toch ook al naar een auto om te leren rijden.

Heel veel zal afhangen of zelfrijdende auto's echt kunnen doorbreken in de komende tien jaar.

Als dat niet zo is gaan we nog lang dezelfde miserie hebben als vandaag. Iedereen (behalve sommigen als stedelingen zonder kinderen) blijft het hebben van een personenwagen beschouwen als een noodzakelijkheid. Misschien gaan mensen wat vaker 1 wagen ipv 2 wagens nodig hebben doordat we onze fietsinfrastructuur verbeteren. Elektrificatie zal zich doorzetten en laadinfrastructuur zal nog tien jaar lang een enorm pijnpunt blijven, met onze overheden die zoals altijd achter de feiten blijven aanhollen en gewoon spelen met belastingen en premies als alternatief voor een echt beleid.

Als zelfrijdende auto's doorbreken, gaan we een enorme revolutie meemaken. Als de overheid op een competente manier ingrijpt, gaat bijna alle personenvervoer en openbare vervoer vervangen kunnen worden door een vloot zelfrijdende taxibussen die mensen oppikken en afzetten waar ze maar willen met minimale wachttijd. Allerhande privé-instanties beheren dan een eigen vloot taxi's die deelnemen aan een door de overheid opgezet framewerk waar iedereen ritten kan aanvragen en aanbieden. Files verdwijnen quasi compleet door de veel hogere bezettingsgraad van taxibussen.

Als zelfrijdende auto's doorbreken en de overheid grijpt niet competent in, krijgen we een absurde kakofonie waar de meeste mensen een eigen zelfrijdende auto hebben die ze van her naar der leeg kunnen laten rondrijden om kinderen op te pikken, collect& go af te halen, etc. Ze stappen uit aan hun werk en laten hun auto leeg de hele stad rondrijden op zoek naar parking. Mensen gaan met hun vliegtuig op reis en laten ondertussen de auto onbezet afkomen met de valiezen. Allerlei uber-achtige privé instanties ontspringen, elk met hun eigen app waardoor ze minder nuttig zijn, alleen in dichtbevolkte gebieden. Autostrades slippen volledig dicht doordat de bezettingsgraad veel lager wordt. We krijgen weer absurde toestanden die de kloof tussen arm en rijk extra benadrukken.

What about... kleinere elektrische, zelfrijdende auto's/vehicles?
  • single-person vehicle met 3 of 4 wielen > minder gewicht dus groter bereik. Waarom slepen we nu eigenlijk telkens 1,5 a 2 ton materiaal heen en terug naar het werk? Carpoolen lost dit voor een stuk op maar ik zie toch veel mensen 's morgens alleen in de auto zitten (dit is mijn persoonlijke ervaring).
  • self-driven > je kunt andere zaken doen terwijl je vehicle je naar het werk rijdt.
  • special lanes > bestaande rijstroken op autostrades kunnen gesplitst worden in dunnere stroken dedicated voor dit type voertuigen. Ongelukken gaan niet gebeuren als deze toestellen zelf rijden (zie ook volgend punt).
  • smart-grid > vehicles staan in contact met elkaar en smart-grid om op de nodige zaken te anticiperen.
  • shared model > vehicles komen je 's morgens ophalen (gelinkt met je agenda) en rijden automatisch door naar de volgende persoon. Dus ook geen zonnepanelen- en/of laadinfrastructuur nodig om thuis zware batterijen op te laden. Ook geen parkeerplaatsen/garages/... meer nodig.
  • family use > je leent een grotere auto die ook automatisch naar je toe rijdt.
oke, wat simplistisch allemaal maar lijkt me een interessant toekomstbeeld. De focus ligt op shared (efficiënt gebruik van resources) en automated. Remote work (thank you Corona) gaat natuurlijk nog belangrijker worden maar niet elke job kan op afstand uitgevoerd worden.

Als zelfrijdende auto's doorbreken en de overheid grijpt niet competent in, krijgen we een absurde kakofonie waar de meeste mensen een eigen zelfrijdende auto hebben die ze van her naar der leeg kunnen laten rondrijden om kinderen op te pikken, collect& go af te halen, etc. Ze stappen uit aan hun werk en laten hun auto leeg de hele stad rondrijden op zoek naar parking. Mensen gaan met hun vliegtuig op reis en laten ondertussen de auto onbezet afkomen met de valiezen. Allerlei uber-achtige privé instanties ontspringen, elk met hun eigen app waardoor ze minder nuttig zijn, alleen in dichtbevolkte gebieden. Autostrades slippen volledig dicht doordat de bezettingsgraad veel lager wordt.
Onze posts hebben redelijk wat overlap :-) het ingrijpen van de overheid is inderdaad een belangrijk punt maar niet zo eenvoudig in ons liberaal systeem. Idealiter zou dit op Europees vlak geregeld moeten worden... Mm...

Heel veel zal afhangen of zelfrijdende auto's echt kunnen doorbreken in de komende tien jaar.

Als dat niet zo is gaan we nog lang dezelfde miserie hebben als vandaag. Iedereen (behalve sommigen als stedelingen zonder kinderen) blijft het hebben van een personenwagen beschouwen als een noodzakelijkheid. Misschien gaan mensen wat vaker 1 wagen ipv 2 wagens nodig hebben doordat we onze fietsinfrastructuur verbeteren. Elektrificatie zal zich doorzetten en laadinfrastructuur zal nog tien jaar lang een enorm pijnpunt blijven, met onze overheden die zoals altijd achter de feiten blijven aanhollen en gewoon spelen met belastingen en premies als alternatief voor een echt beleid.

Als zelfrijdende auto's doorbreken, gaan we een enorme revolutie meemaken. Als de overheid op een competente manier ingrijpt, gaat bijna alle personenvervoer en openbare vervoer vervangen kunnen worden door een vloot zelfrijdende taxibussen die mensen oppikken en afzetten waar ze maar willen met minimale wachttijd. Allerhande privé-instanties beheren dan een eigen vloot taxi's die deelnemen aan een door de overheid opgezet framewerk waar iedereen ritten kan aanvragen en aanbieden. Files verdwijnen quasi compleet door de veel hogere bezettingsgraad van taxibussen.

Als zelfrijdende auto's doorbreken en de overheid grijpt niet competent in, krijgen we een absurde kakofonie waar de meeste mensen een eigen zelfrijdende auto hebben die ze van her naar der leeg kunnen laten rondrijden om kinderen op te pikken, collect& go af te halen, etc. Ze stappen uit aan hun werk en laten hun auto leeg de hele stad rondrijden op zoek naar parking. Mensen gaan met hun vliegtuig op reis en laten ondertussen de auto onbezet afkomen met de valiezen. Allerlei uber-achtige privé instanties ontspringen, elk met hun eigen app waardoor ze minder nuttig zijn, alleen in dichtbevolkte gebieden. Autostrades slippen volledig dicht doordat de bezettingsgraad veel lager wordt. We krijgen weer absurde toestanden die de kloof tussen arm en rijk extra benadrukken.
Gezien de huidige staat van de regeringen in België is de optie absurde kakofonie een zeer realistische uitkomst.

Zolang het openbaar vervoer niet beter afgestemd is op de effectieve noden van de mensen, zullen personenwagens nodig zijn. Gaat de overstap naar elektriciteit doorgaan: absoluut. Of het batterijen of een andere vorm van energieopslag worden, zullen we moeten zien.

Ivm "EV's zijn veel te duur". Ik heb gisteren eens de VANAF-prijs van een Passat opgezocht: 44k. Daarna eens een Superb opgezocht: 46k.
En dat gaat over ICE's he...
Dat zijn catalogusprijzen he. Ik heb een jaar of 3 geleden een offerte voor een Superb laten maken: catalogusprijs 40 of 41k, salonprijs 30k. Nog altijd veel geld, maar het scheelt toch een pak.

Ik denk dat het grote probleem met EV's nog altijd is dat de meerprijs niet te verantwoorden is tegenover een evenwaardige ICE. Wij hebben nu net een nieuwe Hyundai gekocht (vorig jaar januari besteld), kost ons 23-24k voor een hybride (niet plug-in). Voor die prijs heb je al een EV, maar niet van dezelfde grootte. Anders had ik met plezier een EV gekocht. Ik heb een jaar of 3 geleden de berekening gemaakt voor een Tesla model 3, en zelfs met onze terugdraaiende teller kon ik dat niet verantwoorden.

Onze posts hebben redelijk wat overlap :) het ingrijpen van de overheid is inderdaad een belangrijk punt maar niet zo eenvoudig in ons liberaal systeem. Idealiter zou dit op Europees vlak geregeld moeten worden... Mm...
Volgens mij valt er op liberaal vlak niet veel aan te merken op het feit dat je een soort 'framewerk' creëert, je kunt het zelfs een 'markt' noemen. Ik herinner me een podcast van Freakonomics waar men sprak over 'market design' en dat een redelijk moderne visie op markten is dat je de handel tussen privé-entiteiten kunt gaan organiseren met zeer specifieke regels en dat daar wel een belangrijke rol voor beleidsmakers is weggelegd. In dat geval ging het om de markt voor doneer-organen of bvb de manier waarop de overheid 'spectrumveilingen' organiseert om frequentiebanden voor telecombedrijven te veilen.

Het grote gevaar lijkt me vooral de inertie van de Belgische staat. "Oei, we moeten iets ontwerpen en niet gewoon een getal veranderen of wat paragrafen aan een wet toevoegen? Dat lijkt mij een duidelijke taak voor... een ander beleidsniveau, alleszins niet de onze!"
Gezien de huidige staat van de regeringen in België is de optie absurde kakofonie een zeer realistische uitkomst.
Valt niet te ontkennen.

Ik heb het gisteren toevallig gecheckt, en een Passat is kleiner dan een Model Y qua interieurruimte. En een Passat is misschien meer "premium" maar een Skoda is dat niet. En je kan hetzelfde toepassen op alle segmenten hoor, een Ford Focus start momenteel op 32980€ he, terwijl ik een paar jaar geleden een quasi full-option had voor 26000€. Mensen zien gewoon de prijzen van EV's en denken dan "amai dat is duur", maar de prijzen van ICE's zijn ook gewoon de hoogte in geschoten.
Ja maar ook, zoals opgeworpen, dat zijn catalogusprijzen. En op die Tesla is geen korting, maar op die Superb en Passat krijg je gemakkelijk 10%. Ook op de EVs binnen het merk zelf is korting doorgaans een utopie. BMW geeft geen kortingen meer op de i4 en iX3 (misschien nu weer wel), zelfs al bestel je er 50. De mooie salonvoordelen voor benzine en elektrische wagens slaan ze je dan weer mee dood.

Maar ook 45k is en blijft hééééél veel geld voor een vergankelijk goed. Alle wagens zijn inderdaad een stuk duurder geworden, maar een EV met goeie specs blijft je een stuk meer kosten. Ik denk dat Tesla ook gewoon een extra sales boost nastreeft omdat ze de concurrentie nu echt wel mogen gaan vrezen.

Dat zijn catalogusprijzen he. Ik heb een jaar of 3 geleden een offerte voor een Superb laten maken: catalogusprijs 40 of 41k, salonprijs 30k. Nog altijd veel geld, maar het scheelt toch een pak.

Ik denk dat het grote probleem met EV's nog altijd is dat de meerprijs niet te verantwoorden is tegenover een evenwaardige ICE. Wij hebben nu net een nieuwe Hyundai gekocht (vorig jaar januari besteld), kost ons 23-24k voor een hybride (niet plug-in). Voor die prijs heb je al een EV, maar niet van dezelfde grootte. Anders had ik met plezier een EV gekocht. Ik heb een jaar of 3 geleden de berekening gemaakt voor een Tesla model 3, en zelfs met onze terugdraaiende teller kon ik dat niet verantwoorden.
Maar die prijzen van de EV's zijn ook catalogusprijzen ;), dus daar geldt diezelfde kortingenpolitiek op.
edit: maar inderdaad, Tesla geeft geen koringen

Ik zie hier net dat de Tucson Hybrid nu start vanaf 37700€. Dat is 10000€ minder dan de Ioniq 6. Dat is natuurlijk niet niks, maar het is ook geen 25k verschil zoals hier werd aangehaald.

Het grote gevaar lijkt me vooral de inertie van de Belgische staat. "Oei, we moeten iets ontwerpen en niet gewoon een getal veranderen of wat paragrafen aan een wet toevoegen? Dat lijkt mij een duidelijke taak voor... een ander beleidsniveau, alleszins niet de onze!"
Toch frustrerend om te beseffen dat onze beleidsmakers het waarschijnlijk gaan verkl*ten door te traag en te omslachtig hun werk te doen terwijl er technologische oplossingen (gaan) zijn om heel die de problematiek van vervuiling/verzadiging door de automobielsector en de problematiek van de laadpaleninfrastructuur/verzwaring stroomnet zouden kunnen oplossen.

Aan de andere kant zijn we er zelf ook nog niet klaar voor. Als ik met mensen spreek over zelfrijdende (eventueel single-volume) auto's die je niet bezit, zie je ze kijken van: "Hoe? En heb ik dan geen dikke Audi of BMW meer om te stoefen tegen mijn collega's/vrienden/buren/...?!".

Helaas vorige week een kopstaartongeval gehad. 3000 euro kosten voor mijn Golf 6 met 250000 km's. Lijkt me iets teveel van het goeie om hem nog te repareren helaas :(. Had graag weer met een diesel gereden, 1.6 is ideaal maar dat is nu niet direct te vinden in veelvoud voor een goeie prijs hier in West-Vlaanderen.. En een benzine is volgens mij niet rendabel genoeg voor mij met dat ik ongeveer 25000 km op een jaar rij..

Elektrisch is voorlopig geen optie, wegens te duur. Het is allesbehalve geen goeie tijd voor een nieuwe auto te kopen met de huidige markt 🥲

Helaas vorige week een kopstaartongeval gehad. 3000 euro kosten voor mijn Golf 6 met 250000 km's. Lijkt me iets teveel van het goeie om hem nog te repareren helaas :(. Had graag weer met een diesel gereden, 1.6 is ideaal maar dat is nu niet direct te vinden in veelvoud voor een goeie prijs hier in West-Vlaanderen.. En een benzine is volgens mij niet rendabel genoeg voor mij met dat ik ongeveer 25000 km op een jaar rij..

Elektrisch is voorlopig geen optie, wegens te duur. Het is allesbehalve geen goeie tijd voor een nieuwe auto te kopen met de huidige markt 🥲
Waarom zou een benzine "niet rendabel genoeg" zijn? Ik wil gerust wat advies geven, maar dat zou hier off-topic zijn.

Maar dat laatste is absoluut waar. De automarkt is, of het nu ICE of EV is, steeds meer onbetaalbaar aan het worden.

vind je onder de 10.000 euro nog een goeie okkazie die in alle Lez mag rijden binnen 5 jaar ? Toch ook ni simpel .

Zit hier ook met een oude diesel van +200.000kms , ieder jaar kosten maar net niet teveel om toch die kosten te doen . Al is die auto ook geen 1000 euro meer waard . Tis moeilijk om met een beperkt budget nog iets te vinden

vind je onder de 10.000 euro nog een goeie okkazie die in alle Lez mag rijden binnen 5 jaar ? Toch ook ni simpel .

Zit hier ook met een oude diesel van +200.000kms , ieder jaar kosten maar net niet teveel om toch die kosten te doen . Al is die auto ook geen 1000 euro meer waard . Tis moeilijk om met een beperkt budget nog iets te vinden
Wij hebben vorig jaar een Renault Kangoo gekocht voor 10 000. Benzine, Euro 6 norm, 80 000 km op de teller. Wel zonder veel opties. Geen thermostaat (verwarming gewoon met draaiknop 'weinig' naar 'veel'), geen cruise control, geen parkeersensoren of camera's, geen GPS... Alleen airco eigenlijk. Maar het is toch wel een erg ruime veelzijdige auto.

Laatst bewerkt:
De meest verkochte wagens zijn suv's. Vlamingen en Belgen willen Suv's, ze willen hun gezin kunnen meenemen en nog een hoop bagage, naar zee, naar de Ardennen, maar ook rond de kerktoren.

Ik liep vorige week in de Hyundai garage en zag een Tucson full option ICE voor 42K. De iioniq ging dan weer 67K. Waarom zou een particulier 25K meer betalen voor een wagen die kleiner is.

Dat gedoe met dat laden, bah waarom zou je dat willen. File aan laadstations op weg naar het zuiden, dat is voor mij al een serieuze beperking van vrijheid.

Verbieden van ICE's in steden, ok goed dan parkeer je aan de rand. Wil men meer elektrische wagens, dan zal men toch iets moeten doen aan

1) de prijs
2) het aantal laadstations
3) het bereik
Dan neem je beter een break. Ik erger mij dagelijks dood aan mensen met een SUV die denken dat ze met een camion op de baan zijn.

Dat gedoe met dat laden, bah waarom zou je dat willen. File aan laadstations op weg naar het zuiden, dat is voor mij al een serieuze beperking van vrijheid.

Verbieden van ICE's in steden, ok goed dan parkeer je aan de rand. Wil men meer elektrische wagens, dan zal men toch iets moeten doen aan

1) de prijs
2) het aantal laadstations
3) het bereik
Dit spreekt elkaar toch tegen. Parkeren op een rand parking is dan oké. Maar dan één dag moeten aanschuiven aan een snellader, dat is onaanvaardbaar. Op een bepaald moment zal de balans verschuiven en zal er betere toegang zijn tot laders dan tot klassieke tankstations. Met het groot aantal bedrijfswagens dat in sneltempo aan het elektrificeren is vermoed ik dat dit een kwestie van enkele jaren zal zijn, tenzij waterstof eindelijk doorbreekt.

Dan neem je beter een break. Ik erger mij dagelijks dood aan mensen met een SUV die denken dat ze met een camion op de baan zijn.

Een (te) groot deel rijdt er inderdaad effectief mee zoals camions, maar dan met slechtere chauffeurs :(
Sommige wegen ook gewoon zoveel als een klein formaat camion... Was het niet Bentley o.a. dat de limiet voor een standaard rijbewijs in Europa wou optrekken van de huidige 3,5 ton omdat hun SUV qua maximaal toegelaten gewicht daar al bijna aan zit, dus een elektrische variant daar los honderden kilo's zou boven gaan?

Is er een specifieke reden voor waarom er massaal voor elektrische voertuigen wordt geopteerd terwijl het niet altijd de reputatie heeft om ecologischer te zijn (ontginning kobalt, etc), buiten de uitstoot dan? Staat de technologie mbt waterstof nog niet op punt? Is waterstoftechnologie niet noodzakelijk ecologischer?

Is er een specifieke reden voor waarom er massaal voor elektrische voertuigen wordt geopteerd terwijl het niet altijd de reputatie heeft om ecologischer te zijn (ontginning kobalt, etc), buiten de uitstoot dan? Staat de technologie mbt waterstof nog niet op punt? Is waterstoftechnologie niet noodzakelijk ecologischer?
Hoe het zit met technologie voor H2 in personenwagens weet ik niet, maar er beweegt in elk geval wat aan de logistieke kant om de groei van H2 te ondersteunen.

https://www.portofantwerpbruges.com/onze-haven/klimaat-en-energietransitie/waterstof

Terug
Bovenaan