De toekomst van de personenwagen

Uitzonderingen zijn er altijd, maar op pakweg 90% van alle parkeerplaatsen heb je wel de ruimte om een laadpaal te zetten. 1 laadpaal kan ook meerdere parkeerplaatsen bedienen.
Maar bedoel je nu parkings alleen? Want ik zie echt niet hoe men in doorsnee stadscentra waar men gewoon langs de straat parkeert, meerdere auto's gaat kunnen bedienen met 1 paal zonder onveilige situaties te creëren met kabels, grotere kans op vandalisme,...
De kostprijs is een andere zaak, maar daar gaat deze discussie niet over.
Wel als het over haalbaarheid gaat he.

Heb je ook de link geopend? Men kan gerust laadpalen ondergronds steken. Steek die in een hoek van de parkeerplaats in het wegdek en uw voetpad blijft zoals het is. We kunnen momenteel gsm's en andere zaken draadloos opladen maar een auto van stroom voorzien om de batterij te laden is opeens een onmogelijke opdracht voor de mens, al zeker om dat te doen in de stad. Echt jongens dat is gewoon dwarsliggen omdat je het idee niet genegen bent. Maar voor mijn persoonlijke visie op de toekomst zal je daar geen probleem mee hebben hoor. Men zal de huidige manier van mobiliteit gewoon op uw buik kunnen schrijven. 2 wagens per gezin zal er gewoon niet meer inzitten en onbetaalbaar worden voor de gemiddelde mens. En kwa elektriciteitsnet kan men dat probleem ook oplossen he, het is nu niet alsof er geen plaats meer zou zijn om zwaardere kabels te leggen. Het enige probleem is wie het zal betalen.
En nog steeds zie ik bij het laden een obstakel dat uit de grond steekt. 🤷🏼 De meeste mensen hebben geen eigen oprit of publieke parkeerplaatsen in de buurt he, die parkeren gewoon op straat. Sommigen in een gat van 5m, anderen palmen dan weer 8m in, dus neen, ik zie dat allemaal praktisch niet vlot verlopen... En om die reden ben ik het idee niet genegen om ALLE auto's verplichtingen elektrisch te maken en hoop ik op een andere ecologische oplossing die toch betaalbaar én praktisch blijft.

Maar bedoel je nu parkings alleen? Want ik zie echt niet hoe men in doorsnee stadscentra waar men gewoon langs de straat parkeert, meerdere auto's gaat kunnen bedienen met 1 paal zonder onveilige situaties te creëren met kabels, grotere kans op vandalisme,...

@nestorius heeft het al gezegd, de laadpunten kunnen ook ondergronds gestoken worden. Of zelfs draadloos zou kunnen (al sta ik hier niet echt achter omdat je dan weer redelijk wat verlies hebt).

Wel als het over haalbaarheid gaat he.
Als het nodig is, gaat dat geld wel gevonden worden. Kijk maar naar de kerncentrales, ze langer openhouden gaat gigantisch veel geld kosten, geld waarvan we allemaal denken dat het er niet is, maar nu de noodzaak eindelijk duidelijk is gaat dat geld er wel komen.

En nog steeds zie ik bij het laden een obstakel dat uit de grond steekt. 🤷🏼 De meeste mensen hebben geen eigen oprit of publieke parkeerplaatsen in de buurt he, die parkeren gewoon op straat. Sommigen in een gat van 5m, anderen palmen dan weer 8m in, dus neen, ik zie dat allemaal praktisch niet vlot verlopen... En om die reden ben ik het idee niet genegen om ALLE auto's verplichtingen elektrisch te maken en hoop ik op een andere ecologische oplossing die toch betaalbaar én praktisch blijft.
Er is een verschil tussen het idee niet genegen zijn en zeggen dat het niet mogelijk is he. Imo zal de dag dat er overal laadpalen staan er ook meer aandacht moeten geschonken worden aan regelgeving omtrent parkeren maar het is technisch gezien wel een haalbare kaart. Maar dat wil niet zeggen dat ik persoonlijk van mening ben dat dat een goeie zaak is. Ik hoop vooral dat men wagens betaalbaar kan houden (want mijn job hangt er ook nog van af) maar ik zie dat toch somber in en geloof ook dat het kwa druk op de omgeving iets is wat we geen 100 jaar meer zullen kunnen vol houden op deze manier, zeker niet als we ons wagengebruik zouden moeten doortrekken naar de ganse wereldbevolking.

Er is een verschil tussen het idee niet genegen zijn en zeggen dat het niet mogelijk is he. Imo zal de dag dat er overal laadpalen staan er ook meer aandacht moeten geschonken worden aan regelgeving omtrent parkeren maar het is technisch gezien wel een haalbare kaart. Maar dat wil niet zeggen dat ik persoonlijk van mening ben dat dat een goeie zaak is. Ik hoop vooral dat men wagens betaalbaar kan houden (want mijn job hangt er ook nog van af) maar ik zie dat toch somber in en geloof ook dat het kwa druk op de omgeving iets is wat we geen 100 jaar meer zullen kunnen vol houden op deze manier, zeker niet als we ons wagengebruik zouden moeten doortrekken naar de ganse wereldbevolking.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik acht het gewoon niet realistisch met huidig straatbeeld èn huidige manier van laden.
Maar de evoluties zijn soms enorm op korte termijn. Betaalbaarheid lijkt me toch wel een vereiste in de Westerse wereld...

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik acht het gewoon niet realistisch met huidig straatbeeld èn huidige manier van laden.
Maar de evoluties zijn soms enorm op korte termijn. Betaalbaarheid lijkt me toch wel een vereiste in de Westerse wereld...
De oorspronkelijke vraag van @sniper80 was wel dat je bijna nergens in de stad een laadpaal zou kunnen zetten. In de huidige context lijkt het misschien niet realistisch maar jammer genoeg haalt de realiteit veelal de werkelijkheid in. Ik wil de mensen geen eten geven die het vorig jaar niet realistisch achten dat we het zonder Russisch gas zouden doen. Mij lijken mensen in de ganse transitie van het wagenpark toch de verkeerde vragen te stellen. Technisch gezien is dat allemaal gewoon haalbaar, de hamvraag is of we nog bij de gelukkigen zullen zijn om nog een wagen te bezitten. Net zoals de opmerkingen dat het huidig energienetwerk dat niet kan dragen als iedereen elektrisch rijd. Men gaat er dan ook vanuit dat de huidige situatie zal blijven dat merendeel van de gezinnen 2 wagens heeft terwijl het ook perfect zou kunnen dat men ipv het net te verzwaren ervoor zal zorgen dat gezinnen zich gewoon geen 2 wagens meer kunnen permitteren. In alle debatten rond maatschappelijke problemen nemen veel te veel mensen de huidige situaties als de standaard terwijl men gerust kan zorgen dat die standaard serieus inkrimpt. Denk maar eens aan de discussies met de vorige bouwmeester, zijn oplossing was toch ook om de standaardwoning serieus te laten krimpen.

Ik zie het nog steeds niet, ik denk dat het tijd wordt om eens terug in een stad of stadsrand te gaan rondlopen, want er lijkt weinig besef wat de reële alledaagse situatie is wat betreft auto parkeren. Ga je aan elke parkeerplaats zo'n ding leggen? Veel succes. Dat ontwerp heeft als je het filmpje bekijkt trouwens al verschillende design flaws, hilarisch.
Met trollen heeft dit allerminst iets te maken. Kom in een discussie met onderbouwde feiten en oplossingen, niet blind blijven herhalen wat niet juist is.
Want zo van die deksels aan de kant van de straat heb je nu niet?
1280px-Straatkolk.jpg

Neen die zijn er niet.
En als ze er zouden zijn, steken ze (gelukkig) niet omhoog.
Ik denk niet dat er steden zijn zonder afwatering. Echt niet.
En die ondergrondse laadpalen steken ook niet boven de grond, behalve als je ze gebruikt (en je er dus al geparkeerd bent).

Gewoon "sorry, jullie hebben gelijk, er is geen plek was een dom argument, ik had beter gekozen voor het elektriciteitsnet kan het niet aan" is ook goed hoor.

Ga jij nu een afwatering en riolering systeem vergelijken met een netwerk van laadpalen voor het opladen van auto's?:laugh:
Een rioolgat zit in een straat niet om de elke autolengte...

Het argument dat er op veel plaatsen in steden en daarrond (niet enkel in België) geen plaats is voor laad infrastructuur op grote schaal, is gewoon de realiteit. Dat jij dat "dom" vindt, zegt veel over jouw manier van logisch denken en discussie voeren.

Ik snap ook niet goed waarom je hier uit je plaat gaat en op de man speelt. Er is meer dan voldoende plaats om bij heel wat parkeerplaatsen opladers te plaatsen. Zelfs in Antwerpen heb je daar plek voor. Om de x aantal meter een kastje of een plug in de grond. Je snapt toch dat je zelf je eigen kabel in die plug steekt he? Die moet niet uit te grond steken. Veel plaats hoeft dat dus niet in te nemen. En op vele plekken zijn er al zo een parkings aan de kant van de straat. Onze parking op het werk is inmiddels bijna volledig voorzien van opladers.

Hoe groot denken jullie dat opladers zijn?

Het is een groter probleem dat er hier en daar vermoedelijk een elektriciteitskast gaat opfikken.

Ga jij nu een afwatering en riolering systeem vergelijken met een netwerk van laadpalen voor het opladen van auto's?:laugh:
Een rioolgat zit in een straat niet om de elke autolengte...

Het argument dat er op veel plaatsen in steden en daarrond (niet enkel in België) geen plaats is voor laad infrastructuur op grote schaal, is gewoon de realiteit. Dat jij dat "dom" vindt, zegt veel over jouw manier van logisch denken en discussie voeren.
En wat is volgens u het verschil tussen een netwerk voor afwatering en een netwerk voor laadpalen? En of die putjes daar nu elke autolengte liggen of niet, je hebt geen last van die putjes, dat is net het punt.

En in zijn link zie je die dus omhoog klappen als er geladen wordt...
Die klapt omhoog om je kabel er in te steken. Eenmaal de kabel er in zit, kan die klep terug omlaag.
Er is een uitsparing voorzien voor de kabel, beetje zoals je hebt in veel kantoorgebouwen met stekkers in de vloer.
En die uitsparing zet je zo dicht mogelijk tegen de stoep aan, zodat voetgangers er geen last van hebben.
Als je de link van @nestorius opent is dat (bij mij dan toch) het eerste wat je ziet, een dichte klep met een kabel die er uit steekt.

Ik zeg niet dat dit overal kan hé, maar op de meeste plaatsen kan je wel iets van laadmogelijkheden zetten. Is het geen laadpaal, dan zal het wel zo'n ondergrondse worden of nog iets anders.

Die klapt omhoog om je kabel er in te steken. Eenmaal de kabel er in zit, kan die klep terug omlaag.
Er is een uitsparing voorzien voor de kabel, beetje zoals je hebt in veel kantoorgebouwen met stekkers in de vloer.
En die uitsparing zet je zo dicht mogelijk tegen de stoep aan, zodat voetgangers er geen last van hebben.
Als je de link van @nestorius opent is dat (bij mij dan toch) het eerste wat je ziet, een dichte klep met een kabel die er uit steekt.

Ik zeg niet dat dit overal kan hé, maar op de meeste plaatsen kan je wel iets van laadmogelijkheden zetten. Is het geen laadpaal, dan zal het wel zo'n ondergrondse worden of nog iets anders.
Zoals jij het beschrijft kan idd niemand daar last van hebben! 👍

Moderatie: De discussie op de laatste pagina's gaan niet meer over 'de toekomst van de personenwagen' maar eerder over 'elektrische wagens'...
Laten we dit terug wat on-topic gaan aub.

Moderatie: De discussie op de laatste pagina's gaan niet meer over 'de toekomst van de personenwagen' maar eerder over 'elektrische wagens'...
Laten we dit terug wat on-topic gaan aub.
Gezien de laadpaalinfrastructuur de belangrijkste drempel is voor de uitrol van wat toch duidelijk de belangrijkste transitie op vlak van personenwagens is de komende 15 jaar, lijkt het me dat een discussie hierrond niet echt offtopic is.

En wat is volgens u het verschil tussen een netwerk voor afwatering en een netwerk voor laadpalen? En of die putjes daar nu elke autolengte liggen of niet, je hebt geen last van die putjes, dat is net het punt.

Het belangrijke verschil is dat een netwerk voor afwatering technisch veel simpeler is.
Je steekt dure elektrische infrastructuur in een gat in de grond waar auto's over kunnen rijden en waar om de zoveel tijd een hevige regenbui over passeert die de straat kan doen overlopen. Deze aansluiting moet ten alle tijde veilig genoeg blijven voor compleet ongetrainde mensen, bevat bewegende onderdelen die kapot kunnen gaan als mensen er slordig mee omspringen, moet ook waterbestendig blijven als mensen het deksel open laten staan...
Zo'n systeem zal technisch misschien mogelijk zijn, maar hoe duurzaam is het is, en hoe duur is het? Het is niet omdat er een mooie webpagina van het product bestaat dat het ook werkbaar is op grote schaal en dat de onderhoudskosten meevallen.

Wat als we nu volop investeren in peperdure laadinfrastructuur in dichtbebouwde woonwijken en ineens breken zelfrijdende wagens door, waardoor het plots veel goedkoper is om je auto gewoon autonoom naar een parkeergarage te sturen waar standaard opladers staan, en deze vervolgens slechts op te roepen als je hem nodig hebt? Dan sta je daar met je investeringen.

Sowieso moeten we ons de vraag stellen of al die goedkope parkeerplekken naast de stoep in de stad wel wenselijk zijn en we daar beter niet in snoeien om de steden wat leefbaarder te maken. Toen mijn vriendin en ik in Antwerpen woonden, waren we telkens ook twintig minuten aan het rondrijden in de zurenborg om een plek te vinden in plaats van een abonnement te nemen op de ondergrondse parking vlakbij aan het station. Je doet gewoon wat goedkoper is, niet persé wat maatschappelijk efficienter is.

Als automobilist heb je een enorm financieel voordeel als het gaat over de inname van ruimte in de stad, ten opzichte van niet-autogebruikers: Goedkope openbare ruimte voor transport, goedkope openbare ruimte voor de opslag van je transport. Als we heel dure laadinfrastructuur gaan installeren in die openbare ruimte trekken we dat nog eens verder scheef. Misschien is het zinniger om mensen in de stad te belonen voor het niet innemen van al die publieke ruimte ipv het wel innemen ervan. Een 24/7 abbonement in de ondergrondse garage aan berchem station kost €400 per maand. Dat is maw de huidige marktwaarde van parkeerplaats op die plek, die je vlak naast die parking quasi gratis krijgt van papa overheid dankzij je inwonerskaart. Dan zie je redelijk rap dat je accijnzen en verkeersbelasting niet echt toereikend zijn voor wat je effectief terugkrijgt. De overheid bezit al die openbare ruimte, die je als een vastgoedinvestering kunt zien, maar men beslist om de dividenden ervan enkel aan autobezitters terug te geven onder de vorm van gratis parking ipv de maatschappij als geheel.

Als mensen wat meer geconfrontreerd worden met de werkelijke marktwaarde van die diensten waar ze gretig gebruik van maken, zou de populariteit van personenauto's toch wat sneller dalen ten gunste van deelauto's en de fiets. Dan hebben we ook heel wat minder van die laadinfrastructuur nodig op die plekken waar de ruimte ervoor al schaars is.

Laatst bewerkt:
https://blogs.microsoft.com/today-in-tech/day-horse-lost-job/

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_horse_manure_crisis_of_1894

Er was een tijd waarin we paard en koets beschouwden als de standaard voor transport. Tegen het einde van de 19e eeuw veroorzaakte al die paarden overlast in grote stedelijke gebieden. De grote mestcrisis in New York (1894) bijvoorbeeld. Bovendien at ons vervoermiddel toen zowat 1/5e van de graanvoorraad op, terwijl er in dezelfde periode ook nog hongersnood heerste.

En toen kwam de automobiel, een nieuwe technologie (verbrandingsmotor) die ons transport disruptief transformeerde. Gedaan met de overlast van paarden in grote stedelijke gebieden.

Vandaag is het de auto die voor overlast zorgt in onze steden. De vraag is dus niet of de wagen als standaard zal verdwijnen maar wel wanneer dit zal gebeuren.

De vraag is dus niet of de wagen als standaard zal verdwijnen maar wel wanneer dit zal gebeuren.
Je verhaal verklapt ook al het meest waarschijnlijke antwoord: als er een beter alternatief komt.

Of als de auto te duur gaat worden. Dat zie ik enkel maar gebeuren als die (bewust) kapotbelast wordt, maar ik zie daar zelf niet meteen een politieke partij zich aan gaan wagen in de nabije toekomst.

Het is ook totaal niet logisch dat er in zoveel middelgrote tot grotere steden nog altijd zoveel autoverkeer nodig is, als je dat vergelijkt met veel andere Europese steden waar je toch betere alternatieven hebt (metro, randparkings met regelmatige verbindingen tot in de latere uren)

Om maar een klein voorbeeld te geven: stationsparking Brugge is erg beperkt qua capaciteit, de park & ride parking op 5 km buiten het centrum wordt in het weekend een groot deel van de dag bediend door 1 busverbinding per uur naar het stadscentrum. Terwijl er een veelvoud aan bussen daar passeert op weg naar het station, maar die stoppen daar niet. Resultaat: een quasi lege parking en nog altijd heel veel mensen die op de stadsring parkeren en toeristen die het centrum binnenrijden op weg naar een ondergrondse parking.

Terug
Bovenaan