De toekomst van de personenwagen

Slechte lader? Inductie werkt echt wel goed tegenwoordig. Ik hoef voor 5% batterij (iphone 13) niet ver te rijden. Ik denk dat ik zoiets al na een kleine 10km heb.

Ik dacht dat BMW al zoiets aanbood voor hun auto's.
Momenteel een Skoda Karoq als inloopwagen, dat werkt toch niet lekker daar. Hopelijk is die van BMW wel beter.
 
Momenteel gebruiken we wagens, treinen, bussen,... omdat we ons vaak verplaatsen. In de toekomst zou het best kunnen dat we heel wat van de zaken waarvoor we ons nu fysiek verplaatsen gaan uitvoeren in een virtuele realiteit. Daardoor zal de noodzaak om ons fysiek te verplaatsen dalen.

VR zou dus wel eens een concurrent kunnen worden van de auto.
VR als RL vervanger op korte termijn lijkt onrealistisch maar op langere termijn is het zeker niet uit te sluiten. Maar wat er gaat gebeuren en vooral hoe snel is iets wat mensen gewoon totaal niet correct kunnen inschatten.

Ik denk dat we stilaan wel naar een "transport as a service systeem" gaan evolueren. En niet het sucky kind waar je een kwartier moet wachten op een bus die je naar een station brengt waar je 28min moet wachten op een trein omdat je de vorige nipt gemist hebt... maar over een soort Uber systeem waar je een auto roept en die binnen de x minuten (zelfrijdend) aan de deur staat. Niet meteen in landelijke gebieden maar bv in steden zoals Gent waar ze zo snel mogelijk alle ICE's buiten willen gaat dat systeem er door komen en vooral: véél sneller dan 99,99% van de mensen zich nu kunnen voorstellen.
Het voordeel op die manier is ook dat je vééél minder grondstoffen nodig hebt want niet elk gezien heeft nog een eigen wagen nodig, laat staan twee. Zeker in verstedelijkt gebied is 1 auto per 5-10 (misschien wel meer) gezinnen dan gewoon voldoende.

Autobezit gaat over pakweg 20 jaar hetzelfde zijn als CD's/DVD's kopen de dag van vandaag. Als je 10 jaar geleden tegen mensen zei dat je een Spotify/Netflix abonement had dan lachten ze je 90% van de gevallen vierkant uit "allé, gij betaald voor iets en het wordt niet eens van u".

Er worden nu al tussenstappen gezet met private lease wat in de marge toch heel traag aan het groeien is maar dat gaat meer en meer critical mass beginnen vormen en vanaf dat punt kan er héél snel omgeschakeld worden van private lease naar transport-as-a-service.
 
Laatst bewerkt:
Het grootste probleem met deelauto's is dat je steeds zeer gedetailleerd moet inspecteren naar schade, dit is een zeer inefficient process.

Mochten er ooit een zelfrijdend Uber systeem zijn, waarom zou die zich dan specifiek op steden richten? Steden zijn juist de plaats waar dit systeem niet efficient kan werken maar waar je juist vervoersmiddelen met een hogere capaciteit nodig hebt zoals een bus, tram of trein om de nodige wegcapaciteit optimaal te benutten.

Wat gaan deze zelfrijdende wagens doen op het moment dat ze niet gebruikt worden? Toertjes maken in de stad totdat er iemand ze oproept? Naar een parking rijden buiten de stand? Of zoals al die elektrische step oplossing gewoon op willekeurige plaatsen onder de voeten staan?
 
Nochtans willen de meeste EV-rijders niet meer terug naar ICE. Dat is echt zo typisch geklaag van mensen die geen EV ervaring hebben.
Voor 90% van de Belgen zou een EV perfect volstaan.
Voor de overige 10% zal het heel duur worden om ICE/PHEV te blijven rijden.
Ik ken toch enkele EV rijders die niet meteen enthousiast zijn van hun EV. En dan vooral de range (zeker in de winter).
Het gaat hier meestal over mensen die thuis niet kunnen laden en dus verplicht zijn onderweg te laden en ze rijden ook niet met de EV topmodellen.

Waarom hebben ze er toch voor gekozen? Ze zagen de privé investering van een ICE/PHEV wagen (nieuw, 2dehands) niet zitten en kozen dus toch voor EV firmawagen + laadpas. Die staan nu geregeld een halfuur stil aan een snellader onderweg of moeten telkens een openbare laadpaal zoeken op hun bestemming.

Qua rijgedrag hoor ik wel positieve verhalen en ik heb zelf ook al met EV's gereden en kan daar best mee leven.
 
Ik ken toch enkele EV rijders die niet meteen enthousiast zijn van hun EV. En dan vooral de range (zeker in de winter).
Het gaat hier meestal over mensen die thuis niet kunnen laden en dus verplicht zijn onderweg te laden en ze rijden ook niet met de EV topmodellen.

Waarom hebben ze er toch voor gekozen? Ze zagen de privé investering van een ICE/PHEV wagen (nieuw, 2dehands) niet zitten en kozen dus toch voor EV firmawagen + laadpas. Die staan nu geregeld een halfuur stil aan een snellader onderweg of moeten telkens een openbare laadpaal zoeken op hun bestemming.

Qua rijgedrag hoor ik wel positieve verhalen en ik heb zelf ook al met EV's gereden en kan daar best mee leven.
Dan laden ze misschien ook gewoon heel inefficiënt, want met een half uur aan een snellader ben je quasi altijd opgeladen van 0 tot 80%. Ze zouden ook kunnen kiezen om 2x 10 minuten te laden en zo evenveel km's te kunnen doen.

En voor iedereen die wel thuis kan opladen, is het met een EV gewoon veel makkelijker he, als ik zie dat hij bijna leeg is, steek ik hem in het stopcontact en klaar (met als bonus dat de auto voorverwarmd is als ik vertrek).
Als ik met de benzine zie dat hij bijna leeg is, moet ik rondrijden naar een tankstation.

Ik merk toch ook vooral op dat de negatieve punten belicht worden door mensen die geen EV hebben, en dat het overgrote deel met een EV zegt dat ze daar eigenlijk niks van merken. en qua rijgedrag, zeker in die "lagere" segmenten gaat een EV een enorme sprong voorwaarts zijn, de gasrespons is zoveel beter dat elke auto gewoon veel vinniger aanvoelt.
 
Ik ken toch enkele EV rijders die niet meteen enthousiast zijn van hun EV. En dan vooral de range (zeker in de winter).
Het gaat hier meestal over mensen die thuis niet kunnen laden en dus verplicht zijn onderweg te laden en ze rijden ook niet met de EV topmodellen.

Waarom hebben ze er toch voor gekozen? Ze zagen de privé investering van een ICE/PHEV wagen (nieuw, 2dehands) niet zitten en kozen dus toch voor EV firmawagen + laadpas. Die staan nu geregeld een halfuur stil aan een snellader onderweg of moeten telkens een openbare laadpaal zoeken op hun bestemming.

Qua rijgedrag hoor ik wel positieve verhalen en ik heb zelf ook al met EV's gereden en kan daar best mee leven.
Dan is het eigenlijk niet over hun ev dat ze klagen maar vooral over de infrastructuur?

Want dat is inderdaad de grootste miserie lijkt me. Pas ook nog met iemand over gehad, rijdt nu met phev, maar wilt echt geen ev. Waarom? Woont in appartement waarbij het niet direct mogelijk (of toegelaten) is om een laadpunt te installeren in de garage en ook op het werk geen laadpunt is. Dan zou je inderdaad plots heel wat tijd verliezen door ergens snelladers te moeten gaan zoeken. Alsook geld. Zo'n snelladers zijn, zeker nu, ook niet goedkoop.
 
Dan is het eigenlijk niet over hun ev dat ze klagen maar vooral over de infrastructuur?

Want dat is inderdaad de grootste miserie lijkt me. Pas ook nog met iemand over gehad, rijdt nu met phev, maar wilt echt geen ev. Waarom? Woont in appartement waarbij het niet direct mogelijk (of toegelaten) is om een laadpunt te installeren in de garage en ook op het werk geen laadpunt is. Dan zou je inderdaad plots heel wat tijd verliezen door ergens snelladers te moeten gaan zoeken. Alsook geld. Zo'n snelladers zijn, zeker nu, ook niet goedkoop.
Klopt.
 
Dan laden ze misschien ook gewoon heel inefficiënt, want met een half uur aan een snellader ben je quasi altijd opgeladen van 0 tot 80%. Ze zouden ook kunnen kiezen om 2x 10 minuten te laden en zo evenveel km's te kunnen doen.

En voor iedereen die wel thuis kan opladen, is het met een EV gewoon veel makkelijker he, als ik zie dat hij bijna leeg is, steek ik hem in het stopcontact en klaar (met als bonus dat de auto voorverwarmd is als ik vertrek).
Als ik met de benzine zie dat hij bijna leeg is, moet ik rondrijden naar een tankstation.

Ik merk toch ook vooral op dat de negatieve punten belicht worden door mensen die geen EV hebben, en dat het overgrote deel met een EV zegt dat ze daar eigenlijk niks van merken. en qua rijgedrag, zeker in die "lagere" segmenten gaat een EV een enorme sprong voorwaarts zijn, de gasrespons is zoveel beter dat elke auto gewoon veel vinniger aanvoelt.
Zie reactie @phate_13 hierboven .

Het gaat over een populatie EV rijders die thuis niet kunnen laden. Die klagen dus vooral over heel het laadgedoe (want thuis en op het werk niet mogelijk) en dat de range onvoldoende toereikend is. Indien thuis of op het werk laden wel een optie is, dan vervalt dit probleem.

Je focus is wel erg op je eigen situatie gericht. Niet iedereen zit in zo'n luxe positie. ;-)
 
Laatst bewerkt:
Zie reactie @phate_13 hierboven .

Het gaat over een populatie EV rijders die thuis niet kunnen laden. Die klagen dus vooral over heel het laadgedoe (want thuis en op het werk niet mogelijk) en dat de range onvoldoende toereikend is. Indien thuis of op het werk laden wel een optie is, dan vervalt dit probleem.

Je focus is wel erg op je eigen situatie gericht. Niet iedereen zit in zo'n luxe positie. ;-)
Of omgekeerd?
Want het feit dat jij niet gemakkelijk kan opladen is jouw probleem en geen probleem van onze samenleving.

Ps: ik bedoel dit niet persoonlijk natuurlijk (ik ken uw situatie ook niet)
 
Of omgekeerd?
Want het feit dat jij niet gemakkelijk kan opladen is jouw probleem en geen probleem van onze samenleving.

Ps: ik bedoel dit niet persoonlijk natuurlijk (ik ken uw situatie ook niet)
Ik rij met een diesel en heb geen mogelijkheden om thuis te laden.
Echter, ik moet nu een PHEV of EV bestellen (of ik kan natuurlijk beslissen om geen salariswagen te nemen natuurlijk..) en dan wordt dat wel mijn probleem.
Ik kan van job veranderen, een EV weigeren en voor extra salaris gaan, verhuizen naar een woning met oprit/garage (en liefst nog zo laag mogelijke EPC/E peil), etc.

Langs de andere kant is klimaat achteruitgang wel een probleem van onze samenleving en is een EV rijden (al is een EV produceren en recycleren ook belastend voor het milieu) beter voor het milieu dan rijden met een ICE/PHEV. Het is dus in het belang van de samenleving dat ik binnenkort een EV rij ;-)

Ik weet niet waar je eigenlijk naartoe wil met die opmerking?
 
Concreet voor de toekomst van mobiliteit :

Het is belangrijk dat wetgeving goed afgestemd is op de noden van eender welke transitie.

In dit geval is de wetgeving voor laadpunten bij appartementen en bedrijven niet vooruitstrevend genoeg om de gewenste doelen te bereiken. Lijkt me.

Wetgeving in algemene zin :
- Aan welke voorwaarden moet voldaan zijn voor een laadpaal bij een appartement, hier zijn veel belemmeringen op.
- Welke incentives zijn er voor laadpalen?
- Welke verplichtingen zijn er voor laadpalen?


Voor een bedrijf met eigen parkeerterrein dat zijn werknemers bedrijfswagens geeft, zou men ook een verplichting van x aantal laadpalen / ev kunnen opleggen. (Er is genoeg fiscaal voordeel op laadpalen EN EV's om dat mogelijk te maken.)

Dat is één concreet voorbeeld, pin me er niet op vast.
 
Ik rij met een diesel en heb geen mogelijkheden om thuis te laden.
Echter, ik moet nu een PHEV of EV bestellen (of ik kan natuurlijk beslissen om geen salariswagen te nemen natuurlijk..) en dan wordt dat wel mijn probleem.
Ik kan van job veranderen, een EV weigeren en voor extra salaris gaan, verhuizen naar een woning met oprit/garage (en liefst nog zo laag mogelijke EPC/E peil), etc.

Ik snap het probleem niet. Ik zou denken dat het kunnen opteren voor een PHEV uitgerekend is om mensen zoals jij toch nog een valabel alternatief te kunnen aanbieden.
 
Ik snap het probleem niet. Ik zou denken dat het kunnen opteren voor een PHEV uitgerekend is om mensen zoals jij toch nog een valabel alternatief te kunnen aanbieden.
Er is geen probleem. Ik rij nu diesel. PHEV bestellen, leasing uitrijden en dan EV bestellen. In de veronderstelling dat ik nog even bij de huidige werkgever blijf.
Indien ik jobhop naar een bedrijf waar ze me een EV geven, dan.. Ga ik er nog eens over nadenken wanneer dat probleem zich stelt :p
 
Ooit gaat de mens eens meewarig zijn hoofd schudden als hij denkt dat men vroeger allemaal een eigen auto bezat.

Maar of dat nog 20, 50 of 100 jaar duurt, dat weet ik niet.
 
Ooit gaat de mens eens meewarig zijn hoofd schudden als hij denkt dat men vroeger allemaal een eigen auto bezat.

Maar of dat nog 20, 50 of 100 jaar duurt, dat weet ik niet.
Afhankelijk van de bron mag je er van uit gaan dat we als mensheid in de eerste 15 jaar van deze eeuw evenveel vooruitgang gemaakt hebben dan in de hele 20ste eeuw samen. Door de Law of Accelerating Returns verwacht men ook dat dit proces steeds sneller zal verlopen. Over een paar decennia verwacht men de vooruitgang van de hele 20ste eeuw een paar keer in een jaar te boeken tegen het einde van de eeuw zelfs op een maand.
Ik denk dat als ze ons vandaag zouden terugzetten naar het jaar 2000 dat wij met zen allen stomverbaasd staan te kijken naar wat wij in 2023 allemaal vanzelfsprekend vinden maar in 2000 gewoon zelfs nog niet bestaat. Als je kijkt naar hoe de wereld in de afgelopen 23 jaar veranderd is, dan kan je waarschijnlijk zeer moeilijk overschatten hoe hard de wereld gaat veranderen tegen 2050.

50 of 100 jaar daar geloof ik dus helemaal niks van. Met die 20 jaar gaan we der echt niet zo zot ver afzitten.
 
Vind je dat echt? Buiten computertechnologie teren we nog altijd op de grote uitvindingen uit de vorige eeuw(en). Die technologie is verfijnd, maar niet revolutionair veranderd. Als je naar transport kijkt bijvoorbeeld: auto's, vliegtuigen, treinen, boten zijn in de basis amper gewijzigd tov het verleden.
Die vliegende DeLorean uit Back To The Future is er nog lang niet bijvoorbeeld :biglaugh:
De snelheid en nauwkeurigheid en efficiëntie waarmee we dingen doen is er enorm op vooruit gegaan, maar de manier waarop we het doen (buiten computertechnologie) toch amper?

Noem mij 5 revolutionaire uitvindingen van de laatste 15 jaar, ik moet al even beginnen krabben...
 
Ik heb het eens gevraagd aan een van de laatste revolutionaire uitvindingen zelf. 😜

Geef 5 revolutionaire uitvindingen sinds het jaar 2000.
  1. De smartphone: De smartphone heeft de manier waarop mensen communiceren en informatie uitwisselen fundamenteel veranderd sinds de introductie in de jaren 2000.
  2. Sociale media: Platforms zoals Facebook, Twitter, en Instagram hebben de manier waarop mensen sociale connecties onderhouden en informatie delen veranderd.
  3. Cloud computing: Dankzij cloud computing kunnen bedrijven en individuen grote hoeveelheden gegevens opslaan en toegang krijgen tot hun bestanden vanaf elke locatie met internettoegang.
  4. KI en machine learning: De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en machine learning heeft geleid tot nieuwe toepassingen in veel verschillende industrieën, zoals zelfrijdende auto's, automatische vertaling, en gezichtsherkenning.
  5. 3D-printing: 3D-printing maakt het mogelijk om objecten te produceren door het toevoegen van materialen in plaats van het verwijderen ervan, wat de productie van gepersonaliseerde producten mogelijk maakt, en de manier waarop productiebedrijven werken fundamenteel veranderd.
Geef 5 revolutionaire uitvindingen die niks met computertechnologie te maken hebben.
  1. Elektrisch voertuig: Elektrische voertuigen hebben de manier waarop we reizen en onze energie opwekken veranderd, met minder uitstoot en afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
  2. Biologische landbouw: Biologische landbouwmethoden, die zich richten op het verminderen van chemische bestrijdingsmiddelen en het behoud van biodiversiteit, hebben een groeiende rol gekregen in de landbouw en voedselproductie.
  3. LED-verlichting: LED-verlichting is energie-efficiënter en duurzamer dan traditionele verlichtingsbronnen, en heeft de verlichtingstechnologie geleid tot een grootere energie-efficiëntie.
  4. Waterzuiveringstechnologie: Innovaties in waterzuiveringstechnologie, zoals membraantechnologie, hebben geleid tot een grotere toegang tot schoon drinkwater in ontwikkelingslanden.
  5. Nanotechnologie: Nanotechnologie heeft geleid tot nieuwe materialen en toepassingen, zoals verbeterde farmaceutische producten en krachtigere batterijen, en heeft ook de manier waarop we producten ontwerpen en produceren veranderd.
 
hoh, elektrische wagen.. eigenlijk was de elektrische wagen er eerst voor de ice of stoom.. maar toen waren de batterijen gewoon niet krachtig&klein genoeg om iets van range te hebben.
Dus echt 'revolutionair' is een elektrische wagen niet. Op zich zijn het allemaal componenten die al meer dan 15 jaar bestaan, maar gewoon veel verder ontwikkeld.
 
hoh, elektrische wagen.. eigenlijk was de elektrische wagen er eerst voor de ice of stoom.. maar toen waren de batterijen gewoon niet krachtig&klein genoeg om iets van range te hebben.
Dus echt 'revolutionair' is een elektrische wagen niet. Op zich zijn het allemaal componenten die al meer dan 15 jaar bestaan, maar gewoon veel verder ontwikkeld.
De eerste auto was er toch echt in 1886 en de eerste EV in 1888 hoor :).
Dat zegt eigenlijk ook niks over "revolutionair" he. De eerste trein is 50 jaar ouder dan de eerste auto, en toch zouden mensen de hyperloop (in essentie een trein...) revolutionair noemen. Net zoals het eerste vliegtuig ook van 1903 was, maar de concorde was wel revolutionair.
 
Terug
Bovenaan