De toekomst van de personenwagen

Je verhaal verklapt ook al het meest waarschijnlijke antwoord: als er een beter alternatief komt.

Of als de auto te duur gaat worden. Dat zie ik enkel maar gebeuren als die (bewust) kapotbelast wordt, maar ik zie daar zelf niet meteen een politieke partij zich aan gaan wagen in de nabije toekomst.
Klopt, als er een nieuwe technologie beschikbaar is die in alle opzichten beter is als de huidige standaard.

Politici gaan niet al te hard aan de auto raken. Bij de opkomst van de auto zag je hetzelfde patroon, toen waren politici ook weigerachtig tov de nieuwe technologie.

Hoe dan ook, pakweg 150 jaar geleden kon je in Oostende nog een postkoets nemen naar Brussel. Landhuizen en zelfs stedelijke herenhuizen uit die tijd werden gebouwd met stallingen en koetshuizen. Net zoals er vandaag parkings en garages worden voorzien. Wie denkt dat de auto nooit zal vervangen worden gelooft niet langer vooruitgang :)
 
https://blogs.microsoft.com/today-in-tech/day-horse-lost-job/

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_horse_manure_crisis_of_1894

Er was een tijd waarin we paard en koets beschouwden als de standaard voor transport. Tegen het einde van de 19e eeuw veroorzaakte al die paarden overlast in grote stedelijke gebieden. De grote mestcrisis in New York (1894) bijvoorbeeld. Bovendien at ons vervoermiddel toen zowat 1/5e van de graanvoorraad op, terwijl er in dezelfde periode ook nog hongersnood heerste.

En toen kwam de automobiel, een nieuwe technologie (verbrandingsmotor) die ons transport disruptief transformeerde. Gedaan met de overlast van paarden in grote stedelijke gebieden.

Vandaag is het de auto die voor overlast zorgt in onze steden. De vraag is dus niet of de wagen als standaard zal verdwijnen maar wel wanneer dit zal gebeuren.
Maar, de eerste auto kwam in 1886.
Hier zie je een grafiek van het aantal auto's in die tijd:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/51/meer-dan-200-maal-zo-veel-personenauto-s-als-in-1927
Dan zie je dat je dus echt nog wel een halve eeuw na de uitvinding van het betere alternatief zit, voordat je echt een groei ziet. Ik zie bvb de elektrische step wel als een redelijk alternatief voor in steden (als de infrastructuur hiervoor deftig wordt), maar het gaat nog decennia duren voordat zoiets de auto's gaat overtreffen.
 
Maar, de eerste auto kwam in 1886.
Hier zie je een grafiek van het aantal auto's in die tijd:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/51/meer-dan-200-maal-zo-veel-personenauto-s-als-in-1927
Dan zie je dat je dus echt nog wel een halve eeuw na de uitvinding van het betere alternatief zit, voordat je echt een groei ziet. Ik zie bvb de elektrische step wel als een redelijk alternatief voor in steden (als de infrastructuur hiervoor deftig wordt), maar het gaat nog decennia duren voordat zoiets de auto's gaat overtreffen.
Yep, een halve eeuw heeft het geduurd. Dat is toch onwaarschijnlijk snel... Op 50 jaar tijd heeft de nieuwe technologie (auto) de volledige standaard sinds eeuwen (paard) verdrongen. Trouwens de adoptie van nieuwe technologie kan nog sneller of trager gaan. Het is niet omdat de auto er 50 jaar over heeft gedaan dat het alternatief voor de wagen er ook zo lang over zal doen.

Wie weet vliegen we in de toekomst ipv te rijden.
 
Yep, een halve eeuw heeft het geduurd. Dat is toch onwaarschijnlijk snel... Op 50 jaar tijd heeft de nieuwe technologie (auto) de volledige standaard sinds eeuwen (paard) verdrongen. Trouwens de adoptie van nieuwe technologie kan nog sneller of trager gaan. Het is niet omdat de auto er 50 jaar over heeft gedaan dat het alternatief voor de wagen er ook zo lang over zal doen.

Wie weet vliegen we in de toekomst ipv te rijden.
Niet 100% zeker, maar ik vermoed dat paard niet al eeuwenlang de standaard was hoor. Ik vermoed dat paardrijden altijd is weggelegd geweest voor adel en dat wandelen de standaard was. Nu, doet er niet toe, de volgende "evolutie" kan inderdaad sneller, of trager gaan. Maar voorlopig zijn er nog niet heel veel dingen uitgevonden waarvan ik denk "dàt wordt nu de toekomst".
 
Leg mij uit waar je de laadpalen in een stadsomgeving gaat zetten. En nee ik wil niet horen dat ik ergens heen moet rijden om 30 minuten of langer te wachten om weer een paar kilometer te rijden. Nu wacht ik 5 minuten om 1000 km te rijden.
Momenteel hangen we wagens nog aan een stekker maar misschien dat we in de nabije toekomst via inductie gaan laden (zoals we nu al doen met smartphones e.d.). In dat geval zou elke parking gewoon de wagen opladen door er gewoon te parkeren. Geen laadpaal nodig, alle technologie zit onder de grond.

Maar bon, ik geloof in nog verdere disruptie en acht de kans klein dat onze kleinkinderen nog een auto zullen bezitten. Die gaan zich laten vervoeren in zelfrijdende capsules die ze op eender moment kunnen oproepen. Files, parkeerproblemen en verkeersongevallen zullen geen probleem meer zijn.
 
Zal wel even duren die inductie. Momenteel ben ik al blij dat ik 5% bijkrijg op mijn telefoon op een rit van 100km, laat staan voor een wagen. :unsure:
 
Niet 100% zeker, maar ik vermoed dat paard niet al eeuwenlang de standaard was hoor. Ik vermoed dat paardrijden altijd is weggelegd geweest voor adel en dat wandelen de standaard was.
De geschiedenis van het paard is bijzonder boeiend :)

Klopt dat het sinds de domesticatie in eerste instantie werd gebruikt door ridders en edellieden. Later zijn paarden toegankelijker geworden, oa. door betere fokprogramma's, waardoor ze ook werden ingezet in landbouw, industrie, handel, ... Zoals we nu koeriers hebben die met een bestelwagen rijden had je in de 19e eeuw de melkboer die met paard en kar aan huis leverde. In Londen had je op het einde van de 19e eeuw één paard per 15 inwoners. Die paarden produceerden toen zoveel mest dat Londen zo goed als onleefbaar werd.

Momenteel heeft Londen ongeveer 1 wagen per 3 volwassen inwoners. Ok, je kan dat niet één op één vergelijken maar geschiedenis herhaalt zich dus wagens zouden wel 's aan het einde van hun populariteit kunnen zitten. Nu, je hebt wel gelijk dat er momenteel nog geen echte vervanger is die op korte termijn zou kunnen doorbreken.
 
Zal wel even duren die inductie. Momenteel ben ik al blij dat ik 5% bijkrijg op mijn telefoon op een rit van 100km, laat staan voor een wagen. :unsure:
Klopt maar toen we in de jaren '90 via een telefoonlijn op het internet gingen dachten we ook dat het aan die snelheid nog lang zou duren eer we pakweg online zouden kunnen bankieren...
 
Dus aan elke parkeerplaats in elke straat?:oops:
We hebben toch ook in elke woning electriciteit en stromend water? Ooit was ook dat niet het geval...

Er zullen toen ook wel criticasters geweest zijn die bij hoog en laag beweerden dat het onmogelijk zou zijn om een elektriciteitsnetwerk uit te bouwen tot in elke woning.

Als we willen dat elke parking elektrische laadmogelijkheid heeft dan kan dat toch gewoon. Is een kwestie van dat aan te leggen.
 
Als we willen dat elke parking elektrische laadmogelijkheid heeft dan kan dat toch gewoon. Is een kwestie van dat aan te leggen.
In Londen heeft men ook laadpalen die geïntegreerd zijn in de straatverlichting. Hoge vermogens leveren ze echter niet en de plaatsen zijn ook niet exclusief voorbehouden voor elektrische voertuigen.

Misschien is het zinniger om mensen in de stad te belonen voor het niet innemen van al die publieke ruimte ipv het wel innemen ervan. Een 24/7 abbonement in de ondergrondse garage aan berchem station kost €400 per maand. Dat is maw de huidige marktwaarde van parkeerplaats op die plek, die je vlak naast die parking quasi gratis krijgt van papa overheid dankzij je inwonerskaart. Dan zie je redelijk rap dat je accijnzen en verkeersbelasting niet echt toereikend zijn voor wat je effectief terugkrijgt. De overheid bezit al die openbare ruimte, die je als een vastgoedinvestering kunt zien, maar men beslist om de dividenden ervan enkel aan autobezitters terug te geven onder de vorm van gratis parking ipv de maatschappij als geheel.

Als mensen wat meer geconfrontreerd worden met de werkelijke marktwaarde van die diensten waar ze gretig gebruik van maken, zou de populariteit van personenauto's toch wat sneller dalen ten gunste van deelauto's en de fiets. Dan hebben we ook heel wat minder van die laadinfrastructuur nodig op die plekken waar de ruimte ervoor al schaars is.
De Vlaamse en Federale regeringen hebben de laatste jaren veel ingezet om het openbaar vervoer kostendekkend te maken. Het resultaat is dat er minder gebruikers zijn. Ik vermoed dat dezelfde trend zich zou voordoen met personenwagens.
 
Waarom zou een benzine "niet rendabel genoeg" zijn? Ik wil gerust wat advies geven, maar dat zou hier off-topic zijn.

Maar dat laatste is absoluut waar. De automarkt is, of het nu ICE of EV is, steeds meer onbetaalbaar aan het worden.
Je mag zeker advies geven, want ik wil wel overtuigd worden voor een benzine wagen aan te kopen.. Mag in PM.

Vooral het verbruik baart me zorgen, daarom op zoek naar mensen met die een benzine wagen hebben en die een paar 100 km autostrade doen. Zo kan ik het reële verbruik eens te weten komen. Wat je leest op bepaalde sites van verbruik moet je toch meestal met een korreltje zout nemen..
 
Momenteel gebruiken we wagens, treinen, bussen,... omdat we ons vaak verplaatsen. In de toekomst zou het best kunnen dat we heel wat van de zaken waarvoor we ons nu fysiek verplaatsen gaan uitvoeren in een virtuele realiteit. Daardoor zal de noodzaak om ons fysiek te verplaatsen dalen.

VR zou dus wel eens een concurrent kunnen worden van de auto.
 
Je mag zeker advies geven, want ik wil wel overtuigd worden voor een benzine wagen aan te kopen.. Mag in PM.

Vooral het verbruik baart me zorgen, daarom op zoek naar mensen met die een benzine wagen hebben en die een paar 100 km autostrade doen. Zo kan ik het reële verbruik eens te weten komen. Wat je leest op bepaalde sites van verbruik moet je toch meestal met een korreltje zout nemen..

Spritmonitor is daar wel een goede bron voor, dat zijn werkelijke verbruiken. Waarschijnlijk met een lichte bias omdat mensen die dat ingeven, meer op hun verbruik zullen letten, maar toch een stuk realistischer dan normverbruiken (NEDC, WLTP)
 
Gezien de laadpaalinfrastructuur de belangrijkste drempel is voor de uitrol van wat toch duidelijk de belangrijkste transitie op vlak van personenwagens is de komende 15 jaar, lijkt het me dat een discussie hierrond niet echt offtopic is.
Klopt, het was ook niet specifiek naar u hoor. Maar het ging plots zeer specifiek over laadpalen & infrastructuur, dit heeft niet echt te maken met de toekomst van de personenwagen (het is eerder een mogelijk gevolg) Ik zie dat de discussie met de laatste posts wel weer de goeie kant opgaat :)
 
Zal wel even duren die inductie. Momenteel ben ik al blij dat ik 5% bijkrijg op mijn telefoon op een rit van 100km, laat staan voor een wagen. :unsure:
Slechte lader? Inductie werkt echt wel goed tegenwoordig. Ik hoef voor 5% batterij (iphone 13) niet ver te rijden. Ik denk dat ik zoiets al na een kleine 10km heb.

Ik dacht dat BMW al zoiets aanbood voor hun auto's.
 
Het is ook totaal niet logisch dat er in zoveel middelgrote tot grotere steden nog altijd zoveel autoverkeer nodig is, als je dat vergelijkt met veel andere Europese steden waar je toch betere alternatieven hebt (metro, randparkings met regelmatige verbindingen tot in de latere uren)
Ligt ook grotendeels aan het feit dat men hier zeer decentraal woont en dat de overheid jarenlang autogebruik en ver wonen van de stad heeft gestimuleerd. Steden waren marginaal en vies.

50% van de gentenaars heeft bv geen auto maar de wegen slibben wel massaal toe tijdens de spits. Het zijn niet de stedelingen die voor de verkeersoverlast zorgen. Verklaart een beetje de patsstelling en emoties van LEZ zones en autogebruik in steden.
 
De elektrische wagen is trouwens geen "evolutie". De technologie bestond al lang, stoom, elektriciteit en brandstof, daar is allemaal mee geëxperimenteerd. Brandstof heeft het gehaald, vanwege het praktisch gebruik en vanwege het lobby werk.
(Voor wie het interesseert raad ik ten zeerste een bezoekje aan het Louwman museum in Den Haag aan.)
Wat het in de toekomst zal worden zal de tijd uitwijzen, maar volledig elektrisch, daar geloof ik niet in, tenzij de huidige batterijtechniek op korte tijd met enorm rasse schreden vooruitgang boekt. Maar dat horen we al jaren, zonder noemenswaardig resultaat in de praktijk.
Als ik van collega's met een EV hoor, dat hun actieradius in de huidige temperaturen met 30 tot 40% afneemt... (en neen, niet van de minste modellen...) Nog een lange weg te gaan.

Als we in deze discussie moeten gaan uitleggen wat het technisch verschil is tussen een rioleringsnetwerk of een laadnetwerk voor auto's in het straatbeeld, dan ga ik me vanaf nu buiten de discussie houden. :oink:

louwman-museum-elektrische-auto-vitrine.jpg
 
Spritmonitor is daar wel een goede bron voor, dat zijn werkelijke verbruiken. Waarschijnlijk met een lichte bias omdat mensen die dat ingeven, meer op hun verbruik zullen letten, maar toch een stuk realistischer dan normverbruiken (NEDC, WLTP)
Inderdaad, kende dit nog niet. Zal me er wat in verdiepen. Maar is wel een goeie waardemeter lijkt me :). Merci
 
Als ik van collega's met een EV hoor, dat hun actieradius in de huidige temperaturen met 30 tot 40% afneemt... (en neen, niet van de minste modellen...) Nog een lange weg te gaan.
Nochtans willen de meeste EV-rijders niet meer terug naar ICE. Dat is echt zo typisch geklaag van mensen die geen EV ervaring hebben.
Voor 90% van de Belgen zou een EV perfect volstaan.
Voor de overige 10% zal het heel duur worden om ICE/PHEV te blijven rijden.
 
Had iets over gehoord op de radio. Men wil steeds meer betalen voor gebruik dan voor bezit.
Dus private lease zou ook opkomen net zoals huurwagens/deelwagens.
Klopt ook wel, de huidige hoge autoprijzen ondersteunen dat systeem ook.
Ik denk niet dat dat willen is maar eerder de aankoop niet kunnen betalen.
 
Terug
Bovenaan