De Tesla thread

Gisteren ook nog aan een supercharger gehangen in Duitsland om 50% van de batterij vol te laden en dat heeft ook ongeveer 45 minuten geduurd in het vriesweer (en ja, de batterij was preheated).
Dat valt dan toch ook wel serieus tegen, eigenlijk, terwijl ge Tesla-eigenaars altijd hoort opscheppen over de efficiëntie van hun auto, batterij en Supercharger-netwerk.

Afgelopen zaterdag bij -3 graden in volle sneeuwstorm mijn BYD Seal (ondertussen al een relatief verouderd platform) voor 50 procent (14 tot 64) bijgeladen aan een random Shell-lader in de Ardennen. Na 22 minuten kon ik vertrekken, wat ik feitelijk ook al aan de trage kant vond. Die heeft dan nog een 82 kWh batterij ook, wat groter is dan die van de Model Y, ongeacht de uitvoering. Alle laadplekken waren ook volledig ingenomen en er stonden zelfs een aantal auto's aan te schuiven - Laadwoestijn Wallonië.

Vanmorgen ook iets raars op het werk: collega die met een Model 3 (RWD, ongeveer 2,5 jaar oud) rijdt en onderweg was naar kantoor, maar halverwege is teruggekeerd omdat zijn batterijpercentage na 10 km al met 15 procent gedaald was en hij volgens de navigatie maar met 5 procent zou toekomen (en er op het werk geen betrouwbare laadmogelijkheden zijn). Dat de kou zo'n grote invloed zou hebben op de range van een Tesla had ik niet verwacht.

Laatst bewerkt:
Dat valt dan toch ook wel serieus tegen, eigenlijk, terwijl ge Tesla-eigenaars altijd hoort opscheppen over de efficiëntie van hun auto, batterij en Supercharger-netwerk.

Afgelopen zaterdag bij -3 graden in volle sneeuwstorm mijn BYD Seal (ondertussen al een relatief verouderd platform) voor 50 procent (14 tot 64) bijgeladen aan een random Shell-lader in de Ardennen. Na 22 minuten kon ik vertrekken, wat ik feitelijk ook al aan de trage kant vond. Die heeft dan nog een 82 kWh batterij ook, wat groter is dan die van de Model Y, ongeacht de uitvoering. Alle laadplekken waren ook volledig ingenomen en er stonden zelfs een aantal auto's aan te schuiven - Laadwoestijn Wallonië.

Vanmorgen ook iets raars op het werk: collega die met een Model 3 (RWD, ongeveer 2,5 jaar oud) rijdt en onderweg was naar kantoor, maar halverwege is teruggekeerd omdat zijn batterijpercentage na 10 km al met 15 procent gedaald was en hij volgens de navigatie maar met 5 procent zou toekomen (en er op het werk geen betrouwbare laadmogelijkheden zijn). Dat de kou zo'n grote invloed zou hebben op de range van een Tesla had ik niet verwacht.
Ja, toch even iets meer kaderen. Ik ben heel tevreden van de wagen en RWD was voor mij toch de "juiste" keuze: autoreizen doen wij toch altijd in de lente of zomer en nooit tijdens de winter. En als de wegen er slecht bijliggen door extreem slecht weer, dan werk ik gewoon vanuit thuis (maar dan moet onze zoon wel nog van school gebracht/gehaald worden met de auto). Rij nu in maart 3 jaar met mijn Model Y en gisteren/eergisteren was de eerste keer dat ik de auto gebruikte voor een lange rit in extreem vriesweer bij een (uitzonderlijk) tweedaags uitstapje naar Duitsland.

Wat het laden betreft: ik heb 12 kilometer gereden van vertrekpunt naar de supercharger. Misschien was dat te weinig tijd voor de batterij om goed/voldoende te kunnen preheaten? Nogmaals: ik heb (bijna) geen rijervaring met deze auto in extreem vriesweer en is ook mijn eerste EV, dus weinig referentie om te vergelijken. Toen het laden begon, stond er 40 kW op het dashboard en de auto is dan geladen van 30% naar 80% terwijl wij iets gingen eten bij een wegrestaurant vlakbij de superchargers (ik heb het verder niet zo nauw bekeken, want moesten toch op ons eten wachten, enz.). Die 40 kW is wel zéér weinig als je de laadcurve van de Model Y RWD bekijkt op 30% batterij en zou toch minstens nog 150 kW moeten zijn op dat moment. Dus ofwel batterij onvoldoende preheated, ofwel was er iets met de supercharger (er waren op dat moment ook maar slechts 5 of 6 van de 28 superchargers bezet).

Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij eerder een laadpaal probleem. Al heb ik niet zo veel ervaring met LFP batterijen. Maar ik zou denken dat je toch een stuk hogere snelheid moet halen, ook al zat je maar 12km ver. Tijdens het laden zelf warmt de batterij ook serieus op.
Misschien als je een andere laadpaal had gepakt, dat je wel boven de 100kW was geraakt.

Zit je trouwens op zomerbanden? Want ik zit nu met een Y LR op zomerbandjes en dat is toch ook wel een ramp. Volgende winter leg ik er sowieso iets anders onder. Ik weet nog niet of ik cross climates ga doen of echte winterbanden.

Ja, toch even iets meer kaderen. Ik ben heel tevreden van de wagen en RWD was voor mij toch de "juiste" keuze: autoreizen doen wij toch altijd in de lente of zomer en nooit tijdens de winter. En als de wegen er slecht bijliggen door extreem slecht weer, dan werk ik gewoon vanuit thuis (maar dan moet onze zoon wel nog van school gebracht/gehaald worden met de auto). Rij nu in maart 3 jaar met mijn Model Y en gisteren/eergisteren was de eerste keer dat ik de auto gebruikte voor een lange rit in extreem vriesweer bij een (uitzonderlijk) tweedaags uitstapje naar Duitsland.

Wat het laden betreft: ik heb 12 kilometer gereden van vertrekpunt naar de supercharger. Misschien was dat te weinig tijd voor de batterij om goed/voldoende te kunnen preheaten? Nogmaals: ik heb (bijna) geen rijervaring met deze auto in extreem vriesweer en is ook mijn eerste EV, dus weinig referentie om te vergelijken. Toen het laden begon, stond er 40 kW op het dashboard en de auto is dan geladen van 30% naar 80% terwijl wij iets gingen eten bij een wegrestaurant vlakbij de superchargers (ik heb het verder niet zo nauw bekeken, want moesten toch op ons eten wachten, enz.). Die 40 kW is wel zéér weinig als je de laadcurve van de Model Y RWD bekijkt op 30% batterij en zou toch minstens nog 150 kW moeten zijn op dat moment. Dus ofwel batterij onvoldoende preheated, ofwel was er iets met de supercharger (er waren op dat moment ook maar slechts 5 of 6 van de 28 superchargers bezet).
Dat is veel te kort. In de zomer heb ik 20-25min nodig voor een volledige preheat. En dan is de batterij al 25C bij vertrek. In de winter met deze temperaturen duurt het een uur of langer voordat die 500kg batterij op 50-55C zit.

Vertrekken en direct gaan laden is altijd traag. Beste is om eerst een uur te rijden en dan pas te laden. Of vlak voor aankomst de avond te gaan laden, dan kan de batterij ook lang voor verwarmen.

Is inderdaad veel te kort om correct te kunnen pre-heaten. Als je navigeert naar een SuC komt er een rood icoontje dat die de batterij aan het voorverwarmen is. Dit moet ook blijven staan, als je erop klikt denk ik dat die stopt met pre-heaten. Vorig jaar met de M3RWD hetzelfde gehad, niet pre-heated aan SuC gestaan om dan 40 kW te trekken, de auto gaf wel aan dat het een 45-tal minuten duurde om aan 80% te komen. Veel energie gaat dus naar de batterij op te warmen alvorens op te laden. Had toen op dat rood icoontje geklikt alvorens ik naar de SuC reed.

Hier 4x4 en is echt wel zalig nu in de sneeuw, dynamiek aanpassen op gladde wegen en de auto regelt alles, love it. In de week ook moeten gaan SuC, had pre-heated (25 mins aanrijtijd) en heb wel kunnen laden aan 120 kWh. Is nog niet de gegeven capaciteit maar was voldoende voor mij om even bij te toppen. Meestal kan ik hem toch thuis traag opladen.

Dat is veel te kort. In de zomer heb ik 20-25min nodig voor een volledige preheat. En dan is de batterij al 25C bij vertrek. In de winter met deze temperaturen duurt het een uur of langer voordat die 500kg batterij op 50-55C zit.

Vertrekken en direct gaan laden is altijd traag. Beste is om eerst een uur te rijden en dan pas te laden. Of vlak voor aankomst de avond te gaan laden, dan kan de batterij ook lang voor verwarmen.
Dit dus.

Dat is ook wat ik spijtig vind bij mijn KIA EV6 (pre revisie). Als die zijn temperatuur gehaald heeft dan stopt die met preheaten, ook als ik nog niet ben toegekomen. Ipv dit op temperatuur te houden tot je effectief bent toegekomen of geladen hebt. Waardoor je dan ook trager laad.
Heb zo al een paar keer gehad dat die zijn opwarming opstart. Om dan 3 - 4 km voor laadstation te stoppen want temperatuur bereikt. Om dan eens je die geladen hebt 5 minuten gepasseerd te zijn voor die tijdens het laden zijn piek haalt. Al koelt die batterij natuurlijk ook af bij het inparkeren en de sessie op te starten bij deze koude temperaturen.

Maar je hebt vlot bij deze temperaturen 45 minuten nodig om vanaf startmoment goed voorverwarmd te zijn om de snelle laadtijden te krijgen. En het is ook niet gegarandeerd dat die op de tijd van uw laadsessie die temperatuur ook nog voldoende omhoog krijgt om het laden sneller te laten verlopen. Aangezien die ook een stuk van uw laadstroom zal gebruiken om de temperatuur van de batterij te doen stijgen.

Zit je trouwens op zomerbanden? Want ik zit nu met een Y LR op zomerbandjes en dat is toch ook wel een ramp. Volgende winter leg ik er sowieso iets anders onder. Ik weet nog niet of ik cross climates ga doen of echte winterbanden.
Zal inderdaad wel een groot stuk aan de banden liggen. Met de AWD op winterbanden hier eigenlijk geen problemen, mits aangepast rijgedrag uiteraard.

Vanaf volgende week terug naar RWD, en die zal ook op zomerbanden worden geleverd, zal toch wennen worden :laugh:

Is dat echt zo een groot verschil op sneeuw, awd vs rwd? Ik ga voor de eerste keer awd hebben, dus geen ervaring mee
Lijkt mij logisch van wel, maar dus nog nooit zelf getest

De mijne is AWD, maar er liggen zomer PZero's op. Dus dat is ook een ramp nu als de sneeuw blijft liggen. Top band in de regen, maar slecht in de sneeuw. Mijn RWD met all seasons deed het beter dan AWD op zomerbanden.

Ik laat gewoon de auto staan buiten mijn zoontje naar school brengen. Morgen moet ik wel de baan op, dus hopelijk ligt het dan wat beter.
Mijn winter velgen zijn aangekomen, maar tegen dat er banden op liggen, is de sneeuw weg.

Banden zijn zoveel belangrijker dan het aandrijvingssysteem. Laterale grip wordt beslist door banden, remmen gebeurd sowieso op 4 wielen. Het enige wat er anders is, is dat je sneller kunt optrekken met AWD en grotere hellingen kunt oprijden.

Banden zijn zoveel belangrijker dan het aandrijvingssysteem. Laterale grip wordt beslist door banden, remmen gebeurd sowieso op 4 wielen. Het enige wat er anders is, is dat je sneller kunt optrekken met AWD en grotere hellingen kunt oprijden.
Dit. Goede video om dit te visualiseren:

Edit: nog een betere video die verder in detail gaat, met twee dezelfde modellen, inclusief remtesten:

Long story short: met AWD en zomerbanden zijt ge, als het serieus gesneeuwd en/of gevroren heeft, alsnog gesjareld.

Laatst bewerkt:
Hoewel ik akkoord ben met die eerste zin zijn er wel wat meer verschillen dan sneller optrekken.

Als je in de bocht gas bijgeeft (hoe weinig ook) ga je met 4 wiel aandrijving minder rap slippen.

En als je eenmaal aan het slippen bent op sneeuw is voorwielaandrijving het gemakkelijkst om te corrigeren, gevolgd door 4 wiel aandrijving, en dan op ruime afstand gevolgd door achterwielaandrijving. Voor de gemiddelde chauffeur uiteraard, voordat Thierry Neuville hier komt melden dat het allemaal niet veel uit maakt voor hem.

Dit is wel een nice filmke. Toen ik gisterenavond passeerde bij een volledig witte parking had ik ook goesting om ff te spelen, maar mijn eten stond koud te worden :(

YLR AWD hier, en dat rijdt inderdaad vlotjes op onze niet gestrooide straat.
Het is wel even schrikken als je met one pedal driving een beetje schuift als je het gaspedaal los laat.

Ik rij met de performance ook verbazend vlot in de sneeuw, terwijl mijn achterbanden nog minder dan 1mm profiel hebben haha.

De mijne is AWD, maar er liggen zomer PZero's op. Dus dat is ook een ramp nu als de sneeuw blijft liggen. Top band in de regen, maar slecht in de sneeuw. Mijn RWD met all seasons deed het beter dan AWD op zomerbanden.

Ik laat gewoon de auto staan buiten mijn zoontje naar school brengen. Morgen moet ik wel de baan op, dus hopelijk ligt het dan wat beter.
Mijn winter velgen zijn aangekomen, maar tegen dat er banden op liggen, is de sneeuw weg.

Welke velgen heb je gekocht en welke banden ga je erop laten leggen?

Motec MCR2 in 19” voor mijn model 3 performance.

Kwa banden denk ik Michelin cross climate 3 of alpin 5. Alhoewel er nog een paar goeie zijn. Eerst eens prijzen vragen.
Velgen zien er goed uit ! Heb je deze al eens in het echt gezien of is het een wilde gok om ze erop te leggen?

Zelf nu toch ook aan het overwegen om op de MYP all seasons te leggen met aparte wintervelg. Ben altijd heel tevreden geweest van de CC2 waardoor ik nu ook voor de CC3 durf te gaan, zeker met de prestaties in de sneeuw en op het droge. De prestaties in het nat zijn misschien iets minder maar als je hier rekening mee houdt en defensiever rijdt is het zeker en vast een degelijke band.

Heb nu deze velgen gezien:

Maar gaan ze effectief mooi zijn in het echt wanneer ze eronder liggen... Je ziet naast de originele velgen niet snel wagens met aftermarket velgen rondrijden.

Velgen zien er goed uit ! Heb je deze al eens in het echt gezien of is het een wilde gok om ze erop te leggen?

Zelf nu toch ook aan het overwegen om op de MYP all seasons te leggen met aparte wintervelg. Ben altijd heel tevreden geweest van de CC2 waardoor ik nu ook voor de CC3 durf te gaan, zeker met de prestaties in de sneeuw en op het droge. De prestaties in het nat zijn misschien iets minder maar als je hier rekening mee houdt en defensiever rijdt is het zeker en vast een degelijke band.

Heb nu deze velgen gezien:

Maar gaan ze effectief mooi zijn in het echt wanneer ze eronder liggen... Je ziet naast de originele velgen niet snel wagens met aftermarket velgen rondrijden.
Ik had ze niet in het echt gezien. Op TFF (Duits tesla forum) zijn er wel veel met die velgen.
Ik heb ze bij Motec Duitsland voor 620euro gekocht incl. verzending naar België. Dus das geen geld.

Ondertussen heb ik ze wel int echt gezien want ik heb ze uitgepakt om te controleren op schade :p Maar nog niet op mijn eigen auto gezien.

Voor 4 maand per jaar wou ik prijs/kwaliteit gewoon iets goed. De echte mooie kwamen allemaal op 2000euro voor een set.

Ik krijg mogelijk een Tesla Model 3 Standard model via de werkgever.
Ik ontvang een laadpas, maar de voorkeur van de werkgever is dat er zo veel mogelijk thuis wordt geladen.
Thuis beschik ik enkel over een standaard 220–230 V buitenstopcontact, waardoor laden vrij traag verloopt.
De werkgever voorziet geen vaste wallbox.
Daarom had ik graag duidelijkheid over welk type lader voorzien wordt of aangevraagd kan worden:
Wordt de Tesla geleverd met een Tesla Mobile Connector (UMC)?
Of is de wagen enkel uitgerust voor 1-fasig laden via een gewoon stopcontact zonder bijkomende beveiliging (“tussencomputer”)?
Is laden via een standaard stopcontact veilig voor regelmatig gebruik, of wordt een mobiele/slimme lader met extra beveiliging aangeraden? UMC
Betreffende capaciteitstarief (digitale meter – Vlaanderen)
Is het mogelijk om het laadvermogen:
te beperken
of dynamisch te sturen
zodat er geen hoge piekbelasting ontstaat en het capaciteitstarief niet onnodig stijgt?

En gaat uw werkgever thuisladen vergoeden of niet? Met een stopcontact gaat het prima hoor. Die auto is zo zuinig dat traag laden niet veel uitmaakt.

Maar je kan wel niet vergoed worden want er zit geen aparte teller in.

Terug
Bovenaan