Auto De Tesla thread

Dat werkt, maar na 20 seconden begint die te piepen dat ik mijn stuur moet vastnemen en na 40 seconden moet ik altijd eens goed aan mijn stuur trekken zodat het niet zou afslaan. Dat is toch geen autopilot?

Ik moet dus iedere minuut eens goed trekken aan mijn stuur, doe dat eens richting zuiden van Frankrijk... ik was dit na 1 kilometer al beu
Een koordje rond een fles gevuld met water binden en dat aan uw stuur hangen. Werkt ook.
 
Elke keer dat een vriend(in) of familielid een Tesla koopt met uw referral-link en deze vóór 31 maart 2023 afgeleverd krijgt, kunt u een tegoed ontvangen dat overeenkomt met 10.000 km gratis Supercharging.
Dit is toch een grap...
 
Ik heb de indruk dat er ergens honderdduizenden Tesla’s staan waar ze niet vanaf geraken.

In tijden van inflatie moeten de wagens van 60k -> 66k kosten

Maar neen, ze zakken naar 54k en ne kameraad van mij kreeg vorige maand nog eens €4500 korting voor een wagen die onmiddellijk geleverd kon worden.

Overal wordt alles duurder, behalve bij Tesla 😄
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk eens mensen die bevestigen dat er iets scheelt met mijn wagen. Maar bij Tesla ontkennen ze alles hoor, wanneer ze mijn wagen testen. Maar je ziet de leugen in hun ogen. Triestig verhaal.
Deze ochtend exact dat stuk gedaan in zowel comfort als sport. Sport was iets stijver maar totaal niet zoals in uw video. In comfort amper beweging. Ik reed rond de 70 behalve in de bochten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de indruk dat er ergens honderdduizenden Tesla’s staan waar ze niet vanaf geraken.

In tijden van inflatie moeten de wagens van 60k -> 66k kosten

Maar neen, ze zakken naar 54k en ne kameraad van mij kreeg vorige maand nog eens €4500 korting voor een wagen die onmiddellijk geleverd kon worden.

Overal wordt alles duurder, behalve bij Tesla 😄

Blijkbaar zorgt die prijsverlaging voor een heel stevig orderboek en volumegroei; Tesla kan het zich veroorloven om de winst per auto te laten dalen als dat gecompenseerd wordt door meer volume... in 2022 hadden ze een recordwinst (meer dan bv. General Motors) en blijkbaar marges van 25%.
 
Blijkbaar zorgt die prijsverlaging voor een heel stevig orderboek en volumegroei; Tesla kan het zich veroorloven om de winst per auto te laten dalen als dat gecompenseerd wordt door meer volume... in 2022 hadden ze een recordwinst (meer dan bv. General Motors) en blijkbaar marges van 25%.
Idd. Het is een heel agressieve zet om marktaandeel te veroveren.
 
Ik denk dat dat wat overdreven is. Orderboek alle Tesla's en dagen wachttijd:
February 28, 2023: 106,000 (30 days)
February 15, 2023: 106,000 (30 days)
January 31, 2023: 87,000 (26 days)
January 15, 2023: 107,000 (30 days)
December 31, 2022: 74,000 (23 days)
December 8, 2022: 163,000 (40 days)
November 30, 2022: 190,000 (44 days)
October: 31, 2022: 285,000
September 30, 2022: 299,000
August 31, 2022: 385,000
March-July, 2022: around 470,000
January-February, 2022: less than 400,000

Sinds de prijsverlaging is de orderboek lichtjes gestegen, maar nu weer stabiel en binnenkort dalende.
Alle gebruikelijke merken hebben een orderboek dat een meervoud groter is.
 
Dat ziet er inderdaad minder spectaculair uit dan ik verwacht had op basis van wat ik ergens anders gelezen had, daar spraken ze (na de eerste prijsverlaging begin dit jaar) van 2 keer zoveel bestellingen in de eerste weken van januari dan de productiecapaciteit.

Musk had als doelstelling voor 2023 wel gesproken over 1,8 miljoen auto's produceren, als ze die ook willen verkopen snap ik dat ze de vraag willen opdrijven door de prijs te laten zakken - aan ~100,000 per maand met een constante wachttijd zitten ze daar nog ver onder.

Natuurlijk moeilijk te vergelijken tussen 2022 en 2023, daar zit duidelijk nog een stuk voorraad opbouw in en backlog opeten (wachttijd van 1,5 naar 1 maand of minder terugbrengen), toch als die cijfers het "interne orderboek" weergeven en niet alleen de orders gelinkt aan effectieve klantenorders.

De gebruikelijke merken hebben een groter orderboek maar daar zijn de levertijden ook een stuk langer en voor EV's / PHEV's soms gewoon dramatisch te noemen. Als je wachttijd 3 à 6 maanden bedraagt voor ICE's en gemakkelijk nog een heel stuk meer voor EV's / PHEV's, is het niet moeilijk om een vele keren groter orderboek te hebben, dan wanneer je binnen de maand uitlevert ;)
 
Dit maakt ook een groot verschil waardoor ze nog kunnen zakken:
VFBmsbORXpt7HEWzSlCslptM.webp
 
Tesla heeft dan ook de magische krachten om een kostenbesparing te verkopen als een feature: verwijderen USS en andere sensoren, kaal interieur, yoke, etc.

Een beetje zoals Apple (headphone jack bv.).

Is natuurlijk niet het enigste dat voor die dikkere marge zorgt.
 
Tesla heeft dan ook de magische krachten om een kostenbesparing te verkopen als een feature: verwijderen USS en andere sensoren, kaal interieur, yoke, etc.

Een beetje zoals Apple (headphone jack bv.).

Is natuurlijk niet het enigste dat voor die dikkere marge zorgt.
Ik dacht dat hun efficiëntie deels zit in productietechnieken, waar ze de auto op zo'n manier ontwerpen dat de onderdelen goedkoper zijn om te maken.

Maar het zou me niet verbazen als de grootste besparing komt uit zoveel mogelijk zelf proberen te doen. Ze ontwerpen en maken bijvoorbeeld zelf hun batterijen (de kleine cellen zelf in combinatie met Panasonic dacht ik) en hun volledige besturings- en entertainmentsysteem. Dat zijn zaken waar een gemiddelde constructeur voor aanklopt bij een toeleverancier. Ze gaan zelfs zo ver dat ze hun eigen microchips ontwerpen in plaats van ze in te kopen.

Al dacht ik dat ze ook soms batterijen inkopen omdat ze niet aan de vraag kunnen voldoen, maar ik weet niet of dat nog zo is. Ze hebben in elk geval de intentie van zoveel mogelijk zelf te maken.
 
Bon, de kogel is door de kerk. Kean Suspensions gaat KW Var3 plaatsen. Zij hebben dit al 30x gedaan en kunnen mij garanderen dat het veel zachter zal zijn. Die begrepen mij terwijl ik mijn verhaal deed. Er liggen slechte Mercedes veringen op een standaard Tesla en zij begrijpen ook niet waarom ze voor die keuze gaan. Michelin banden zouden volgens hun ook wel een verschil maken met harde Pirelli banden.

Garantie gekregen, ze gaan ermee naar de schouwing, en ik krijg de originele als backup voor als ik hem later zou verkopen. Wat ik niet zal doen, want buiten dit is het een fantastische wagen.

Ik laat iets weten binnen 5 weken. Bedankt aan de forum member hier die de gouden tip gaf. Respect 👌
 
Tesla heeft dan ook de magische krachten om een kostenbesparing te verkopen als een feature: verwijderen USS en andere sensoren, kaal interieur, yoke, etc.

Een beetje zoals Apple (headphone jack bv.).

Is natuurlijk niet het enigste dat voor die dikkere marge zorgt.
Ik heb gehoord dat ze ook het stuur met 10% gaan verkleinen om kosten te besparen.

Nee serieus ze zetten heel veel in op het zo efficiënt mogelijk maken van de productie. Het gaat veel verder dan het weglaten van wat sensoren. En denk je dat de sofware om die sensoren te vervangen ook zichzelf schrijft misschien? Een model s/x heeft toch ook geen kaal interieur.
 
Daarom dat ik die zin op het einde er bij zette. Uiteraard is er meer aan de hand :) En die software dat dan nog eens niet goed werkt.
 
Bon, de kogel is door de kerk. Kean Suspensions gaat KW Var3 plaatsen. Zij hebben dit al 30x gedaan en kunnen mij garanderen dat het veel zachter zal zijn. Die begrepen mij terwijl ik mijn verhaal deed. Er liggen slechte Mercedes veringen op een standaard Tesla en zij begrijpen ook niet waarom ze voor die keuze gaan. Michelin banden zouden volgens hun ook wel een verschil maken met harde Pirelli banden.

Garantie gekregen, ze gaan ermee naar de schouwing, en ik krijg de originele als backup voor als ik hem later zou verkopen. Wat ik niet zal doen, want buiten dit is het een fantastische wagen.

Ik laat iets weten binnen 5 weken. Bedankt aan de forum member hier die de gouden tip gaf. Respect 👌
Pirelli's kunnen wel eens hard zijn inderdaad.

Ooit op mijn vorige wagen van Pilot Sports naar Pirelli's gegaan en ik had bijna mijn reet gebroken na het eerste gat in de weg. Relatief verschilletje, maar merkbaar.
 
De gebruikelijke merken hebben een groter orderboek maar daar zijn de levertijden ook een stuk langer en voor EV's / PHEV's soms gewoon dramatisch te noemen. Als je wachttijd 3 à 6 maanden bedraagt voor ICE's en gemakkelijk nog een heel stuk meer voor EV's / PHEV's, is het niet moeilijk om een vele keren groter orderboek te hebben, dan wanneer je binnen de maand uitlevert ;)

Deels akkoord. De andere merken verkopen en produceren ook veel meer wagens per jaar EN hebben ook nog steeds een veel grotere orderboek. Zonder rekening te houden met brandstof.

Kan je niet anders dan concluderen dat er een veel grotere vraag is.
 
Deels akkoord. De andere merken verkopen en produceren ook veel meer wagens per jaar EN hebben ook nog steeds een veel grotere orderboek. Zonder rekening te houden met brandstof.

Kan je niet anders dan concluderen dat er een veel grotere vraag is.
Komt natuurlijk ook door het feit dat Tesla enkel EVs verkoopt. Die zijn momenteel niet goedkoop (vs ICE) en niet geliefd bij de gemiddelde consument
 
Terug
Bovenaan