Auto De Tesla thread

Uiteraard, maar het is natuurlijk een idiote vergelijking op die manier.

Ik krijg bvb altijd de wubbekes van die EV fans die doen alsof die laadpauzes onderweg een voordeel zijn omdat ze dan meer uitgerust zijn. Feit is: je MOET die laadpauzes nemen, willen of niet. Met een ICE kan je doen wat je wil, en ben je bvb met 3 volwassenen onderweg, dan volstaan enkele korte pauzes om van chauffeur te wisselen en ben je gegarandeerd rapper dan met een EV. Wil je met een ICE meer pauze nemen, dan kan het ook, zoals dit CX5 voorbeeld aangeeft. Illustreert ook dat je het altijd in het voordeel van EV kunt draaien. Ben je trager, dan was het een voordeel dat je meer uitgerust was, ben je sneller dan is het ineens alsof je met een EV niet trager op bestemming bent als met een ICE. Mja, zo kan je natuurlijk alles wel goedpraten :p.

Feit is simpelweg dat op dat vlak een ICE nog altijd superieur is aan een EV, ook al is het misschien maar een paar keer per jaar echt van toepassing. Dat verschil wordt natuurlijk ook wel steeds kleiner (er zijn al wagens die aan meer dan 1000km/u laden) maar het blijft een groot verschil. Is wat mij betreft overigens ook ongeveer het enige voordeel aan een ICE.
Klopt zeker dat het een nadeel blijft op die keren dat je echt veel km's moet doen. Maar daar tegenover staat het voordeel dat je al die andere keren niet moet gaan tanken natuurlijk. Het als voordeel afdoen is inderdaad gewoon raar, en geen idee waarom een aantal mensen dat blijft doen, het is gewoon iets minder een nadeel dan ze in veel mainstream media willen doen geloven...
Zie bvb ook weer dit artikel (sorry voor rioolgazet):
https://www.hln.be/mobiliteit/getes...cb=1abb9339896663094b1f4970d4ee2d36&auth_rd=1
"De achilleshiel van een EV is het zware gewicht. Hij weegt al snel 150kg meer dan deze waterstof auto, en dat voel je in het rijgedrag".
Serieus, in het rijgedrag van een X5 met sowieso een gewicht van 2.2 ton voel jij het verschil van 150kg in het rijgedrag? Ook wel aanhalen dat het zoeken van snelladers een probleem is, maar het feit dat er maar een paar waterstoftankstations zijn "zal in de toekomst wel veranderen"...

Tja, en eens waterstof dan doorbreekt kunnen ze daar op zagen over het feit dat ge die thuis niet kunt opladen seg.
 
Uiteraard, maar het is natuurlijk een idiote vergelijking op die manier.

Ik krijg bvb altijd de wubbekes van die EV fans die doen alsof die laadpauzes onderweg een voordeel zijn omdat ze dan meer uitgerust zijn. Feit is: je MOET die laadpauzes nemen, willen of niet. Met een ICE kan je doen wat je wil, en ben je bvb met 3 volwassenen onderweg, dan volstaan enkele korte pauzes om van chauffeur te wisselen en ben je gegarandeerd rapper dan met een EV. Wil je met een ICE meer pauze nemen, dan kan het ook, zoals dit CX5 voorbeeld aangeeft. Illustreert ook dat je het altijd in het voordeel van EV kunt draaien. Ben je trager, dan was het een voordeel dat je meer uitgerust was, ben je sneller dan is het ineens alsof je met een EV niet trager op bestemming bent als met een ICE. Mja, zo kan je natuurlijk alles wel goedpraten :p.

Feit is simpelweg dat op dat vlak een ICE nog altijd superieur is aan een EV, ook al is het misschien maar een paar keer per jaar echt van toepassing. Dat verschil wordt natuurlijk ook wel steeds kleiner (er zijn al wagens die aan meer dan 1000km/u laden) maar het blijft een groot verschil. Is wat mij betreft overigens ook ongeveer het enige voordeel aan een ICE.

Vergelijking is effectief idioot, maar het feit is wel dat het gezonder is om wat pauzes te nemen ipv 1200km door te vlammen met 2 pauzes van 2 minuten voor een tas koffie en eens te plassen. Dat is het enige wat ik probeer mee te geven aan mensen die blijven beweren dat ze niets met een EV kunnen doen omdat ze 2 keer per jaar 1000km afleggen. :smile:
 
Maar daar tegenover staat het voordeel dat je al die andere keren niet moet gaan tanken natuurlijk. Het als voordeel afdoen is inderdaad gewoon raar, en geen idee waarom een aantal mensen dat blijft doen, het is gewoon iets minder een nadeel dan ze in veel mainstream media willen doen geloven...
Het 'niet meer moeten gaan tanken' is pas een belachelijk argument. Ik heb het nog eens geteld: 1100km tanken met mijn diesel kost 2 minuten tijd.
Als je een garage of thuislaadplek hebt, valt het nog mee qua moeite om een EV op te laden. Maar alle andere opties kosten veel meer tijd dan tanken: rondrijden naar een vrije plek, in weer en wind de kabel uithalen, daar zitten wachten of te voet naar huis stappen; en dat véél vaker dan je moet doen met een klassieke wagen.

Ja een EV heeft voordelen; en we moeten het doen voor het milieu & klimaat, maar het opladen is gewoonweg minder handig dan klassiek tanken.
 
Het 'niet meer moeten gaan tanken' is pas een belachelijk argument. Ik heb het nog eens geteld: 1100km tanken met mijn diesel kost 2 minuten tijd.
Als je een garage of thuislaadplek hebt, valt het nog mee qua moeite om een EV op te laden. Maar alle andere opties kosten veel meer tijd dan tanken: rondrijden naar een vrije plek, in weer en wind de kabel uithalen; en dat véél vaker dan je moet doen met een klassieke wagen.

Ja een EV heeft voordelen; en we moeten het doen voor het milieu & klimaat, maar het opladen is gewoonweg minder handig dan klassiek tanken.
Wel, ik rij met de Porsche geen 400km met een volle tank, en de BMW doet er meer dan 400km op een volle batterij. Bij de Porsche moet ik specifiek rondrijden langs tankstations, de BMW zet ik hier gewoon voor de deur en steek de kabel er in. Als ik 's morgens met de Porsche vertrek, en ik zie dat ik moet tanken, moet ik dus langs een andere route rijden waardoor ik ruwgeschat 7 minuten zal verliezen. Het thuis/op het werk kunnen opladen is echt absoluut een groot voordeel hoor.
 
Ik vind dat voordeel van thuis opladen vs tanken ook maar relatief. Ik vond het helemaal niet erg om wekelijks 's morgens eens 5km te rijden om de tank te gaan vullen. Ik vind nu om de 2 dagen dat gedoe met die kabel niet echt beter/handiger. Toegegeven, mijn laadpunt hangt in mijn garage, terwijl de auto buiten staat, en onze garage staat soms wat overhoop, en dan is het soms wel wat sukkelen met de kabel :).

En het gaat mij ook meer om de acties die je moet ondernemen dan om het tijdverlies. Trouwens, die EV rijders die zeggen dat ze nu tijd winnen met laden ipv tanken, rijden gegarandeerd gemiddeld 10km/u trager dan vroeger om meer range te kunnen hebben, maar da's dan plots geen tijdverlies :p.
 
Omdat je sneller kan laden dan tanken? Ik snap het niet
Omdat we nu bv na 300km stoppen om 15min -20min te laden. Perfect op het pisritme van mijn kids blijkbaar. Ze tellen mee af op het centrale scherm.

Bij de ice deden we buiten het tanken nog 1 of 2 stops extra omdat ze naar wc moesten of .....

Het is door de Tesla route dus meer gepland.

Kan ik met de ice sneller. Wellicht wel als we met 2 chauffeurs zijn.Het tanken duurt maar 5-10min met alles erbij.

Maakt het veel uit op een rit van 1000km. Voor mij niet.

Ik heb evengoed in de zomer al paar minuten moeten aanschuiven bij tankstation.

Daarnaast wie herinnert zich nog bijna 20-30min aanschuiven in Luxemburg om x euro goedkoper te zijn .

Voor mij persoonlijk weegt de balans veel meer door naar de Ev. Al kon ik genieten van de Brom, beleving die mijn wagen/moto maakte bij de acceleratie.
 
Ik ben momenteel aan het kijken om via het werk een Model 3 standaard aan te schaffen. (De long range scheelt veel in budget en voor die 1,5 seconde sneller te accelereren vind ik het verschil in budget niet waard.) Er zijn een paar zaken die mij niet zo heel duidelijk zijn:
1) Ik heb een premium spotify abbo en ik lees als je via het scherm de muziek wilt bedienen dat je een premium connectivity abbo moet aanschaffen. Klopt dit? Op mijn huidige wagen zit er apple carplay en is superhandig dat je alles via het scherm kan bedienen. Zijn er veel die zo een connectivity abbo aankopen?
2) Tijdens de testrit zei de verkoper dat er binnen een maand een update zal komen waar je parkeersensoren zal hebben. Ik heb altijd gedacht dat er al opzitten maar dit klopt dus dat er geen opzittten?
3) Iemand die ook de standaard versie bezit en die kan oordelen indien de kwaliteit van het geluid/boxen goed is?

Bedankt voor de info. ;)
 
(De long range scheelt veel in budget en voor die 1,5 seconde sneller te accelereren vind ik het verschil in budget niet waard.)

Ik denk dat de meeste mensen die voor de long range kiezen dit doen voor het grotere rijbereik, niet voor de acceleratie. Als je content bent met het rijbereik van de gewone 3 heeft het inderdaad waarschijnlijk niet veel nut om de LR te nemen.

Ik heb ooit een testrit gedaan met die LR en na een paar keer plankgas voelde ik mijn maag al keren. Leuk voor even maar in de praktijk gaan de meeste mensen maar af en toe vol accelereren.
 
Live update vanuit de Tesla garage. We zijn al 2u aan het praten over mijn veringen en dit is de conclusie na enkele testen:
- mijn wagen is veel harder dan de andere wagens waarmee je testritten doet
- het wisselen van banden naar 18’ maakt weinig verschil
- de reden zou zijn dat ik een wagen heb uit Shangai
- die van Amerika zijn zachter

Verkoper ontkent alles maar garagist heeft mij dit allemaal in vertrouwen gezegd. Waarschijnlijk omdat ik als auto liefhebber beginnen wenen ben tijdens de testrit. Zo gefrustreerd ben ik.

Mijn dank is enorm tov die garagist. Die zei eerlijk: meneer je hebt samen met al die andere pech. Enkel die van Amerika zijn zacht en uiteraard laten ze enkel testritten doen met die wagens.

Nog 1 optie: ik kan luchtveringen laten steken bij Heinz bv, maar dat is geen garantie uiteraard
 
1) Ik heb een premium spotify abbo en ik lees als je via het scherm de muziek wilt bedienen dat je een premium connectivity abbo moet aanschaffen. Klopt dit? Op mijn huidige wagen zit er apple carplay en is superhandig dat je alles via het scherm kan bedienen. Zijn er veel die zo een connectivity abbo aankopen?
Je hebt inderdaad een premium connectivity abonnement nodig om gebruik te maken van LTE voor streaming voor o.a. Spotify, Netflix, etc.
Je kan natuurlijk via bluetooth je muziek streamen, maar dan heb je de interface niet van Spotify. Apple Carplay/Android Auto integratie is er helaas niet bij Tesla.
2) Tijdens de testrit zei de verkoper dat er binnen een maand een update zal komen waar je parkeersensoren zal hebben. Ik heb altijd gedacht dat er al opzitten maar dit klopt dus dat er geen opzittten?
Sinds Oktober 22 leveren ze geen Model 3's meer met parkeersensoren. Sindsdien zegt Tesla dat ze "in de toekomst" de functionaliteit zullen terugbrengen dmv enkel camera. Wanneer dat effectief zal zijn blijft koffiedik kijken.
 
Live update vanuit de Tesla garage. We zijn al 2u aan het praten over mijn veringen en dit is de conclusie na enkele testen:
- mijn wagen is veel harder dan de andere wagens waarmee je testritten doet
- het wisselen van banden naar 18’ maakt weinig verschil
- de reden zou zijn dat ik een wagen heb uit Shangai
- die van Amerika zijn zachter

Verkoper ontkent alles maar garagist heeft mij dit allemaal in vertrouwen gezegd. Waarschijnlijk omdat ik als auto liefhebber beginnen wenen ben tijdens de testrit. Zo gefrustreerd ben ik.

Mijn dank is enorm tov die garagist. Die zei eerlijk: meneer je hebt samen met al die andere pech. Enkel die van Amerika zijn zacht en uiteraard laten ze enkel testritten doen met die wagens.

Nog 1 optie: ik kan luchtveringen laten steken bij Heinz bv, maar dat is geen garantie uiteraard
In tesla Latem zijn de testritten met de Chinese versies. Amerikaanse gaan ze niet snel gebruiken aangezien daar de kwaliteit veel lager is. En er worden hier ook al heel lang geen Amerikaanse meer geleverd.
 
Ok ja, maar dus niet de ‘slechte’ versie van Shangai 😉 Soit, op zoek naar luchtveringen dus. Zonder de prijsdalingen stond deze al lang te koop maar ik heb helaas momenteel na 12 maanden al €20.000 verlies

Tot dus ver de ‘slimme’ investering in een elektrische wagen. Ik vind het sowieso bedrieglijke praktijken om de testritten te laten uitvoeren met wagens die zachter rijden, om dan achteraf iets anders te verkopen.
 
Laatst bewerkt:
En er worden hier ook al heel lang geen Amerikaanse meer geleverd.
Hier? Werk je in die garage misschien?

Over die parkeersensoren: die heb je niet nodig aangezien je een mega camera hebt bij het achteruit rijden. Mijn wagen is 12 maanden oud en die piept vanaf 50cm. Raar dat ze zoiets er dan uithalen.

Die Musk is een raar ventje.

Eerste Tesla.
Laatste Tesla.
 
Hier? Werk je in die garage misschien?

Over die parkeersensoren: die heb je niet nodig aangezien je een mega camera hebt bij het achteruit rijden. Mijn wagen is 12 maanden oud en die piept vanaf 50cm. Raar dat ze zoiets er dan uithalen.

Die Musk is een raar ventje.

Eerste Tesla.
Laatste Tesla.
Misschien zijn die sensoren net een meerwaarde aan jouw wagen, als ze het met vision nooit gaan kunnen evenaren 😁 (tenzij ze die sensoren op een bepaald moment zelf niet meer gaan gebruiken)

Dat zoiets essentieels als parkeersensoren ontbreken doet mij toch ook enorm twijfelen om wel voor tesla te kiezen, ze gaan ook nooit de mogelijkheid hebben om met de huidige 3/y een perfecte 360° view te bieden.
Ik zou op dit moment liever een 2dehands van voor oktober kopen, maar het prijsverschil is me (door de drop) dan weer te klein...
 
Hier? Werk je in die garage misschien?

Over die parkeersensoren: die heb je niet nodig aangezien je een mega camera hebt bij het achteruit rijden. Mijn wagen is 12 maanden oud en die piept vanaf 50cm. Raar dat ze zoiets er dan uithalen.

Die Musk is een raar ventje.

Eerste Tesla.
Laatste Tesla.
Ivm die parkeersensoren: Hier een mooie uitleg waarom:
kort uitgelegd: kostenbesparing. (minder sensoren, eenvoudige bumper qua design, geen montage van sensoren meer)
Aangezien ze toch overal camera's hebben rondom. Want deze zijn nodig voor AutoPilot. enkel doen ze een upgrade van de camera's (1.3MP naar 5MP)
 
Hier? Werk je in die garage misschien?

Over die parkeersensoren: die heb je niet nodig aangezien je een mega camera hebt bij het achteruit rijden. Mijn wagen is 12 maanden oud en die piept vanaf 50cm. Raar dat ze zoiets er dan uithalen.

Die Musk is een raar ventje.

Eerste Tesla.
Laatste Tesla.
Met hier bedoel ik in België (en wellicht heel Europa). Veel info kan je halen van fora die specifiek over tesla bezig zijn, daar vind je vaak mensen die beter zijn ingelicht dan de mensen die in de tesla garages werken.
 
Terug
Bovenaan