Auto De Tesla thread

Niet zo mooi vind ik, dat is dus 350km op autostrade. Met dan nog 50km op de teller maar dan ga je angstig op zoek naar een fast charger.

En de Tesla Long Range is dan nog een van de beste op de markt.
 
Niet zo mooi vind ik, dat is dus 350km op autostrade. Met dan nog 50km op de teller maar dan ga je angstig op zoek naar een fast charger.

En de Tesla Long Range is dan nog een van de beste op de markt.
Aan 130km/u verbruik je ook wel heel veel. En er was dan ook nog eens veel wind.
Ik vind dat toch heel mooie cijfers.
 
Aan 130km/u verbruik je ook wel heel veel. En er was dan ook nog eens veel wind.
Ik vind dat toch heel mooie cijfers.
Absoluut, maar je dit zijn de werkelijke cijfers van een long range die officieel 620km kan rijden. Op autostrade mag je na 350km al op zoek naar een fastNED aangezien er maar 50 meer op de teller staat.

Stel je voor dat je een elektrische wagen hebt die officieel 350km kan rijden. Dan is het naar de zee en terug, en hopen dat je thuis geraakt :D
 
Absoluut, maar je dit zijn de werkelijke cijfers van een long range die officieel 620km kan rijden. Op autostrade mag je na 350km al op zoek naar een fastNED aangezien er maar 50 meer op de teller staat.

Stel je voor dat je een elektrische wagen hebt die officieel 350km kan rijden. Dan is het naar de zee en terug, en hopen dat je thuis geraakt :D
Tja dat is niet anders dan bij de klassieke auto's toch? Ik heb nog nooit een diesel gehad waar ik in de buurt kwam van hun opgegeven waarden.
Intussen weet iedereen wel dat die WLTP waarden met een serieuze korrel zou te nemen zijn, tenzij je echt lange ritten kunt doen aan lage snelheden.
Bv mocht je continu aan 50km/u rijden, zou je misschien wel 700km ver geraken op een volle batterij.

Het zou wel beter zijn mochten ze eens iets gelijkaardigs doen aan wat ev-database doet, want zij slagen er wel in om realistische cijfers weer te geven. En ze geven genoeg cijfers zodat je bij je onderzoek naar je EV-aankoop kan inschatten of het voor jou voldoet qua bereik.
 
Bepaalt WLTP overigens ook welke andere verbruikers in je wagen aan of uit moeten staan ?
Ik verschiet er immers van hoeveel bvb verwarming in mijn Mercedes kost, nochtans met warmtepomp. Bij korte ritten van bvb 20km zit ik vlot aan meer dan 20% verbruik door de verwarming. Dan is een verbruik van 22kWh/100km eigenlijk zo slecht nog niet.

Anderzijds, een batterij presteert minder bij koud weer. Maar hoe moet ik dat dan zien ? Moet die meer kW leveren voor eenzelfde prestatie ? Of heeft hij eigenlijk minder capaciteit dan in de zomer ? Of maw, zie je zoiets aan het verbruik (in kWh/100km) of zie je het aan het feit dat je minder kms range hebt met eenzelfde verbruik ?
 
Absoluut, maar je dit zijn de werkelijke cijfers van een long range die officieel 620km kan rijden. Op autostrade mag je na 350km al op zoek naar een fastNED aangezien er maar 50 meer op de teller staat.

Stel je voor dat je een elektrische wagen hebt die officieel 350km kan rijden. Dan is het naar de zee en terug, en hopen dat je thuis geraakt :D
Ik heb de model 3 rwd 60kwh. Ik rij regelmatig naar zee en terug. Enkele afstand 130km voor mij.
In de zomer heb ik dan nog een 30% range over. Mijn wlpt is 490km.

In de winter met koude,wind tegen enzovoort eerder 17% over.
No worries dus en 3 superchargers op de route
 
Tja dat is niet anders dan bij de klassieke auto's toch? Ik heb nog nooit een diesel gehad waar ik in de buurt kwam van hun opgegeven waarden.
Intussen weet iedereen wel dat die WLTP waarden met een serieuze korrel zou te nemen zijn, tenzij je echt lange ritten kunt doen aan lage snelheden.
Bv mocht je continu aan 50km/u rijden, zou je misschien wel 700km ver geraken op een volle batterij.

Het zou wel beter zijn mochten ze eens iets gelijkaardigs doen aan wat ev-database doet, want zij slagen er wel in om realistische cijfers weer te geven. En ze geven genoeg cijfers zodat je bij je onderzoek naar je EV-aankoop kan inschatten of het voor jou voldoet qua bereik.

Spritmonitor was daar wel een handige bron voor, daar zag je werkelijke verbruikscijfers.

En bij diesels steekt het natuurlijk iets minder nauw of je nu 800 of 1000 km range hebt die je op 10 minuten weer kan bijtanken met in de meeste regio's toch regelmatig tankstations, tegenover EV's waar het eerder gaat om 300 vs. 500 km range, het laden (km/u) een stuk langer duurt, meer verrassingen dat laadpaalinfo niet klopt / laadpalen niet of trager blijken te werken,...
 
Dan ga je 10 minuten bijladen aan een snellader?
In West-Vlaanderen is er maar 1 snellader, namelijk in Veurne. Als je daar niet moet zijn, is dat een omweg. Ik vind dat allemaal makkelijk gezegd, tot je 35 minuten moet omrijden om bij te laden. Je moet met veel te veel factoren rekening houden met een lage actieradius, terwijl je met een benzine wagen gewoon zonder zorgen kan rondrijden. Het zou ook spijtig zijn als je daar 20 minuten moet wachten omdat het bezet is door iemand anders. Alsof we allemaal zoveel tijd hebben vandaag de dag :D
 
In West-Vlaanderen is er maar 1 snellader, namelijk in Veurne. Als je daar niet moet zijn, is dat een omweg. Ik vind dat allemaal makkelijk gezegd, tot je 35 minuten moet omrijden om bij te laden. Je moet met veel te veel factoren rekening houden met een lage actieradius, terwijl je met een benzine wagen gewoon zonder zorgen kan rondrijden. Het zou ook spijtig zijn als je daar 20 minuten moet wachten omdat het bezet is door iemand anders. Alsof we allemaal zoveel tijd hebben vandaag de dag :D
Maar als je in W-Vlaanderen woont, is de kust geen 100km enkel?
 
In West-Vlaanderen is er maar 1 snellader, namelijk in Veurne. Als je daar niet moet zijn, is dat een omweg. Ik vind dat allemaal makkelijk gezegd, tot je 35 minuten moet omrijden om bij te laden. Je moet met veel te veel factoren rekening houden met een lage actieradius, terwijl je met een benzine wagen gewoon zonder zorgen kan rondrijden. Het zou ook spijtig zijn als je daar 20 minuten moet wachten omdat het bezet is door iemand anders. Alsof we allemaal zoveel tijd hebben vandaag de dag :D
Hoe kom je er bij dat er maar één snellader zou zijn in West-Vlaanderen? Ik ken er al 10 gewoon uit het hoofd, oa. 2 Tesla Superchargers met >10 stalls.
 
En dat gaat kantelen he. Er gaan steeds meer tankstations verdwijnen en laadpalen bijkomen. Over tien jaar ga je misschien moeten omrijden om nog een tankstation te vinden...
 
En dat gaat kantelen he. Er gaan steeds meer tankstations verdwijnen en laadpalen bijkomen. Over tien jaar ga je misschien moeten omrijden om nog een tankstation te vinden...
Dit doe ik eigenlijk al jaren :p Aangezien ik altijd een tankkaart gehad heb voor 1 merk...
 
Zoals ik al zei:

“Stel je voor dat je een elektrische wagen hebt die officieel 350km kan rijden.”
Als je die aanschaft dan weet je dat dit wlpt range van 350 km is. Aan 130 haal je dit nooit. Net zoals je de wlpt range/verbruik ook niet haalt aan 130km/h.

Een van de grote reden dat we Tesla als Ev gekocht hebben is juist de superchargers en de integratie in hun navigatie. Is het wat meer gedoe dan bij Ice, ja dat wel. Maar voor ons niet onoverkomelijk.

Voor 85% van mijn gebruik voldoet die 350-400 km effectieve range zonder te laden.

Ik bekijk het wat anders: elk stopcontact is voor mij een mogelijkheid om te laden.
Mogen er meer laadpalen komen: zeer zekers. Die mogen gerust aan 11kw zijn voor mij.

Wij waren met de model 3 vorig jaar sneller terug van de zuid Franse trip dan het jaar ervoor met de cx5. Exact dezelfde route en bestemming. Niet meer of minder fille op heel de route.
 
Omdat ze met de CX5 ook pauze moesten nemen en langer pauze genomen hebben?

Uiteraard, maar het is natuurlijk een idiote vergelijking op die manier.

Ik krijg bvb altijd de wubbekes van die EV fans die doen alsof die laadpauzes onderweg een voordeel zijn omdat ze dan meer uitgerust zijn. Feit is: je MOET die laadpauzes nemen, willen of niet. Met een ICE kan je doen wat je wil, en ben je bvb met 3 volwassenen onderweg, dan volstaan enkele korte pauzes om van chauffeur te wisselen en ben je gegarandeerd rapper dan met een EV. Wil je met een ICE meer pauze nemen, dan kan het ook, zoals dit CX5 voorbeeld aangeeft. Illustreert ook dat je het altijd in het voordeel van EV kunt draaien. Ben je trager, dan was het een voordeel dat je meer uitgerust was, ben je sneller dan is het ineens alsof je met een EV niet trager op bestemming bent als met een ICE. Mja, zo kan je natuurlijk alles wel goedpraten :p.

Feit is simpelweg dat op dat vlak een ICE nog altijd superieur is aan een EV, ook al is het misschien maar een paar keer per jaar echt van toepassing. Dat verschil wordt natuurlijk ook wel steeds kleiner (er zijn al wagens die aan meer dan 1000km/u laden) maar het blijft een groot verschil. Is wat mij betreft overigens ook ongeveer het enige voordeel aan een ICE.
 
Terug
Bovenaan