Auto De Tesla thread

moet wel zeggen dat ik dit ook liever op voorhand had geweten.

Het ging uiteindelijk tussen een model Y of een EV6 bij mij, maar heb voor de Ev6 gekozen omdat ik hem aan betere voorwaarden kon krijgen (fleet korting), nu blijkt de model Y long range met die enhanced autopilot 4000 euro goedkoper te zijn, zonder korting.
 
omdat ze te duur waren?
Prijzenoorlog tegen de "conventionele" autobouwers. Tesla voelt de EV-concurrentie en wil zoveel mogelijk market share pakken door te concurreren op prijs. Ze hebben ook hogere productiecapaciteit voor EV dankzij de "gigafactories" en kampen niet met lange levertijd zoals andere merken.

Die langere levertijd is voor mij één van de redenen geweest waarom ik (na 8 jaar BMW rijden) toch voor Tesla ben gegaan. Heb een MY SR besteld op 26/12 en al gemaild naar de garage met de vraag wat het beste doen (oude prijs staat nog altijd bij mijn bestelling). In het slechtste geval annuleer ik mijn order en bestel opnieuw om geld uit te sparen.

Zie ook dit artikel. Opmars van EV is nu toch volop ingezet komend decennium...
 
Interessant want Tesla begon wel duur te worden en ook bij bedrijven werd het te duur voor leasing.
Het probleem blijft echter hun prijspolicy en de onzekerheid in prijsschommelingen, nu ook weer bewezen. Dus leasing zal lastig blijven...
 
Je hebt toch geen geld verloren? Tesla durft nog al eens spelen met de prijzen. Binnen een jaar zijn de prijzen misschien weeral anders. Tenzij je nu net uw auto wou verkopen maakt dat toch niet uit.
Als je de wagen nu wilt verkopen is dat wel serieus waardeverlies. Tesla's behouden redelijk goed hun waarde, maar de Model Y is nu zo'n 13k goedkoper geworden ofzo, dat is meer dan wat je zou afschrijven mocht je de wagen gisteren verkocht hebben.

Interessant want Tesla begon wel duur te worden en ook bij bedrijven werd het te duur voor leasing.
Het probleem blijft echter hun prijspolicy en de onzekerheid in prijsschommelingen, nu ook weer bewezen. Dus leasing zal lastig blijven...
In leasing waren ze inderdaad heel duur (of toch op TCO basis), maar de Model Y Long Range is nu opeens 53k geworden. Dat is echt wel belachelijk goedkoop.
De model Y RWD was al goedkoop tov de concurrentie aan 50k (nu ook gezakt naar 47k).
En als je niet via lease kocht, had je sowieso al minder last van die hele hoge leasing/TCO prijzen van Tesla.
 
Het is vooral erg als je net hiervoor een auto had gekocht.
Dat is het zeker... Wie tot en met eind 2022 een Tesla in ontvangst nam, kreeg wel 10.000 km gratis kilometers bij de superchargers. De prijsdaling lag waarschijnlijk toen al op tafel... Ondanks de gratis kilometers, zou ik mij dan toch nog serieus in 't zak gezet voelen.
 
Als je de wagen nu wilt verkopen is dat wel serieus waardeverlies. Tesla's behouden redelijk goed hun waarde, maar de Model Y is nu zo'n 13k goedkoper geworden ofzo, dat is meer dan wat je zou afschrijven mocht je de wagen gisteren verkocht hebben.


In leasing waren ze inderdaad heel duur (of toch op TCO basis), maar de Model Y Long Range is nu opeens 53k geworden. Dat is echt wel belachelijk goedkoop.
De model Y RWD was al goedkoop tov de concurrentie aan 50k (nu ook gezakt naar 47k).
En als je niet via lease kocht, had je sowieso al minder last van die hele hoge leasing/TCO prijzen van Tesla.

Hoeveel stond de Y LR voordien?
 
Het is vooral erg als je net hiervoor een auto had gekocht.
Is altijd kut.
Maar uiteindelijk maak je een beslissing op een bepaald moment waar jij je goed bij voelt.
Is zoals stukken van mensen, op het einde hoor je tot waar een andere had willen bieden en dan vloek je ook eens.
Dat is Tesla nu eenmaal en dat is het mooie eraan.
Ik herinner me de tijd nog dat een model X van 115 naar 80/90K ofzoiets ging rond 2017/2018 van dag op dag.
Of dat een model S voor dezelfde prijs van een 80 naar een 100 ging.
Toch mooie dat de "conventionele" nu alweer gepusht worden om te handelen of te volgen.
Uiteindelijk weet iedereen dat we nog veel te veel betalen voor elektrische wagens en dat het allemaal veel goedkoper kan.
 
Toch mooie dat de "conventionele" nu alweer gepusht worden om te handelen of te volgen.
Uiteindelijk weet iedereen dat we nog veel te veel betalen voor elektrische wagens en dat het allemaal veel goedkoper kan.
De vraag is natuurlijk, kunnen de conventionele merken volgen? Hebben zij genoeg marge om zoiets te kunnen doen?
 
en dan weten dat mijn huidige bestelling van een EV6 5% duurder kan worden gedurende mijn wachttijd... denk als ze mij dat nieuws gaan brengen dat ik de boel annuleer en mij een Y bestel aan deze voorwaarden.

Hoop dat KIA beseft dat als ze hun prijzen nog gaan optrekken dat ze er geen meer gaan verkopen.
 
Welkom in de vrije markt

Veel aanbod = lagere prijzen
Bij mijn weten is dit nog nooit gebeurd bij eender welk ander auto merk

Waarom zou ik binnen 3 jaar opnieuw een Tesla kopen als mijn wagen is afgeschreven?
Ik loop het risico dat de wagen de dag nadien 12.000eur minder waard is :)
 
Ik vraag me af of leasing maatschappijen dit al zagen aankomen. Voor kerst hoorde ik van een collega die nog eens kon kijken in de Leaseplan tool. Wat bleek, alle wagens waren een pak duurder geworden waardoor er veel modellen die in maart nog mogelijk waren nu buiten budget vielen. Er was echter 1 opvallende uitzondering: Tesla. In maart konden we enkel de goedkoopste 3 nemen. Nu was zelfs een Y een mogelijkheid. Toch vreemd.
 
Bij mijn weten is dit nog nooit gebeurd bij eender welk ander auto merk

Waarom zou ik binnen 3 jaar opnieuw een Tesla kopen als mijn wagen is afgeschreven?
Ik loop het risico dat de wagen de dag nadien 12.000eur minder waard is :)

Mss weer een rare kronkel van Elon
 
Bij mijn weten is dit nog nooit gebeurd bij eender welk ander auto merk

Waarom zou ik binnen 3 jaar opnieuw een Tesla kopen als mijn wagen is afgeschreven?
Ik loop het risico dat de wagen de dag nadien 12.000eur minder waard is :)
Omdat over 3 jaar een Tesla ook een stuk goedkoper kan zijn dan de concurrentie?
 
Juist e-mail ontvangen i.v.m. mijn bestelling op 26/12/2022:

Code:
Uw Model Y Order Overeenkomst wordt binnen 48 uur aangepast naar onze laatste nieuwe prijzen waardoor uw Tesla betaalbaarder wordt.

U kunt uw Order Overeenkomst ten alle tijden opvragen in uw Tesla Account onder ‘Documenten’.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn weten is dit nog nooit gebeurd bij eender welk ander auto merk

Waarom zou ik binnen 3 jaar opnieuw een Tesla kopen als mijn wagen is afgeschreven?
Ik loop het risico dat de wagen de dag nadien 12.000eur minder waard is :)
Dat is juist goed.
Moest het omhoog gegaan zijn met 12k zou iedereen happy zijn dat ze een koopje gedaan hebben en die dat op twijfel stonden aan het vloeken geweest zijn.
Ik zie er enkel het mooie van in. Concurrentiestrijd ipv die grote automerken die torenhoge winsten boeken.
Het komt ons als consument alleen maar ten goede.
 
Bij mijn weten is dit nog nooit gebeurd bij eender welk ander auto merk

Waarom zou ik binnen 3 jaar opnieuw een Tesla kopen als mijn wagen is afgeschreven?
Ik loop het risico dat de wagen de dag nadien 12.000eur minder waard is :)
Het is ook niet de eerste keer dat Tesla dit doet. Dus je had dit gewoon kunnen zien aankomen.

En andere merken doen dat ook soms. Mijn iX3 is ook goedkoper geworden na de bestelling.
 
Terug
Bovenaan