Auto De Tesla thread

Gezien de huidige prijzen is mijn vriendin ook serieus aan het overwegen om de BMW weg te doen voor een Model 3 LR

Nu was ik zelf eens wat de kosten aan het vergelijken, maar met welk gemiddeld verbruik dien ik rekening te houden? 20kWh/100? Hoeveel zitten de model 3 rijders hier gemiddeld? Gemiddelde op Spritmonitor is 18,77 zo te zien
Thuis - kantoor is 24km enkel waarvan +-60% autostrade
In 2022 net geen 20.000km gemaakt. Een keer of 4 naar Brussel gereden (+-210km totaal) en ik denk max 12 dagen (voor het werk dan) tussen de 90-140km in totaal, al de rest volgens mij ruim onder de 100km

Binnen de 5km van het werk ook een Tesla showroom met laders + een 10tal superchargers.

Kosten voor onderhoud? Ik dacht dat @ugar zei dat deze nogal laag waren vergeleken met een benzine wagen (+500€ dit jaar)

Aangezien beroepsmatig gereden km bij deze aan 100% aftrekbaar zijn ipv 56% bij de BMW uiteraard een no brainer, maar moeten ook nog een aanvaardbare prijs krijgen.
 
Zoveel om alleen de filter te vervangen?? Dat is toch meestal vrij weinig werk. Ik heb dat bij de Tesla ook zelf gedaan. De 2 filters zelf waren misschien 40 euro.
Ik heb dan ook serieus van mijn tak gemaakt, want dat is schandalig. Daar is zogezegd 1,5u aan gewerkt terwijl dat volgens mij geen 10 minuten werk is.
Hun uitleg is dat ze ook een "voertuigcheck" gedaan hebben, maar toen ik vroeg wat dat dan was kon hij niet echt antwoorden.
 
Altijd met Audi rond gereden en dát is nu de reden waarom nu wegblijf van die andere merken zoals VAG, BMW,… die vragen absurde prijzen voor onderhoud en zever
 
Altijd met Audi rond gereden en dát is nu de reden waarom nu wegblijf van die andere merken zoals VAG, BMW,… die vragen absurde prijzen voor onderhoud en zever
Zelfde ervaring met BMW... ik val echt achterover wat de garage (concessiehouder) vraagt voor bandenwissel en onderhoud de laatste 2-3 jaren...
 
Ik zit toch toch in een serieus dilemma momenteel...

Ik heb op 26/12 een Standard Range Model Y besteld voor een totale prijs van 54,37K. Het prijsverschil met de Long Range was op dat moment nog 16K, wat ik echt veel te veel vond. Op mijn huidige X1 heb ik 4x4 en dat is beduidend betere grip dan FWD/RWD. Maar tegelijkertijd hebben we in Vlaanderen bijna nooit meer echt extreem vorstweer (sneeuw), dus ik zag AWD niet echt meer als een must. En wij zijn ook geen mensen die op (auto)wintervakantie gaan elk jaar. Je hebt door AWD ook extra kosten, omdat winterbanden en zomerbanden dan bijna verplicht zijn bij 4x4 (of dat is toch het "advies" dat ik vaak hoor).

Nu met de prijsdaling is het prijsverschil tussen SR en LR nog "maar" 7K euro geworden. Maar als ik dat vergelijk met mijn oorspronkelijke offerte (54,37K), is een Long Range nog maar 4K duurder t.o.v. mijn de oorspronkelijke SR... Ik zou het niet persé doen voor de AWD of extra performance, maar misschien wel voor de extra range en bijgevolg ook betere resale value uiteindelijk.

De auto zou afgeschreven worden op 5 jaar tijd. Alle elektrische (bedrijfs)wagens die vandaag gekocht worden, zijn grotendeels voor de particuliere tweedehandsmarkt over 4-5 jaar... Mensen hebben vaak "schrik" van de mindere actieradius van EV t.o.v. brandstof, dus ik denk dat de LR het gewoon beter gaat doen op de tweedehandsmarkt...

Wat zouden jullie ermee doen (SR vs LR)? Het zal, by the way, mijn eerste EV zijn.
 
Ik zit toch toch in een serieus dilemma momenteel...

Ik heb op 26/12 een Standard Range Model Y besteld voor een totale prijs van 54,37K. Het prijsverschil met de Long Range was op dat moment nog 16K, wat ik echt veel te veel vond. Op mijn huidige X1 heb ik 4x4 en dat is beduidend betere grip dan FWD/RWD. Maar tegelijkertijd hebben we in Vlaanderen bijna nooit meer echt extreem vorstweer (sneeuw), dus ik zag AWD niet echt meer als een must. En wij zijn ook geen mensen die op (auto)wintervakantie gaan elk jaar. Je hebt door AWD ook extra kosten, omdat winterbanden en zomerbanden dan bijna verplicht zijn bij 4x4 (of dat is toch het "advies" dat ik vaak hoor).

Nu met de prijsdaling is het prijsverschil tussen SR en LR nog "maar" 7K euro geworden. Maar als ik dat vergelijk met mijn oorspronkelijke offerte (54,37K), is een Long Range nog maar 4K duurder t.o.v. mijn de oorspronkelijke SR... Ik zou het niet persé doen voor de AWD of extra performance, maar misschien wel voor de extra range en bijgevolg ook betere resale value uiteindelijk.

De auto zou afgeschreven worden op 5 jaar tijd. Alle elektrische (bedrijfs)wagens die vandaag gekocht worden, zijn grotendeels voor de particuliere tweedehandsmarkt over 4-5 jaar... Mensen hebben vaak "schrik" van de mindere actieradius van EV t.o.v. brandstof, dus ik denk dat de LR het gewoon beter gaat doen op de tweedehandsmarkt...

Wat zouden jullie ermee doen (SR vs LR)? Het zal, by the way, mijn eerste EV zijn.

Voor dat relatief beperkte prijsverschil als je die 4K rekent over 5 jaar zou ik voor de LR kiezen, je hebt AWD wat ook bij hevige regen een klein voordeel is, een duidelijk groter bereik wat gewoon altijd handig is (zowel voor jezelf als voor doorverkoop, ik volg je redenering daarin wel) en je hoogste laadsnelheid bij superchargers ligt ook hoger (250 kW tegenover 170 volgens de Tesla website)
 
Zelfde ervaring met BMW... ik val echt achterover wat de garage (concessiehouder) vraagt voor bandenwissel en onderhoud de laatste 2-3 jaren...
BMW is al jaren belachelijk. Als ze €85 per uur vragen, wees maar zeker dat ze er maar 20’ aan gewerkt hebben. Wat neerkomt op €255 per uur.

Een marter had die mousse in mijn capeau vooraan eens kapot gebeten. Offerte gekregen van €620.

Voor een stuk mousse!

Ook nog meegemaakt: de wagen trilde constant en ik kreeg een offerte van €6000. Ik bel en vroeg waarom het zoveel was. Antwoord: daar staat ook vanalles op dat bijna stuk is en dat we willen vervangen.

Ja maar, hoeveel is het voor mijn probleem van trillen? Ah… €1800…

Dus iedere keer ik een bmw zie rijden, weet ik dat die mannen in het zak gezet worden.


Iedereen die een Tesla wil kopen: rij er eens mee op een slechte baan. Vering 0,0

Alsof je wagen 9cm verlaagt is…
 
Ik heb de mijne 8 maanden geleden gekocht, echt een ramp. Nu ze gezakt zijn in prijs kan ik hem zeker niet verkopen 😒

Ik snap niet dat ge als auto bouwer zulke standaard zaken niet inplant. Zeker voor iets dat 60k kost

Gewoon tijdens de testrit een kasseibaan opzoeken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de mijne 8 maanden geleden gekocht, echt een ramp. Nu ze gezakt zijn in prijs kan ik hem zeker niet verkopen 😒

Ik snap niet dat ge als auto bouwer zulke standaard zaken niet inplant. Zeker voor iets dat 60k kost

Gewoon tijdens de testrit een kasseibaan opzoeken.
Vergelijkbaar met?
Want onze huidige bmw is toch ook wel vrij stevig op zo'n baantjes hoor

Hoe is het intussen met uw verbruik?
 
Gezien de huidige prijzen is mijn vriendin ook serieus aan het overwegen om de BMW weg te doen voor een Model 3 LR

maar moeten ook nog een aanvaardbare prijs krijgen.
Net een mail gekregen van Tesla ivm het overnamevoorstel.

Geen idee of ik daarmee moet lachen of huilen
10.000€ lager dan de goedkoopste vergelijkbare op AutoScout
16.000€ lager dan de goedkoopst vergelijkbare op premium selection

Ik begrijp dat dat vraagprijzen zijn en een dealer marge pakt, maar dit is belachelijk/beschamend.
 
Net een mail gekregen van Tesla ivm het overnamevoorstel.

Geen idee of ik daarmee moet lachen of huilen
10.000€ lager dan de goedkoopste vergelijkbare op AutoScout
16.000€ lager dan de goedkoopst vergelijkbare op premium selection

Ik begrijp dat dat vraagprijzen zijn en een dealer marge pakt, maar dit is belachelijk/beschamend.
Wijkopenautos.be eens proberen 👍
 
Knoop doorgehakt en dan toch maar voor de Long Range Model Y gegaan i.p.v. Standard Range oorspronkelijk... Die 4K euro extra op 5 jaar tijd gaat het verschil ook niet meer maken en je bent toch iets geruster met zo veel mogelijk range.
 
Net een mail gekregen van Tesla ivm het overnamevoorstel.

Geen idee of ik daarmee moet lachen of huilen
10.000€ lager dan de goedkoopste vergelijkbare op AutoScout
16.000€ lager dan de goedkoopst vergelijkbare op premium selection

Ik begrijp dat dat vraagprijzen zijn en een dealer marge pakt, maar dit is belachelijk/beschamend.
Tesla heeft gewoon weinig interesse in overnames. Daarom dat ze ook niet veel bieden.
 
Knoop doorgehakt en dan toch maar voor de Long Range Model Y gegaan i.p.v. Standard Range oorspronkelijk... Die 4K euro extra op 5 jaar tijd gaat het verschil ook niet meer maken en je bent toch iets geruster met zo veel mogelijk range.
Ik vind dat eigenlijk heel vreemd. 800€/jaar betalen voor iets wat je waarschijnlijk nooit zal gebruiken (rij je vaak mee dan 500km per dag?). Je zou dat waarschijnlijk nooit betalen voor eender welke andere optie die je zo weinig gebruikt, maar omdat iedereen u schrik aanjaagt over range is dat plots weinig :p
 
Terug
Bovenaan