Auto De Tesla thread

Verwachte levertijd intussen weer verdwenen. Ze maken er toch een boeltje van daar, en dat voor een wagen van +75k
 
Verwachte levertijd intussen weer verdwenen. Ze maken er toch een boeltje van daar, en dat voor een wagen van +75k
Is spijtig genoeg niet enkel bij Tesla hoor. Wij wachten nu al meer dan een jaar op een Q4 - had er in mei moeten zijn, last minute uitgesteld en voorts zero communicatie.
 
Hoe zit het nu eigenlijk met het veer-/rijcomfort van de Tesla Y? Is het echt zo slecht als ze soms zeggen (erg hard, nerveus, ...)?
Het is niet zoals een gelijk geprijsde Duitser maar nu ook weer niet helemaal slecht. Het hangt ook voor een stuk af van de bandendruk. Naar mijn mening maakt dat een groot verschil. Bij aflevering stonden mijn banden op 3.3 bar. Momenteel probeer ik 2.7 koud. Dat zorgt bij een koude ochtend some voor een warning van lage bandendruk maar is toch een stuk comfortabeler.

Zou de RWD versie met 19" velgen dan comfortabeler zijn?
De wagen werd bij mij verkeerd afgeleverd met 19" ipv. 20". Gezien ik niet echt tevreden was van de wegligging/comfort met de 19" was ik wat bang dat de 20" alleen maar erger zou zijn. Gelukkig blijkt net het omgekeerde... De enige reden die ik kan bedenken is het verschil in band want ik had dezelfde bandenspanning in beide gevallen.
Het verschil is mijn inziens best groot. Waar bij de 19" elk putje of oneffenheid hard werd gevoeld en serieuzere verschillen echt doordreunden, is dit nu helemaal het geval niet meer. Alles voelt meer gedempt en zachter.
De 19" werden geleverd met Hankook banden, de 20" met Michelin

Is de voorbije maanden met enkele updates flink verbeterd, die regensensor. Nog niet helemaal ideaal, maar al minder storend. Soms.
De regensensor vind ik nog één van de minder storende zaken. Het werkt ook niet altijd 100% bij andere merken. Het enige wat ik soms mis is een optie om de gevoeligheid in te stellen. Bij BMW kan je de auto-stand gemakkelijk op 1-2-3 zetten en dan gaan de wissers sneller aan. Bij Tesla duurt het meestal toch een tijdje eer de wissers aangaan. Voor mij is dit ok, mijn vrouw komt hier gek van en wil dat van de eerste druppels de ruit wordt vrijgemaakt.

Is spijtig genoeg niet enkel bij Tesla hoor. Wij wachten nu al meer dan een jaar op een Q4 - had er in mei moeten zijn, last minute uitgesteld en voorts zero communicatie.
Eigenlijk is dit gewoon triestig. Bestel een paar sokken op bol.com en je weet bij wijze van spreken exact waar die zijn en zullen aankomen in detail. Maar voor een wagen van €70.000: we will call you.
 
Eigenlijk is dit gewoon triestig. Bestel een paar sokken op bol.com en je weet bij wijze van spreken exact waar die zijn en zullen aankomen in detail. Maar voor een wagen van €70.000: we will call you.
Dat is bij auto's van een miljoen euro ook zo hoor.
 
Ik heb nu ongeveer een maand mijn model Y LR op 19" banden.
Op slechte wegen (waarvan er in Vlaanderen redelijk wat zijn) voel ik wel degelijk het verschil in vering met mijn vorige wagen (renault grand scenic 2020). Ik ben nog steeds zeer tevreden van mijn aankoop maar dit is toch iets dat ze m.i. al lang hadden moeten oplossen.
Ik mocht in Hasselt tijdens de testrit een uur weg blijven, Ik stel voor dat je die tijd goed gebruikt om wat slechtere banen op te zoeken en dan een mening te vormen.
 
Ik heb nu ongeveer een maand mijn model Y LR op 19" banden.
Op slechte wegen (waarvan er in Vlaanderen redelijk wat zijn) voel ik wel degelijk het verschil in vering met mijn vorige wagen (renault grand scenic 2020). Ik ben nog steeds zeer tevreden van mijn aankoop maar dit is toch iets dat ze m.i. al lang hadden moeten oplossen.
Ik mocht in Hasselt tijdens de testrit een uur weg blijven, Ik stel voor dat je die tijd goed gebruikt om wat slechtere banen op te zoeken en dan een mening te vormen.
Nu kom je ook wel van het andere uiterste volgens mij. Renault heeft een totaal ander rijgevoel en veel zachter onderstel.
Terwijl Tesla meer richting de sportieve modellen van de 3 Duiters aanleunt. Een BMW M5 of Audi RS6 is nu wel nog een stukje harder. Maar m-pack onderstel of s-line komt voor mij qua gevoel wel redelijk overeen.
En voor de een is dit veel te hard, terwijl het voor de ander perfect doenbaar is. Ik leun eerder naar dat laatste. Voor mij mocht het ook nog net ietsje zachter, maar dat is persoonlijk.
 
Ik heb nu ongeveer een maand mijn model Y LR op 19" banden.
Op slechte wegen (waarvan er in Vlaanderen redelijk wat zijn) voel ik wel degelijk het verschil in vering met mijn vorige wagen (renault grand scenic 2020). Ik ben nog steeds zeer tevreden van mijn aankoop maar dit is toch iets dat ze m.i. al lang hadden moeten oplossen.
Ik mocht in Hasselt tijdens de testrit een uur weg blijven, Ik stel voor dat je die tijd goed gebruikt om wat slechtere banen op te zoeken en dan een mening te vormen.
Ik heb de model Y LR 20" en heb eigenlijk totaal niet het gevoel dat hij hard rijdt. Zachter alleszins dan m'n vorige (VW T-Roc).
 
Levertijd opeens aangepast naar volgende week, redelijk zeker dat de nieuwe kleuren er voor iets tussenzitten waar sommigen van kleur gewisseld hebben.
 
Nu kom je ook wel van het andere uiterste volgens mij. Renault heeft een totaal ander rijgevoel en veel zachter onderstel.
Terwijl Tesla meer richting de sportieve modellen van de 3 Duiters aanleunt. Een BMW M5 of Audi RS6 is nu wel nog een stukje harder. Maar m-pack onderstel of s-line komt voor mij qua gevoel wel redelijk overeen.
En voor de een is dit veel te hard, terwijl het voor de ander perfect doenbaar is. Ik leun eerder naar dat laatste. Voor mij mocht het ook nog net ietsje zachter, maar dat is persoonlijk.
Een model Y gaat richting de sportieve versies van de Duitse 3?
Je kan ook gewoon zeggen dat het onderstel op weinig trekt en er nog geen boekje van een model Y in een M5 mag liggen.

Niemand vraagt van een tesla zo een onderstel want het is geen sportieve wagen en hij rijdt ook bijlange niet zoals zo een sportief afgeveerde wagen. Je hebt dus alle nadelen en geen enkel voordeel.
 
Een model Y gaat richting de sportieve versies van de Duitse 3?
Je kan ook gewoon zeggen dat het onderstel op weinig trekt en er nog geen boekje van een model Y in een M5 mag liggen.

Niemand vraagt van een tesla zo een onderstel want het is geen sportieve wagen en hij rijdt ook bijlange niet zoals zo een sportief afgeveerde wagen. Je hebt dus alle nadelen en geen enkel voordeel.
Je vergeet dat een EV een véél zwaardere wagen is, waardoor het onderstel sowieso anders reageert.
En dat gevoel leunt heel dicht aan bij de hardere onderstellen van de 3 duitsers.

En ik denk trouwens dat Tesla geen boekjes heeft van hun wagens :p
 
Je vergeet dat een EV een véél zwaardere wagen is, waardoor het onderstel sowieso anders reageert.
En dat gevoel leunt heel dicht aan bij de hardere onderstellen van de 3 duitsers.

En ik denk trouwens dat Tesla geen boekjes heeft van hun wagens :p
Een X5 weegt 100kg meer dan een model Y en rijdt in tegenstelling tot dat zo zacht als maar kan zijn.
GLE idem, gewoon boterzacht. Dus gewicht is maar onzin.

Een hard onderstel moet je combineren met een rijkarakter dat navenant is. Maar een onderstel dat heel oncomfortabel is in een wagen die je best niet te sportief rijdt is gewoon geen goeie combo.
Het lijkt me ook geen punt te zijn van we bouwen bewust een sportief onderstel, maar eerder een punt van totaal onbenul hoe je een goed onderstel onder een wagen zet.
 
Een X5 weegt 100kg meer dan een model Y en rijdt in tegenstelling tot dat zo zacht als maar kan zijn.
GLE idem, gewoon boterzacht. Dus gewicht is maar onzin.

Een hard onderstel moet je combineren met een rijkarakter dat navenant is. Maar een onderstel dat heel oncomfortabel is in een wagen die je best niet te sportief rijdt is gewoon geen goeie combo.
Het lijkt me ook geen punt te zijn van we bouwen bewust een sportief onderstel, maar eerder een punt van totaal onbenul hoe je een goed onderstel onder een wagen zet.
Een wagen die onder de 5sec naar 100 kan lijkt me nu toch wel vrij sportief :p
 
Terug
Bovenaan