De Tesla thread

Er kan weer gestemd worden op nieuwe supercharger-locaties:

Done, een stem voor Montreux en Sion in Zwitserland, en 3 op de route naar Wit-Rusland in Polen sie, Vilnius zou ook een handige zijn maar won de vorige keer al.
Want is in Polen soms wat krap, zoals vorige week uit miserie, dankzij de koude temperaturen, op 10km voor een SuC moeten bijladen aan een ORLEN tankstation aan 20-30% meer dan de prijs van de SuC.
In Wit-Rusland zelf is het dan spotgoedkoop aan € 0,12 / kWh (AC) en € 0,16 / kWh (DC).
Handig dat de tarieven er quasi vast zijn, niet moeilijk met een monopolie in het hele land...

Beetje vreemd inderdaad, dat er in 19 dagen geen vooruitgang lijkt geboekt bij de bouw van de Supercharger in Gent. Ik had gehoopt dat die misschien wel midden november al ging af zijn, maar zo ziet het er bijlange niet naar uit.

Die in Stekene lijkt iets verder gevorderd.

Beetje vreemd inderdaad, dat er in 19 dagen geen vooruitgang lijkt geboekt bij de bouw van de Supercharger in Gent. Ik had gehoopt dat die misschien wel midden november al ging af zijn, maar zo ziet het er bijlange niet naar uit.

Die in Stekene lijkt iets verder gevorderd.
Op zich niet vreemd als je weet dat die al een hele tijd geleden vergund is geraakt vooraleer ze effectief begonnen zijn met werken.
Hopelijk is het effectief voor in december.

Sinds dinsdag ook de MYP in gebruik genomen. Wat een genot om mee te rijden! Ik moest de wagen gaan ophalen in Luik. Heel andere ervaring tov de model 3 die ik vorig jaar ging ophalen in Hasselt. Nu eerst samen een visuele keuring, zien dat alle instellingen correct waren omgezet en vertrekken maar. Voorlopig nog van de ‘insane’ modus gebleven 😇. Zal een van deze eens foto’s posten.

Is de Enchanced Autopilot de moeite om te nemen?

Ik heb net mijn lijst van nieuwe wagens gekregen.
Wat is mogelijk?

- Model 3 rwd in wit/zwart/blauw + enchanced autopilot. Dan betaal ik 20-30€ eigen bijdrage
- Model 3 awd in wit/zwat/blauw zonder enchanced autopilot. +- zelfde eigen bijdrage.
Wat zouden jullie nemen? Of ja er is een Model Y standard met Enchanced autopilot mogelijk.

Wat is mogelijk?

- Model 3 rwd in wit/zwart/blauw + enchanced autopilot. Dan betaal ik 20-30€ eigen bijdrage
- Model 3 awd in wit/zwat/blauw zonder enchanced autopilot. +- zelfde eigen bijdrage.
Wat zouden jullie nemen? Of ja er is een Model Y standard met Enchanced autopilot mogelijk.
Niet helemaal wat je vraagt, maar ik vermoed ook een optie als de M3 voldoet aan jouw ruimte noden: een M3 rwd zonder enhanced autopilot en dan vermoedelijk zonder eigen bijdrage?

Geen eigen ervaring, maar ik hoor weinig mensen die de enhanced autopilot de prijs waard vinden.
Daarnaast geef je aan veel kilometers te doen: rwd > awd qua efficiëntie, mijn persoonlijke insteek is ook dat de rwd meer dan snel genoeg is voor hoe we hier mogen en kunnen rijden en al helemaal als ik daarvoor dat niet zou moeten bijbetalen, maar dat is uiteraard persoonlijke voorkeur.

Wat is mogelijk?

Niet over twijfelen, het is het niet waard. Genoeg over te vinden op het internet.
Je kan desnoods dat uitgespaarde geld gebruiken voor S3XY commander. Daar krijg je meer functionaliteit mee.

Niet over twijfelen, het is het niet waard. Genoeg over te vinden op het internet.
Je kan desnoods dat uitgespaarde geld gebruiken voor S3XY commander. Daar krijg je meer functionaliteit mee.
Werkt niet meer op de 2026 modellen. De double click is er af gehaald om te kiezen tussen AP en TACC.

Wat is mogelijk?

Ik zou EAP niet nemen. Ik heb er onlangs een weekend mee kunnen testen en het werkt goed als rustig is. Maar niet zodra het een beetje druk wordt.

RWD is een stuk efficiënter dan AWD. En de RWD gaat ook al in 5s naar 100.

Net nog twee test ritten gaan doen bij Tesla.
Eerst met de model 3 Highland gereden
Daarna met de Model Y standard

Mijn ervaringen:

- De stoffen zetels in de Model Y standard leken merkbaar zachter tegenover de ventilated seats in de model 3. Het feit dat de zetels ook gewoon wat hoger staan in de Y was voor mij een stuk comfortabeler.

- Het feit dat het glazen dak afgedekt was heeft me niet echt gestoord. Wel of geen glas maakt mij in principe niet héél veel uit

- De frunk is duidelijk minder afgewerkt, maar op zich lijkt mij dat geen issue aangezien ik hier toch enkel kabels in ga bewaren die hoogstwaarschijnlijk toch nooit echt proper gaan zijn

- De model Y reed merkbaar minder sportief dan de 3, maar nog altijd meer dan genoeg komende van een niet elektrische wagen.

- De model Y standard heeft niet meer overal de akoestische beglazing (enkel nog de voorruit), maar zelfs zonder die nieuwe beglazing vond ik de auto heel erg stil. Een stuk stiller dan mijn huidige BMW 3 (logisch ook gezien die al 8 jaar oud is).

- De vering heeft terug passieve demping, maar ook hier eigenlijk niet echt iets van gemerkt. Was zeker meer dan comfortabel genoeg.

- De nieuwe stalen velgen en bijhorende covers zijn wel niet echt mijn ding, maar ik hoop dat hier ook wel aftermarket covers voor gaan komen op termijn?

Na meer dan een jaar twijfelen denk ik om deze week dan uiteindelijk de Model Y standard in Stealth Grey te bestellen. De hogere zitpositie en meer ruimte binnenin wegen sterker door dan de voordelen die de 3 voor mij heeft. Op dit moment nog steeds 0% financiering dus dat is wel een mooie meevaller.

Vraagje aan diegenen hier die privé een Tesla hebben, nemen jullie naast de 'assistentie' die Tesla heeft ook nog een assistentie pakket bijvoorbeeld bij de VAB of Touring?

Zijn er hier met gelijkaardige ervaringen?

Net nog twee test ritten gaan doen bij Tesla.
Eerst met de model 3 Highland gereden
Daarna met de Model Y standard

Mijn ervaringen:

- De stoffen zetels in de Model Y standard leken merkbaar zachter tegenover de ventilated seats in de model 3. Het feit dat de zetels ook gewoon wat hoger staan in de Y was voor mij een stuk comfortabeler.

- Het feit dat het glazen dak afgedekt was heeft me niet echt gestoord. Wel of geen glas maakt mij in principe niet héél veel uit

- De frunk is duidelijk minder afgewerkt, maar op zich lijkt mij dat geen issue aangezien ik hier toch enkel kabels in ga bewaren die hoogstwaarschijnlijk toch nooit echt proper gaan zijn

- De model Y reed merkbaar minder sportief dan de 3, maar nog altijd meer dan genoeg komende van een niet elektrische wagen.

- De model Y standard heeft niet meer overal de akoestische beglazing (enkel nog de voorruit), maar zelfs zonder die nieuwe beglazing vond ik de auto heel erg stil. Een stuk stiller dan mijn huidige BMW 3 (logisch ook gezien die al 8 jaar oud is).

- De vering heeft terug passieve demping, maar ook hier eigenlijk niet echt iets van gemerkt. Was zeker meer dan comfortabel genoeg.

- De nieuwe stalen velgen en bijhorende covers zijn wel niet echt mijn ding, maar ik hoop dat hier ook wel aftermarket covers voor gaan komen op termijn?

Na meer dan een jaar twijfelen denk ik om deze week dan uiteindelijk de Model Y standard in Stealth Grey te bestellen. De hogere zitpositie en meer ruimte binnenin wegen sterker door dan de voordelen die de 3 voor mij heeft. Op dit moment nog steeds 0% financiering dus dat is wel een mooie meevaller.

Vraagje aan diegenen hier die privé een Tesla hebben, nemen jullie naast de 'assistentie' die Tesla heeft ook nog een assistentie pakket bijvoorbeeld bij de VAB of Touring?

Zijn er hier met gelijkaardige ervaringen?
Je kunt die stock wielen houden voor een set winterbanden bv. En dan een set velgen voor zomerbanden die mooier zijn.
Ik heb voor M3P een set Motec MCR-2velgen voor 620euro incl. shipping gekocht in Duitsland. Ik vind die er nog deftig uitzien en kosten niet veel.

Ik heb nog Europa Assistance. Tesla assientie is goed, maar dat is puur voor de wagen. Met Europa Assistance wordt het gezin ook opgevangen in een hotel bv als je pech hebt onderweg naar jouw reisbestemming bv. En er zit ook fietsbijstand in. Maar als je gewoon getakeld wilt worden, dan is de Tesla assistientie voldoende. Dat is wel maar 4 jaar geloof ik. Zolang de garantie loopt.

Net met de Model Y awd premium gaan test rijden, ben gesjost...ik had half beslist dat het een Sealion 7 ging worden, tot ik met deze reed dus.

Er stond een AWD model Y (zwart) demo wagen te koop met 10k km's op, deze morgen was die nog op stock.
Testrit gedaan, ik dacht, ik regel dit direct binnen om die demowagen te bestellen.
Al weg ondertussen -_-

Terug
Bovenaan