Auto De Tesla thread

Ik gebruik voor lange ritten ABetterRoutePlanner om een idee te hebben van wat en hoe ik moet laden. Omdat ik die site best wel nuttig vind, heb ik een premium account genomen.
Die geeft sinds kort nog wat bijkomende stats over mijn wagen (app heeft rechtstreeks connectie met mijn wagen, kent het verbruik, state of charge,...)

  • Resterende accucapaciteit is nu 74.2 kWh
  • accu-degradatie na 32081 km is 1.1%
  • Auto geeft ook aan dat mijn referentie consumptie bij 110km/h 159Wh/km is
Dat is voor mij verrassend laag, ik had op 5% degradatie gerekend. Range van mijn wagen is dus met nog geen 5 km gezakt... Nu heb ik nog niet zo heel vaak aan een echte snellader gestaan, dus dat zal zeker helpen. Net zoals het feit dat ik vaak gewoon laad tot 80%
 
Ze moeten de Long Range gewoon verkopen als zijnde een EV met 400km range ipv 550km.

De gewone kan zogezegd 350km rijden maar dat zal ook maar maximum 250km zijn in real life, dus zeg maar 200km want niemand rijdt tot de laatste km natuurlijk.

In de verkoop zijn verwachtingen + realistische ervaringen zéér belangrijk. Stel je voor: je koopt een iPhone met batterij die 30u meegaat maar hij is altijd al 75% leeg na een dag gebruik…

Bedankt voor de berekening hierboven. Dat wist ik helemaal niet. Ik dacht dat elektriciteit duurder was vandaag de dag. Valt dus qua prijs nog mee.
Ik heb de rwd versie. 60kwh. Ik rij aan constant 130km/h afgelopen januari vanuit Frankrijk 300km en heb een 8% over als aan de supercharger kwam. Gemiddelde op 8500km waarvan 4000km naar het zuiden van Frankrijk en terug. (2 vakanties) 15,6kwh/100km. Rond de kerktoren verbruik ik rond de 10kwh.
Mijn Mazda Cx5 2l benzine. Was de enige wagen waar ik het gemiddelde verbruik van de constructeur echt haalde. Aan 130km/h ging die ook geen 550km ver.
 
Ze moeten de Long Range gewoon verkopen als zijnde een EV met 400km range ipv 550km.

De gewone kan zogezegd 350km rijden maar dat zal ook maar maximum 250km zijn in real life, dus zeg maar 200km want niemand rijdt tot de laatste km natuurlijk.

In de verkoop zijn verwachtingen + realistische ervaringen zéér belangrijk. Stel je voor: je koopt een iPhone met batterij die 30u meegaat maar hij is altijd al 75% leeg na een dag gebruik…

Bedankt voor de berekening hierboven. Dat wist ik helemaal niet. Ik dacht dat elektriciteit duurder was vandaag de dag. Valt dus qua prijs nog mee.
Hier nog even op ingaan. Vandaag nog eens een iets langere rit gedaan: 165km enkel, quasi volledig snelweg, 4 volwassenen, normaal gereden zonder op te letten en aan maximum toegelaten snelheid maar ook zonder zottigheden.
Verbruik: 33% van de batterij, 2021 Long Range. Ik vind dat best ok 😁
 
Vandaag gemaild om een testrit te boeken met model Y, ik heb al eentje gedaan met een model 3, maar dit zit mij te laag - ik ben rugpatiënt dus dat is voor mij heel belangrijk.
Helaas alles testrit wagens zijn reeds verkocht, wat nu, zou ik in Nederland bvb ook kunnen testrijden?
 
Vandaag gemaild om een testrit te boeken met model Y, ik heb al eentje gedaan met een model 3, maar dit zit mij te laag - ik ben rugpatiënt dus dat is voor mij heel belangrijk.
Helaas alles testrit wagens zijn reeds verkocht, wat nu, zou ik in Nederland bvb ook kunnen testrijden?
Model Y is heel hard afgeveerd. Lijkt me voor iemand met een slechte rug niet de beste keuze, zeker testen dus ;-)
 
Vandaag gemaild om een testrit te boeken met model Y, ik heb al eentje gedaan met een model 3, maar dit zit mij te laag - ik ben rugpatiënt dus dat is voor mij heel belangrijk.
Helaas alles testrit wagens zijn reeds verkocht, wat nu, zou ik in Nederland bvb ook kunnen testrijden?
Alles verkocht? Ik kreeg een uitnodiging om met de nieuwe model Y performance te rijden. Ik weet niet wanneer maar er zullen er toch komen binnen afzienbare tijd ?
Die versie is misschien harder geveerd natuurlijk.
 
Als je het geld hebt, misschien dan toch beter een Bmw i3. Ik vond die echt zalig! Alleen heb ik een degout van bmw garages dus niet gekocht.
 
Alles verkocht? Ik kreeg een uitnodiging om met de nieuwe model Y performance te rijden. Ik weet niet wanneer maar er zullen er toch komen binnen afzienbare tijd ?
Die versie is misschien harder geveerd natuurlijk.
In de loop van juli *zouden* er nieuwe testwagens zijn.
 
iX3 bedoelde ik

Fantastische wagen als je er in zit (buiten iets minder vind ik persoonlijk)
 
Huidige wagen (Volvo V60 cross country D4) is in november einde lease en zou van het moment gebruik willen maken om naar een EV te switchen. Ik heb laatst een testrit gedaan met een model Y van een kennis en die beviel me heel erg. Ik ben in zij-aanzicht wel niet echt fan van de Y, hij oogt nogal bollig.

Ik wil niet meer dan 85k uitgeven dus een model S zal jammer genoeg niet binnen de prijsklasse vallen, al vind ik die wel echt heel ferm. Maar ik rijd te weinig om zo'n kost te verantwoorden.

De 3 vind ik ook wel knap maar ik vermoed dat die iets te klein zal zijn, de ruimte in mijn huidige Volvo komt vaak wel van pas.
 
Huidige wagen (Volvo V60 cross country D4) is in november einde lease en zou van het moment gebruik willen maken om naar een EV te switchen. Ik heb laatst een testrit gedaan met een model Y van een kennis en die beviel me heel erg. Ik ben in zij-aanzicht wel niet echt fan van de Y, hij oogt nogal bollig.

Ik wil niet meer dan 85k uitgeven dus een model S zal jammer genoeg niet binnen de prijsklasse vallen, al vind ik die wel echt heel ferm. Maar ik rijd te weinig om zo'n kost te verantwoorden.

De 3 vind ik ook wel knap maar ik vermoed dat die iets te klein zal zijn, de ruimte in mijn huidige Volvo komt vaak wel van pas.
Indien je eind november een nieuwe wilt, ga je toch niet lang meer dienen te wachten.
En dan zal het een model Y moeten zijn, de rest ga je niet meer kunnen bestellen in 2022. Model S zou zelfs wel eens eind 2023 kunnen worden, en die gaat veel, maar dan ook veel meer dan 85k kosten.
 
Indien je eind november een nieuwe wilt, ga je toch niet lang meer dienen te wachten.
En dan zal het een model Y moeten zijn, de rest ga je niet meer kunnen bestellen in 2022. Model S zou zelfs wel eens eind 2023 kunnen worden, en die gaat veel, maar dan ook veel meer dan 85k kosten.

Ik ga mijn leasewagen overkopen en mee blijven rijden tot ik vervanging heb dus tijd maakt op zich niet uit.

Hoe verhoudt de 3 zich tot de Y qua kofferruimte?

En zijn er redenen waarom een Tesla superieur is tegenover bv een BMW iX of Audi E-tron?
 
Ik ga mijn leasewagen overkopen en mee blijven rijden tot ik vervanging heb dus tijd maakt op zich niet uit.

Hoe verhoudt de 3 zich tot de Y qua kofferruimte?

En zijn er redenen waarom een Tesla superieur is tegenover bv een BMW iX of Audi E-tron?
Zoals elke sedan tov een break.

En de aandrijflijn bij Tesla is beter, zowat al de rest is beter bij de andere merken.
En Tesla is relatief goedkoop.
 
Ik ga mijn leasewagen overkopen en mee blijven rijden tot ik vervanging heb dus tijd maakt op zich niet uit.

Hoe verhoudt de 3 zich tot de Y qua kofferruimte?
De 3 heeft een kleinere en onhandigere koffer dan de Y, maar die blijft wel erg ruim voor een berline. Koffer is qua inhoud een pak groter dan bvb een BMW 3 berline. Maar dus lang niet zo groot en handig als die van een V60

En de aandrijflijn bij Tesla is beter, zowat al de rest is beter bij de andere merken.
In aandrijflijn ook de de range / verbruik een belangrijke.

Tesla heeft ook een frunk (koffer vooraan, onder de motorklep) , wat je niet vindt bij Audi/Mercedes/BMW. Eerst zag ik daar zo niet het nut van in, maar die is echt wel heel handig vind om waardevolle spullen veilig in op te bergen.

Verder ook nog het navigatiesysteem (automatische integratie van laadstops, rekening houdend met (verwachte) drukte aan de verschillende superchargers). Maar indien alle superchargers open gezet worden voor andere merken, verliest Tesla dat laatste voordeel wel (want dan weet Tesla niet meer hoeveel wagens in de toekomst gaan aankomen op een bepaalde supercharger).

Grootste nadeel van Tesla is de geluidsisolatie, model Y en model 3 scoren niet zo goed op dat vlak. En de gebrekkige filtering op een slecht wegdek.
En Tesla is relatief goedkoop.
In lease is Tesla zeer duur.
Heel wat van mijn collega's hebben een iX3 of een EQA/EQC genomen omdat die goedkoper waren in lease dan de model 3.
 
En de autopilot? Hoe goed is die? Andere merken hebben die ook nog niet vermoed ik?
 
En de autopilot? Hoe goed is die? Andere merken hebben die ook nog niet vermoed ik?
Ik heb alleen de basisfunctionaliteit genomen
Ik heb dus adaptive cruise control en basic autopilot, dat werkt eigenlijk best wel goed.
Met de upgrade van 4 k EUR gaat je auto op de autostrade ook zelf van vak veranderen om andere wagens voorbij te rijden (en nadien terug op de rechterstrook invoegen), ik weet niet welke andere merken dat al doen, maar dat zou dus goed werken bij Tesla.
De FSD ziet er spectaculair uit, en is dat vooral in de VS.
Ik lees toch heel wat gefrustreerde tesla-eigenaars in BE/NL, omdat die ontwikkelingen hier (Europa) zo ver nog niet staan (en dat zijn dan soms mensen die 4 jaar geleden 6 kEUR betaalden voor een systeem dat nog altijd niet doet wat er 4 jaar geleden beloofd werd).
 
En de autopilot? Hoe goed is die? Andere merken hebben die ook nog niet vermoed ik?
Het werkt evengoed of beter dan die van de concurrentie. Alleen zoals @ugar zegt staat Europa niet bepaald op het prioriteiten lijstje. Een beetje zoals bij Google pixel telefoons, veel features die hier gewoon niet werken...
 
Terug
Bovenaan