We zullen moeten wachten op de elektrische wagens met +-1000km range om comfortabel rond te kunnen rijden. Ik lees hier toch al veelbelovende berichten, zoals de mercedes EQXX.
Voorlopig kan niets aan mijn dieseltje tippen. Zaterdag volgetankt en naar Brussel, Doornik, de zee, Brussel en terug naar Antwerpen gereden. Zondag van Antwerpen naar Dusseldorf en weer terug. In en rond Dusseldorf ook wat rondgereden. Totaal: 850km en ik kan nog 200km rijden. En ik heb op de autobaan soms 150km/h gedaan. Ondenkbaar om dit zorgeloos met een elektrische wagen te doen.
Zelfde scenario geschetst, maar dan met een elektrische wagen. Alvast niet vergeten vrijdagavond de wagen thuis op te laden om zaterdagmorgen over een volle batterij te kunnen beschikken. De rit Antwerpen - Brussel - Doornik - Oostende is 250km. Dit vereist dat ik aan de kust een laadpaal moet vinden, wil ik nog terug thuis geraken 's avonds of ik moet op de terugweg stoppen aan een snel laadpaal.
Eens thuis moet ik de auto terug volladen om zondag naar Dusseldorf te kunnen rijden. De rit Antwerpen - Dusseldorf lijkt haalbaar, maar wellicht mag ik niet te zot doen op de autobahn. Ook zowat verplicht om te laden in Dusseldorf om 's avonds terug thuis te geraken of ik moet onderweg aan de snel laadpaal.
En dit is dan nog geschetst, uitgaande van een elektrische wagen met een degelijke wltp range.
--> Dit zorgt voor onnodige stress en helemaal niet fijn om van je weekendje te genieten. Ik wil gewoon door kunnen rijden zonder schrik te hebben dat ik stilval.
Tegenargument zal zijn dat wat ik hierboven beschrijf uiterst uitzonderlijk is en dat >90% van de ritten max. 200km zijn en je 's avonds de wagen thuis kan laden. Geen probleem, ik ben blij voor heel wat van de early adopters hier op het forum. Ik blijf nog zo lang mogelijk dieselen (of PHEV) totdat de technologie op punt staat.