Auto De Tesla thread

Het lijkt extreem veel omdat het op 1 plaats gebeurt, maar eigenlijk valt dat nog wel mee. De leveringen gebeuren in golven wanneer een schip aanmeert en 250 dagen aan gemiddeld 50 stuks per dag is ook 'maar' 12500 per jaar.

Als je weet dat er 476 675 nieuwe wagens verkocht zijn in België, dan hoop ik dat de meest verkochte merken toch een garage gespreide in ontvangst name blijven doen.
Als je alleen al kijkt over de eerste 3 maanden van dit jaar heeft Tesla in België 7.219 nieuwe wagens verkocht van de totaal 135.140 nieuwe ingeschreven wagens. Daarmee staan ze tot nu toe op de 8e plaats van alle merken samen. BYD staat op plaats 30 met 423 voertuigen (is + 282% tov januari en februari waar ze in totaal 149 nieuwe wagen van hebben ingeschreven).

Ik vraag me werkelijk af of Tesla het zo slecht doet als je bovenstaande cijfers ziet. Los van dat denk ik dat ze meer dan 12500 auto's gaan verkopen dit jaar. Vorig jaar alleen al waren het er 16.012 en nu met de premie en de mooie afprijzing van de Model 3 en Y zit er dus meer potentieel in.

Toen ik de Model 3 ging afhalen stond er ook 6 man voor mij in de showroom te wachten om de wagen op te pikken. Toen we de eerste maal gingen kijken naar de highland versie en voor een testrit gingen was er ook steeds veel volk aanwezig. Bij Volvo voor de EX30 was er niemand (telkens door een gewone doordeweekse dag).
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
België is ook een uitzondering door het grote aantal bedrijfswagens waar de overheid elektrisch rijden overmatig stimuleert door de verbrandingsmotoren hard te belasten, maar ons land is slechts een speldenkop in de wereld en niet voldoende om van te leven als globale constructeur.

Waar België in maart meer dan de helft van de totale wagenverkoop een EV was, is dat in de EU 13%:

In de VS 7,3%, in Australie 8% van alle verkochte wagens. Over Zuid-Amerika en Afrika moeten we het niet hebben. China doet wel zijn best.
Dus ja, Tesla en andere 100% EV-fabrikanten hebben een uitdagende toekomst in het verschiet.
 
Als je alleen al kijkt over de eerste 3 maanden van dit jaar heeft Tesla in België 7.219 nieuwe wagens verkocht van de totaal 135.140 nieuwe ingeschreven wagens. Daarmee staan ze tot nu toe op de 8e plaats van alle merken samen. BYD staat op plaats 30 met 423 voertuigen (is + 282% tov januari en februari waar ze in totaal 149 nieuwe wagen van hebben ingeschreven).

Ik vraag me werkelijk af of Tesla het zo slecht doet als je bovenstaande cijfers ziet. Los van dat denk ik dat ze meer dan 12500 auto's gaan verkopen dit jaar. Vorig jaar alleen al waren het er 16.012 en nu met de premie en de mooie afprijzing van de Model 3 en Y zit er dus meer potentieel in.
Tesla heeft het eerste kwartaal 386k voertuigen verkocht, tov 423k in 2023Q1 en 485k in 2023Q4
Dus ja, het gaat niet goed. Zelf zegt Tesla dat het ten gevolge logistieke problemen is, maar ze hebben wel > 50k voertuigen meer geproduceerd dan verkocht.
Dus ja, zo goed gaat het niet met Tesla
Ik vermoed dat de andere merken misschien ook wel een slechter kwartaal achter de rug hebben, maar Tesla combineert dit met een dramatische daling van de operationele marge, omdat ze die 10-20% daling die ze in hun verkoopcijfers optekenen doen op een ogenblik dat ze
  • een nieuwe model 3 op de markt hebben gezet
  • de model 3 en de model Y aan braderijprijzen aanbieden (getuige: de sterk dalende operationele marge)
Mijn dochter mag een wagen leasen op haar werk, Tesla komt niet meer voor in het lijstje, leasemaatschappij biedt die niet meer aan...
Mijn echtgenote heeft 3 maand geleden een nieuwe wagen geleast, alleen de model Y standaard was mogelijk (door de budgetlimiet), bij andere merken kon je echt veel uitgebreidere keuzes maken
Toen ik de Model 3 ging afhalen stond er ook 6 man voor mij in de showroom te wachten om de wagen op te pikken. Toen we de eerste maal gingen kijken naar de highland versie en voor een testrit gingen was er ook steeds veel volk aanwezig. Bij Volvo voor de EX30 was er niemand (telkens door een gewone doordeweekse dag).
Volvo is nu ook niet het meest flitsende merk, en de EX30, tja, dat wordt waarschijnlijk niet direct een succes.
 
Met de Vlaamse premie overweeg ik de Model 3 SR te kopen. Hoe zit het echter met de range? 513km WLTP, we weten allemaal dat dat niet haalbaar is in de realiteit.

Iemand hier ervaring mee of kennis van?
 
Met de Vlaamse premie overweeg ik de Model 3 SR te kopen. Hoe zit het echter met de range? 513km WLTP, we weten allemaal dat dat niet haalbaar is in de realiteit.

Iemand hier ervaring mee of kennis van?
Ik heb de vorige model 3 RWD 2023 met 490km WLTP. Ik haal 420-440km in de zomer en 320-340km bij 0°C en 80% autostrade.
Voor mij perfect voor mijn ritten binnen België. Als ik thuis naar 100% laad, heb ik nog nooit tijdens een werkdag moeten stoppen om te laden. Mijn verste klant is 130km verwijderd van thuis uit en in januari was dat geen probleem. Door en terug 260km en ik kwam meestal met 25% batterij terug thuis.
 
Met de Vlaamse premie overweeg ik de Model 3 SR te kopen. Hoe zit het echter met de range? 513km WLTP, we weten allemaal dat dat niet haalbaar is in de realiteit.

Iemand hier ervaring mee of kennis van?
als je de 18 inchers neemt zou ie 550km doen. Maar eerlijk gezegd bij mij staat dat gewoon op percentage. Range anxiety ben ik al lang kwijt dankzij de ID4.
 
als je de 18 inchers neemt zou ie 550km doen. Maar eerlijk gezegd bij mij staat dat gewoon op percentage. Range anxiety ben ik al lang kwijt dankzij de ID4.
Dat zijn EPA kilometers, maar houdt helemaal geen rekening met snelheid of buitentemperatuur. Je kan dat halen in de zomer als je enkel 50-70-90 banen doet.
Werkelijke range voorspellingen zie je enkel in de energy app onder rit en gemiddeld verbruik.
 
Kan je bij tesla twee gsm's koppelen? Ik bedoel dan eentje voor telefonie en de andere die bijvoorbeeld via bluetooth audio speelt?
Ik vond het niet meteen. Ik kan precies telkens maar één of de andere kiezen.
 
Dat zijn EPA kilometers, maar houdt helemaal geen rekening met snelheid of buitentemperatuur. Je kan dat halen in de zomer als je enkel 50-70-90 banen doet.
Werkelijke range voorspellingen zie je enkel in de energy app onder rit en gemiddeld verbruik.
Reden dat ik het vraag is omdat mijn schoonouders in Nederland wonen. Een enkeltje is 199km. Dus retour erbij kom je op 400km.

Zijn voor 95 procent snelweg kilometers. Het zou fijn zijn als ik daarvoor niet moet stoppen bij een supercharger, maar ik kan dus niet goed inschatten of het haalbaar is met de SR
 
Reden dat ik het vraag is omdat mijn schoonouders in Nederland wonen. Een enkeltje is 199km. Dus retour erbij kom je op 400km.

Zijn voor 95 procent snelweg kilometers. Het zou fijn zijn als ik daarvoor niet moet stoppen bij een supercharger, maar ik kan dus niet goed inschatten of het haalbaar is met de SR
Hangt er vanaf tussen welke uren je in Nederland rijdt. Aan 130km/h niet. Aan 100km/h en in de zomer net wel denk ik. De nieuwe RWD zou iets zuiniger moeten zijn als de mijne.
In de winter gaat dat zeker niet lukken.
Maar als je gaat moeten stoppen om te laden, dan is het max 5min in de zomer en max 10min in de winter om thuis te geraken.

Met een long range gaat het in de zomer zeker geen probleem zijn. Maar in de winter ook kantje boordje denk ik.
 
Reden dat ik het vraag is omdat mijn schoonouders in Nederland wonen. Een enkeltje is 199km. Dus retour erbij kom je op 400km.

Zijn voor 95 procent snelweg kilometers. Het zou fijn zijn als ik daarvoor niet moet stoppen bij een supercharger, maar ik kan dus niet goed inschatten of het haalbaar is met de SR
Zoals @MorGo7h het zegt: zal heel nipt zijn afhankelijk van seizoen en rijgedrag.
Maar paar minuten laden bij supercharger en lukt zonder probleem.

Of in het stopcontact steken bij je ouders 😁.
 
Oke, dat is duidelijk, bedankt voor de info!

Buiten de range is er ook de evolutie in EV’s dat me doet twijfelen. Hoe snel gaan de reikwijdtes van batterijen toenemen en hoe gaan de prijzen evolueren? Oftewel, is het nu een goed moment om een EV te kopen?

Nu kun je een Model 3 aan 35k kopen. Als ze binnen 2 jaar flink in prijs zakken, of er worden grote stappen gezet in technologie, dan keldert de waarde van je wagen weer snel.

Moeilijke beslissing 😅
 
Oke, dat is duidelijk, bedankt voor de info!

Buiten de range is er ook de evolutie in EV’s dat me doet twijfelen. Hoe snel gaan de reikwijdtes van batterijen toenemen en hoe gaan de prijzen evolueren? Oftewel, is het nu een goed moment om een EV te kopen?

Nu kun je een Model 3 aan 35k kopen. Als ze binnen 2 jaar flink in prijs zakken, of er worden grote stappen gezet in technologie, dan keldert de waarde van je wagen weer snel.

Moeilijke beslissing 😅
Voor 35k kan je niet sukkelen imo. De goedkoopste Tesla's model 3 op AutoScout staat op 25000euro geloof ik. En dat is met een kleinere batterij, zonder warmtepomp, ...
Voor tzelfde geld gaan ze brandstof zwaar taxeren over 5 jaar en zijn brandstof wagens niks meer waar tweedehands.

Persoonlijk ben ik zelf uitgegaan van 10k restwaarde na 6 jaar om te zien als het financiële plaatje haalbaar is.
En ik trouwens niet dat Tesla zijn prijzen nog veel gaat verlagen hoor. Ze stunten nu voor die premie, maar zodra 2024 voorbij, zullen de prijzen normaal zijn. +- 42k voor een witte model 3 RWD.
En dan nog stel dat Tesla zijn prijzen laat zakken, dan koop je ook voor minder een nieuwe auto he. Als je 25k restwaarde heb en je koopt een nieuwe aan 42k, dan moet je 17k opleggen. Als ze over 5 jaar nog 25k vragen voor een nieuwe en je oude is nog 8k waard, moet je dezelfde 17k opleggen.
 
Reden dat ik het vraag is omdat mijn schoonouders in Nederland wonen. Een enkeltje is 199km. Dus retour erbij kom je op 400km.

Zijn voor 95 procent snelweg kilometers. Het zou fijn zijn als ik daarvoor niet moet stoppen bij een supercharger, maar ik kan dus niet goed inschatten of het haalbaar is met de SR

Hangt er vanaf tussen welke uren je in Nederland rijdt. Aan 130km/h niet. Aan 100km/h en in de zomer net wel denk ik. De nieuwe RWD zou iets zuiniger moeten zijn als de mijne.
In de winter gaat dat zeker niet lukken.
Maar als je gaat moeten stoppen om te laden, dan is het max 5min in de zomer en max 10min in de winter om thuis te geraken.

Met een long range gaat het in de zomer zeker geen probleem zijn. Maar in de winter ook kantje boordje denk ik.
Ik doe regelmatig een gelijkaardig traject. Ook op de kop 199km enkel, op een paar km na volledig snelweg, 50/50 BE/NL en overdag.
Met de LR lukt het me in de winter op winterbanden net (paar % marge), in de zomer vingers in de neus.
 
Terug
Bovenaan